staat jou paard veel op stal in de winter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RivaldoX

Re: staat jou paard veel op stal in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:27

Swinters staan m'n paarden 14 uur binnen en 10 uur buiten.. en ook soms staan ze wel eens 2/3 dagen binnen vanwege het weer en ze het dan ook zelf buiten niet leuk vinden.. Maar zodra het mogelijk is gooien we ze naar buiten. zomers staan ze van vroege ochtend tot donker worden buiten.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:29

Mijn paard staat zomer en winter 24/7 buiten. Maar als het vies en koud weer is kiest ze er juist zelf voor om 24/7 binnen te staan :brr:
Soms staat ze zoveel binnen dat ik haar naar buiten moet werken en de staldeur dicht moet doen om d'r even wat frisse lucht te geven....
Nu met dit weer staat ze weer bijna niet binnen, ideaal zo.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:32

Ligt eraan wat ze zelf wilt :D
Ze beschikt over een grote stal met paddock eraan vast samen met nog een paardje. En vanaf eind van de maand mijn twenter er bij ook.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:37

shalana1995 schreef:
zijn er ook mensen die hun paard in de winter 23 uur op stal hebben en 1 uur rijden?

Ja die mensen heb je. Helaas!
Mijn paard staat nooit op stal, ook niet in de winter.
's nachts in een ruime stal en overdag buiten kan ik nog wel begrijpen, maar je paard 23 uur per dag opsluiten in een box en hem er alleen uitlaten bij training gaat er echt niet in bij mij 8)7

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:40

Ik woon in de stad Utrecht en paardje staat op een stal 10 min fietsen van de stad vandaan. Elke ochtend van 8 tot 12 uur lekker buiten. Zomers 24 uur weide. Voor de stad vindt ik het ideaal.
Laatst bijgewerkt door Timmie2000 op 07-04-13 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:41

Duuk2011 schreef:
shalana1995 schreef:
zijn er ook mensen die hun paard in de winter 23 uur op stal hebben en 1 uur rijden?

Nou ik mag hopen van niet. Lekker dier onvriendelijk

In de randstad is het niet ongewoon hoor.

@TS: zie [VSW] Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan? , daar heb je ook een poll. Ik denk zelf dat de poll niet representatief is, als ik zo in mijn eigen omgeving kijk. In dit soort topics reageren altijd alleen mensen die hun paard ook in de winter >5 uur per dag buiten hebben staan :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:48

Ligt aan het weer, in welke mate ik ermee werk, hoeveel ik weg ben van huis en hoeveel zin ze zelf hebben om buiten of binnen te blijven.
Ze staan bij mij dit jaar los in de rijbak dus als ik alle paarden rij ben ik al een halve dag buitenstaan kwijt, de tijd die over is verdeel ik dan tussen de hengst en merrie/ruin. Nou was er met de vorst weinig gelegenheid tot rijden dus zijn ze wel veel buiten geweest maar nu wordt dat met het oppakken van de training weer wat minder. In het donker zet ik ze niet buiten. Begin van de winter hadden mijn buren hun stal en wei verhuurd aan mensen met merries en daar kon ik de hengst niet pal naast zetten (die mensen zijn nu weer weg gelukkig) want die kwam zeiknat van het zweet terug binnen van het showen en paraderen. Als ik weg moet wil ik de hengst ook niet buiten, aangezien er verderop ook merries staan en ik er een oogje op wil kunnen houden. Als het lang regent gaan ze zelf proberen binnen te komen en haal ik ze ook naar binnen. And so on ;)

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:31

Mijn paard staat 4 uur per dag in de paddock in de winter. Samen met een maatje. In de zomer van 9 tot 19 in de wei en dan nog rijden. Hij heeft een buitenstal en ik zorg in de winter dat hij onbeperkt ruwvoer heeft door middel van een slowfeeder net.

GyTHaNa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:34

Die van ons staat gewoon in haar stalletje en word af en toe in de buiten paddock gezet om haar ei kwijt te raken.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:34

Die van mij kunnen kiezen wanneer ze naar binnen en naar buiten willen, maar deze winter als het heel hard sneeuwde en vroor gingen ze snachts op stal :)

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:39

Mijn paarden staan in de winter idd veel binnen ja, dit komt doordat ze dan in de bak moeten staan, en die is dan vaak een prutzooi, en ze kunnen al helemaal niet op de wei. Ze staan dan 2 of 4 uur buiten, met ruwvoer.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:41

Mijn pony staat zomers dag en nacht buiten als het droog is. In de winter s nachts binnen en met slecht weer korter buiten.

Mijn paard staat een paar uur buiten maar alleen als er iemand thuis is. Hij sloopt nl alles.

Zomers staat hij alleen buiten als de muggen het toelaten. Zomer eczeem namelijk

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:45

Ik woon op de Veluwe, dus zou je denken dat hier met alle ruimte veel paarden buiten staan.
Maar alle manege's, pensionstallen in de omgeving staan geen paarden in het weiland 's winters.
Wel op de paddocock enkele uren per dag.

Bij de boerderijen in de omgeving zie je soms wat pony's wel de hele winter buiten staan.
Mijn paard staat op een boerderij en hier gaan ze om een uur of elf naar buiten totdat het donker wordt.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:05

Hinke schreef:
Duuk2011 schreef:

Nou ik mag hopen van niet. Lekker dier onvriendelijk

In de randstad is het niet ongewoon hoor.

@TS: zie [VSW] Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan? , daar heb je ook een poll. Ik denk zelf dat de poll niet representatief is, als ik zo in mijn eigen omgeving kijk. In dit soort topics reageren altijd alleen mensen die hun paard ook in de winter >5 uur per dag buiten hebben staan :)

Dat het daar veel voorkomt en niet ongewoon is, wil niet zeggen dat het normaal moet zijn ;)

powerkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:09

moet zeker niet normaal zijn je paard 23 uur op sluiten. paard moet gewoon paard kunnen zijn !!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:10

Pony staat zomers en winters van 8 tot 5 buiten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:11

Hier regio Amsterdam staan de meeste paarden in de winter (en soms ook in de zomer) 23 uur per dag op stal. Namelijk op vrijwel alle maneges hier heb je in ieder geval geen weiland en beperkt paddocks waar je soms apart voor moet betalen en waar je de paarden zelf in moet zetten. Bij enigszins mooi weer zie je een paar paarden een of twee uurtjes buiten staan. Voeren in de paddock is verboden.
Ik heb ook op zo'n stal gestaan, alleen werd daar voeren in de paddock getolereerd (mits je daar je eigen hooi voor kocht). Het kostte veel moeite om mijn paard in de winter in de paddock te zetten, ze waren allemaal vrij, dat was het probleem niet, maar het was moeilijk om tussen de 40 pensionklanten er 1 te vinden die zijn paard in de winter of met regen in de paddock wilde. Uiteindelijk waren we met een paar die onze paarden een paar uurtjes paddock gunden en ze met vorst (dan waren de paddocks niet begaanbaar) in de buitenbak losgooiden.
Het komt dus heel veel voor en wordt door veel mensen normaal gevonden.
Je hebt hier ook een aantal doe het zelf stallen waar de paarden wel in de winter buiten komen. Varierend van 6 uur in de paddock zonder eten tot enkele kleine stallen waar de paarden altijd buiten staan in een groep met schuilstal. Er zijn wel wat boerderijen waar de paarden ook in de winter op het land staan. Deze liggen meer buiten de stad en zijn zeer kleinschalig.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:13

Ligt aan het weer! Het gebeurd wel eens dat ze 48 uur op stal staat, wanneer het sneeuwt worden ze niet buiten gezet, de stal eigenaar wil het niet op zijn geweten hebben dat er 1 zn been breekt, wat ik me heel goed voor kan stellen.
We mogen ze dan wel zelf buiten zetten, dus ik probeer haar dan elke dag een paar uur op de wei te zetten met dr maatje, maar soms red ik het niet met mijn werk, en dan hebben ze een dag pech. Ze gaan er niet dood aan, ze zullen het niet leuk vinden, ik ben er zeker geen voorstander van, maar soms kan het niet anders.
Maar ze staat nu al weer een paar weken dag en nacht op de wei, het is maar 4 maanden overbruggen met die winter.
Ligt er geen sneeuw en staat het land niet blank van de regen, dan gaan ze in de winter van 9 tot 2 naar buiten. Vind ik ook te kort, maar het is beter dan niks..

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:16

Claudia1993_ schreef:
Zat al een tijdje te wachten op een topic zoals deze, denk ook dat veel mensen het niet toegeven omdat de moraalridders dan weer aan komen zetten. Uitspraken als; 'Als je je paard niet veel buiten kunt hebben, moet je hem maar verkopen' kan ik echt helemaal niks mee.. :x En ja die kom ik regelmatig tegen.
Niet om het goed te praten dat paarden veel binnen staan, want daar ben ik het ook niet mee eens maar het is niet overal zo makkelijk om zo'n stal te vinden.

De paarden hier in de omgeving komen 's winters ook niet vaak buiten, eigenlijk helemaal niet.
Alleen als je er zelf bent en op sommige stallen tegen extra betaling een uurtje.
Onderling is er bij mij op stal wel wat te regelen, pony staat in groepje van 3 dus meestal komt hij wel 3x per dag buiten.
Bij mij komt hij sowieso al een groot deel van de ochtend buiten.
Ideaal is het niet, maar op dit moment moet ik het er mee doen.
In de omgeving is het echt heel moeilijk, of ze komen dan 2 uur buiten - maar daar kom ik nu ook zeker wel aan dus dat schiet niet op.

Pony doet het wel goed, maar vind het voor mezelf een fijner idee als hij veel meer buiten komt.
Hou zeker mijn ogen open, maar het is zeker de bedoeling om uiteindelijk een plekje te vinden waar hij 's winters meer naar buiten kan. :)

In welke omgeving van Utrecht zoek je? Ik kan er zo een aantal noemen waar ze 's winters meer uren buiten staan dan jij nu noemt. Misschien wel wat minder faciliteiten voor de ruiter.... Maar kom het echt regelmatig op marktplaats tegen!

Mijn pony heeft een poosje door gebrek aan andere mogelijkheden maar een dagdeel buiten gelopen 's winters, dat was echter in een andere regio, hier in Utrecht heeft ze de hele winter overdag buiten gelopen en gaat ze vanaf komende maand 24/7 naar buiten jaarrond (met schuilstal).

Verder denk ik idd dat er nog steeds veel te veel paarden teveel op stal staan swinters; helaas snap ik ook dat er ruimtegebrek is, en heb ik mezelf er ook wel eens schuldig aan moeten maken, aan teveel uren op stal in de winter. Ik zou het alleen nooit meer zo willen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:21

Paarden staan hier in de winter elke dag buiten! In de winter staan ze meestal van 9 tot 4 buiten. Soms korter, als het echt slecht weer is. Bijvoorbeeld 9 tot 3 of 10 tot 3.. Maar minimaal, altijd, 5 uur. Maar dat is echt het minimale. Vaak staan ze langer. En nooit, nooit, een dag binnen. Hoe slecht het ook is, al vriezen ze vast aan de grond van de kou :+ Ze gaan naar buiten.

Nu het weer mooi weer word staan ze van 9 tot 7 weer buiten en hoe beter het word, hoe langer. Straks in de zomer staan ze buiten tot 10 uur.

Zou ze op zich wel 24 uur buiten willen hebben, maar heb geen schuilstal en ook niet de mogelijkheid dat te gaan doen (nog). En wil ze niet 24 uur buiten hebben zonder schuilstal. Daarom gaan ze 's avonds altijd op stal.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:09

Met deze winter hebben ze vaak binnen gestaan.. Veel sneeuw, grond steenhard, nee, dan vond ik het wat gevaarlijk. Ze komen wel enkele uren uit hun stal , maar zeker geen hele dag naar buiten.

Ik ben voorstander van zoveel mogelijk naar buiten, maar als ik het te gevaarlijk vind, blijven ze binnen :j

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:12

In de zomer staat de mijne 24/7 op de weide. Toen nog in de wintertijd stond ze van 8-4/5 op de weide, of het moest echt hard sneeuwen en waaien (zo[n 2-3x geweest wanneer ze dus heel de dag op stal stond). Nu komt ze rond 6-7 uur naar binnen.
Ik ben echt de persoon die wil dat het paard veel buiten komt. Voorheen stond ze ook 24/7 buiten (met schuilstal), maar op deze stalling hebben sommige weide geen schuilstal, en dan is het toch wel fijn als ze met extreem weer toch gewoon binnen staat :).

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:14

mijn paard word tegen 12 uur buiten gezet in de winter en met donker weer binnen.
hij is niet zo van de sneeuw en regen dus dan wilt hij liever naar binnen.
en met mooi weer wilt hij niet naar binnen haha.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:18

toen ik op zandgrond vroeger een paard had stond deze altijd op de wei met loopstal
nu op pension in de winter 5 uurtjes paddock met tussendoor 1.5 uur binnen om te eten
en op advies van de DA geen 24/7 op de wei in de zomer maar van 8.00 tot 20.00
we hebben ook koudbloeden op stal en het gras is te vet.te veel voor 24 u
dus s`nachts binnen op stro met klein plukje hooi

na de weidegang eerst nog `uitbuiken`in de paddock en dan naar binnen.

moet zeggen dat dat erg goed werkt, geen bevangen paarden of te dikke paarden

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:23

Bij ons moet je het buiten zetten onderling regelen en doordeweeks wordt hij 4 dagen per week 1,5 uur buiten gezet door iemand tegen betaling. Soms wordt hij in de ochtend ook nog een uur buiten gezet en doe ik dat zelf ook nog in de avond en komt hij dus ongeveer 3 tot 4 uur buiten in de paddock en dan nog met rijden/longeren/wandelen. Vrijdag, zaterdag en zondag komt hij vaak meer buiten, maar dan ga ik zelf ook meestal 2 keer per dag om ze buiten te zetten. :o

Helaas is het in de omgeving bij ons niet anders en hebben we gelukkig 5 paddocks en dus eigenlijk altijd wel de mogelijkheid om je paardje buiten te zetten. In de zomer is er wel 24 uur weidegang mogelijk en mogen ze ook erg lang in de weide blijven, soms tot eind november.

Er zijn ook paardjes bij ons op stal die alleen de stal uit komen om gereden/gelongeerd te worden, maar dat zijn er niet veel. De meesten komen er wel meerdere keren per dag uit om losgegooid te worden.