Lange manen altijd in vlecht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elkevdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:09

Ja, hier ook de ervaring dat hele plukken manen eruit kwamen.
De vlecht had er 1 week ingezeten, hengstenvlecht, geen losse knotjes.
Ik weet niet wat precies de reden was maar ik laat een vlecht er niet meer inzitten.
(maar het zou misschien wel moeten kunnen, bij andere paarden???)

SBravour

Re: Lange manen altijd in vlecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:15

Hmm.. Mijn pony's manen komen niet eens onder zijn nek.. -.-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:43

Bij mijn pony komen ze net onder de hals uit. Maar ze heeft echt super snel knopen, als ze rolt schuurt ze namelijk met de hals over de grond, dus er komt allerlei rotzooi in en dus ook knopen :(
heb er vanmiddag op gelet, en ik haal er net zoveel haren uit als ik het los hou.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:48

Ik heb het ook een tijdje gedaan, tot mijn merrie met haar ijzer in een vlechtje kwam, toen miste ze dus een heel stuk manen :\

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:55

Jessix schreef:
Ik ben denk ik een van de weinige die een barok paard heeft die nooit gevlochten is. Het lijkt me gewoon niet lekker zitten. Ik heb zelf mijn haar ook graag een deel van de dag los. Daarbij vind ik het ook niet mooi staan die vlechten. Wat heb je dan nog aan lange manen als ze nooit los hangen? Mijn paarden hebben dus wel lange manen, maar niet van een meter of meer lang. (gelukkig niet)

Ik denk dat dit ook erg afhankelijk is van het soort manen van je paard.
Mijn oudste Tinker heeft lange maar relatief dunne manen. Als ik die los laat hangen dan komen er heel snel knopen in d'r manen die ik alleen nog met een flinke hoeveelheid antiklit eruit krijg.
Mijn Shetlander heeft echter hele dikke manen en die kan ik zonder problemen vlecht-loos laten lopen. Daar komen echt geen knopen in :n Die krijgt alleen vlechten in zijn manen als de vervelende distel-klitten los komen in het weiland (hij mag nogal graag daar langs lopen en zit dan vol met die rotkrengen >;) ).

Qua lengte hebben ze (verhoudingsgewijs) even lange manen: beide tot op hun schouder.

Mijn andere Tinkermerrie heeft ook dikke/veel manen en krijgt ook lang niet zo snel knopen in d'r manen als ze die losdraagt. Jammere is alleen dat ze altijd haar manen in de zomerperiode eraf schuurt i.v.m. zomerexceem dus die heeft sinds vorig jaar een Fjordencoupe. Daar komt echt nooit een knoop in :P

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:32

PP -> VSW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:36

Mijn pony heeft hele dunne manen, dus daar ligt het denk ik idd aan. Ik gebruik liever niet te veel anti-klit, want merk wel dat de manen hierdoor veeel sneller afbreken :(

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:39

Djura99 schreef:
Lowara schreef:
Bullshit :+
Ik heb twee merries met manen van ruim 1.90m en 1.50m lang, en die hebben 24 uur per dag, 365 dagen per jaar een hengstenvlecht erin zitten.
Dikkere mooiere manen kom je niet tegen, juist doordat er geen klitten inkomen, en men eraf blijft mbt borstels en ander spannend spul, blijven de manen juist gespaard :j

doen ik dit lag was ik dacht ik wel ff van: >;)
Toen zag ik die manen van je paard en was ik: :wow:
Echt een sprookjespaard!

Sorry..offtoppic :x

:') die reactie hebben meer mensen hihihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:43

Heb net ook even gekeken en wat verschrikkelijk mooi!! Jammer genoeg heeft mijn pony het nog niet zo lang, krijgt ze ook wel niet zo lang denk ik.
Heb je het nog nooit geknipt?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:46

troi schreef:
Ik zou niet weten waarom het slecht zou zijn eigenlijk. Hetzelfde geld voor de staart trouwens wat mij betreft.

De bovenkant van een staart moet imo wél los zijn, mocht het paard zonder deken buiten staan, als het waait zorgen de haren op de staartwortel voor een bescherming van hetgeen onder de staart.

Nu swinters is haar staat er altijd van boven tot onder losjes ingevlochten (bij strak invlechten werd het wat gevoelig, uiteraard).
Hengstenvlecht losjes is ook geen enkel probleem uiteraard.

ApplePappleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:46

Lowara schreef:
Bullshit :+
Ik heb twee merries met manen van ruim 1.90m en 1.50m lang, en die hebben 24 uur per dag, 365 dagen per jaar een hengstenvlecht erin zitten.
Dikkere mooiere manen kom je niet tegen, juist doordat er geen klitten inkomen, en men eraf blijft mbt borstels en ander spannend spul, blijven de manen juist gespaard :j

maar die hengsten vlecht zit dan niet strak?

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 20:47

Mijn pony z'n manen vlecht ik alleen in de winter, dan heeft hij 24/7 zijn manen in een hengstenvlecht.
In de zomer als hij op de weide staat met de andere paarden laat ik ze gewoon los, ze zijn namelijk niet zo lang dat hij er op gaat staan oid (komen net tot onderkant hals ongeveer). En hij kan er dan mooi vliegen mee wegjagen :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:48

Gewoon opletten dat ze niet te strak zitten, dan is er niets aan de hand.
Wel iets om even in de gaten te houden: ieder paard verliest haren, dat is helemaal logisch. Dat doen wij mensen ook. Als jij ze in een vlecht hebt gaan deze haren ook gewoon eruit, maar vallen ze niet op de grond. Ze blijven in de vlecht zitten.
Zodra jij je vlecht losmaakt zul je dus relatief veel losse haren vinden. Dat heeft dan niets met het vlechten te maken. Hoe langer je de vlecht erin laat zitten, hoe meer haren je zult vinden :)

Herfstwinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:23

gewoon in een vlecht laten want als je t afknipt groeit 't toch weer aan

BeauSo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:43

Als ze niet te strak staan, kan het echt geen kwaad :) Gewoon laten praten!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:01

Nies_ schreef:
AS1999 schreef:
Het klopt wel, dat als je een pony 24 per dag met een vlecht laat lopen, dat zijn haren dan afbreken

Jij hebt hoogstwaarschijnlijk een pony/paard met korte manen, anders zou je dergelijke beweringen niet doen :+

Ik sluit me toch echt aan bij AS1999. Mijn paard heb ik 3 mnd vlechten in staart en manen gehad. Die braken toch dusdanig af dat staart en manen juist dunner werden. Hier dus alles los behalve op hele warme dagen.

lovehorsesXD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:56

je kan ook 2 hengstenvlechten in de manen van je pony maken, dat ziet er zo uit: http://www.hethaflingerforum.nl/viewtop ... f=9&t=3951 een beetje naar beneden scrollen en je ziet een foto,
dat doen ze bij de spaanse rijschool soms ook als ze de paarden in de wei zetten...
/3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:57

Wauw gaaf! <3 Kan ik idd ook wel eens doen!

BeauSo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:42

lovehorsesXD schreef:
je kan ook 2 hengstenvlechten in de manen van je pony maken, dat ziet er zo uit: http://www.hethaflingerforum.nl/viewtop ... f=9&t=3951 een beetje naar beneden scrollen en je ziet een foto,
dat doen ze bij de spaanse rijschool soms ook als ze de paarden in de wei zetten...
/3

Wauw! <3 <3

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:29

Bravura schreef:
Ik sluit me toch echt aan bij AS1999. Mijn paard heb ik 3 mnd vlechten in staart en manen gehad. Die braken toch dusdanig af dat staart en manen juist dunner werden. Hier dus alles los behalve op hele warme dagen.

Drie maanden zonder eruit te halen? Dan is het logisch dat ze naar de kl*ten zijn, uiteraard.

LucasM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:44

ik had mijn vorige bij rijd pony altijd een halve hengsten vlecht in en dan van de overige manen 3 vlechten.
anders kauwde ze op de manen tijdens het grazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:49

Ik haal elke week minstens 1x de vlecht er uit. Dan kam ik en vlecht het weer in.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:54

Ik had mn fries altijd in vlechten staan. Alleen staat ze 'helaas' nu weer 24/7 buiten en is ze met 1 van haar vlechten in een tak van een boom blijven hangen.. weg vlecht. Nu dus weer gewoon los. Baal er wel van want het ging zo mooi!!
Haar vriendje vond het ook leuk om happen uit haar manen te nemen dus daar hebben we anti-bijt spul in gespoten. Dat werkt gelukkig wel goed.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 00:09

hier ook de manen altijd in een vlecht gehad, dit omdat ze anders haar manen opvrat, dus ik moest wel. Altijd een dubbele hengstenvlecht aangezien ze voor een enkele te dik haar heeft (dan zakt het helemaal uit).

Afbeelding
Dit laat ik meestal zo'n 3 weken zit en dan vlecht ik het weer opnieuw. Tenzij het eerder loslaat of wat dan ook. Verder nooit problemen gehad.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VLITJFWN.jpg
of zo dus, of in kleinere vlechtjes.

Het nadeel is wel dat de 2 voorste vlechtjes korter blijven omdat ze die dus opeet en dus haast niet aangroeien.

Afbeelding
Zo is het dus los.... schiet niet echt op voor haar :P

Nu hangen haar manen los aangezien haar laatste veulen alles heeft opvreten (en dan gaat het wel hard met manen in een vlecht :roll: ) Het nadeel daarvan is weer dat het haar nu nog dikker terug komt, dus gaat alles dadelijk weer alles in een vlecht (voorpluk komt alweer over haar neus, maar dat een handige vliegenmasker)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 00:16

Ik had bij mijn haf gewoone vlechten in. En natuurlijk heb je vrij veel losse haren als je ze loshaalt, maar dat is ook logisch want normaal vallen die haren gewoon op de grond, wat ze niet kunnen als ze in een vlecht zitten.

Ik heb trouwens gehoord dat de manen daar juist beter door werden? Beter beschermd ofzo? :+