Hoe moet ik bemesten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Hoe moet ik bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 00:14

Wauw, mensen die betalen om te laten bemesten? Jullie laten je echt heel erg afzetten hoor! Man hier moeten ze bétalen om van de mest af te komen! Ze hebben er zóveel van! Maar als een paardenmeisje aanklopt en daar geen weet van heeft, zou ik daar als boer ook even goed gebruik van maken!

In koeienmest zit wel een vrij hoge dosering fosfaat, ik weet niet of je wei geregeld bemest wordt? Want dan moet je oppassen want je mag maar 'zoveel' bemesten, want er mag maar 'zoveel' fosfaat in de grond, kunstmest mag wel want daar zit het niet/weinig in.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:56

Ik gooi me paardendrollen uit over me kale wei, hier gaan ze pas op als het gras goed gegroeit is. In 2 weken tijd zie ik al echt verschil! Ze hebben het bij mij kapot gelopen en na pasen heb ik de wei afgezet en toen ben ik me paardendrollen gaan strooien gewoon met de riek.
Dit werkt prima!

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:15

De mest van de paarden schep ik uit de stallen en de weide, dit doe ik op een hoop en laat het een half jaar liggen dan gaat het terug op de weide (mrt en sept). Ik hoef zo mijn mest niet af te voeren en het is goed voor de weide, Omdat stalmest en compost veel bodemleven bevat, wordt de grond open en krijg je structuur (humus) grond, dit houdt vocht vast voor in de droge maanden en doordat de grond open is zakt het overtollig water gemakkelijker weg.
In het voorjaar (april) laat ik ook nog koeienmest injecteren ( 10 kuub per ha). In het najaar (nov/dec) dan bekalk ik de weide.
Ik heb een groeizame weide en mijn sobere pony's doen het er goed op met stripbegrazing. (in het verleden ook een eczemer)

Mijn mede huurder laat het in het voorjaar alleen injecteren en voert de drollen af en je ziet duidelijk het verschil. Bij nat weer is hun weide duidelijk natter, minder gras opbrengst (terwijl hun 1 paard van 1,64 erop hebben en ik een shet, haflinger, c pony en een fries van 1.60) Hun hebben veel onkruid en boterbloemen.

Mijn conclusie is dat stalmest van mijn eigen paarden vele voordelen geeft, en ik hoef het niet af te voeren. Het nadeel is dat ik een dag te werken heb als ik het op de weide uit strooi. Dit doe ik met een grondbak achter de tractor en dan met de riek uitstrooien.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:52

poesmoes schreef:
De niet gebruikte weide zou ik kunnen laten bemesten. Die is 1ha groot en dat zie ik me zelf nog niet doen.
Maar de weide waar ze nu op staan is een halve ha groot en die is dan nog eens in 2 gedeeld. Het deel waar ze niet op staan is dus echt wel klein om daar de boer te laten manoeuvreren met zijn tractor...
Dus die doe ik best zelf met kunstmest.
Carzygirl1; ik ga straks eens langs de aveve (boerenbond) en ga eens kijken wat zij me vertellen.

Ik laat het jullie weten!

Greetz

Kun je het stuk van 0,5 ha wel openzetten zodat het weer 1 stuk wordt? Of is dat lastig? Wij hebben ook een stuk van 0,5 ha en de boer is gewoon met een klein trekkertje en tank gekomen met minder m3 stront erin. Was geen probleem.

Bemonsteren is wel zo fijn, zodat je weet dat je het goede op je land strooit. Kost niet veel (75,- excl. btw) en erg makkelijk, gewoon zelf met een schepje je land in en zakjes vullen.

Hebben ze je bij Aveve wel aangeraden om kunstmest speciaal voor paardenweides te strooien? Dit is nl. beter voor je paarden door langzaam vrijkomende stikstof (en dus minder explosief groeiend gras).