Dilemma, graag jullie raad.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 10:24

Ja de jaarling is bedoeld om de blessuremerrie op te volgen inderdaad. Dat is denk ik ook de beste oplossing. Maar wanneer de 8-jarige dan verkocht zou zijn en ik mn jaarling weer ophaal... wie blijft er dan bij de oude merrie als gezelschap? Of is dat een probleem voor "later" en moeten we dat dan maar weer gaan bekijken.. Volgens mij denk ik te ver vooruit of niet?

De pony en de jaarling zijn het trouwens gewend om 24-7 buiten te staan, maar ik wil wel een stal voor ze hebben wanneer nodig (extreem weer enz). Ze hebben nu ook een schuilstal in de paddock. Dus an sich zou ik wel 4 paarden kunnen "bergen" maar, ik wil op lange duur die kosten niet. Dus voor tijdelijk zou het kunnen.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 06-04-13 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:25

Even een lijstje:
- jaarling
- rijpony voor dochterlief die waarschijnlijk gedekt gaat worden, veulen is voor de verkoop
- rijmerrie die behandeling nodig heeft
- rijruin die getraint moet worden
- oude merrie

5 paarden en 3 stallen (en zo te lezen een stuk land?)

- jaarling: ergens anders in de opfok of lekker op je eigen land (schuilstal bouwen wellicht een optie?)
- rijpony voor dochterlief: houden en ook lekker op het land. Niet laten dekken voor een veulen voor de verkoop. De paardenmarkt ligt op zijn gat, grote kans dat dat volgend jaar nog niet beter is. Waarom zou je die extra zorgen en kosten aangaan?
- rijmerrie die behandeling nodig heeft: ook op het land of op stal en behandelen.
-rijruin die getraint moet worden: ook op het land of op stal en lekker trainen. Zodra hij getraint is en/of je rijmerrie beter, de ruin verkopen en je merrie verder trainen.
- oude merrie: ook op het land of op stal.

Zo kom je de zomer door en na die 6 maanden zie je wel weer.

Eventueel financiële afspraken met je ouders maken over de ruin en de oude merrie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:25

TS, je zult natuurlijk wel ergens een toegeving moeten doen.
Maak voor jezelf even een lijstje. De oude merrie + een ander paard blijven bij jouw ouders. Dan moeten we enkel nog zien uit te maken wie dat andere paard wordt.

De jaarling: weidegang is een probleem. Beestje komt veel op stal te staan.
Rijpaardmerrie: heeft behandeling nodig. Ouders willen/kunnen dit niet
Ruin: Kan niet opschieten met oude merrie. Is voor de verkoop.
Ponymerrie: Geen nadelen?

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:31

Ik heb alles even doorgelezen.. en áls er de mogelijkheid is dat de jaarling bij je ouders 24/7 naar buiten kan over een paar weken (als het weer ons eindelijk meezit) zou ik die en de pensioenmerrie lekker bij je ouders laten en de rest bij jou neerzetten.. je dochter heeft dr pony plus jij de inkomsten daarvan, je merrie kan starten met haar behandeling en de ruin heb je om zelf te rijden.. Dan kan als je ruin lekker loopt en verkocht is je jaarling van de zomer (of voor ze naar binnen moeten qua weer) terug naar jou en hebben je ouders de pensioen merrie voor zichzelf..
Een paar weken wat minder naar buiten gaat een jaarling echt niet kapot aan hoor. Ik ben het volleidg met je eens wat betreft dat jonge paarden zoveel mogelijk naar buiten moeten, maar voor die paar weken.. er zijn ergere dingen.. Daarbij las ik dat je stallen pas klaar zijn over een 5 a 6 weken (volgens mij?) dan kan vast je jaarling al wel het gras op.. en een beetje opvoeding van oma is ook nooit mis ;)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:38

Rchell; Ik begrijp uit het verhaal dat ze zomers ook niet 24/7 buiten staan.

Lastig dilemma! Ik dacht eerst ook jaarling naar je ouders, maar i.v.m. binnen staan is dat geen optie natuurlijk. Ik denk dat het dan toch het beste is om de D-pony van je dochter bij je ouders te laten. Dan kan je die eventueel weer terug halen als je dochter ouder is, je weet natuurlijk ook niet hoe lang de pensioen merrie nog mee gaat. Je kan toch ook daar met de merrie lesjes geven? Neem aan dat je dit niet iedere dag doet tenminste.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:46

Ik heb nog even in je profiel gespiekt, dat zijn toch de paarden waar je het over hebt?
De ruin ziet er best leuk uit en jij hebt nog 5-6 weken de tijd.

Ik zou nou als een trein met die ruin aan de gang gaan, dan kunnen jullie die verkopen voordat de tijd voorbij is.
Paarden kan je beter in het voorjaar verkopen dan in het najaar.
Dan kan je de jaarling, pony en blessure merrie jouw kant op halen. Hopelijk komt het goed met haar.
Die pony moet je echt niet laten dekken.

De oude merrie kan dan bij je ouders blijven en dan kunnen zij evt. nog een self-supporting pensionstal aanbieden.
Dan hebben zij er niet zoveel werk van en is die merrie niet alleen.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:47

oohw.. dat had ik niet begrepen..

Nou in dat geval.. je merrie moet haar behandeling hebben, dus die moet. De rest een een kwestie van mogen.. En dan moet je voor jezelf afwegen wat het belangrijkste is? De pony voor dochter en inkomsten, de vrijheid van je jaarling of het rijden/verkopen van de ruin..

Ik denk dat je vooral goed met je ouders moet overleggen wat je met de ruin wilt.. want dat is nog even een vraagteken.. als het een kwestie van is tekoop zetten en ondertussen rijden/trainen en hij is met een paar maanden weg zou je de pony of jaarling bij je ouders kunnen brengen.. als jullie hem toch aan willen houden moet je een langer termijn plan bedenken, en dat maakt deze situatie moeilijker..
Dus ik denk dat je ruin het sleutelfiguur is in deze situatie.. Als je weet wat je daarmee wilt kan je beslissingen nemen..

Rchell

Re: Dilemma, graag jullie raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:48

ben het inderdaad met Myca eens.. wat ik al zei.. de ruin is je sleutelfiguur.. als je weet wat jullie met hem willen is je probleem omgelost (of groter :o )

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:53

Wat betreft de oudere merrie. Je schrijft dat ze chronisch kreupel is. Dat betekent dus dat ze pijn heeft. Is het dan niet handiger om haar in te laten slapen?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:54

Hoe groot zijn jullie boxen? Kunnen pony en jaarling niet samen in 1 box? Of anders samen op de wei met schuilstal.

balin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:54

De beste oplossing lijkt mij het wanneer je ouders bereidt zijn om de oude merrie en de jaarling veel buiten te hebben. Wanneer dit niet kan, zie ik nog een ander optie:

Je rijmerrie heeft al lange tijd blessures, en kost veel behandeling, en dan kun je haar misshien weer goed gaan rijden?
Maar, ze is opzich prima zolang ze neit hoeft te werken? (dat schreef je eerder dacht ik, dus dat is nu even mijn uitgangspunt: de behandeling heeft ze helemaal niet nodig om een gelukkig paard te kunnen zijn, maar wél om weer gereden te kunnen worden.)

Dan kun je dus ook besluiten om de merrie nog een aantal jaar 'te laten'. Als ze geen pijn/last heeft zonder behandeling.. Dan kun je deze merrie dus bij de oude merrie laten. Die twee kunnen het goed samen vinden, dus houden elkaar ook wel blij.

Ondertussen heb jij de ruin als rijpaard. Als ik goed tussen de regels lees, wil je eigenlijk iets met een stal beginnen, dus dan kun je de ruin misshien ook zelf in de sport uitbrengen.
Tegen de tijd de je de jaarling kunt beleren, kun je de ruin verkopen en de merrie naar huis halen (of je wacht hiermee tot de oude merrie dood is, en dan verkoop je de ruin op een latere leeftijd als leerpaardje).

Bij deze oplossing laat je de merrie dus los al rijdier, maar geef je haar gewoon een fijn weide leven zonder sport (misshien wel recreatief later?).

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:05

Je moet je wel realiseren dat de ruin weer in prijs af gaat nemen.
Een paard van 8 brengt nu eenmaal meer op dan een paard van 12.
Maar daarvoor heb je samenspraak met je ouders nodig, want de ruin is toch van hun?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:46

Klopt het dat er voor je ouders eigenlijk helemaal geen sprake is van een dilemma? Zij vinden het wel prima (en fijn?) als de oude merrie en ruin bij hen blijven (niksen), als ik het zo lees. Het is meer dat jij het zonde vindt van de ruin, waardoor jij een dilemma ervaart.
Het zou wel jammer zijn voor beide paarden als ze dan alsnog niet veel aan elkaar hebben, maar wie weet verandert dat nog als ze echt maar met z'n tweetjes overblijven.

Ik zou het eerst gewoon maar even zo laten (dus de ruin en oude merrie blijven bij je ouders en je blessure-merrie komt naar jou toe) en eens ontdekken hoe dat uitpakt voor iedereen (mens en paard). Van daaruit kun je altijd weer verder kijken.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:04

NiFallor schreef:
Klopt het dat er voor je ouders eigenlijk helemaal geen sprake is van een dilemma? Zij vinden het wel prima (en fijn?) als de oude merrie en ruin bij hen blijven (niksen), als ik het zo lees. Het is meer dat jij het zonde vindt van de ruin, waardoor jij een dilemma ervaart.
Ik ben wel benieuwd wat je ouders willen. Klopt het wat NiFallor schrijft?

Zelf zou ik sowieso jaarling naar de opfok doen, of naar je ouders als je daar goede afspraken mee kunt maken. De grond die je hebt is in mijn ogen onvoldoende voor een jonkie, die moeten veel kunnen bewegen en rennen, dat legt de basis voor een gezonde toekomst.

Dan is er ruimte om de ruin en blessuremerrie naar huis te halen. Met de ruin kun je in ieder geval weer lekker rijden. Lijkt me redelijk dat je ouders bijdragen in voerkosten van de ruin, dus dat scheelt financieel weer. Hoe gaat het bij verkoop, krijg jij dan een percentage?

Voor de oude merrie zijn er genoeg andere opties als gezelschap: geitje, shetlander, ouder paard van iemand anders. Zonde om daar een goed rijpaard voor te gebruiken. In laten slapen is wellicht ook een optie.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:39

Helemaal met Cayenne eens. Niet alleen handiger, maar ook eerlijker voor de oude merrie lijkt me.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 14:40

in laten slapen is uiteraard geen optie. We hebben een duidelijke afspraak daarover. Zolang zij plezier heeft in het leven en ze kan zich redden zonder dat haar kwaal haar teveel in de weg zit, blijft ze. Ik laat geen paard inslapen omdat het praktischer zou zijn, sorry.

Ik ga eerst inderdaad maar eens goed in overleg met mijn ouders wat de bedoeling is met de ruin. Dan kunnen we verder gaan denken.

Klopt inderdaad dat ik in principe geen dilemma heb, maar er zelf 1 van maak omdat ik het zonde vind van de ruin nu.

Bedankt voor het meedenken iig!

De jaarling zou trouwens normaal gesproken weer terug gaan naar de opfok waar ze vorig jaar ook heeft gelopen. Ze zou van juni tot 1 oktober daar naartoe officieel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:41

Leorah schreef:
in laten slapen is uiteraard geen optie. We hebben een duidelijke afspraak daarover. Zolang zij plezier heeft in het leven en ze kan zich redden zonder dat haar kwaal haar teveel in de weg zit, blijft ze. Ik laat geen paard inslapen omdat het praktischer zou zijn, sorry.

Maar dat zei ik ook niet. Het ging mij erom dat een kreupel paard altijd pijn heeft. Dan is het imo eerlijker om het pijn lijden te beeindigen.
Heeft verder niets met praktisch zijn te maken maar met welzijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 14:43

Het paard lijdt echt niet. Ik ken haar door en door, en ik zie wat ze kan en wat ze niet kan. Ze geniet van haar leven, en ze heeft sommige dagen wat pijn, andere niet. Maar goed, ik heb ook fybromyalgie en sommige dagen veel pijn en andere dagen niet, daar maken ze mij ook niet om af lijkt me ;).

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:59

Kun je niet de jaarling tijdelijk in de opfok zetten, en dan je d-pony bij je ouders. In die tijd je ruin netjes doorrijden en verkopen, daarna de jaarling bij de oude merrie en de d-pony weer terug naar huis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:11

Cayenne schreef:
Maar dat zei ik ook niet. Het ging mij erom dat een kreupel paard altijd pijn heeft. Dan is het imo eerlijker om het pijn lijden te beeindigen.
Heeft verder niets met praktisch zijn te maken maar met welzijn.

Citaat:
Helemaal met Cayenne eens. Niet alleen handiger, maar ook eerlijker voor de oude merrie lijkt me.

Een paard met artrose welke tijdens koude dagen opspeelt, heeft een leuk leven hoor. In laten slapen op basis daarvan, omdat je theoretisch vind dat zo'n dier geen leven heeft, vind ik echt een no go, zeggen dat dat eerlijker is voor de merrie zonder dat je het dier in kwestie ooit gezien hebt, vind ik persoonlijk wel erg brutaal en voorbarig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:13

Hoeveel land heb je TS??? Is het niet mogelijk voor de zomer alles bij jou te zetten en het probleem doorschuiven naar de winter?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 20:57

Mindim, ik heb niet zoveel land, daarom ook 3 stallen. We hebben een rijbak, een paddock en 2 niet al te grote weitjes.

De jaarling gaat OF naar mijn ouders, OF per 1 juni weer de opfok in (nou ja opfok.. gemengde kudde op een heeeeel groot stuk wei). Ze is bewust naar huis gehaald over de slechtere maanden om haar mooi handmak te maken, te enten, smid erbij en dat soort dingen. Dat is allemaal gelukt, ik heb nog nooit zo;n makke jaarling gehad dus ze kan straks lekker weer de wei op, het zij bij mijn ouders, het zij dus in de opfok.

Ik ga eerst maar eens in overleg met pap en mam wat zij graag zouden willen. Dan kan ik kijken wat ik kan doen.

Voor wat betreft inslapen van mijn oude merrie... geloof maar dat we dat zelf wel kunnen inschatten en haar echt niet laten lijden.

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:34

persoonlijk zou ik het zo doen:

ruin : naar huis halen
merrie : naar huis halen
oud paard : bij je ouders laten
pony : thuis laten
jaarling : in de opfok / andere stalling met 24/7 op de wei

ik zou dan ook nog een shetje of zoiets voor de oude merrie aanschaffen ( ook een wat oudere )