Haren, haren en nog eens haren!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DakotahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:04

Wij hebben hier kraaien die dat regelen... :D

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:05

ik gebruik ook een furminator en vind het echt geweldig, 2 pony's zijn hier al stevig in de rui, de derde alleen bij zijn hals , ik gebruik de furminator alleen op delen die in de rui zijn , voor de rest gewoon een borstel .

Air

Re: Haren, haren en nog eens haren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:07

Er loopt al zo'n zelfde soort topic geloof ik :) Furminator idd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:08

Ik gebruik hier een handzaag, maar hier zijn ze tijdelijk gestopt met verharen geloof ik :') En maar goed ook! met dit weer... brrr :brr:

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:30

Paar dagen geleden mijn 24/7 buiten staande Tink x Fries kruising de (regen) halsdeken afgehaald: om de verharing te bespoedigen. Dat heb ik geweten.
En net op tijd: er zat al flink wat verharing onder de deken.
Nu poets ik elke ochtend met een rubber rosborstel, een furminator, keiharde varkensharen keukenschrob borstel, een poetsblokje, en na"vegen" met een zachte borstel.
Kost me een 40 minuten, en het blijft er in wolken vanaf komen.
Vooral leuk met de hier in Drenthe harde Oostenwind: een soort dans moet ik doen om niet al die haren in mijn ogen, mond waar dan ook te krijgen (ik ros en poets in de weide waar hij staat, dan is die wind weer meegenomen: alles waait meteen weg).

Mijn andere paard de jonge merrie (dekenloos) verhaart een heel stuk minder dramatisch.

Van de week zal ik nog aan mijn 2 Shetten moeten beginnen... dat is ook geen kleine klus, want dat zijn net twee kleine mini-bizons, met superdikke vachten en enorme baarden....

Een Furminator kun je trouwens gewoon dagelijks gebruiken als de vacht echt dik is.

Op zich ben ik altijd wel ingenomen met het verharingsproces: ben altijd benieuwd hoe de nieuwe vacht er onder van daan gaat komen, en vind de paarden dan ook gewoon mooier, ook voor het rijden makkelijker.
Alleen het rijden TIJDENS het verharen vind ik weer rampzalig: die haren die in dek en dekens blijven hangen als je gereden hebt, zijn er zowat niet uit te krijgen. Vooral de witte niet (ik heb bonte paarden), die blijf je maar zien en tegenkomen. Maar tsja "occupational hazard" dan maar.....

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:56

ik heb ook een schimmel en die witte haren zitten echt overal. De binnenkant van mijn jas is fleece, mijn handschoenen zitten onder, de auto zit onder. Dan heb ik het nog niet over de binnenkant van haar deken en de dekjes en (fleece) zweetdeken!
Ik denk dat ik de haren er nooit meer uit krijg!

MaJaBl98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:37

Ik gebruik het liefst een koeienborstel of een zweetmes.

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 22:47

max66 schreef:
idd zweetmes of botte (hand)zaag.

Vervelend is wel dat ik zo statisch ben en alles aan mijn kleren blijft plakken. Werkelijk alles zit onder, moet je mijn auto eens kijken :o !

Haha ja, dat heb ik ook. Je bent echt zo'n magneet en je krijgt het er ook met geen mogelijkheid meer af. Je probeert er vanaf te plukken maar het plakt 3 cm verder gewoon weer verder aan je broek.

Slapstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 01:12

Een furminator helpt maar ik zie een vriendin van mij altijd in de weer met een afgeslepen zaag.

Voor dat antistatische kun je heel goed een antistatisch armbandje kopen en geen rubberen laarzen gebruiken :P

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 02:16

Ook hier is de furminator favoriet en wordt ook vaker dan eenmaal per week gebruikt.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:12

DubbelDun schreef:
Kimmej schreef:
Bij ons gebruiken een aantal ook zo'n furminator, maar dat mag maar 1 keer in de week.

Wie heeft je dat wijsgemaakt :D

Ik gebruik dagelijks een furminator, net zolang tot ze geen haar meer loslaten. Je moet alleen niet te vaak achter elkaar over dezelfde plek heengaan. Dát kan irritatie geven omdat de 'tandjes' best wel scherp zijn. Maar dat geldt voor alle soorten kammen/borstels met scherpe tandjes.

Diegene die hem gebruiken bij mij in de omgeving. Ik heb me er nooit in verdiept om eerlijk te zijn, omdat de mijne een deken op heeft, daarbij dun haar heeft en hij is snel door zijn wintervacht heen. Heb die borstels nog niet eens van dichtbij gezien, alleen in het gebruik in het voorbijgaan, hoewel er dan inderdaad wel een partij haar af komt waar je u tegen zegt. Met die opmerking van niet elke dag, omdat ze daar te scherp voor zouden zijn en de huid dan kunnen irriteren nam ik aan dat ze wat lijken op een slickerbrush. Maar again, geen gebruiker en bij lange na geen expert B-)

LuckyPhantom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:13

Ik gebruik 2 à 3 x in de week lijnzaadolie.
En dan lekker met de rosborstel werkt perfect

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:28

@kimmej: een furminator lijkt in de verste verte niet op een slickerbrush (borstel met pennetjes)

Afbeelding

Dressuur_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:52

zweetmes zoals eerder vermeld + zo'n klein ding met een handvat xP

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:54

Een Furminator of hoe dat ding ook heet lijkt mij erg handig alleen de prijs houd mij tegen..

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:05

DubbelDun schreef:
@kimmej: een furminator lijkt in de verste verte niet op een slickerbrush (borstel met pennetjes)

Aha, dus dan lijkt het gewoon een beetje op een zweetmes met kartels, maar dan met veel diepere 'tanden'. Bijna een soort vlooienkam, maar dan weer minder lange tanden. Ergens ertussenin dus.

Zijn deze tanden nog scherp, oftewel snijden ze haren door of vangen ze de (losse) haren alleen? (laatste off-topic vraag hoor :x , mag ook via pb)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:11

Ze snijden de haren niet door, maar trekken lossen haren uit de vacht. Als de haren vast zitten heeft de kam geen werking.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:12

FlameHorse schreef:
Een Furminator of hoe dat ding ook heet lijkt mij erg handig alleen de prijs houd mij tegen..

Dat ligt er aan bij wie je ze koopt ;) (zie onderschrift)

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:45

DubbelDun schreef:
FlameHorse schreef:

Dat ligt er aan bij wie je ze koopt ;) (zie onderschrift)

O o, ga ik weer off-topic..

De ijzeren tandjes van mijn zweetmes slijten een keer af, en tot nu toe heb ik dezelfde niet meer kunnen vinden. Ik ga dus vandaag of morgen eens even kijken of ik zo'n ding van een stalgenoot kan uittesten. Vraag me namelijk wel af of het echt zo handig is voor mijn paard. Voor welke prijs verkoop jij ze?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:47

Je hebt een PB :D

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:51

Zweetmes, roskam en poetsblok.

xYannike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:39

Wij gebruiken ook een zweet mes. Bij mijn eigen paarden gebruik ik gewoon een borstel ik vind het wel leuk om al de haren eruit te halen en opnieuw te borstelen

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:43

gewoon een roskam/rosborstel
even een vraag tussendoor: wordt je paard niet helemaal statisch van zo een furminator? (onze hond namelijk wel :P )

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:48

Ik gebruik een zweetmes, poetsblok en een grove rosborstel (blijft alle haren als zo'n rondje inhangen, handig als het hard waait)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:51

Inderdaad een zweetmes met kartels, en lekker dat mijn paard het vindt!! :=