Wanneer draagt jouw paard peesbeschermers?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:40

ik pak rio altijd helemaal in. 3 in 1 dingen en springschoenen aan zijn voorbenen, hoge strijklappen achter. Soms rijd ik met bandages als ik tijd over heb. In het land staat hij met strijkringen achter.

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:24

bij Forrest altijd en Luuts krijgt ze ook.....simpelweg omdat het ze gewoon beschermt en ik toch net iets liever heb dat er een flinke kras op mn beschermer komt dan op het been van een paardje. Een paard kan altijd een keer opzij springen of een beetje raar doen en zich dan bezeren en dan heeft mn paard toch iets meer bescherming......vind ik gewoon een prettig idee Lachen

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:34

Die van mij heeft altijd peesbeschermers om en strijklappen, puur uit voorzorg en omdat hij voor nog wel eens wil strijken, vooral als hij moe is. Maar ook als hij los in de bak loopt krijgt hij ze om, dan is hij altijd zwaa gestoord en maakt hij de idiootste bewegingen. In de wei doe ik ze alleen niet om, vind ik niet nodig, en bij wie die in de wei staat sloopt ze waarschijnlijk dan toch...

Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:39

max en In hebben ze altijd om, losgooien en rijden
-strijkklappen
-springschoenen
-peesbeschermers

Scheve mond

en Sagitta alleen beenbeschermeers naar het park.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:52

Hier krijgen alle paarden met hoefijzers peesbeschermers om als ze aan het werk gaan. Beter het zekere voor het onzekere, met een paard met een klappees ben je nog verder van huis.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:57

Al mijn paarden rij ik met peesbeschermers en strijkklappen en met cross training en cross wedstrijd hebben ze achter lange beschermers en vierkant springschoenen.

Sommige paarden van mij hebben ook in de wei vierkant beschermers om, maar dat ligt een beetje aan het paard.
's Winters als ze wat gekker zijn of bijvoorbeeld een paar dagen op stal hebben gestaan ofzo hebben ze altijd beschermers om in de wei.

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:20

Mijn paard krijgt peesbeschermers om voor, voor de bescherming. Ik had eerst Gera, maar daar kreeg mijn vorige paard steeds schuurplekken van. Ik ben nu overgestapt op eskadron en heb nergens last van.

Alleen als we naar het duin/bos gaan doe ik achter kogelbeschermers om, hij strijkt dan een beetje, in de bak heeft hij hier geen last van en dan doe ik ze niet om.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:35

Mijn pony draagt ze ook altijd...voor de zekerheid Lachen

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:46

Die van mij met rijden en longeren altijd peesbeschermers aan de voorbenen. En achter als ik ga rijden regelmatig ook bandages. Net als de meesten, puur ter bescherming. Kleine moeite, en liever voorkomen dan genezen !

In de wei heeft ze geen bescherming om. Ze staat namelijk hele dagen in de wei, ik ben dan toch bang voor schuurplekken etc.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:48

Apollon heeft ze nooit om, ze heeft geen ijzers dus alweer iets midner kans op beschadiging.
Verder doe ik weinig "gevaarlijks" met haar, een bosritje gaat over de weg of over ruiterpad en met springen heeft ze bandages en springschoenen, maar peesbeschermers niet.
Vind ik voor haar niet nodig, het is misschien ene kleine moeite maar als je pony eigenlijk nooit last van haar benen heeft en je er niks spectaculairs mee doet vind ik ze niet nodig.
Ze heeft 1 grote snee in haar achterbeen gehad, 5 jaar geleden toen we haar net hadden gekocht maar toen ze nog wel bij de vorige eigenaarstond. En dat was gebeurd in de stand waar ze stond (ze is niet zo sociaal) daar was ze overheen gebokt en blijven hangen...
Maar ik vind het overdreven om je paard altijd in de besherming te zetten...

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, EspaƱa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:54

Matti heeft peesbeschermers en een paar setjes bandages.
Voor buitenrijden gebruik ik eigenlijk altijd de peesjes (alleen voor) gewoon ter bescherming. Met longeren bandageer ik rondom of als het modderig is gebruik ik ook de peesbeschermers. Op de wei heeft ze eigenlijk nooit beschermers om...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:28

Par heeft de 3 in 1 beenbeschermers.
Omdat ze nog weleens met haar achterhoeven haar voorbenen aantikt.
Ander paard bij ons op stal had daar behoorlijk lelijker wondjes aan overgehouden.

Bandages heb ik alleen voor de sier, zal ik dus waarschijnlijk pas om gaan doen als we eens een keer gaan showen Knipoog Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:36

Toen ik Jamaica net had hoorde peesjes bij mijn uitrusting, tot ik toen een instructrice kreeg die me gelijk vertelde dat dat niet zo wijs was, omdat je de spieren en pezen dan teveel verwend, zeker bij een jonge pony. Nu heb ik ze om met springen, en soms buiten (als het erg nat (= glad) is)

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:54

Ik doe ook altijd peesbeschermers om tijdens rijden/longeren, omdat mijn paard strijkt.

Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:17

Ik rijd altijd met peesbeschermers tijdens het dressuren. Peesbeschermers omdoen is 5 tellen werk, dus waarom zou je t niet doen? Je kan er een hoop narigheid mee voorkomen.
Als ik ga springen of t bos in ga, doe ik ook altijd achter strijklappen om. En soms met het dressuren bandageer ik rondom, maar dat doe ik alleen voor net.
JA ik doe dus altijd peesbeschermers om

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:18

Ik heb bij Tom peesjes om en strijklappen ... zelfs bij het losgooien ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:21

Toen ik regelmatig sprong had ik ze altijd om.
Dit omdat ik regelmatig een gymnastiek sprongetje mee pakte.

Nu eigenlijk alleen maar met springen of buitenrijden.

Ik heb gelukkig nog nooit een paard gereden die er witte plekken van heeft gekregen, terwijl ik zo eerst alle paarden reed.
Meestal is dat een teken dat ze of te strak zitten (sommige "singelen" die dingen echt aan) of niet zuiver zijn.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:50

Amigo rij ik helemaal nooit met peesbeschermers. Alleen met longeren doe ik hem voor pijpkousjes om.
Symphony rij ik voorlopig wel even met pijpkousjes, die wil nog wel eens struikelen of gekke dingen doen. Maar wil straks ook bij haar het liefst zonder. Aangezien het de bedoeling is dat ze endurance gaat lopen en dan heb ik het liefst niets om de benen ivm schuren en oplopen van de temperatuur rond de pezen.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:53

ik rijd er eigenlijk altijd mee als je ze gewoon los om het been doet dus niet abnormaal strak kunnen ze er geen schuurplekken van krijgen

Barb

Berichten: 12093
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:56

altijd, voorbenen 3 in 1 beschermers en om de achterbenen strijklappen. Die strijklappen zijn heel handig, ik kan precies horen wanneer ze verzamelder loopt Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:59

In de wei krijgen Imker en Hilde niets om, met rijden gaan ze ofwel voor en achter in de bandages, peesbeschermers+strijklappen of rondom in de 3-in-1-beschermers.
Imker is vierkant beslagen, dus het risico dat hij zichzelf aantikt is dan meer aanwezig en Hilde die strijkt achter heel erg en loopt zo ruim dat ze zichzelf voor wel eens aantikt.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:59

Schuurplekken kunnen ook ontstaan doordat er rommel (zand, modder) tussen komt. Ze kunnen daar zelfs brandblaren van krijgen.
Nou rijdt de gemiddelde ruiter niet veel langer dan een uurtje dus dan zal het wel meevallen. Maar voor mijn paarden over die lange afstanden.. liever niet.
Hangt ook erg af van hoe je je paard gebruikt. Als ik een cross zou rijden zou ik de benen dus wel rondom beschermen.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:05

Woody heeft ze eigenlijk altijd om. Zowel bij het rijden, losgooien of longeren

Billy

Berichten: 20726
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:11

Met springen gebruik ik voor peesbeschermers en springschoenen en achter strijklappen.
met dressuur heeft Bill blote pootjes, maar voor de kar heeft hij wel iig zijn strijklappen om, en vaak ook peesbeschermers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:17

Eigenlijk altijd, voor en achter in de beschermers.
Vaak rijd ik ook nog met springschoenen aan.
Hier ben ik mee begonnen sinds de blessure van mijn paard (hij had een losse hoefwand). Toen ik weer mocht gaan rijden kon ik het risico niet lopen dat hij met z'n achterbenen z'n voorhoeven zou gaan aantikken...