Dilemma, paard dichter naar huis halen of niet...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:05

JunkDeLuxe schreef:
Solleke_Noah schreef:
Wat is 'in de winter'? :P Wij beginnen hooi te voeren rond oktober en moeten zeker tot april doorvoeren (en dan hebben we 2,5 hectare voor drie paarden!). We hebben een afspraak met onze hooiboer en leggen al aan het begin van het winterseizoen onze hoeveelheid hooi vast en hij komt het telkens in stukjes leveren (40 balen per keer) omdat onze opslag niet groot is :)

Ja, zoiets is onze winter ook haha! Geef je dan in de zomer echt niks? Want zooo veel land is het nu ook weer niet haha!

In de zomer doen wij idd enkel gras (en krachtvoer voor diegene die het nodig hebben). We hebben wel genoeg land voor drie paarden :) (maar stomme kleigrond dus compleet waardeloos in de winter)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 17:21

Mi_Amore: koop jij altijd bij dezelfde? Ik ben gewoon een beetje bezorgt dat ik zonder hooi zou vallen :+

Xanthos111: ik denk dat ik de piste inderdaad wel ga missen, al is het voor VD! Maar het terrein is groot genoeg, en er zijn ook nog lege weitjes, ik mag er vast wel eentje gebruiken om te longeren/VD :) Qua rijden zal het gemis niet zo groot zijn haha, ik rij echt niet vaak.. 1x per maand ofzo :+

Tinky12: ik ga gewoon inderdaad een leverancier aanspreken denk ik haha! Ik dacht even dat ik in de winter niet aan hooi zou geraken, vandaar de vraag haha :+

Pmarena: ja, daar kan je altijd tegenaan lopen.. En dat is eigenlijk zowat mijn punt van twijfel.. Moest het hier niet om de hoek zijn geweest, had ik er niet over gepeinsd te verhuizen, gewoon omdat ik het super kan vinden met mijn huidige staleigenaar. Heel vlot contact, super stalgenootjes ook, ... Ik heb een leuk gesprek met de man van het andere paard gehad, en het lijkt er in ieder geval wel op dat hij verstand van paarden heeft haha, da's al een héle geruststelling. Zijn paard zag er trouwens ook echt top uit, wordt duidelijk dagelijks verzorgd. Ik vind het vooral belangrijk dat hij goed met paarden is, daarna komt ons contact wel haha, maar 't is inderdaad wel zo handig dat we op één lijn zitten! Tot nu toe lijkt het me een fijne vent, hopelijk is dat gewoon zo haha. Er staan trouwens meer stallen dan viervoeters, dus aan schuilplaatsen geen gebrek :D

Varekaj: opslag voor hooi is aanwezig, zadelkamertje ook. De mest op het weiland halen we weg, gewoon iedere keer als we daar zijn, als je dat onderhoudt duurt het maar 10 minuutjes. Mest wordt opgehaald, toch sowieso dit jaar nog. Goed dat je dat zegt van die ezel, had ik eigenlijk totaaaaal niet bij stil gestaan! Ik dénk niet dat ze er bang van zou hebben, koeien/honden/katten zijn in ieder geval helemaal geen probleem.
Qua ontworming en inentingen e.d. zit dat wel goed dénk ik, paard ziet er echt ontzettend verzorgd uit.
Verlichting! Dat heb ik volgens mij niet gezien.. Maar ik ben dan zo'n sul, ik heb zo'n hoofdlampje voor als ik ga vissen :')
Welke tanden moeten mechanisch geveild worden? Die van mijn paard? Of wat bedoel je :') Jeetje voel ik me even stom :')
De weide is afgezet met draad, stroom. Maar ik weet niet of dat met een stroombak is...
Ik denk trouwens dat ik ga afspreken met die man om ze inderdaad samen eten te geven, om te voorkomen dat ze gaan vechten/met elkaars eten aan de haal gaan. Hij 's ochtends, ik 's avonds. Dan kunnen we nog gewoon 2x per dag gaan als we willen, maar dat er dan gewoon echt maar 2x gevoerd wordt, en niet 4x.
Hoe groot is het weiland... Ik kan niet zo goed schatten :+ Het onderhoud wordt door die andere man gedaan, en ik vind het niet erg om daar mee in te helpen. Moet wel geen dure grap worden uiteraard :D
Vakantie, daar doe ik niet aan :') En als ik dat toch zou doen, verzorgt mama Daisy meestal, of een vriendinnetje. M'n broer woont hier ook in de straat, die kan gerust een emmer water of schel hooi geven. Borstelen niet haha, stiekem doet ie het in z'n broek van paarden. En ik ga sowieso nooit langer weg dan een weekendje, en sinds ik Daisy heb: 2 dagen, 1x, en ik voelde me rot :')
En inderdaad, het is zonder contract. Maar zo doe ik het nu ook...

Brainless: goed gelezen :j :D

Karuna: hooi kan trouwens ook gewoon bij mij in de garage haha, daar denk ik nu pas aan! Op de wei is er ook een opslag hoor, maar moest het dus nodig zijn kan ik het gewoon lekker thuis stockeren :D Het lijkt er wel op, dat er voldoende gras zal zijn, worden ook stukken gespaard e.d.

Conclusie: als ik het goed begrijp, kan ik in het slechtste geval (totaal geen gras) op één baal hooi per dag rekenen?
De gemiddelde prijzen hier in mijn streek zijn €2.5 per baal, maar hoeveel kilo is zo'n baal nu? Een bokker zei eerder: reken aan 16 balen per maand = 16 x 2.5 = €40 per maand aan hooi?

Ik loop denk ik zo dadelijk nog even naar de wei haha :')
Want ik heb ondertussen nog een paar vraagjes, dankzij jullie :D

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 19:01

Oke ondertussen is de uitstap uitgesteld naar dit weekend haha, 't is plots veel later dan ik al dacht :D

Wat ik dus van plan ben nog te weten te komen:
- waar ik hier in de buurt hooi kan krijgen?
- wat er volgend jaar met de mest moet gebeuren?
- deel ik mee in de onderhoudskosten van de wei? (stal, omheining, bemesten?) (indien mijn paard schade aanbrengt wil ik dat uiteraard betalen, heb het hier over andere kosten)
- wat als mijn paard niet met die andere overeen komt? Het gebeurt niet heel vaak, maar van sommige paarden moet mijn ubermerrie niks weten; of ze dan op een ander stuk kan/mag. Idem voor de ezel, wat als blijkt dat mijn paard daar bang van heeft (al zie ik dat niet zo gauw gebeuren)?

Ik wil ook proberen afspreken met die man dat ze tezamen gevoerd worden. Mijn merrie is sowieso nogal hebberig als het op eten aankomt, en echt een slokopje eigenlijk, dus da's wel aan te raden haha.

Ik ben er vrij zeker van dat hij met Daisy overweg zal kunnen komen, voor de bokker die dat vroeg. Hij heeft zelf een.. uhm.. vergelijk het met een Shire? Maar dan een meter kleiner :+ Zal ongeveer even groot zijn als mijn merrie, waarschijnlijk iets zwaarder, en hij gaat regelmatig aan de hand de baan op. Met de mijne moet ie de baan niet op, op de wei zal hij haar sowieso wel kunnen houden :) En nogmaals, hij lijkt verstand van paarden te hebben, heeft al héél lang paarden, dus zie ik wel goed komen.

balin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:07

Ik zou toch ook nog even kijken voor een contractje. Al in het maar om daarin vast te stellen wie waarvoor verandwoordelijk is, of wie wat betaald. Mocht er ooit iets foutgaan of mocht er een geschil komen, dan heb je iig een poot om op te staan.

Je moet dit natuurlijk zelf weten.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 19:10

balin schreef:
Ik zou toch ook nog even kijken voor een contractje. Al in het maar om daarin vast te stellen wie waarvoor verandwoordelijk is, of wie wat betaald. Mocht er ooit iets foutgaan of mocht er een geschil komen, dan heb je iig een poot om op te staan.

Je moet dit natuurlijk zelf weten.

Ja, dat kan ik inderdaad altijd wel vragen. Op die manier dekken zij zichzelf uiteindelijk ook in, als ik plots niet wil betalen ofzo :')
Maar contractje is een goed idee, ik wil niet ooit zomaar van het erf gegooid worden :=

karuna
Drukke kabouter

Re: Dilemma, paard dichter naar huis halen of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:15

Kwa hooi zou ik als ik uitga van onze tinker en een slecht groeiend grasjaar jaar rond kwijt zijn gerekend op een heel jaar 25 balen per maand a minstens 3 euro per baal. Nu zijn ze hier voor goede kwaliteit 3,50 per baaltje. Maar ga uit van 3 euro is 75 euro per maand aan hooi. Kijk zowiezo naar de kwaliteit van het hooi. Welke snee, grof of fijn? Bemest of onbemest enz. Een gemiddeld baaltje ligt meestal rond de 15 kilo.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 19:25

Ik krijg hier net een vriendin op de chat, die hier in de buurt woont. Blijkt dat zij daar ook ooit gestaan heeft, en die man gewoon kent :D
En ik hoor niks negatiefs, dus da's echt al top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:09

Ik heb zelf een weide die ik moet onderhouden dus de vragen die bij me opkomen zijn dingen waar ik vooral zelf tegenaan loop. Met een hoofdlampje kom je jammer genoeg niet ver. Spreek ook uit ervaring :P Als je een groot stuk land hebt en je paarden staan aan de andere kant in het donker, succes met zoeken. Helemaal als er eentje bang is voor dat eng bewegend monster (jij dus) en er steevast voor wegrent, het donker in :')

Ezels jagen anderen paarden vaak schrik aan door hun stemgeluid. Geen idee waarom, maar mijn meest bomproof merrie ging wél opzij voor zo'n grijze bol pluis. Zelfs als die zijn mond niet open deed. Mijn andere merrie werd gewoon panisch als ze er eentje in een weiland zag staan grazen (ook zonder geluid dus) en de hengst nu weet ik nog niet :+
Misschien dus door het geluid dat ze maken, of door hun geur of die lange fladderoren? Geen idee maar het is wel iets dat erg vaak voorkomt. Ivm de parasieten, bel de DA even. Die zal je daar vast wel meer over kunnen vertellen.

Ben je zeker dat de rest op wie je wil terugvallen het ziet zitten om met een pak hooi in een kudde te gaan rondlopen met jouw ubemerrie? Je moet wel de tijd hebben om stapeltjes te maken op verschillende plekken. Zoniet is de kans groot dat je bij slechts 1 stapel een gigantische knokpartij ontketend, of dat alleen 1 paard alles op vreet en de rest niks. En met een hoop hooi door een weiland wandelen met enkele hongerigen achter je aan is niet altijd even evident... (alweer uit ondervinding van mijn eigen ubermerrie haha). De ene gaat mooi opzij terwijl de ander je compleet overhoop ramt als ze maar de minste twijfel bespeuren.
Denk dus ook even aan de veiligheid van je invallers?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 22:45

Varekaj schreef:
Ik heb zelf een weide die ik moet onderhouden dus de vragen die bij me opkomen zijn dingen waar ik vooral zelf tegenaan loop. Met een hoofdlampje kom je jammer genoeg niet ver. Spreek ook uit ervaring :P Als je een groot stuk land hebt en je paarden staan aan de andere kant in het donker, succes met zoeken. Helemaal als er eentje bang is voor dat eng bewegend monster (jij dus) en er steevast voor wegrent, het donker in :')

Ezels jagen anderen paarden vaak schrik aan door hun stemgeluid. Geen idee waarom, maar mijn meest bomproof merrie ging wél opzij voor zo'n grijze bol pluis. Zelfs als die zijn mond niet open deed. Mijn andere merrie werd gewoon panisch als ze er eentje in een weiland zag staan grazen (ook zonder geluid dus) en de hengst nu weet ik nog niet :+
Misschien dus door het geluid dat ze maken, of door hun geur of die lange fladderoren? Geen idee maar het is wel iets dat erg vaak voorkomt. Ivm de parasieten, bel de DA even. Die zal je daar vast wel meer over kunnen vertellen.

Ben je zeker dat de rest op wie je wil terugvallen het ziet zitten om met een pak hooi in een kudde te gaan rondlopen met jouw ubemerrie? Je moet wel de tijd hebben om stapeltjes te maken op verschillende plekken. Zoniet is de kans groot dat je bij slechts 1 stapel een gigantische knokpartij ontketend, of dat alleen 1 paard alles op vreet en de rest niks. En met een hoop hooi door een weiland wandelen met enkele hongerigen achter je aan is niet altijd even evident... (alweer uit ondervinding van mijn eigen ubermerrie haha). De ene gaat mooi opzij terwijl de ander je compleet overhoop ramt als ze maar de minste twijfel bespeuren.
Denk dus ook even aan de veiligheid van je invallers?

Je moet zelfs de wei niet op om hooi te geven :D
Nu serieus, ik heb echt de mogelijkheid om zonder problemen 2x een uurtje per dag naar stal te gaan, in het weekend zowat de hele dag :D
De kans dat iemand voor me moet invallen, is echt heel klein, ik moet al doodziek zijn om die kleine moeite niet te doen :+
En moest ik op reis willen, gebeurt dat alleen als ik op voorhand al 100% zeker weet dat ik een bekwame verzorger voor Daisy heb :j

Zal ik het geblaat van een ezel downloaden en eens testen bij m'n merrie? :+ Ze gaat echt héél weinig uit de weg, enkel vrachtwagens zijn haar vrienden niet, maar 2m naast een rijdende tractor rijden, of naast een veld vol loeiende koeien is geen enkel probleem :D Rondrennende honden in de piste of in de stal, katten, maken haar ook niks uit.

In het donker is inderdaad niet handig, maar de kans dat ik in het donker ga, is vrij klein. In de winter is het uiteraard sneller donker, en ik werk vrij laat, maar ach, dat moet ik er maar bijnemen :+ Ik kwam voor het zomeruur regelmatig in het donker op stal, omdat m'n auto stuk is en ik het openbaar vervoer moet nemen, en daardoor 40min langer onderweg ben, en mijn paard herkent me echt van véééér, niet normaal :+ Nou ja, herkennen, ze schrikt in ieder geval nooit :')

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 07:33

Ik haal idd altijd hooi bij dezelfde hooiboer, maar als ik zonder val heb ik 2 adressen waar ik alsnog bij terecht kan voor een extraatje :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:21

Lijkt me wel goed geregeld dan! Mocht de draad op netstroom aangesloten zijn kan je altijd eens informeren of hij geen lamp wil plaatsen. Zo'n werflamp moet wel voldoen denk ik. Licht is belangrijk om je paard te kunnen controleren op wondjes of als de DA er onverwacht bij moet komen. Mijn DA heeft met zo'n hoofdlampje mijn hengst afgelopen najaar eens moeten hechten en da's toch alles behalve praktisch.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 09:34

karuna schreef:
Kwa hooi zou ik als ik uitga van onze tinker en een slecht groeiend grasjaar jaar rond kwijt zijn gerekend op een heel jaar 25 balen per maand a minstens 3 euro per baal. Nu zijn ze hier voor goede kwaliteit 3,50 per baaltje. Maar ga uit van 3 euro is 75 euro per maand aan hooi. Kijk zowiezo naar de kwaliteit van het hooi. Welke snee, grof of fijn? Bemest of onbemest enz. Een gemiddeld baaltje ligt meestal rond de 15 kilo.

Da's ook nog haalbaar :D Ik zit momenteel op mijn huidige stal aan zo'n €120 a €130 maandelijks, de nieuwe stal zou me €50 + hooi kosten, én ik bespaar benzine, dus ik kom uiteindelijk iets goedkoper uit.

Ik ga morgen proberen om foto's te trekken van de nieuwe wei. Ik moet tot 19.00u werken, en daarna nog naar Daisy, dus tegen dat ik thuis ben zal het wel al te donker zijn voor foto's. Ik ben gisteren de omgeving een beetje gaan verkennen, en nu blijkt dat er, als ik de straat uitwandel en naar links ga i.p.v. recht, super grote grasvelden zijn! En die zijn NIET privé, dus daar kunnen we ook lekker gaan grazen/wandelen!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 09:35

Mi_Amore schreef:
Ik haal idd altijd hooi bij dezelfde hooiboer, maar als ik zonder val heb ik 2 adressen waar ik alsnog bij terecht kan voor een extraatje :j

Heb je z'n nummer? :+ :D Als jij er tevreden van bent, zal ik dat ook wel zijn haha! :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:59

Hee wat goed dat die vriendin er gestaan heeft! Dat is de beste inside-info die je maar kunt krijgen, van iemand die je gewoon echt voorgegaan is +:)+

Vorige winter was het hooi hier echt duur, 6 euro per baaltje.... en dan mocht ik nog niet klagen als ik andere mensen zo hoorde die wat meer in de Randstad zaten :=

Onze D-ponies eten gemiddeld een half baaltje per dag als ze niet op het gras mogen. Dus dat waren dan 15 baaltjes per maand x 6 euro is gewoon 90 euro aan hooi elke maand := En dan zal je een paard hebben dat een heel baaltje per dag weg knaagt, is het gewoon 180 euro hooi per maand -O-

Nu hebben we ook van vrienden ronde balen mooi droog hooi in plastic. Daarvoor betalen we 17 euro per rol, en met een rol doen ze samen een week, dus dan is het ineens nog maar een 35 euro per pony per maand aan hooi...dat scheelt nogal vergeleken met die 90 euro +:)+

Hier voeren we uit grote hooinetten met 30mm mazen. Er zit altijd hooi in, zodat ze altijd lekker kunnen knabbelen en niet zo gefixeerd zijn op eten...het is er immers altijd dus ze hoeven niet te wachten op het baasje dat komt voeren waarna ze z.s.m. alles opschrokken.

Als er altijd hooi is dan eten ze gewoon rustig en alleen wanneer ze trek hebben. En dat onbperkte aanbod dat ze hier krijgen, daarvan eten ze dan dus uiteindelijk een half baaltje per pony per dag, en dat is gewoon een keurig verbruik vind ik, niet teveel en niet te weinig :)

En het grote voordeel: we hebben meerdere van die netten hangen. Dus als we vandaag alle netten vullen dan hebben ze daar morgen en overmorgen ook nog hooi in zitten. Dus hoef je niet meerdere keren per dag hooi te geven.... of zelfs niet elke dag, want ze hebben nog gewoon :P

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:06

Ik heb ook alles gehad... maar weet je hoe de wei is in de zomer? Genoeg gras ==> minder voeren, maar als het nu al kaal is en steeds kaal blijft, voer je dus gewoon evenveel...

Heb je plaats voor opslag? Want groter inkopen kan schelen en anders zou je zelfs voor die balen voordroog kunnen gaan... Met voordroog was ik zo'n 40 euro per maand kwijt. Pakjes is maar net hoe duur ze zijn, maar ik voerde ook een half pak per dag op, minimaal..

Voor de rest: water.... Gewoon een paar grote speciekuipen neerzetten (minimaal 2) en die elke ochtend/avond even controleren :) Enige grote nadeel is als het gaat vriezen! Probeer dan even af te spreken dat jij dan een paar keer per dag met emmers gaat en iemand anders ook!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:33

Ik heb die nr. idd :D Goedkoopste is als je het bij hem van het land gaat halen uiteraard, doen wij ook elk jaar :p

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 10:48

Mi_Amore schreef:
Ik heb die nr. idd :D Goedkoopste is als je het bij hem van het land gaat halen uiteraard, doen wij ook elk jaar :p

Wil ik allemaal doen! Vraag me alleen af.. Hoe :+ Corsatje :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:14

Gewoon samen met die man die er al staat afspreken, dat jullie samen een dag prikken om hooi van het land te halen en alles vol te stampen met hooi op stal :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:50

Trailer huren/lenen van iemand en een ganse dag hooi verhuizen :D

Ik kan ook wel vragen of hij wil leveren voor een groot aantal?
Wij zouden bvb al 200 botten hooi laten leveren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:26

Wat is de reden dat die vriendin er is weggegaan? Heb je het daar met haar over gehad?

Lins26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:28

Ik zou je paard toch naar huis halen. Het is veel gemakkelijker. En zelf hooi halen kost niet zo heel veel... En het is een kleine moeite. Misschien ken je zelfs nog iemand in de buurt die zijn hooi heel goedkoop weg doet?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:50

Mocht je in de winter problemen hebben met het water zou je een H2O bag aan kunnen schaffen, die gooi je gewoon in een kruiwagen en zou je vanaf je eigen huis kunnen lopen.
Verder zou ik wel echt kijken of er genoeg verlichting aanwezig is (en anders kijken of dit alsnog te realiseren is). Daarbij zou ik mijn paard niet zo snel in dezelfde wei als een ezel zetten, ziet hier iets van een draadje tussen?