Ik heb zelf een weide die ik moet onderhouden dus de vragen die bij me opkomen zijn dingen waar ik vooral zelf tegenaan loop. Met een hoofdlampje kom je jammer genoeg niet ver. Spreek ook uit ervaring

Als je een groot stuk land hebt en je paarden staan aan de andere kant in het donker, succes met zoeken. Helemaal als er eentje bang is voor dat eng bewegend monster (jij dus) en er steevast voor wegrent, het donker in
Ezels jagen anderen paarden vaak schrik aan door hun stemgeluid. Geen idee waarom, maar mijn meest bomproof merrie ging wél opzij voor zo'n grijze bol pluis. Zelfs als die zijn mond niet open deed. Mijn andere merrie werd gewoon panisch als ze er eentje in een weiland zag staan grazen (ook zonder geluid dus) en de hengst nu weet ik nog niet
Misschien dus door het geluid dat ze maken, of door hun geur of die lange fladderoren? Geen idee maar het is wel iets dat erg vaak voorkomt. Ivm de parasieten, bel de DA even. Die zal je daar vast wel meer over kunnen vertellen.
Ben je zeker dat de rest op wie je wil terugvallen het ziet zitten om met een pak hooi in een kudde te gaan rondlopen met jouw ubemerrie? Je moet wel de tijd hebben om stapeltjes te maken op verschillende plekken. Zoniet is de kans groot dat je bij slechts 1 stapel een gigantische knokpartij ontketend, of dat alleen 1 paard alles op vreet en de rest niks. En met een hoop hooi door een weiland wandelen met enkele hongerigen achter je aan is niet altijd even evident... (alweer uit ondervinding van mijn eigen ubermerrie haha). De ene gaat mooi opzij terwijl de ander je compleet overhoop ramt als ze maar de minste twijfel bespeuren.
Denk dus ook even aan de veiligheid van je invallers?