Met wat voor schaar manen/staart knippen? + toileteervragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:29

Heleennn schreef:
Manen knippen? :?

Is toch niet zo vreemd? Mijn ene paard heeft hele dunne manen, als ik die ga trekken blijft er niks meer over :+

TS: ik knip de manen en staart ook met een gewone keukenschaar.

Heleenzz2

Re: Met wat voor schaar manen/staart knippen? + toileteervragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 22:25

Bedankt allemaal voor de antwoorden!
Mijn paard heeft dus idd ook erg dunne manen dus ik ttekken wordt hem niet ondat hij dan niks meer overhoudt, dus ik ga met jullie tips aan de slag dit weekend!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:27

Ik knip alles met de keukenschaar (een kleintje), of het nu de benen zijn, de manen, staart of oren.
Heb dan wel een standbeeld.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:38

Ik knip mijn paard zijn manen staart en sokken met een schaar die ik bij het kruidvat gekocht heb. Is een kappersschaar. Heb laatst nog een nieuwe gehaald: 8 euro kosten ze.

Als ik klaar ben met de manen op de goede lengte knippen dan ga ik er door de onderkant van de manen met een uitdunschaar. Hierdoor ziet het er niet zo recht uit en net alsof je ze getrokken hebt.

Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:46

Ik knip alleen de staarten recht af (anders zijn ze zo lang dat ze er op kunnen gaan staan) en daarvoor heb ik een hema kappersschaar prijs weet ik niet meer.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:47

Ik heb het met een gewone (action) schaar gedaan. De staart, de manen blijf ik af en wie ook maar in de buurt komt val ik aan :') .

Dressuur_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:12

Rubber_Duck schreef:
Ik doe t ook met een gewone rechte schaar. Ponylief houdt haar hoofd netjes stil en bij het plukje van het kopstuk doet ze hem zelfs omlaag :))

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:22

Voor een natuurlijk effect kun je de uiteinde van de plukjes haar strak draaien en dan snijden met een goede scherpe schaar of een snij mesje (die laatste alleen gebruiken als je vergevorderd bent), de oren zou je sowieso niet helemaal leeg moeten halen want dat vinden ze niet fijn zeker met die koude wind niet, en altijd bij het hoofd en benen een schaar gebruiken met ronde punten deze richt minder schade aan als jij of je paard uitschiet of schrikt!
Derde oor wegknippen doe je ook met een schaar met ronde punten succes!!!

123demio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:59

Zelf trek ik de manen want dat vind ik mooier maar de staart knip ik altijd met een gewone schaar!

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 16:35

Heel erg bedankt voor de antwoorden! Ik ga de staatt en manen voorzichtig knippen en het stukje bij het kopstuk ook. Het haar in de oren laat ik lekker zitten en ik zal misschien alleen een paar grote uitstekende haren uit de oren wegknippen. Ik kan ook altijd hulp vragen aan mijn instructrice, zij is ook de staleigenaresse en de vorige eigenaresse van het paard dus zij weet ook precies hoe hij er op zal reageren dus dat is erg handig!!

Livivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:29

Ik doe het ook altijd met een kappersschaar van de hema.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:48

Het hangt geheel van je type paard af en van de "look" die je wilt hebben.

Mijn Tink x Fries heeft een mega dikke staart, ik wacht altijd tot die werkelijk op de grond hangt-zie foto als avatar- (zo lang, dus, dat anderen zeggen: daar mag je wel eens iets vanaf knippen, anders staat-ie er op), maar ik vind bij hem bot afknippen (dus: recht, horizontaal) afzichtelijk lelijk, ik pak dan dus de staart, draai die om diens as (net zoals je een touw zou draaien) en knip dan vanaf 15 cm vanaf de grond gezien (daar begin ik) schuin naar beneden bij wat er in dat opgedraaide staartuiteinde uitsteekt.
Dan krijg ik een beetje een "wild look", taps toelopend naar de onderkant. Vind ik 't nog te lang, knip ik na loshangen en uitpluffen, de onderkant (puntje) er af. Maar nooit meer dan 5 cm boven de grond.

Van sportcoupes heb ik geen verstand, die worden qua staarten doorgaans 1 handbreedte onder het spronggewriicht van het achterbeen geknipt, dat is niet iets voor mijn paard.

Qua manen zou ik zeggen: nooit bot afknippen, dat wordt vaak mega-lelijk, maar als je een sport-coupe qua manen wil en je hebt dunne manen, zou ik proberen hetzelfde (streng voor streng) met de manen toe te passen, daarna los rommelen met je handen en de overgebleven uitstekende puntjes met een kapperschaar/snijmes er onderuit halen.

De eerder genoemde tip om alles (de manen) naar de andere kant de slaan en DAN te gaan knippen lijkt me niet slim: volgens mij haal je er dan veel te veel af.

Een andere tip: knip/snij EERST als de manen gewassen en/of NAT zijn, daarna nalopen als ze droog zijn.

Edit: let op dat als je droge manen een stuk korter knipt zonder uit te dunnen, ze de neiging kunnen hebben omhoog te gaan staan, of een voormalige kruin (naar de andere kant hangen) weer kunnen gaan vertonen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:11

jwl schreef:
prugelpiet schreef:
eerste keer dat ik lees en te horen krijg dat je in manen mag knippen...

jij mag toch ook de schaar in je haren zetten :)
al moet je wel uitkijken dat zodra het je eigen pony niet is je geen boze eigenaar op je dak krijgt, laatst had iemand de manen van der verzorg ponytje af geknipt de eigenaren waren niet zo vrolijk :+

Oke :D iets bijgeleerd.
Overigens knippen wij de staart en af en toe de kleinste puntjes :p