Minder zwaar maken van bak op zandgrond, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Re: Minder zwaar maken van bak op zandgrond, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 17:45

Wat zijn jouw minder goede verhalen met leem?

Ik heb juist slechte verhalen over zwart zand gehoord.

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:48

je kan ook met houtsnippers mengen, of met gemaaid gras

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:50

Dat het moeilijk is om de juiste verdeling te maken. Teveel: slibt het dicht en wordt glad. Te weinig heeft geen effect.
Toch wil ik het met alleen met zand oplossen. Al het andere, mocht je ooit willen verhuizen, is bodemvervuiling en moet je af laten graven. Houtsnippers gaan rotten en met kunstgras kun je de bak niet goed meer slepen.

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:59

het werkt bij ons toch prima :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 12:12

Ja, wij overwegen toch wel om voor leem te gaan... :j

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:53

Mij is geleerd dat je moet kijken naar de korrel. Een ronde, gladde korrel zal altijd mobiel blijven. Je moet een ongelijke, niet ronde korrel hebben voor het inklinken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:48

Picassox schreef:
Ja, dat topic had ik al bekeken.

Ik heb alleen slechte ervaring over kokos gehoord: niet duurzaam, gaat stinken als het gaat rotten, zompig, neemt geen water op maar wordt wel glad, enzovoort. Ik heb vaker kokos in de buitenbak gezien en vindt het niet heel fraai.

Hoop het eigenlijk toch met een andere zandsoort op te lossen...

dat zijn niet mijn ervaringen en ook niet de ervaringen uit het topic ;)

leem schijnt inderdaad te kunnen, maar als de mengverhouding niet goed is slipt je bodem juist dicht en zit je daarna met een te natte bakbodem.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:56

Hier ook een gigantisch droge en zware bak. Zand is echt vergelijkbaar met het zand dat je in de duinen vind, heel licht, stuift snel en het is niet nat te krijgen :+

Ik sta wel op een pensionstal maar er is over een hoop dingen goed te praten en ben zelf ook bereid om mee te betalen dus ik ben wel benieuwd naar een echt goede en betaalbare oplossing.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:05

Ik heb juist hele goede ervaringen met kokos (korte vezels)
Het is wel duurzaam, veel duurzamer dan houtsnippers en het duurt eeuwen voordat het gaat verteren.
Piccasox volgens mij haal je echt een paar dingen door elkaar, kokos gaat niet stinken, wordt niet glad.

Met houtsnippers heb ik wel deze ervaring, ook zelfs dat er op een gegeven moment mok door versleept werd.

Ik zou zelf nooit aan iets van kunststof beginnen, ook al rijdt het misschien wel goed.
Je kan daarna nergens meer met je mest heen.

Met leem heb ik geen ervaring, maar ik ben wel benieuwd.
Werkt leem ook goed met een eb- vloedbodem?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:13

Met een eb en vloed boden zou juist de vochtigheid de hardheid moeten bepalen, wat geregeld wordt met een pomp. De bak wordt van onderaf voldoende nat gehouden. Als dat niet goed eerkt heb je een verkeerde zandsoort gekregen of er mankeert iets aan je niveauregeling van het water... Bij zo.n dure bak zou ik niet zelf gaan knoeien. Dat moet de leverancier oplossen toch?

Bij een eb en vloed bodem moet het zand super doorlatend zijn zodat met veel regen het water gelijk weggepompt kan worden. Er mag zich geen storende aangestampte laag gaan wormen. Lostrekken is een risico vanwege het oppervlakkige drainagesysteem en de waterdichte folie die daaronder ligt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:18

De bak heeft 12000 Euro gekost (20 x 60m bak), eeuwig zonde en het systeem werkt niet goed.
De onderkant wordt wel nat, maar de verspreiding is waardeloos.
Drijfzand op sommige plekken als je het te lang aan laat staan en tussen de banen droog en zwaar.
Het is niet mijn bak, mijn paard staat in pension, maar ik denk niet dat de leverancier hier nog iets aan doet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:21

Ik zit natuurlijk in dezelfde buurt als jij, maar ik heb toch echt afgelopen dagen moeten sproeien en dat heeft gewoon goed gewerkt, zowel in de paddock als in de bak. 's Morgens vroeg sproeien of 's avonds en dan blijft het weer goed voor een paar dagen.
Gelukkig voorspellen ze regen de komende dagen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:28

Het eb- en vloed systeem staat bij ons dagelijks aan, waarschijnlijk gaan we terug naar beregenen.
Dit werkt gewoon niet goed, maar het zou natuurlijk anders moeten zijn als je zo'n dure bak aanlegt.
Ik dacht dat je het misschien met kokos stabieler kon maken en ik was benieuwd naar leem.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:16

Ben je zeker dat het een eb- en vloedsysteem is? Ik heb hier offertes gekregen van €25.000 tot €35.000 voor een 20x40 piste eb-en-vloed. Voor €12.000 lijkt me het heel sterk dat je daar een goedwerkend systeem voor kan laten aanleggen. (Prijs was hier afgraven, eb-en-vloed en terug aanvullen met de goede zandsoort, we hebben uiteindelijk voor een andere piste gekozen.)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:29

Yep echt zeker. Maar het ligt er ook al een aantal jaren, vandaar dat de prijs lager is.
Afbeelding
Op dit moment werkt het nog als eb- en vloed systeem, maar de eigenaar denkt er aan om te gaan beregenen. Ik wil overigens wel geloven dat er een verkeerde zandsoort in ligt.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:31

Hier ook een leemhoudende bodem. Bij veel regen slaat hij dicht, maar is dan absoluut niet glad. Verder is het een prima bodem. Hij stuift nagenoeg niet (nu een heel klein beetje, maar te verwaarlozen). Als hij erg nat is geweest en opgedroogd is, is hij hard en moet hij gesleept worden. Het is verder een mooie vlakke bodem en ik ben er erg tevreden over.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:46

Satine schreef:
Ben je zeker dat het een eb- en vloedsysteem is? Ik heb hier offertes gekregen van €25.000 tot €35.000 voor een 20x40 piste eb-en-vloed. Voor €12.000 lijkt me het heel sterk dat je daar een goedwerkend systeem voor kan laten aanleggen. (Prijs was hier afgraven, eb-en-vloed en terug aanvullen met de goede zandsoort, we hebben uiteindelijk voor een andere piste gekozen.)

kan nu nog, maar dan moet je hem zelf aan leggen

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:33

Kijk even op www.rijbodem.com .. Die doen aan rijbak renovatie/onderhoud en verbetering

deus_ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:42

Eventueel vlokken etc moet je echt voor lange termijn overwegen, ivm afvoeren bodem als je hem wil vervangen.

Een eb en vloed bak is opgebouwd uit diverse lagen, als die verstoord zijn vermindert de werking.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:06

Vlokken, klinkt synthetisch... Is dat ook zo?
Kunststof is nl geen optie.

deus_ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:11

Jah, bestaat uit kunststofvezels

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:21

Ik geloof wel dat de diverse lagen bij ons door elkaar geraakt zijn. Veel jonge beesten die in de winter dagelijks in de bak mogen uitrazen kunnen de boel aardig omploegen.
Alleen kunststof is echt onbespreekbaar, dat gaat hem niet worden.

Nikkepik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 23:02

Helpt het niet om de bak goed nat te maken (en te houden)?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:28

Nee, het water verdeelt niet goed. Er komen natte strepen met daartussen droge banen.
De ondergrond is dan wel nat. Als je dan door blijft pompen wordt het ineens drijfzand.
Degene die het aangelegd heeft schijnt al 5x terug geweest te zijn, alles is weer uitgegraven en met een laser zijn de buizen gecheckt. Alles lag perfect, maar het werkt niet goed.

Nikkepik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:33

Oh dat is wel erg vervelend zeg! Dat zou dan toch gewoon goed moeten werken.