Ik kan me goed voorstellen dat veel mensen liever hun paard laten inslapen.
Die van ons zullen altijd naar de slager gaan na onze ervaring met Hercules, sommige zullen hem nog wel herinneren, de grote ros van mijn vader. Hij had een chronisch peesprobleem en zou op den duur alleen maar meer pijn krijgen, toen hebben wij de knoop doorgehakt en gezegd: het is over...
Toen hebben we voor de slager gekozen, hij ging er 's ochtends vroeg heen en was de eerste die aan de beurt was, dus hij hoefde niet te wachten, te stressen en de geur van bloed was er bijna niet.
Hij ging zo naar binnen met mijn vader en was ook zo weg, ze zetten een koker op het hoofd, richten heel goed, dan Poef en weg is het paard. Hij voelt er echt helemaal niks van, je moet natuurlijk wel naar een goede slager.
Het is natuurlijk een heel naar gezicht, maar als je het bekijkt vanuit het paard denk ik dat de slacht sneller en beter is voor het paard, dat is mijn mening, maar volgens mij lijd het paard geen seconde. Het is 5 minuutjes beetje gespannen van tevoren, maar het paard voelt er niks meer van.
Dat is waarom wij Hercules toen naar de slacht hebben gebracht. Ik vond het zeker een waardig afscheid, en ik hoop dat Hercules het ook zo heeft meegemaakt.