Keuze pensionstalling valt niet mee

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

4EverHobbes

Re: Keuze pensionstalling valt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 17:29

@Koper: precies, dat is mijn punt.
En ik heb geen idee wat ze doet als ze buiten haar eten moet delen, dit is allemaal nieuw.
Wel weet ik dat ze geen andere paarden in haar buurt tolereert als ze eet, maar wie weet wordt het minder als ze de hele dag buiten is? Ik weet het niet...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:33

Ik zou het gewoon voorleggen en dan kijken hoe ze reageren. Als de reactie iets is van: dan moet ze weer weg weet je genoeg. Als ze zeggen dat er dan een oplossing wordt gezocht in overleg met jou is het al een heel ander verhaal.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 17:48

Ik ga volgende week nog bij een andere plek kijken, is dat niks dan leg ik het voor. Goed idee, had ik zelf ook kunnen bedenken :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:49

Succes!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:51

4EverHobbes schreef:
Ik hoef ook zeker niet elke dag te rijden :D Dat doe ik nu ook niet. Maar ik wil niet alleen maar de gymjuf zijn... ze is mijn maatje, mijn alles en om haar dan 'los' te laten (want echt zo voelt het) vind ik moeilijk.

Wat een zeikerd ben ik he

Nee hoor, je bent gewoon bezorgd. :)
Maar leren loslaten is ook een proces... ;)

Mijn paard staat 24/7 buiten. In het begin moest ik dan nog aan hem denken als het mégaslecht weer was buiten. Nu heb ik dat echt niet meer; hij red zich wel. :D

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:58

pff t zou mij benauwen om in de wintermaanden zo weinig met mn paard te kunnen doen. We hebben op stal ook geen luxe ,4 stallen ,wei en een stapmolen. Voor een bak rijden we 15min over straat of 25 min voor de binnenbak maar heb de hele winter 4 tot 6 dagen per week met hem gewerkt naast mn fulltime job. Hou er zelf gewoon van om lekker met mn paard bezig te zijn juist in de winter omdat ik anders hele dagen binnen zit... Mijn paard doe je er overigens geen plezier me om hem de hele dag buiten te laten staan meestal staat ie na een paar uurtjes in zn stal hooi te eten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:00

Mijn paard is ook gewoon mijn hobby en mijn ontspanning en daar wil ik zelf ook wel graag plezier aan beleven en ontspannen van raken.
Als ik dus op een stalling zou staan waar het paard het idee heeft in de hemel op aarde beland te zijn, als ik het zelf niet naar mijn zin heb (om wat voor reden dan ook) dan doe ik daarin mijzelf te kort.
En dus zou ik best genoegen kunnen nemen met een compromis waarbij het voor mijn paard misschien niet de hemel op aarde is, uiteraard wel heel paardwaardig (een stal waar ze 's winters niet of nauwelijks buiten zouden komen zou daardoor ook absoluut afvallen), maar waar ik het zelf ook gewoon naar mijn zin heb.
Paarden houden is een dure hobby en ik beleef het plezier aan die hobby niet louter uit het feit dat ik een paard héb. Ik wil ook graag leuke dingen met mijn paard kunnen doen, al is het maar lekker tutten, poetsen, wandelen. Maar dat moet wel mogelijk zijn in een voor mij ontspannen sfeer.

Overigens ben ik wel iets meer dan de gymjuf van mijn paard, want ondanks zijn 24/7 buiten vindt hij het echt niet tof als hij door omstandigheden een week of langer niet door mij geëntertaind wordt. Hij wordt dan heel baldadig en als het nog langer duurt chagrijnig.

Ik kan me daarin dus TS wel heel goed begrijpen, dat ze ook wel nadenkt over hoe dat moet, als ze in het donker moet lopen pielen, etc.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:51

Ik kan alleen mennen en kan s'winters ook niks. De buitenbak is een groot zwembad en anders wel te zwaar om in te mennen.
Voor de binnenbakmoet ik extra betalen en ik denk dat merendeel het niet waardeerd als ik tussen hun in met mijn wagentje kom rijden.
Longeerkraal is s'winters ook bagger, zwembad en anders staan er wel paarden in.
Afgelopen winter heb ik alles bij elkaar 2 weken kunnen mennen, buiten dan over de weg waar je ook nog regelmatig voor je sokken word gereden.

Het begint mij behoorlijk op te breken. ik ben 2 maanden bezig met opbouwen van de conditie en kan dan 3 a 4 maanden volop rijden eer ik paard weer stil moet zetten.

Je bent er voor het paard maar het paard is er ook voor jou. Ik heb s'winters nou niet echt plezier in mijn hobby.
Wi ook graag verhuizen maar financieel laat dat nog niet toe.
Ik zou dan ook zeker op zoek gaan naar iets waar ik s'winters ook door kan rijden.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 18:24

Het probleem is ook dat je niet zomaar ff wat probeert. Het kan natuurlijk altijd tegenvallen maar maak wel een weloverwogen keuze. ik ben blij met jullie ideeën!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:16

Je bent geen zeikerd hoor. Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje (ook op zoek naar pensionstal en nooit tevreden ;) ) en begrijp dus je twijfels.
Het is heel gemakkelijk om snel even neer te typen: Je moet kiezen wat voor je paard het beste is. Je moet voor je paard kiezen.
Uiteraard willen wij allemaal wel een stal waar je paard de optimale zorg krijgt. Lekker lang naar buiten, niet te veel gemiep over het ruwvoer etc. Maar als je er dan daadwerkelijk voor staat: 4 dagen achtereen niet kunnen rijden omdat er geen rijbak en geen licht is. Eigenlijk naar je paard willen 's avonds, maar met de lange reistijd erbij eigenlijk geen tijd meer over houdt.

Een oplossing kan ik je niet geven. Want ik zit met dezelfde twijfels. Ik heb onlangs nog een topic geopend over ervaringen van eerst paard aan huis te hebben en dan op een pensionstal. Verschillende mensen vonden dit toch niet zo leuk en hebben het paard terug naar huis gehaald of zijn dit van plan zodra ze de mogelijkheid weer hebben. Ik ben ook een beetje terughoudend om de zorg uit handen te geven. Als je niets anders kent dan je paard op pension kan je je het eigenlijk niet indenken wat dat inhoudt.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:28

Ik begrijp je gevoel! Ben de afgelopen maanden ook bezig geweest met het zoeken naar een pensionstal. Het moet zeker goed zijn voor je paard, maar het moet ook zeker goed zijn voor mijzelf. Ik zoek dus een tussenweg. Als ik er in de winter geen plezier aan beleef, omdat ik dan niks kan doen, dan schiet het ook niet op. Heb dus alle eisen op een rijtje gezet (zowel voor paard als voor mij) en vanuit daar maak ik een keuze.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:54

TurdusMerula schreef:
4EverHobbes schreef:
Ik hoef ook zeker niet elke dag te rijden :D Dat doe ik nu ook niet. Maar ik wil niet alleen maar de gymjuf zijn... ze is mijn maatje, mijn alles en om haar dan 'los' te laten (want echt zo voelt het) vind ik moeilijk.

Wat een zeikerd ben ik he

Nee hoor, je bent gewoon bezorgd. :)
Maar leren loslaten is ook een proces... ;)

Mijn paard staat 24/7 buiten. In het begin moest ik dan nog aan hem denken als het mégaslecht weer was buiten. Nu heb ik dat echt niet meer; hij red zich wel. :D

Mijn paard bleek zich niet te redden 24/7 buiten (zomer!) en dat moet je dus maar afwachten.
Ik hoef ook niet elke dag te rijden, maar als ik dagen/weken achter elkaar niet KAN rijden ben ik toch echt goed chagrijnig en bovendien kan mijn paard er ook niet goed tegen om alleen maar buiten te staan en niet aan het werk te zijn.
In een grote kudde is mijn paard vaak degene die het laatst bij het eten kan en altijd moet vechten voor een hapje, waardoor ze nooit tot rust komt.
Ik heb dus een compromis gezocht, want voor haar werkte het niet en voor mij ook niet.

Het is ook wel makkelijk gezegd, ach je went wel aan de kou. Nou ik niet hoor. Het brak mij totaal op om eerst in de regen/wind/sneeuw/gladheid naar mijn paard te fietsen en daar vervolgens in dezelfde weersomstandigheden buiten te rijden (voor zover dat dus kon) en stal te doen ed en dan weer zeiknat terug te fietsen. Een paard hebben hoeft toch niet alleen maar afzien te zijn?
Ik zou niet op een stal gaan staan zonder bak en verlichting, vind dat echt te beperkt.

TS denk er niet te makkelijk over dat jij wel zonder al die voorzieningen kunt en dat je paard het per definitie beter heeft als hij 24/7 buiten staat.
Daarnaast wil ik ook niet op een stal staan waar ik - door de afstand - niet elke dag naar mijn paard kan. Ik ben er al zolang ik haar heb elke dag en vaak twee keer per dag. Voor mij een must en volgens mij waardeert mijn schatje het ook erg :D

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 20:12

@Nikass: ik denk er zeker niet makkelijk over.... vind het alleen maar lastig. 24/7 buiten is ze wel gewend, alleen in de winter niet. Mijn paard vindt het heerlijk om 's zomers buiten te kunnen blijven.

En die afstand, tja dat is inderdaad een punt wat me kan gaan nekken.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:45

Ik ben het met je eens Nikass! Zo'n weersomstandigheden en beperkte mogelijkheden breken je dan toch op...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 18:44

De meeste paarden redden zich prima fulltime buiten, al moeten sommige paarden even wennen. Ik zou dus zelf niet uitgaan van een uitzonderingssituatie.
Dat sommige ruiters het niet redden, of flink moeten wennen :D, kan ik mij beter voorstellen. :)

Als je niet elke dag naar je paard hoeft, dan is de afstand van een ander belang.

ts, waar ligt je grootste twijfel? :)

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 22:33

Mijn grootste twijfel is dat ik bang ben de verkeerde keuze te maken voor mijn paard. Dat ze weer ziek wordt net als 2 jaar geleden (terwijl het al een jaar heel goed met haar gaat) of dat ze niet in de groep past (terwijl ze eigenlijk met ieder paard kan staan zolang ze haar met rust laten, omdat ze nogal een eenling is).
Die afstand overleef ik wel, al spookt wel door mijn hoofd "wat nou als je geen auto meer kan betalen?".

De keuze voor wel of geen faciliteiten voor mij is nu niet doorslaggevend, omdat de faciliteiten die er zijn voor de paarden ideaal lijken.

Vrijdag ga ik nog bij een andere stal kijken en dan kan ik hopelijk wel beslissen...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:39

Bedenk dat je niet voor eeuwig verhuist. Het is niet wat je wilt en niet waar je vanuit gaat, maar als het écht niet gaat zul je altijd wel weer een (tijdelijke) oplossing vinden. Als dat jou kan helpen moet je dat zeker in je hoofd houden.

We gaat het mooie weer tegemoet en tegen de tijd dat het weer echt slechter wordt is ze vermoedelijk al behoorlijk gewend. Het risico dat ze niet in de kudde past is er áltijd en is ook niet inherent aan deze stal - en bovendien geen 'groot risico' als ik je zo hoor. :)

Nieuwe dingen zijn altijd spannend. ;)
En het is niet dat ik je je nieuwe stal wil aanpraten - jouw paard, jouw wensen uiteraard - maar ik ken echt een hoop buitenpaarden en heb ook de twijfelende baasjes erbij gezien. Ik denk de twijfels enigszins te 'herkennen' dus hoop dat je iets aan mijn reactie zou kunnen hebben. :)

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 22:54

Dank je wel TurdusMerula, je hebt absoluut een paar goede punten waar ik iets mee kan.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:09

Hier heb ik een jaar geleden ook voor deze keus gestaan... Inmiddels een winter letterlijk overleefd, maar nog geen moment spijt :)

Maar wel verschrikkelijk blij dat ze in mei een berijdbare bak gaan neerleggen...

We hebben 1 lamp bij de bak, daar red je je net mee... Deze winter heb ik letterlijk niet gereden..

Maar spijt, nee, ik kom dan misschien maar om de dag en heb niet gereden (vanwege een te zware bak) maar nu ik mijn paard weer oppak merk ik in alles dat mijn paard op deze stal ziels gelukkig is...

En nu de zomer er weer aankomt, lekker weer mennen en boscrossen en straks lekker in de bak aan de gang...

Ik denk wel regelmatig zeker in de winter dat ik een belachelijk duur paard heb staan :P

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:21

Ik snap je loslaatprobleem hoor mijn paard is ook net verhuist naar een stal
waar Er gevoerd wordt. Mijn bijrijdster gaat 2 x per week heen die dgn
hoef IK dus niet meer heen om te voeren en dat is echt afkikken.
Ze krijgt goed te eten en mijn bijrijdster zorgt goed voor haar
maar toch vindt IK het nog vreemd

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 15:28

Ik hoop eigenlijk dat ik in de winter gewoon 2-3 keer per week wat met peerd kan doen op de stal die ik nu op het oog heb. Al dan niet strand/duinen met droog weer. Hangt natuurlijk ook af van het weer maar ik heb nog nooit meegemaakt dat het 5 maanden lang elk weekend 24/7 regent :+

Eind van de week ga ik bij nog een stal kijken, met een verlichte rijbak. Hoe de verzorging verder is hoor ik dan, dat is voor mij wel van doorslaggevend belang.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 10:50

Heb mijn keuze gemaakt :D
Ik heb alles goed op een rijtje gezet en heb gekozen voor de stal zonder verlichte rijbak. Van een Bokster kreeg ik een tip voor een rijbak met verlichting in de buurt van deze stal, dus mocht het nodig zijn dan is die optie er!

Het blijft een gok, want er is overal wat maar ik vind het wel heel erg leuk eigenlijk en verheug me ontzettend op een lekkere buitenrit!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:52

Geniet ervan!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 10:55

Dank je wel :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:30

Stoer! Ik hoop dat het je gaat bevallen! :)