iemand ervaring met schikkeldraad door wonden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:07

Wat is "ze draait naar binnen toe" als ze gewoon een paddock heeft? Leg eens hooi in het midden van de paddock, of geef haar meer ruimte. Het is niet normaal dat een paard moet draaien tegen schikdraad waarvan ze stroom krijgt en ze haar benen openhaalt. Al helemaal niet als het meerdere malen gebeurd, zou haar toch maar eens meer ruimte gaan geven.

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 12:08

Joscaa schreef:
Wat is "ze draait naar binnen toe" als ze gewoon een paddock heeft? Leg eens hooi in het midden van de paddock, of geef haar meer ruimte. Het is niet normaal dat een paard moet draaien tegen schikdraad waarvan ze stroom krijgt en ze haar benen openhaalt. Al helemaal niet als het meerdere malen gebeurd, zou haar toch maar eens meer ruimte gaan geven.

dit probleem is pas sins januari en nu is gelukkig niet lke dag maar is maar 2 keer nu gebeurt.
waar haar eten leg loopt ze ook al hellemaal niet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:11

ik kan me geen beeld bedenken bij jouw verhaal :n
kan je een foto plaatsen van de paddock?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:14

Als ik het goed begrijp staat je paard in een paddock van 5 bij 5 meter wat met stroomlint is afgezet en staan er links en rechts van haar ook paarden.

Eerlijk gezegd zou ik zo'n kleine ruimte niet afzetten met stroomlint maar met degelijk hekwerk want het is meer een ruime buitenstal .

Waarschijnlijk voelt je paard zich niet prettig tussen deze paarden en wil ze eruit.

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 12:16

spatter schreef:
Als ik het goed begrijp staat je paard in een paddock van 5 bij 5 meter wat met stroomlint is afgezet en staan er links en rechts van haar ook paarden.

Eerlijk gezegd zou ik zo'n kleine ruimte niet afzetten met stroomlint maar met degelijk hekwerk want het is meer een ruime buitenstal .

Waarschijnlijk voelt je paard zich niet prettig tussen deze paarden en wil ze eruit.

het liefds staat ze echt teknuffelen.

hier is de adervertie want ik zoek een verzorgster maar de laaste foto is de paddock.
http://www.bokt.nl/markt/ad/143086/verz ... ar-ter-aar

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:17

Maar zelfs 6 bij 7 is gewoon veel te klein. Dat is hetzelfde als we jou de hele dag maar in een telefooncel laten staan, en je er savonds weer uit mag de wc in ;)
Jou paard heeft duidelijk meer bewegingsvrijheid nodig. Anders zou ze niet de hele dag lopen draaien op die kleine paddoc.

Je verwacht nu van een 4 jarige, die zomers de hele dag op een groot weiland loopt, zich te beperken in haar beweging. Ze/hij is gewend kilometers te maken overdags, en dat kan ze/hij nu niet. Dus wordt je paard gestresst en gaat op die kleine paddoc rondjes draaien. Een paard is een bewegingsdier, moet dus kunnen lopen, dat kan nu niet omdat ze opgesloten wordt in een box en overdags in een paddoc die maar minimaal groter is dan haar stal. Dat is echt vragen om problemen. Jou paard snapt hier echt niks van, wil lopen en dat kan en mag ze niet. Je moet het een beetje vergelijken met: stel dat ze jou zelf nu ineens op zouden sluiten in een kamer van 2x2. Terwijl je normaal elke dag veel meer zou bewegen. En je mocht dan overdags even een paar uurtjes in een kamer van 3x3. Als jij gewent zou zijn elke dag 20 km te lopen, en dat kan dan ineens niet meer, ga jij zelf toch ook tegen het plafond??

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 12:18

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:18

Dat is gelukkig heel wat meer als 5 bij 5 hoor, mooie paddock, alleen die onderdraad zou ik weghalen.

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 12:20

spatter schreef:
Dat is gelukkig heel wat meer als 5 bij 5 hoor, mooie paddock, alleen die onderdraad zou ik weghalen.

dat kan niet omdat er een shetlander naast staat!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:22

De paddoc op die foto is groter dan 6x7, imo eerder 20x??? Daar heeft hij de ruimte om te bewegen. En ik zou daar op borsthoogte een extra draad maken dat hij niet meer zo dicht aan de gewone omheining kan draaien. Isolatoren met afstandhouders zouden denk ik al genoeg kunnen zijn.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:24

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:24

Is het misschien zo dat het paard niet de hele paddock gebruikt maar heen en weer blijft lopen langs twee kanten van de paddock? En als ze vervolgens omdraait om de andere kant op te lopen met haar been in het onderste schrikdraad blijft hangen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:26

Sabienhtje schreef:
Joscaa schreef:
Serieus, ik probeer alles te begrijpen, maar met rare zinnen, gekke woorden, met halve interpunctie kan ik me er weinig meer uit opmaken.

Een paard draait rondjes in een L vormig paddock en blijft hangen achter draden? %)

blijft niet hangen maar ze snij zich zelf open door het draaien.
helaas kan ik geen foto plaatsen ander kon in het laten zien juist.

Ik snijd/snij
jij snijdt
hij/zij snijdt
wij snijden

Sorry, maar ik kon het even niet laten.

Mijn hemel, dacht dat TS een jaartje of 10/11 zou zijn (al ken ik een hoop bokkers van die leeftijd die nog beter typen) maar voor een 23 jarige vind ik dit toch wel heel erg.........

Ehona

Re: iemand ervaring met schikkeldraad door wonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:36

Ik snap dat de berichten van TS moeilijk te begrijpen zijn, maar dat er zó erg over wordt gezeurd valt me echt tegen! Jullie weten stuk voor stuk niet wat de situatie van TS is. En ik denk dat jullie dan allemaal in je handjes mogen knijpen dat jullie in ieder geval wel weten hoe je netjes spelt en schrijft. Niet iedereen heeft de mogelijkheid en kans op dergelijk onderwijs!!

Misschien is het inderdaad zo dat het een hoogopgeleide student is die gewoon niet let op hoe ze de dingen typt, maar dat weet je dus niet!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:46

Als dit de paddock is waar ze altijd in staat is die zeker groter dan 5x5. Verder lijkt het lint niet helemaal strak te hangen en is het volgens mij vrij smal.
Vind het wel vreemd dat je paard zich er aan kan snijden want dat wil wel zeggen dat ze er zelf ook best wat kracht achter zet als ze draait anders kan er geen snijwond ontstaan. Je zou het onderste lint kunnen vervangen door een stroomdraad in plaats van lint. Dat is rond en als je wat dikker draad neem zal ze zich minder snel snijden als ze er alleen langs schuurt. Lint is plat en heb je dus onder en bovenkant dat meer snijdt zeker in dit geval zou dat een oplossing bieden gok ik zo.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:55

de paddock vind ik zeker niet te klein!

alleen het draad op de grond is niks :n wij hebben ook mini`s in de paddock en de onderste dunne lint zit op 30cm met stroom en ze zijn er nog nooit door/onderdoor gegaan.

http://img.photobucket.com/albums/v409/ ... 2e7eaa.jpg

ik heb de foto in het groot bekeken en nu zie ik dat er geen draad op de grond ligt maar dat is hout ;)

nu snap ik nog steeds niet hoe hij het voor elkaar krijgt om zijn koten open te halen

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 18:17

Joscaa schreef:
En wat is de reden waardoor je paard tegen schikdraad aan gaat draaien?

Als jij het weet weet ik het ook!
ik durf het niet tezegen ze krijg veel aandacht.
Ze is altijd wel van februari/ maart tot Oktober/ november op het land.
nu nog geen land maar wel de helledag buiten in de paddock

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 18:20

rina schreef:
Even voor je gezocht, bedoel zoiets als deze http://www.agradi.nl/afrastering/isolat ... 003030/855
Die zijn er ook voor lint. En mocht dat niet genoeg zijn, een lijntje alleen op zijn borsthoogte met prikpalen neerzetten 1 meter van de normale omheining.

op die mannier leg je alleen stukje dat ze nog van af loopt maar ze draait naar binnen de de achter bennen zijn dan juist aan de draad kant.

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 18:21

Ukkiee schreef:
Is het misschien zo dat het paard niet de hele paddock gebruikt maar heen en weer blijft lopen langs twee kanten van de paddock? En als ze vervolgens omdraait om de andere kant op te lopen met haar been in het onderste schrikdraad blijft hangen?

niet hangen maar dan open snijd, is dan dat ze een L loopt van de paddock maar dat maar sins kort nu. nu woordt het ook weer minder.

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 18:25

Tigra_ schreef:
Als dit de paddock is waar ze altijd in staat is die zeker groter dan 5x5. Verder lijkt het lint niet helemaal strak te hangen en is het volgens mij vrij smal.
Vind het wel vreemd dat je paard zich er aan kan snijden want dat wil wel zeggen dat ze er zelf ook best wat kracht achter zet als ze draait anders kan er geen snijwond ontstaan. Je zou het onderste lint kunnen vervangen door een stroomdraad in plaats van lint. Dat is rond en als je wat dikker draad neem zal ze zich minder snel snijden als ze er alleen langs schuurt. Lint is plat en heb je dus onder en bovenkant dat meer snijdt zeker in dit geval zou dat een oplossing bieden gok ik zo.

alle lint zijn hellemaal strak zo strak dat ik ze soms ook niet eens dicht krijg!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:27

Ok, dus je vindt het gek dat een jong dier gek doet in een veels te kleine paddock (want ook die op de foto is te klein, als dat het enige is waar het beest "buiten" komt overdag) en zich daardoor open haalt... goed, dan kun je proberen de draden aan te passen. Maar ik denk dat je je paard de ruimte en beweging moet gunnen dat zo'n dier nodig heeft. En zéker met een 4 jarig ding weet je dat ze wat vaker een rondje crossen. Dit is gewoon niet ok, de hele dag in een kleine paddock, en dan ook nog eens alleen... kom op zeg, bij jou in de buurt zijn er tientallen stallen, zoek een stal waar ze wél paardvriendelijke (en veilige!) omstandigheden hebben.

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 18:30

mirgino schreef:
de paddock vind ik zeker niet te klein!

alleen het draad op de grond is niks :n wij hebben ook mini`s in de paddock en de onderste dunne lint zit op 30cm met stroom en ze zijn er nog nooit door/onderdoor gegaan.

http://img.photobucket.com/albums/v409/ ... 2e7eaa.jpg

ik heb de foto in het groot bekeken en nu zie ik dat er geen draad op de grond ligt maar dat is hout ;)

nu snap ik nog steeds niet hoe hij het voor elkaar krijgt om zijn koten open te halen

nee er leg geen hout op de grond.
maar deze lijn de onster moet op deze maat blijfen of nog lager deze shetlander heb niet met het lint loopt zo onder door.
nu dat er zo veel stroom spreciaal voor de shet op staat doet die toch nog heel afentoe.
maar niet elke dag wel 10 keer in 4 uur tijd.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:36

Ukkiee schreef:
Ik snap dat de berichten van TS moeilijk te begrijpen zijn, maar dat er zó erg over wordt gezeurd valt me echt tegen! Jullie weten stuk voor stuk niet wat de situatie van TS is. En ik denk dat jullie dan allemaal in je handjes mogen knijpen dat jullie in ieder geval wel weten hoe je netjes spelt en schrijft. Niet iedereen heeft de mogelijkheid en kans op dergelijk onderwijs!!

Misschien is het inderdaad zo dat het een hoogopgeleide student is die gewoon niet let op hoe ze de dingen typt, maar dat weet je dus niet!

Maar het is gewoonweg niet leesbaar. Ik snap er geen hout van :+
Bovendien reageert ze niet op de adviezen van de Bokkers mbt ABN.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:44

Paddock is groot genoeg, echter, dit lint is heel gevaarlijk zo laag. Het zal niet het eerste paard zijn dat afgemaakt moet worden omdat ze er vast in hebben gezeten, dit draad snijd alles door tot op het bot. Ondanks stroom erop, zorg dat de onderste weg of in ieder geval aan de andere kant van de palen komt. Een shet houd je ook wel tegen als het wat hoger hangt.

Sabienhtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 18:48

IndianLady schreef:
Ukkiee schreef:

Maar het is gewoonweg niet leesbaar. Ik snap er geen hout van :+
Bovendien reageert ze niet op de adviezen van de Bokkers mbt ABN.

!!ik lees echt alles hoor!!