Kosten paard thuis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:50

max66 schreef:
ik ben er ook wel benieuwd naar. Ik kan misschien mijn paardje ook bij huis zetten. Moet de grond dan pachten (ik weet nog niet hoeveel ze er voor vragen).
Ik betaal nu 150 euro per maand all-in bij een pensionstalling. Ik vraag me af of ik met de kosten uit kom als ik haar bij huis zet..... Ik denk haast dat ik duurder uit ben.

Ik verwacht ook dat je dan duurder uit bent,zeker incl al het extra werk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Kosten paard thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:02

In jou geval zou het denk ik ideaal zijn door een uitloopstal die aansluit op de bak te creëren.
Geen stro nodig (hoogstens om bij te voeren, of als je het een prettig idee vind, voor in de stal op koude dagen) en mesten is dan een kwestie van even met een kruiwagen door de bak lopen. Kost je hoogstens 20 minuten op een dag. Drinkwatervoorziening kun je in de stal plaatsen (bevriest het minder snel met vorst, zeker als je het ietsjes verwarmt, hier zijn speciale systemen voor), net als het voer (dan hoef je dus ook niet bang te zijn dat je bak dichtslipt door de rotzooi).
Als je dan ook nog eens de weide aan kunt sluiten op je rijbak, hoef je in de wei ook geen drinkwatervoorziening mee te maken, kunnen ze gewoon zelf naar de stal lopen. (En als ze last hebben van warm weer of steekvliegen kunnen ze ook lekker gaan schuilen.)

Wat ik wel eerlijk moet zeggen, is dat je dan echt een trekkertje/quad oid nodig gaat hebben om regelmatig de bak te slepen, omdat loslopende en rollende paarden snel voor een ongelijke bodem kunnen zorgen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:03

Ik ken ook wel mensen die gewoon een zitmaaier gebruiken met iets erachter om de bak te slepen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:04

Vooral het werk is iets wat veel mensen onderschatten. Je moet werkelijk alles zelf doen en dat houdt niet op bij je paard verzorgen en rijden. Je zal je land bij moeten houden, je zal mogelijk moeten spuiten, maaien, bemesten, omheining bij houden, mest van het land halen, met bijv dit weer loop je meerdere keren per dag met gieters water te slepen, hooi en eventueel stro kopen, ophalen en opslaan, een heel gesleep iedere keer ;) Zelf je voorraad brok/muesli moeten regelen.....lijkt allemaal niet veel maar alles bij elkaar een hoop extra werk. Hoor toch wel regelmatig dat mensen blij zijn als ze dan uiteindelijk weer naar pension terug gaan. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:05

Dat kan uiteraard ook, of mischien kan je shetlander mooi voor zijn eten werken door regelmatig even een of twee autobanden door de bak te slepen. :D

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:06

Gypsy schreef:
Dat kan uiteraard ook, of mischien kan je shetlander mooi voor zijn eten werken door regelmatig even een of twee autobanden door de bak te slepen. :D

Oh ja, da`s ook nog een idee. Wij hebben toen ons paard net beleerd was voor de wagen ook zelf een ding in elkaar geknoopt met een paal, strotouwtjes en twee autobanden en daarmee gingen we de hele bak door met het paard. Werkte ook wel :j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:19

superwoman schreef:
max66 schreef:
ik ben er ook wel benieuwd naar. Ik kan misschien mijn paardje ook bij huis zetten. Moet de grond dan pachten (ik weet nog niet hoeveel ze er voor vragen).
Ik betaal nu 150 euro per maand all-in bij een pensionstalling. Ik vraag me af of ik met de kosten uit kom als ik haar bij huis zet..... Ik denk haast dat ik duurder uit ben.

Ik verwacht ook dat je dan duurder uit bent,zeker incl al het extra werk.

Idd, het werk "reken" ik dan niet. Het is maar een klein stukje land dus zal sowieso het hele jaar moeten bijvoeren. Nu heb ik 1 paard, maar dan zal er toch wel een pony'tje bij komen, zijn ook weer extra kosten natuurlijk (hoefsmid, enten en ontwormen en eventueel DA).

Ik weet niet of het haalbaar is, maar het is wel leuk natuurlijk, paard in achtertuin (landje grenst aan mijn achtertuin).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:22

Max....hier grenst het geheel ook aan de achtertuin :) Hoe groot is de oppervlakte?Dat is best van belang,zeker als de paarden er 24/7 komen te staan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:27

vaak ben je duurder uit dan op pensionstal zeker helemaal qua tijd ben je veel meer kwijt aan onderhoud en voor ruwvoer en stalbedekking te zorgen, je houdt minder tijd over voor je paard.

Weiland moet onderhouden worden, bak ook onderhouden, stallen onderhouden en goed houden, mesthoop regelen en alles.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:45

Tinky12 schreef:
Max....hier grenst het geheel ook aan de achtertuin :) Hoe groot is de oppervlakte?Dat is best van belang,zeker als de paarden er 24/7 komen te staan.

Ik weet niet precies hoe groot. Ongeveer de afmeting van twee buitenbakken. Er staat een gebouwtje bijna in het midden (dat is niet zo practisch), hier maak ik dan stallen in en opslagruimte enzo.

Ik moet neem ik aan vergunningen hebben voor het houden van paarden op dat stuk grond en vergunning voor mesthoop?

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:21

ik heb ze ook thuis staan

De grootste uitgave was stal + aanleggen paddock (ze staan enkel swinters thuis!) €4200

kleine kosten (2paarden) :
* 45euro per 3weken pak kuil
* 1 pak stalbedekking per paard per week a 8euro
* eten a 10 euro per week

dus uitgerekend valt het "algemeen" onderhoud nog wel mee, maar je hebt er zo immens veel werk aan!

Ben blij dat ze in de zomer bij mijn overburen staan, ben ik even van alles vanaf :)

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:03

Ik zie allemaal kosten voor onderhoud van en om het paard voorbij komen, maar vergeet ook niet dat de hypotheek vaak hoger is omdat je groter woont.

Mijn paard staat nu voor E100, daar kan ik haar niet voor aan huis hebben.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:30

Ik ben ongeveer 100 euro per paard kwijt per maand. Ik kan groot inkopen en krijg daardoor korting. Ik betaal 32.50 voor een grote baal kuil maar er komen dan meteen 2 vrachtwagens. Stro koop ik per grote balen in 110 de ton maar ook dan minimale afname van ongeveer 60 balen.
Krachtvoer per pallet (net te weinig paarden voor bulk) per pallet krijg ik 4 zakken gratis.
Afgelopen jaar was ik voor mestafvoer over een heel jaar net geen 1000 kwijt.

Je rekening GWL is hoger ivm baklampen en lampen op stal eventueel warm water op wasplaats en sproeien van (binnen) bak e.d.

Ik rekende altijd zo dat ik per pensionpaard 1 paard van mijzelf geheel gratis had. Maar dan deed ik t werk ook voor nop.

Ik mest momenteel 7 boxen (stro) uit binnen 30 min.
Mest ik wel dagelijks, staan ze op stro met gierkelder en lopen ze veel buiten.

per 1 juli ga ik verhuizen en op mijn nieuwe stal zal ik over moeten op vlas ivm mestopslag.
De mest afvoer is daar aanzienelijk goedkoper dan op mijn huidige adres. Ik kan daar alleen geen enorm grote voorraden opslaan waardoor kuil e.d. wel aanzienelijk duurder gaat worden om in te kopen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:31

1000,00 wat een verschil met mijn 30,00

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:36

Ligt ook aan je hoeveelheid paarden. Op mijn nieuwe adres ga ik iets van 150 betalen :D maar ik ga dan ook van 21 boxen naar 10

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:42

Ik heb er 3 waarvan 1 shet

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:43

Momenteel nog 11 grote paarden. Voorheen 21

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:53

Wij hebben twee paarden aan huis

Havens brok €10,00 per zak, doen 1 maand met een zak
Stro €4,00 per baaltje, moet gehaald worden (tijd en benzine aan kwijt!), wij gebruiken 3 baaltjes per week
Hooi €5,00 per baaltje, moet gehaald worden (tijd en benzine aan kwijt!), wij gebruiken 1 baaltje per dag
Bemesten van het land 2 à 3 keer per jaar totaal €150,00 (inclusief kunstmest strooien)
Mestafvoer €120,00 per leging (gemiddeld 1x per 3 maanden)

€260,- ongeveer maandelijks voor 2 paarden (KWPN'er en een Fjord) aan het puur thuis kunnen laten staan.
Da's dus exclusief hoefsmid, tandarts, ontwormen, enten.

Je moet écht alles zelf doen, dus houdt ook rekening met de tijd die er ervoor hebt: je bak slepen, je bak sproeien, de stallen mesten, weiland mesten, terreinonderhoud algemeen (opknappen jaarlijks van houtwerk, takken snoeien, etc.), onderhoud aan de trekker (of laten doen), reparaties bij ongeluk (bijv. kapot lint of hek, geknapte waterleiding, etc.), enzovoort.

Kortom, je bent er aardig druk mee! :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:22

Ja het is geen kattenpis, er zit enorm veel werk aan.

Ben ook blij met een pensionstalling, waar mijn paard alles heeft wat het nodig heeft, en lekker veel buiten en met maatjes en zomers 24/7 op t land, heerlijk.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:34

Ragdollcat schreef:
Ja het is geen kattenpis, er zit enorm veel werk aan.

Ben ook blij met een pensionstalling, waar mijn paard alles heeft wat het nodig heeft, en lekker veel buiten en met maatjes en zomers 24/7 op t land, heerlijk.

Er zit absoluut veel werk aan. Je moet het ook echt leuk vinden om op deze manier paarden te houden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:36

Ja, het is leuk maar het vreet tijd en er is ook nog eens full-time baan en tijd voor je paard is ook nodig.

Dus ben heel blij met een stalling in de buurt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:39

Picassox schreef:
Wij hebben twee paarden aan huis

Havens brok €10,00 per zak, doen 1 maand met een zak
Stro €4,00 per baaltje, moet gehaald worden (tijd en benzine aan kwijt!), wij gebruiken 3 baaltjes per week
Hooi €5,00 per baaltje, moet gehaald worden (tijd en benzine aan kwijt!), wij gebruiken 1 baaltje per dag
Bemesten van het land 2 à 3 keer per jaar totaal €150,00 (inclusief kunstmest strooien)
Mestafvoer €120,00 per leging (gemiddeld 1x per 3 maanden)

€260,- ongeveer maandelijks voor 2 paarden (KWPN'er en een Fjord) aan het puur thuis kunnen laten staan.
Da's dus exclusief hoefsmid, tandarts, ontwormen, enten.

Je moet écht alles zelf doen, dus houdt ook rekening met de tijd die er ervoor hebt: je bak slepen, je bak sproeien, de stallen mesten, weiland mesten, terreinonderhoud algemeen (opknappen jaarlijks van houtwerk, takken snoeien, etc.), onderhoud aan de trekker (of laten doen), reparaties bij ongeluk (bijv. kapot lint of hek, geknapte waterleiding, etc.), enzovoort.

Kortom, je bent er aardig druk mee! :)

Ben wel benieuwd hoe en waar jij die mestafvoer geregeld hebt. Is er een vergunning van de gemeente nodig voor die mesthoop? Mag ook per pb hoor.
Maar 1 zak brok (hoeveel kilo?) per maand? Bij mij gaat er drie kilo per dag (voor 1 paard) doorheen en een zak broek kost 8,50 voor 25 kilo...

Als ik jouw kosten optel kom je op 224,50 per maand. Jij hebt het over 260?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:46

Ik betaal rond de 23,00 voor een 20kg zak muslie.

het is maar net wat je voert

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:47

Sommige dingen kun je handig oplossen.
Wij hebben buren met kinderen die een zakcentje willen verdienen, dus de buurjongen komt iedere week de stallen en de paddock uitmesten voor een paar euro. Dan kunnen wij onze tijd besteden aan het echt bezig zijn met de paarden.
Zo zijn er wel meer dingen die je "uit kunt besteden" zonder dat het je de kop kost.

Als je zelf een beetje van hobbyboeren houdt, dan kun je er heel veel plezier aan beleven. Wij vinden het erg leuk om zelf hooi te bouwen. We hebben een oldtimer trekker gekocht (Ford Dexta) en schudder en een hark. De buurjongen maait voor ons (vindt hij leuk) en wij schudden het zelf en als het zover is dan kirren/duinen we het zelf. Via de buren komt de balenpers, de balen gooien (500kg) we op onze eigen palletvork en de buurjongen stapelt ze weer voor ons. Zo doen we de leuke dingen allemaal zelf. Scheelt wel dat wij qua thuiswerken erg flexibel zijn dus we hoeven geen vrij te nemen.
En zo gaat het steeds verder. Uiteraard hebben we een bakvlakker, een weidesleep, een triltand en een grondschuif. En een bloter zit dit jaar in de planning en misschien volgend jaar wel een maaier voor achter de trekker. :-)

Las hierboven trouwens iets over mestplaat en vergunning etc. Het kan zijn dat het per gemeente verschilt, maar bij ons (epe/oene) hoef je als particulier geen vergunning aan te vragen. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je een mestplaat hebt, maar met eisen als vloeistof dicht etc heb je niets te maken. Ter illustratie; onze achterburen hebben een veebedrijf. Daar kwam de gemeente om eea te controleren. Hij zag onze mestplaat en dacht dat die van de buren was. Had dus een hoop commentaar; niet vloeistof dicht, viel wat over de randen en aan de voorkant lag er een hoop naast. Dat kon allemaal niet. Toen de buurman zei dat hij van ons was, was het allemaal geen probleem meer :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:51

Hier hebben we hooi van eigen land. land moest natuurlijk wel eerst gekocht worden en we laten het hooien door een loonwerker. Kleine pakjes kwamen op 1,50 per pak. Stro halen we en we hebben 1 pak per dag nodig en een pak zaagsel 8 euro voor 2 weken. Zak brokkies kost 7 euro.
Aanleg bak kost ook knaken. En dan is er nog de mest, die jaarlijks wordt weggehaald hier. Jaarlijks land bemesten moet ook nog. We hebben zelf geen tractor, dus dat is ook loonwerk.

Het is maar net wat je wat je hebt en wat je zelf kan doen. Als je alles moet inkopen ben je duurder uit dan als je wat van eigen land kan halen. Zo werkt het. Ik denk dat wij ongeveer op 100 euro per maand uitkomen, zonder de aanschaf van land en bak mee te tellen.
Daar houd ik een recreatiepaard, een anda en een sportpony (B-tje) van.