Me paard op vlas.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:37

Ragdollcat schreef:
Als het gaat om tussen vlas en stro, kies ik toch voor stro, is vele malen beter.

Dat vind jij. Ik zweer bij vlas. En niks in ogen, oren of koker, nog nooit last van gehad. Scherp is het ook niet. Geen idee wat voor vlas jij had, maar het voldoet absoluut niet aan de beschrijving van normale vlas! Het enige waar je een beetje voor uit moet kijken is als je nieuw vlas gebruikt, dat is best glad. Voor jou, niet voor je paard.

En uiteraard moet je er altijd voor zorgen dat je hooi en/of voederstro voert, je zet geen dier in een vlasbox of een zaagselbox zonder wat te knabbelen. Lijkt me heel erg logisch.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:40

Toen mijn paard overschakelde op vlas, was dat echt aanpassen haha!
De eerste maanden moest ik 2x per week de stal volledig uitmesten, en ik haalde sowieso dagelijks de drollen en natte plekken weg..
Ze poepte vooral in het midden van de stal, en liep dan de hele dag binnen en buiten, waardoor echt de hele stal een vieze natte bende was..

Ondertussen doet ze het véél beter! Ze poept nu veel meer buiten, en als ze binnen poept, doet ze dat nu vooral in de hoeken of zo dicht mogelijk tegen de kant, en daardoor banjert ze er ook niet de hele tijd doorheen. Ze staat ondertussen ook veel meer buiten dan binnen uit eigen keuze, dus het scheelt ook wel dat ze de hele boel niet 30x mee naar buiten sleept.

Ik haal nog steeds dagelijks natte plekken en drollen weg, en veeg dan de stal terug gelijk. Vooraan ligt een kale strook, bij de deur, sleept ze toch maar mee naar buiten (hebben wel plankje hoor). Na een paar dagen begint de onderste laag nat de worden, en verwijder ik die dagelijks een beetje, zo een paar dagen lang. Ik mest trouwens wel met handschoenen uit, ik gooi met de riek véél te veel nog proper vlas weg, en dat scheelt echt! Uiteindelijk, na een dag of 10 - 12, is zo de helft van de inhoud van de stal weg, en strooi ik daar een nieuw bovenop. En dat wordt steeds langer, ze wordt steeds properder! Zal niet lang meer duren voor ze 2 weken met zo'n anderhalve pak toekomt!

Qua strooisel heb ik wel moeten vergelijken. Ik had eerst heel groffe, en dat was maar niks, maar dat lag waarschijnlijk aan het feit dat zij all over the place poepte en plaste :D Daarna op heel fijn strooisel overgestapt, maar dat was eigenlijk hetzelfde.. Nu is ze properder, en mams moest laatst strooisel halen, en had per ongeluk de groffe mee genomen :+ Nou, die ben ik vandaag terug gaan halen, dat spul is echt goed, absorbeert veel beter dan dat fijne, en is ook veel minder stoffig! Eurootje duurder, maar 't uitmesten scheelt toch weer 1-2 dagen!

Buurpaard komt zo'n 3 weken toe met zo'n 2 pakken, dagelijks natuurlijk bijwerken :)
't Hangt er van af hoe proper jouw paardje is/gaat worden. En of hij de hele tijd gaat rondstruinen en alles gaat verspreiden. Succes :D

Ragdollcat

Re: Me paard op vlas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:33

Pardon? alle soorten vlas en alle merken, ze hebben allemaal scherpe dingen en zo klein ook en kunnen wel in de ogen komen en in de oren en in de koker, ook meerdere gevallen hiervan gehoord en gezien.

Ik zweer bij stro en daar blijf ik bij.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:10

Ragdollcat schreef:
Pardon? alle soorten vlas en alle merken, ze hebben allemaal scherpe dingen en zo klein ook en kunnen wel in de ogen komen en in de oren en in de koker, ook meerdere gevallen hiervan gehoord en gezien.

Ik zweer bij stro en daar blijf ik bij.

Er staan bij ons 2 van de 11 paarden op stro, en dat is bij ons echt viezer dan vlas.. Ze slepen echt de hele boel naar buiten, dan is met vlas toch minder.

Moest mijn paard géén uitloop hebben, zou ik wél voor stro kiezen. Maar in combinatie met de uitloop: geef mij maar vlas!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:15

Ik blijf erbij ik zweer bij stro.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 00:03

Elke dag drollen en natte plekken eruit scheelt een hoop.
Vaak eerste keer pak of 3/4 erin gooien zodat je een goed bed hebt, tenminste zo werd het geadviseerd bij de groothandel en dan bij elke keer drollen/vieze plekken beetje bij elkaar harken en soms op strooien. Na een week of 6 haal je alles eruit (wat er van over is).

Echter doe ik het niet zo ik gooi ander halve pak erin. Doe elke dag de drollen en vieze plekken, strooi het wat op en haal einde van de week bijna alles eruit. (Het droge hark ik naar binnen). Klaar is kees.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:22

Ragdollcat schreef:
Pardon? alle soorten vlas en alle merken, ze hebben allemaal scherpe dingen en zo klein ook en kunnen wel in de ogen komen en in de oren en in de koker,

Nee. Heb al jaren paarden en ezels op vlas, hele pensionstal is ook op vlas overgegaan, nog nooit zoiets gehad, gezien of meegemaakt. Ik vind dat dus geen "waarheid", misschien heb jij pech gehad. Scherp is het zeker niet. Het blijft soms wel wat in de staart hangen, maar borsteltje erdoor en klaar. Iedereen die hier op vlas staat is tevreden en heeft zulke gekke dingen als wat jij noemt nog nooit meegemaakt. Dus breng het niet als "feit".

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:27

Wij zijn een aantal jaren geleden ook overgegaan van stro naar vlas. In eerste instantie was ik er niet zo blij mee, ik vond de pakken vlas namelijk erg prijzig. Maar in verhouding ben ik niet duurder uit. We hebben eerst erg gezocht naar het merk vlas, waarbij we voornamelijk de vochtopname erg belangrijk vonden.

Ik haal iedere dag de mest eruit en gooi er na ca 1-1,5 week een nieuw pak in. Vervolgens haal ik 1x per maand, of twee maanden (beetje afhankelijk van het seizoen) de stal voor het grootste deel leeg.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:00

GamblersCup schreef:
Ragdollcat schreef:
Pardon? alle soorten vlas en alle merken, ze hebben allemaal scherpe dingen en zo klein ook en kunnen wel in de ogen komen en in de oren en in de koker,

Nee. Heb al jaren paarden en ezels op vlas, hele pensionstal is ook op vlas overgegaan, nog nooit zoiets gehad, gezien of meegemaakt. Ik vind dat dus geen "waarheid", misschien heb jij pech gehad. Scherp is het zeker niet. Het blijft soms wel wat in de staart hangen, maar borsteltje erdoor en klaar. Iedereen die hier op vlas staat is tevreden en heeft zulke gekke dingen als wat jij noemt nog nooit meegemaakt. Dus breng het niet als "feit".

Dus ik lieg volgens jou?

Mijn paard had het wel in zijn oog gehad en die heb ik eruit weten te spoelen met schoon water, en in de koker zat het ook en soms ook in de oren, hij slaapt lekker languit he.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:34

De mijne ook, languit, het vlas zit tussen de oren 's morgens! En leer nou eens lezen, dan zie je zelf dat ik je niet beschuldig van liegen. Alleen dat je jouw ervaring niet als feit neer moet zetten, want dat is het niet. De ervaringen hier zijn héél anders, en dan heb ik het over minstens 30 boxen met vlas. Dat tegenover de ervaring van 1 persoon, maakt dat jouw ervaring geen feit is van vlas.

5 jaar op vlas, 30 boxen, nooit zo'n ervaring.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:39

Ik vind het vlas ook soms wat scherp hoor, dat wil ik niet in mijn schoenen of laarzen hebben :Y) Maar het bevalt verder super! Paarden staan mooi droog en het stinkt inderdaad veel minder.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:04

Camblerscup: Mijn paard heeft het wel in zijn oog gehad en heeft het wel in zijn koker gehad en wel in zijn oor, het is de waarheid en dus hoezo dat je vind dat het geen waarheid is. Ik vind dus dat je hiermee zegt dat ik lieg.

Het zijn van die kleine scherpe dingen en alles wat klein is kan overal in komen met een beetje pech.

Er zijn voor en nadelen aan alle soorten bodembedekkingen.