Temperatuur te fris voor weidegang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sharontjee1

Re: Temperatuur te fris voor weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 14:59

Ik heb haar niet geschoren, en zo behoud ze een mooi vachtje. De nachten zijn soms wel fris dus vandaar dat ze elke winter max 400 gr op heeft

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:02

als ze kan lopen en ruwvoer heeft kan ze zich prima warm houden hoor; lekker naar buiten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:08

Meen je dit serieus?
Kom op zeg, arm dier, niet geschoren en 400 grams op?! Omdat jij z'n vachtje lekker kort wil houden?

Gewoon naar buiten, dit word door de db zelfs gezien als verwaarlozing hè, is hier in de buurt al vaker gewaarschuwd die hun paard ook amper buiten lieten komen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:18

Romy1234 schreef:
Meen je dit serieus?
Kom op zeg, arm dier, niet geschoren en 400 grams op?! Omdat jij z'n vachtje lekker kort wil houden?

Gewoon naar buiten, dit word door de db zelfs gezien als verwaarlozing hè, is hier in de buurt al vaker gewaarschuwd die hun paard ook amper buiten lieten komen.

+1 je moet je eigen gevoel niet projecteren op je paard. als jij het koud vindt, wil nog lang niet zeggen dan een paard het dan ook koud heeft

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 15:27

Nou ze heeft het echt niet warm onder de deken hoor.
Verwaarlozing? Ik ben/voele me zeer verantwoordelijk voor mijn paard. Als 1 paard het goed heeft is het mijne wel.

Als je terug leest, zie je dat mijn paard hoefkatrol heeft.
Dus op dat bevroren land is het risico te groot.
Daarnaast krijgt ze in de winter niet volledig weidegang, maar wel andere vormen van bewegen.

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:30

ik heb niet alles doorgelezen, maar verwaarlozing vind ik dan wel heel erg overdreven, maar je paard kan makkelijk gewoon naar buiten hoor, ze hebben het echt niet zomaar koud en vooral niet met een 400 grams deken op met hals. dus het kan makkelijk

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:35

Nee oke, verwaarlozing is het niet. vind ik. Waren ook niet mijn woorden. Maar persoonlijk vind ik het wel een beetje overbezorgdheid. zoals ik al zei. we mogen niet ons eigen gevoel projecteren op het paard. Dat is namelijk iets wat tegenwoordig veel te vaak gebeurt en dan krijg je allemaal van die "watjes" die allerlei kwaaltjes hebben en waar weet ik hoe vaak een dierenarts bij moet komen.

Laat hem vooral lekker paard zijn. en van bevroren grond is geen sprake, dus lekker naar buiten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:37

Een paard met hoefkatrol ontsteking moet veel op harde ondergrond stappen?
Dus natuurlijk laten bekappen en zo min mogelijk op stal, daar wordt het niet beter van?

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:38

pluisje88 schreef:
Nee oke, verwaarlozing is het niet. vind ik. Waren ook niet mijn woorden. Maar persoonlijk vind ik het wel een beetje overbezorgdheid. zoals ik al zei. we mogen niet ons eigen gevoel projecteren op het paard. Dat is namelijk iets wat tegenwoordig veel te vaak gebeurt en dan krijg je allemaal van die "watjes" die allerlei kwaaltjes hebben en waar weet ik hoe vaak een dierenarts bij moet komen.

Laat hem vooral lekker paard zijn. en van bevroren grond is geen sprake, dus lekker naar buiten

ja dat is wel waar. echt, hoe zieliger je met een paard om gaat hoe vatbaarder ze zijn voor allerlei dingen !

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:40

smurffie schreef:
Een paard met hoefkatrol ontsteking moet veel op harde ondergrond stappen?
Dus natuurlijk laten bekappen en zo min mogelijk op stal, daar wordt het niet beter van?

Natuurlijk bekappen, daar krijg ik de griezels van
http://www.hoofcare.nl/website%20nat.%20bek/

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:56

Een goede hoefsmid die natuurlijk bekapt heeft geen dag cursus gedaan.
Die bekapt de hoef zoals een veulen op de hoeven staat, en zoals een paard hoort te staan.
Heeft tamelijk weinig te maken met de opleiding.
Welke prutser van een paardeneigenaar laat iemand na zo'n korte cursus aan zijn paard zitten dan :+

Mijn hoefsmid is gewoon gecertificeerd maar bekapt naar de natuurlijke en anatomische stand: natuurlijk bekappen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:09

Romy1234 schreef:
Meen je dit serieus?

Wat is er arm aan een dier die om te voorkomen dat deze moet worden geschoren dekens op krijgt?
Mijn paard is ook niet geschoren. Staat de hele winter met 600 gram op.
Ja dat doe ik om haar kort in het haar te houden. En menig stalgenoot is jalours op het vachtje van mijn merrie.
Ziet er uit of ze in zomervacht staat.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:10

Sinds wanneer kan het te fris zijn om buiten te staan :+ Desnoods gooi je er een extra deken op. Een paard is een dier. Geen mens die slofjes draagt en voor de kachel kruipt als het fris is

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:11

[/quote]
Wat is er arm aan een dier die om te voorkomen dat deze moet worden geschoren dekens op krijgt?
Ja dat doe ik om haar kort in het haar te houden. En menig stalgenoot is jalours op het vachtje van mijn merrie.
Ziet er uit of ze in zomervacht staat.[/quote]

even volledig off topic, maar waarom willen we onze paarden in de winter in de zomervacht hebben staan dan?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:12

Omdat ik het niet nodig vindt dat ze met een dikke wintervacht na 20 minuten arbeid meteen zwaar bezweet is.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:12

Naar buiten kan idd prima. Waar ik me eerder druk om zou maken is dat het gras niet groeit dus er zitten idd veel suikers in + dat ze alles kapot lopen en snel zullen gaan glijden.
Heb je geen paddock?

Overigens staat mijn paard onder 500gr met hals. Denk dat de TS lekker zelf moet weten wat ze haar paard oplegt :+

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:14

ponyparadijs schreef:
Omdat ik het niet nodig vindt dat ze met een dikke wintervacht na 20 minuten arbeid meteen zwaar bezweet is.

ok, dat snap ik wel.
ligt er natuurlijk helemaal aan of je paard zweet / hard traint of niet.

Collie2008

De mijne staat overigens ook onder 350 grams hoor. Ik heb ook geen zin in een dikke wintervacht. En ja ik weet dat dat puur mijn belang is en niet die van het paard.

Miesjex

Lekker naar buiten doen zou ik zeggen het is echt heerlijk weer nu voor de paarden!

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:16

sharontjee1 schreef:
Ik heb haar niet geschoren, en zo behoud ze een mooi vachtje. De nachten zijn soms wel fris dus vandaar dat ze elke winter max 400 gr op heeft

onze kwpn staat met een 200 gr zowel met -15 als met 10 graden. zij zit super mooi en dun in haar vachtje, daarnaast horen paarden hun benen te kunnen strekken en heb jij verwarming op stal ofzo dat je de overgang stal met buiten zo groot vindt. het is bij ons in stal misschien 2 graden warmer dan buiten...

snoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:21

Lekker naar buiten met dat paard! zeker een dier met hoefkatrol ontsteking moet vrij kunnen lopen, beweging is zo verschrikkelijk belangrijk voor een paard met HKO!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:30

littlesannie schreef:
sharontjee1 schreef:

onze kwpn staat met een 200 gr zowel met -15 als met 10 graden. zij zit super mooi en dun in haar vachtje, daarnaast horen paarden hun benen te kunnen strekken en heb jij verwarming op stal ofzo dat je de overgang stal met buiten zo groot vindt. het is bij ons in stal misschien 2 graden warmer dan buiten...

Dat vind ik dan weer raar. Jouw paard kan dus met 25- temperatuur verschil niet zijn eigen warmte regelen. dan moet je of kiezen voor dekenloos, of je enigszins aanpassen aan het weer.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:03

Colway schreef:
Dat vind ik dan weer raar. Jouw paard kan dus met 25- temperatuur verschil niet zijn eigen warmte regelen. dan moet je of kiezen voor dekenloos, of je enigszins aanpassen aan het weer.

Ik ga hier even niet op in, heb mensen om me heen met heeeeel veel paarden kennis. Die precies hetzelfde doen als ik en mij dit ook hebben geadviseerd. Dus ik luister liever naar hun dan mensen op bokt die alles beter denken te weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:00

ponyparadijs schreef:
Romy1234 schreef:
Meen je dit serieus?

Ziet er uit of ze in zomervacht staat.

Mijn paard staat onder een 250 grams, hele dag buiten en zit ook super kort in t haar, daar is niks mis mee omdat ik en jij weliswaar je reden ervoor hebben maar daar gaat dit topic niet over.

Om even in te gaan op ts, ik zeg ook niet dat het verwaarlozing is, heb ik nergens getypt en heb zeker gelezen dat je paard hoefkatrol heeft maar als je een paard alleen maar binnen houd en gaat vergelijken met een mens vraag ik mij af waarom je je paard zo wilt houden.
Uit onderzoek is gebleken dat paarden die bijna altijd op stal staan veel meer kans hebben op been blessures, stalondeugden etc etc...

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 19:36

Dat klopt dat weet ik, daarom wil ik haar ook zoveel mogelijk beweging bieden en zodoende weidegang.
Maar ik wil niet dat ze straks ziek is of weet ik wat omdat het gevoelsmatig toch te koud was. Bij ons zijn de pension klanten - lees met paarden 23uurs stalgang heel anders ingesteld..

Deze paarden zijn inderdaad ook verwender omdat ze vaker op stal staan, maar de mogelijkheid is niet anders dan dat ze afhankelijk zijn van ons plus dat het niet aan huis is wat het ook moeilijker maakt.

Maar ze heeft lekker buiten gerend/gelopen met dekentje op. Heeft zeker de energy even kwijt gekund.
Grond was mooi droog,.