wei inzaaien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: wei inzaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:36

Wat verstaan jullie onder het najaar? Hier is augustus nog zomer en dat is wel zo'n beetje het laatste dat mag gezaaid worden, of september. Oktober mag niet meer, de loonwerkers hier in de buurt doen dat ook echt niet, ze riskeren de boetes niet.
Heb hier ook zandgrond, het hoge gedeelte is inderdaad nu droog genoeg, zit alleen met een stuk in de wei wat erg laag ligt, daar kunnen ze met dat zware spul nog niet op, trekken ze hele sporen.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:11

Over dat inzaaien vanaf oktober; is dat een plaatselijke of landelijke regeling? Ben daar wel benieuwd naar, is me nl onbekend en wil graag alles weten }>

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:57

Ja, dat vraag ik me dus ook af, hier wordt ook door loonwerkers nog in Oktober ingezaaid hoor

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:28

Ik heb van de week de loonwerkers over de vloer gehad, wij zijn dus ook bezig om de grote wei in te laten zaaien, dit kreeg ik van ze te horen, zij zaaien niet meer in na september, dat mag niet, staan hoge boetes op als ze het zien.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:27

Goh, weer wat geleerd. Daar had ik echt nog nooit van gehoord.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:31

Enig idee waarom je niet na september mag inzaaien? Mocht het te koud worden dan komt het toch op eigen kostenof is het een milieu delict.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:27

Weet je zeker dathet niet over bemesten ging?

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:30

Neem eigenlijk ook aan dat het over (drijfmest) bemesting gaat, dat mag nl van februari tm september.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:48

Inzaaien zal nog wel wel mogen, maar in bepaalde perioden van het jaar mag je geen bestaand grasland meer scheuren/vernietigen.
E.e.a. heeft te maken met het feit dat bij scheuren in het najaar, de oude graszode voedingsstoffen levert die door het nieuwe gras niet meer benut worden.
Gevolg is dat deze voedingsstoffen kunnen uitspoelen naar het grondwater.
Vanwege deze reden is het op bepaalde grondsoorten dan ook verplicht om na de maisoogst een vanggewas te zaaien.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:28

Nee echt over het inzaaien, bemesten zijn ook genoeg regels over zelfs nog verschil tussen vaste mest en drijfmest

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:16

wolter schreef:
Inzaaien zal nog wel wel mogen, maar in bepaalde perioden van het jaar mag je geen bestaand grasland meer scheuren/vernietigen.
E.e.a. heeft te maken met het feit dat bij scheuren in het najaar, de oude graszode voedingsstoffen levert die door het nieuwe gras niet meer benut worden.
Vanwege deze reden is het op bepaalde grondsoorten dan ook verplicht om na de maisoogst een vanggewas te zaaien.

Volgens mijn man (tevens agrarier) klopt dit helemaal :D . Er mag wel gezaaid worden, maar niet meer gescheurd!!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:56

Dus kan je dan alleen bijzaaien en niet inzaaien?

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:47

paafke schreef:
wolter schreef:

Volgens mijn man (tevens agrarier) klopt dit helemaal :D . Er mag wel gezaaid worden, maar niet meer gescheurd!!

Nuchter/boeren verstand word dat geloof ik ook wel genoemd?

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:58

meggiemeg schreef:
Dus kan je dan alleen bijzaaien en niet inzaaien?

Inzaaien mag wel, maar bestaand grasland mag je niet onderwerken [scheuren/ploegen/frezen] in bepaalde perioden.
Dus als je grond hebt waar eerst iets anders stond, bv mais, mag je daar wel gras inzaaien als je wilt.

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:37

Bovenstaand informatie klopt helemaal. De regels voor zandgrond zijn wel anders dan voor veen en klei.

Hier de regels:
- Zandgrond: Het vernietigen van een graszode is alleen nog toegestaan in het voorjaar tot 10 mei.
- Veen- en kleigrond: tot 15 september.

Dit gaat dus alleen over het scheuren van een graszode (wat je dus doet bij herinzaaien), bijzaaien mag sowieso altijd en inzaaien ook, zolang er geen oude grasmat lag.

Zie ook: http://www.verantwoordeveehouderij.nl/p ... uderij.pdf

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:03