Paard op weide tijdens regenperiodes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:49

crazygirl1 schreef:
Ts, ik zelf dus :P, heeft ook geschreven 'Momenteel zou hij er alleen in staan'. LEZEN bokkers! Er is ook een weide naast, niet aangrensend maar op 10m, met paarden die 24/7 buiten staan. Op stal zijn er 15tal paarden.

Ik ga eens kijken, hoe ik het kan regelen. Als het kan gaat hij vandaag nog een 2 tal uurtjes (17h-19h) op de weide. Vandaag is het redeglijk droog.

Morgen geven ze regen en kan ik zelf absoluut niet rijden, werk van 8u tot 23u (stage + babysit). Dus ofwel vraag ik aan stalgenote om hem even te stappen, maar dat is dan ook maar 10min op 1 dag naar buiten :s Ofwel neem ik mijn middagpauze om hem er in te zetten en dan vraag ik of papa hem er na zijn werk (rond 19u30) kan uithalen. Dat is dan meteen 7u op de weide, heb dan schrik dat hij het zal stukstappen of dat het de hele namiddag regent. Hij heeft een waterdicht winterdeken op, is volledig geschoren, maar om hem nu 7u buiten in de regen te zetten.. Wil ook niet dat er iets gebeurd, aangezien ik zelf niet kan langskomen terwijl hij op de weide staat.

Van een middag of een dag regen gaat je land niet kapot. Het is ook echt afhankelijk van de grond, zoals anderen al gezegd hebben. Bij ons wordt er elke winter een stuk afgezet, dus staan ze wel de hele dag buiten, maar de afgezette stukken zijn een grote zwarte baggerzooi. Verder vind ik ook dat je hem niet alleen moet zetten. Hij moet toch minimaal 1 maatje bij hem hebben. Ook als staan er op 10 mtr andere paarden. Wat dekens betreft denk ik dat er al een heleboel antwoorden zijn gegeven.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:03

Je kan in ieder geval een stukje land afzetten met lint.
In de regen vertrappen de paarden alles en kost het voor het gras meer moeite om aan te sterken in de lente/zomer dan wanneer het niet kapot is.
Ik zou inderdaad ook even langs gaan om te kijken of je paardje bij de anderen in de wei mogen. ;)

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:32

nadita schreef:
Ik zou je paard er niet alleen in zetten. Paarden horen niet alleen, niet op stal maar ook niet op de wei. Wel goed dat je een manier gezocht hebt om je paard weer happy te maken, door hem buiten te kunnen zetten.
Mijn paarden lopen 365 dagen per jaar op de wei (niet hele dagen, maar toch zeker een uur of 4 per dag in de winter). Regen, sneeuw, vorst, storm. Maakt niet uit. En ja, het wordt zwart getrapt, maar het wordt ook altijd weer groen. Paar weken laten rusten in het voorjaar, en je hebt weer gras.

Ben het helemaal met je eens. Mijn paarden staan ook elke dag buiten en in de nacht op stal.

Anoniem

Re: Paard op weide tijdens regenperiodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:26

Als je een goede waterdichte deken hebt kan je paard er rustig de hele dag mee buiten staan, mijn paard met al het weer, hoe hard de regen dan ook gewoon droog onder dr deken.
Hier op stal loopt een geschoren paard met deken zelfs 24/7 buiten.

Zoals ik eerder al zei, stukje afzetten en als het echt snel vertrapt word zand of tegels leggen, probleem opgelost en paard lekker naar buiten.

Kannibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:17

Met een goede regendeken kan het prima, maar ik doe het zelf altijd wat korter of ik sla een keertje over. Anders gaat heel die wei naar zn mallemoer.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:26

Is er geen andere stal in de regio? Als deze stal mijn enige optie zou zijn geweest voor de winter had ik geen paard gekocht... 24 uur per dag op stal is voor mij geen optie, dan maar geen paard.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 20:09

Hij is gisteren en vandaag telkens 2u op de weide gegaan. Morgen gaat hij er de hele namiddag op.

In de buurt zijn geen maneges met weides, ik woon dicht bij Brussel en dus weinig plaats&hoge prijzen :/ De enkele die er zijn in de buurt vragen belachelijk hoge prijzen.. Genre: 5euro/30min weide, zelf op weide zetten. Ofwel 60 euro/maand voor dagelijks 2u/weide, vaste uren, zel in/uit zetten.. En dan kom je op 450 à 550 euro per maand.. Ik zoek het allemaal zelf uit, en daardoor kan ik kosten besparen maar het geluk van mijn paard gaat voor. Hier betaal ik 100 euro/paard/maand maar de weide is 'van mij' dus zet hem er wanneer ik wil en hoelang ik wil.

Voor de rest, is het hier natuurlijk super.. woud op 50m, binnen&buiten piste, op 1km van bij mij thuis etc
Voor de zomer laat ik het zeker zo, naar de winter toe zal ik misschien van stal veranderen. Maar om nu te gaan zeggen dat ik dit heb gedaan zonder nadenken, dat is veralgemenen! Je kan mijn vorig toic doorlezen (zie beginpost) en daar kan je 10 talle pagina's lezen over mijn zoektocht naar mijn eerste eigen paard. Dit is absoluut geen impulsieve beslissing! Dus vooraleer mensen uitspraken geven, gelieve eerst je te informeren :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:02

Mijn paard alleen op de wei zetten zou geen optie zijn, ook niet met buren verder op. Een geit interesseert haar totaal niet, zelfs een shetlander ziet ze niet als paard... /3

Je hebt een paard gekocht, en daarmee een bepaalde verantwoordelijkheid op je genomen. Zolang je nog niet volledig hebt kunnen regelen dat je paard voldoende buiten komt op de wei met soortgenootjes betekent dat imo minimaal: Vóór dat je naar je werk gaat: eerst naar je paard. Je kunt een half uur gaan wandelen, je kunt longeren oid. Paard is uit stal en je brengt samen tijd door. In je pauze als het kan naar je paard en na je werk ook direct naar je paard. Je woont op 1 km afstand, dus dat moet het probleem niet zijn lijkt me.
Toen ik mijn paard kocht stond ze op een stal zonder weidegang, wel paddock maar zelf buiten/binnen zetten (met het risico dat als je er niet bij bent iemand anders zijn paard uit de paddock haalt waardoor jouw paard alleen komt te staan). Ik woonde er ook dichtbij, dus was ik er continue te vinden om mijn paard uit stal te halen. Uiteindelijk kun je, imo, met andere paarden op het land staan als eigenaar niet vervangen en dus ben ik er weggegaan. Maar tot die tijd kun je heel wat oplossen door er zelf te zijn.
Ik vind het goed dat je zoekt naar een oplossing, maar vraag me ook wel een beetje af of je niet te impulsief een paard hebt gekocht, als je nog geen goede huisvesting hebt geregeld...