wie heeft een paard met een zogenaamd stalgebrek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wie heeft een paard met een stalgebrek?

mijn paard is een luchtzuiger en/of kribbebijter
21 (16%)
mijn paard weeft
7 (5%)
mijn paard is een headshaker
1 (0%)
mijn paard schopt tegen de staldeur/muren
11 (8%)
mijn paard heeft een ander 'stalgebrek'
5 (3%)
mijn paard heeft geen stalgebreken
86 (65%)

Totaal aantal stemmen: 131

djangogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:43

ik ken 2 paarden die luchtzuigen, 1 die weeft en veel die tegen de staldeur schoppen.. Knipoog maar k heb zelf geen paard

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:06

Nou da's dan een zinvolle bijdrage Lachen

Ik heb een luchtzuiger gehad, had nooit ergens last van behalve dan van al het commentaar van andere mensen. Heb nu eentje zonder stapgebrek. Moest in t begin wel wennen want ik miste het gezuig...

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:09

schoppen en weefen... Scheve mond

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:13

Quentin is ooit tijdens verplichte boxrust gaan kribbebijten wat luchtzuigen is geworden, gelukkig doet ie t nu nog zelden!

wel schopt hij zichzelf regelmatig kreupel of krijgt ie op zn hoofd en/of benen schaafwonden door agressief gedrag op stal Scheve mond

Desire vreet alles op wat van hout is(incl het hek van de bak&wei Scheve mond )

Destiny is vrij van stalgebreken!behalve dan dat ze panisch wordt als 1 van de 2 weggaat, en verder heeft ze helaas genoeg andere gebreken, maar geen stalgebreken Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:29

ik heb een luchtzuiger,doet het niet zo erg, en doet het alleen aan de voerbak Verward
een andere die timmert de stal regelmatig in elkaar (is verwend geweest Boos! )
en ik heb een headshaker, verder hebben twee merries bij ons op stal (moeder en dochter) hele erge voernijd (hoezo niet "besmettelijk" )
3 paarden schuren manen en staart, dit vind ik ook een (stal) gebrek

djangogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:30

Lot schreef:
Nou da's dan een zinvolle bijdrage Lachen

had je het over mijn antwoord Verward
nou ik d8 ik kan t beter zeggen dan niks toch Knipoog

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 19:06

Flair heeft geen stalgebreken, behalve dan dat ze weleens haar tandjes laat zien als er iemand voor haar stal staat die ze niet leuk vind.
(goede afweer voor pennymeisjes)

Bianca22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 19:22

ik had een kribbebijter/ luchtzuiger , wist daar bij de koop niets van.
in eerste instantie vond ik het niet zo'n probleem. maar wel toen er net na de bekende 6 weken een ongeluk mee kreeg, het paard behoorlijk geflipt was (leek wel of z'n verdoving uitgewerkt was) en ik hem graag wilde verkopen. op zich vond ik het luchtzuigen geen probleem , en daarom ging hij ook niet weg maar als je hem wilt verkopen , probeer er dan maar eens vanaf te komen , veel mensen willen geen luchtzuiger!

als mijn paard geestelijk niet zo raar was geweest had hij om het luchtzuigen echt niet weg gehoeven, alleen zijn we mooi bedonderd bij de aankoop!
deze mensen wisten"echt niet dat ie dat deed! paardje stond elke avond op stal, en hij deed het ook alleen maar op stal, vreemd he?
je let toch op je paard of niet soms?

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 19:40

Yorghos slaat tegen de staldeur en de boxwanden en soms laat hij zich er met zijn hele gewicht tegenaan vallen. Hij staat vrijwel nooit op stal, enkel een half uurtje om zijn voer op te eten.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 19:47

Mijn paardejes hebben geen stalgebreken. Alleen Mozart vindt het nodig de deur te mollen als hij voer hoort Haha! Maar we zijn bezig hem dat af te leren. Verder toen hij net bij mij was ging hij altijd als een gek schrapen als hij zijn krachtvoer aan het eten was Bloos! ...maar dat is hij nu afgeleerd . En een pony die bij mijn paarden staat, schuurt zich helemaal kapot aan de stal. Zelfs nu is hij nog de hele dag bezig Verward Clown

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 20:20

Licor heeft geen stalgebrek, tenzij je de hele tijd suf kijken als een ezel een stalgebrek kan noemen. Tja, dat is nu eenmaal zijn gezichtsuitdrukking Tong uitsteken
Het paard dat ik zo'n twee weken heb gehad, Moreno, had WEL een stalgebrek, hij stond met zijn kont in een hoek en tikte de hele tijd met een achterbeen ritmisch tegen de wand (waar toen trouwens een drinkemmer stond, die dan altijd werd gemold Tong uitsteken)... Achteraf maar goed dat ik zo'n gek beest niet gehouden heb Haha!

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 20:33

Tieme is een luchtzuiger/kribbebijter en Joplin breekt de tent af als hij binnengezet wordt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 20:46

Bill heeft geen stalgebreken

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 21:20

Ik moet eerlijk zeggen dat het best meevalt, bij Marco op stal, het enige gebrek bij hem is dat de stal nogal stevig gebouwd moet zijn zonder aantrekkelijke uitsteeksels voor een heerlijk schuurpartij (vanwege zijn zomereczeem)

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 21:42

Mijn paard heeft voor zover ik weet geen stalgebreken Lachen

Annemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:39

Ik heb de poll voor * ingevuld. * heeft geen stalgebrek.
* heeft wel een klein stalgebrek, ze heeft af en toe een paar gekke minuten dat ze tegen de achterkant van de stal begint te trappen :?
* heeft wel een echt stalgebrek, hij zuigt helaas lucht :n
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 28-03-22 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:52

Evita en Prima zijn allebei gebrekloos (nou ja, in de stal dan Haha! ) Evita zou je bij wijze van spreken een hele week in de stal kunnen opsluiten zonder buiten te laten, die staat daar nog op haar dooie gemak. Het enige 'gebrek' dat ze heeft is dat ze nog altijd niet haar keuze heeft gemaakt waar ze haar 'toilet' gaat neerzetten Haha!

Prima heeft soms wel de neiging om naar de wand te stampen, maar dat doet ze enkel als ze erg veel honger heeft als het etenstijd is of als er iets is waar ze heel zenuwachtig van word. Dus een echt stalgebrek kan je het niet noemen.(o ja ze heeft ook dat probleem wat Kawa heeft, een pruillip trekken en hééél zielig kijken, om mij een schuldgevoel ge geven Haha! )

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:00

Mijn pony weeft af en toe, gelukkig is het niet zo extreem, in een dichte box doet ze het vrijwel niet.
Nu staat ze vooraan en ze kan dus lekker naar buiten kijken enzo, het gaat een heel stuk beter!
Soms heeft ze ook periodes dat ze het een paar maanden niet doet.

Ik merk wel dat een paar dingen invloed hebben, er is 1 pony op stal waar ze echt een "hekel" aan heeft, vroeger stond hij naast haar, hij heeft voernijd en toen stond ze wel dagelijks een keer te weven. Toen die pony naar de andere stal ging was ze superrustig geworden, nu is hij weer terug maar wel een aantal stallen verderop, en tot nu toe gaat dat goed...
ook lijkt het erger wanneer ze hengstig is.

Ik heb al van alles geprobeert, een hele grote stal, speeltjes, likstenen (lik-it) en een bal in een hooinet maar het werd er niet beter of slechter op Knipoog
Maargoed, nu ze in de stal met uitzicht naar buiten gaat het heel wat beter en ik heb het nog maar 1 keertje gezien deze maand.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 16:15

Opvallend dat de stemming steeds zo rond de 2/3 paarden zonder stalgebrek en 1/3 paarden met een stalgebrek blijft staan. Dat betekent dus dat van iedere drie paarden er ca. 1 een vorm van stalgebrek zou hebben....

Ik ben eens even gaan tellen bij mij op de pensionstal en ik kom inderdaad ook aan dat aantal: twee luchtzuigers, een headshaker, en drie stalschoppers. Op de circa 20 paarden klopt dat ongeveer.

Het lijkt mij tijd dat er eens waar meer aandacht aan oorzaken en remedies van dergelijke 'gebreken' wordt gedaan. Het is kennelijk geen gering voorkomend probleem van enkelingen....

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:24

Er wordt overigens best veel onderzoek naar gedaan hoor.
Ik heb laatst met Kevin nog meegewerkt aan een onderzoek bij wevers en boxwalkers die een spiegel in de stal kregen.
Marrie Boshuis heeft dit onderzoek bij mijn paard gedaan en nog meer paarden (nog meer Bokkers geloof ik) ik kan je haar email adres wel geven als je wilt?

Tryingagain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:31

Mijn haflingertje had geen stalgebreken. Ze weefde niet, maar had wel een weefrek boven de deur van haar stal, omdat ze er anders uitsprong!

Wij bij aankomst op de manege: "die staldeur gaat haar niet tegenhouden (was 1.20 hoog) mogen we een weefrek?"
Veel gelach en van waha ze komt er amper met haar hoofd bovenuit, wat een onzin. Dus wij denken, okee dan niet. Wij gaan weg en hoppa, madam hing met haar voorbeentjes over de staldeur.
Toen hebben we toch dat weefrek gekregen Haha!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:42

Mijn Genderose had geen stal gebreken, Tancreda had toen ze in een van de voorste stallen stond voedernijd, in diezelfde stal heeft Union dat ook, Otto heeft geen stalgebreken enkel stampen rond etenstijd, maar dat vind ik niet echt een gebrek. Onder voedernijd van de andere twee bedoel ik rennen, alles en iedereen proberen te bijten en vreselijk dreigen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:47

Tos heeft/had geen stalgebreken. Wel eheft hij de laatste maanden van zijn schuinoverbuurvrouw een irritante tik overgenomen. Eerst maaide hij wel eens met zijn voorbeen tegen de deur als hij de voerwagen hoorde. (iets wat hij ook pas op zijn laatste stal heeft geleerd Knipoog ) en toen ineens begon hij heel zenuwachtig met een been te tikken op de grond, precies zo als die merrie altijd doet.
Dat ze zo'n tik overnemen geloof ik best, want de anderhalf jaar daarvoor heb ik het hem nooit zien doen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:58

Mijn beide paarden hebben ook geen stalgebrek.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:00

Gelukkig heeft mijn paard geen stalgebrek!!
kort maar krachtig zijn vriendinnetje naast hem wel en nog een paar
zowel privepaarden als manegepaarden !!
1-tje is een wever en de rest zijn allemaal luchtzuigers en bij sommige is dit raar want die worden heel de dag bijn ge-entertaint maar het is ook een soort verslaving geloof ik!!

ben iig blij dat mijn paard er geen last van heeft!!