Ik weet het even niet meer...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Re: Ik weet het even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:40

Als ik het zo goed lees, is er elke dag s'' morgens geen les en heeft eigenaar alle ruimte om de groep paarden / pony's bij elkaar te zetten in hun buitenbak, of als ze die niet hebben in hun binnenbak.
Kan dagelijks, maar ook 2 of 4x per week b.v.

Of is em dat teveel moeite allemaal ?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:39

Breghje schreef:
LOLLYYwood schreef:
Hij krijgt geen krachtvoer, gewone 'brok', wij noemen het recreatiemengeling, maar weet de juiste benaming niet :+ & Bedankt voor je tips, zou gewoon hooi er kunnen voor zorgen dat hij minder energie heeft ipv voordroog?

Ik snap je verwarring, alle brok/muesli ed valt onder krachtvoer als algemene term, net zoals bv hooi, stro en gras onder ruwvoer vallen. :) En in hooi, zeker in ouder hooi van bv vorig jaar, zit veel minder in dan in voordroog wat geseald is. Alles wat geseald is ondergaat in meer of mindere mate een proces van fermentatie waarbij suikers gevormd worden. Dus zeer zeker de moeite van het proberen waard.

Oh, haha, dat wist ik niet :o dus maw. is het beter als ik vraag of hij minder ruwvoer kan krijgen ofzo?.. :+

@ Peetstap: Klopt, s'ochtends is er geen les. Het is eerder een 'manege', maar is niet zo gekend, dus vandaar dat ze overal zetten dat ze als privé stalling werken. Buitenpiste is aanwezig, maar dit wordt niet gedaan, nee .. Aangezien ik al heb voorgesteld om mijn pony overdag een aantal uurtjes buiten te laten, of binnen in de piste ofzo, maar dit niet mag -vanwege het zand enzo- denk ik ook niet dat hij hiermee akkoord zal gaan..

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:42

Minder of ander ruwvoer idd. Hooi zou beter zijn en dan mag hij best 3x per dag 2 plakken, aangezien hij zijn bodembedekking niet kan eten en hij ook niet op de wei komt. Dat hebben zijn darmen in ieder geval nodig. Krachtvoer is dan overbodig. Misschien durf je hem dan in ieder geval weer te rijden, al zal hij de eerste tijd toch nog wel fris zijn.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:44

Oke, zal het eens voorstellen, bedankt! :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:43

LOLLYYwood schreef:
Breghje schreef:
Ik snap je verwarring, alle brok/muesli ed valt onder krachtvoer als algemene term, net zoals bv hooi, stro en gras onder ruwvoer vallen. :) En in hooi, zeker in ouder hooi van bv vorig jaar, zit veel minder in dan in voordroog wat geseald is. Alles wat geseald is ondergaat in meer of mindere mate een proces van fermentatie waarbij suikers gevormd worden. Dus zeer zeker de moeite van het proberen waard.

Oh, haha, dat wist ik niet :o dus maw. is het beter als ik vraag of hij minder ruwvoer kan krijgen ofzo?.. :+
.

Nee, ruwvoer is heel erg belangrijk, sterker nog het is het belangrijkste wat je je paard kan geven. Je kan een aantal dingen proberen, bv wel voordroog en geen krachtvoer meer en kijken hoe dat gaat, is hij dan nog te fris voor je kan je overstappen op (evt oud) hooi en geen krachtvoer. Is hij dan nog niet te handelen en dat is niet meteen na een paar dagen, dan is het toch het verstandigste met je vader om de tafel te gaan. Maar grote kans dat ie dan al minder heftig is voor je. Ook even losgooien voor je erop gaat of longeren, dat het meest frisse er al af is voor je er voor de eerste keer weer opgaat.

En dan verdeeld over de dag of in een hooinet zodat ie lang met zijn hooi/voordroog kan doen.

En mocht je bang zijn dat ie een tekort krijgt aan vitaminen omdat hij geen krachtvoer meer krijgt, kan je evt overstappen op een vitamine korrel van bv Marstall (zullen ook wel andere merken zijn die ze hebben hoor) dan krijgt hij geen ballast binnen in de zin van energie, maar wel alle vitamines die hij nodig heeft.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 20:58

@ Breghje: zoals in de OP staat, mogen we niet longeren in de piste.. Ook hebben ze liever dat ze je niet losgooit, maar daar maken ze in de winter niet zo'n groot ''drama'' van.. Ook heb ik eigenlijk geen 'controle' over het voer dat hij krijgt.. Ga alvast morgen nog eens met mijn vader proberen praten ivm die stalling :)

xChiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:18

Pavo's Nature's Best bevat volgens mij ook geen haver oid.

Succes met het praten met je vader!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:00

LOLLYYwood schreef:
@ Breghje: zoals in de OP staat, mogen we niet longeren in de piste.. Ook hebben ze liever dat ze je niet losgooit, maar daar maken ze in de winter niet zo'n groot ''drama'' van.. Ook heb ik eigenlijk geen 'controle' over het voer dat hij krijgt.. Ga alvast morgen nog eens met mijn vader proberen praten ivm die stalling :)

Ook niet als je de situ aan je ph uitlegt? Hem vertellen dat zoveel voer voor jou paard niet goed is, dat hij er te heet van wordt? En misschien hoef je hem maar een keer los te gooien (als ze er nu in de winter niet zoveel drama van maken, en meteen is het een mooi moment om je ph te laten zien dat ie zo gek als een deur wordt van het voer :P :D ) Wie weet helpt het, en in elk geval heel veel succes met het praten met je vader meis!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:41

TS: laat je in dit draadje effe weten hoe het verder gaat ?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 12:47

In de loop van volgende week hebben we een afspraak met een eigenaresse van de stalling waar mijn vriendin staat, waar ze dus zoiezo buiten komen, wat voor weer het ook mag zijn :)

Deze ochtend zijn mijn vader en ik even snel naar Djarne gegaan, voor een iets dikkere deken op te leggen, aangezien het hier weer heeft gesneeuwd & flink gevroren.. Staleigenaresse liep er rond en mijn vader en zij waren aan het praten over het aantal voordroog en korrels dat hij krijgt (heb 'm hier laten lezen dat dat de oorzaak kan zijn en hij dus teveel krijgt of zou moeten veranderen) en ze kan niet enkel voor mij veranderen van voeding/hooi, ... Er hebben al verschillende eigenaren dit gevraagt, ook mede doordat hun paarden te energiek zijn.. Ze veranderd enkel van voeding, als er een medische reden is..

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:20

maw: zo doen WIJ het altijd al en anders vertrek je maar..

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 13:31

Klopt..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:13

LOLLYYwood schreef:
Klopt..
:wow:

Goed dat je dan een afspraak hebt op een andere stalling meis. Hoop dat het wat voor je is, want dit is écht niet grappig... zelfs als meerdere klanten het vragen niet veranderen....