Paarden hele winter in de stal, zielig?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:01

Onze hengsten staan dag en nacht buiten het hele jaar door met schuilstal. Dus ook met vorst staan ze buiten. Ze zijn dan van zichzelf al een stuk voorzichtiger met lopen/rennen. Wij hebben een stuk weide waar ze nu op lopen wat dus nu gewoon zand is.

Onze merries staan overdag buiten en 's nachts op stal ivm met oude pony. Ook deze zijn voorzichtig.

Paarden die weinig buiten komen met fris weer zijn natuurlijk veel onstuimiger dan paarden die veel buiten staan met dit weer.
Waar rijden jullie dan? Op de weide of in de paddock? Want ze kunnen natuurlijk in de paddock staan overdag zodat de wei gespaard blijft

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:06

speurneusc schreef:
vind dat er niet overdreven gedaan moet worden op dit moment omdat een paard niet in de wei staat in de kou, hagel, regen, sneeuw, een jaar of 5 terug kreeg je bijna de db op je dak omdat men het zielig vond als er in de winter een paard in de wei stond.

wanneer de paarden goed verzorgd zijn, schone stal, voldoende eten maar s'winters niet in de wei komen.... dan is dat voor de eigenaar zijn goed recht. volgens andere niet ideaal, maar ze gaan er niet dood van.

Het hoeft niet perse een wei te zijn, maar ze moeten wel vrije beweging hebben, minimaal een aantal uur per dag. Dat kan ook in een paddock zijn. Paarden gaan wel degelijk dood van 23 u pd op stal staan. Niet direct en aantoonbaar misschien, maar heel veel gezondheidsklachten komen voort uit te weinig beweging. Op de langere termijn gaan paarden aan deze klachten idd wel dood. Eén van de belangrijkste doodsoorzaken is nog altijd koliek. Maar ook problemen aan de gewrichten, pezen en banden, die kunnen ontstaan door te weinig beweging - en dan ineens weer wel trainen - of door weven of andere "stalondeugden". Dus het is maar hoeveel verder je wilt kijken dan je neus lang is...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:22

Tja er gaan ook paarden dood door op de wei of in de paddock staan.. Tis maar hoeveel je verder wil kijken...... kunnen zich daar ook blesseren en benen breken...

Tis Lang niet ideaal zoveel op stal, voor een paard. Maar de ts kan daar weinig aan doen. Vind het ook niet handig om hier een topic over te maken. als je er niet mee kan leven,kan je beter een ander verzorgpaard zoeken.

ellenimar

Re: Paarden hele winter in de stal, zielig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:34

Kan me toch voorstellen dat TS even haar hart wil luchten hierover....
Zielig is misschien niet de juiste benaming... maar slecht is het wel. Heb er zelf al last van als ze een halve dag buiten komen als het echt extreem slecht weer is. Ze staan hier om tien uur smorgens echt te kijken van waar blijft ze? We willen naar buiten! En dat is dan meestal tot t donker wordt....
Oude stempel ja, komt me bekend voor maar tis toch nooit te laat om het roer om te gooien?
Zou het inderdaad voorzichtig proberen te bespreken en misschien in het begin samen met iemand te doen dat buiten zetten...misschien beginnen met als ze gewerkt/gewandeld hebben?
Succes in ieder geval!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:38

superwoman schreef:
Tja er gaan ook paarden dood door op de wei of in de paddock staan.. Tis maar hoeveel je verder wil kijken...... kunnen zich daar ook blesseren en benen breken...

Tis Lang niet ideaal zoveel op stal, voor een paard. Maar de ts kan daar weinig aan doen. Vind het ook niet handig om hier een topic over te maken. als je er niet mee kan leven,kan je beter een ander verzorgpaard zoeken.

Natuurlijk, maar om ze nou in een glazen kastje te zetten...
Ts kan natuurlijk niet van de ene op de andere dag wonderen verrichten, maar gewoon eens vragen of de paarden eens een uurtje buiten mogen spelen in de bak/winterwei, zou een mooi begin kunnen zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:39

superwoman schreef:

Beetje kort door de bocht allemaal. Omdat er ook mensen doodgaan die niet roken kan je net zo goed gaan roken??
Niemand verwijt TS hier iets, integendeel, zij zoekt naar een oplossing. Dus prima ts, dat je hier een topic over opent.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:49

De meeste blessures komen voort uit het tegennatuurlijk houden van paarden, niet door ze juist in hun behoeften te voorzien. Laten we dat even voorop stellen! Kan de paddock niet goed rechtgetrokken worden? Als hij dan aanvriest is het toch geen probleem? Daarbij, paarden die veel vrije beweging krijgen, hebben ook niet snel de kolder in hun kop.
Edit: de meeste ziektes ook (slecht voor organen, aanvulling op post van terpentijn hieronder) kun je dat niet als argument aanvoeren? Scheelt hem rekeningen van de DA.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 15-03-13 14:26, in het totaal 5 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:00

Ik vind het ook zielig maar ja het is op vele plekken zo. Ik ben heel blij dat mijn paard hele winter gewoon buiten komt. Sneeuw of geen sneeuw naar buiten ermee.
Je doet er niets aan vrees ik. Wel komen de meeste blessures er eerder van als je ze eerst veel op stal laat staan en dan ineens buiten op een harde of natte/gladde ondergrond, paarden zijn blij dat ze los kunnen en maken rare sprongen waar hun benen op dat moment ook niet bestand tegen zijn door het vele stilstaan. Zolang ze hier dagelijks buiten komen niets aan de hand, maar laat ze 1 dag binnen staan en de volgende dag zijn ze gewoon enorm druk en dan krijg je makkelijker ongelukken dan als je ze gewoon hun dagelijkse vrijheid geeft. Als je paarden gaat houden moeten mensen gewoon beseffen dat je daar ruimte voor nodig hebt en wil je niet dat de wei stuk gaat leg je een paddock aan. Maar goed hier lopen ze de wei ook altijd wel goed stuk natuurlijk maar nu is 1 van de weides dicht zodat deze kan bekomen en dan komt het vanzelf goed. Het is maar waar je je prioriteiten stelt. Verder denk ik dat je heel weinig kan doen als de eigenaar het niet wil en eigenlijk wel prima vind is het heel erg jammer voor de paarden.
Het is natuurlijk aan jouw om te blijven "pushen" of je er bij neer te leggen. Ik ken de eigenaar niet en jij wel dus je weet waarschijnlijk zelf wanneer je te ver gaat. Maar teveel blijven aandringen of wel "zeuren" kan ook nadelig uitpakken voor jouw. Meningen verschillen nu eenmaal van mens tot mens en zou er bij mij bv een verzorger lopen die heel anders denkt en de paarden liever op stal ziet dat is prima maar als ze daarover zou blijven doordrammen zet ik daar wel een punt achter. Dus ik zou daar ook zeker bij stilstaan dat het bepaalde gevolgen voor jouw zou kunnen hebben als je er over door blijft gaan. Het is heel sneu maar soms moet je je erbij neerleggen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:13

Het is tegennatuurlijk en ongezond. Zowel voor bloedsomloop, benen, spieren, dus fysiek, maar ook geestelijk (niet kunnen spelen/stoeien met andere paarden).

Uitmesten en opstrooien gebeurt bij zoveel op stal staan ook vaak gewoon terwijl de paarden in hun box staan, zeer slecht voor de luchtwegen ivm opwarrelend strooisel/stof.

Helaas mogen vele paarden in de winter helemaal niet buiten, ivm "stuklopen weiland", een rijbak zou dan een optie zijn, maar dat wil men dan vaak weer niet omdat er mensen in moeten rijden, of de boel ondergemest wordt.

Zijn ouderwetse en achterhaalde opvattingen, maar TS kan er weinig aan veranderen, vrees ik toch....
Jammer voor de paarden, die missen een stuk "paard-zijn".

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:39

Gypsy schreef:
superwoman schreef:

Natuurlijk, maar om ze nou in een glazen kastje te zetten...
Ts kan natuurlijk niet van de ene op de andere dag wonderen verrichten, maar gewoon eens vragen of de paarden eens een uurtje buiten mogen spelen in de bak/winterwei, zou een mooi begin kunnen zijn.

Eens! Gaf ook al aan dat het niet ideaal is. Echter vond ik die andere bewering ook eenzijdig en daarom niet correct

Het is niet allemaal zo zwart-wit.
Het hele paardrijden is onnatuuurlijk en vooral niet in het voordeel van de paarden (- tenminste als de mens in een ander geval niet had gezorgd voor het uitsterven ervan of als slachtvee gehouden... )
De nederlandse grond is op de meeste plaatsten niet erg geschikt voor het houden van paarden en daarbij erg duur.
Een uurtje per dag buiten spelen en de rest binnen geeft juist meer kans op blessures dan hele dagen buiten. Vind dat nou niet zo'n handig idee.
Na het rijden, wanneer de meeste energie eraf is, kun je dan het beste dat "uurtje" inlassen al dan niet met een ander paard die zijn ergste energie al kwijt is.
Het belangrijkste is dat de eigenaar zich erin kan vinden en de risico's aanvaardbaar vind. Onderschat zijn kennis niet, ookal is het wat verouderd.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:40

Misschien kun je wat info opzoeken over paarden die op stal staan, wat daar niet gezond aan is en dat meenemen als je met de baas gaat praten.
Je kunt ook zo vaak mogeijk gaan wandelen met de paarden.
Of voorstellen om 1 stukje van de wei als paddock te gebruiken.
En als je het voor de vorst aanharkt dan is het prima voor de paarden om te staan ook al is de grond hard.
Ik snap het probleem want ik verzorg ook het paard van een oude man met ouderwetse opvattingen.
Het is daarom ook eeen beetje loslaten en de verantwoording bij de baas laten.
Maar praten met goede argumenten is beter dan een welles nietes.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:43

Ik vind het ook niet kunnen.
Maar ze nu buiten gooien (terwijl ze nooit buiten zijn geweest) is ook vragen om ongelukken.

Aan de andere kant in duitsland is het de normaalste zaak vd wereld om paarden hele winter op te sluite. (Die vinden onzr paarden zielig die in de sneeuw buiten staan :')).
Alleen in dld zijn stallen vaak wel wat groter

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:58

Ja ik ben ook ouder en ja ik dacht vroeger ook dat paarden niet altijd naar buiten hoefden.
En ik herken het probleem zo ging het toen vaak.
Maar door de jaren heen door leren en luisteren naar anderen is mijn mening helemaal veranderd.
Helaas zijn er nog veel ouderen die stug blijven volhouden dat hun manier van rijden en stallen van paarden de beste manier is.
Dit komt ook voort uit gewoonte of gemakzucht helaas
Ben bang dat deze eigenaar hier ook niet veel in gaat veranderen zolang hij er zelf van overtuigd is dat hij het goed doet.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:00

@superwomen: Gelukkig maar dat we dat eens zijn. :D
Het lijkt me ook niet erg spannend meer om te zien, zo'n paard achter het glas.

Een uurtje per dag geeft inderdaad meer risico op blessures, maar ik denk dat de eigenaar de vraag of ze een uurtje buiten mogen spelen beter opvat dan een jonge meid die een heel verhaal komt vertellen waaruit blijkt dat zij vind dat hij al zijn hele leven verkeerd voor zijn beesten zorgt. Dat kan nog wel es in het verkeerde keelgat schieten. :Y)

En als dat dan mag, doe je het de iedere keer een beetje langer. Tot je op den duur kunt vragen of hij ze s'ochtends al buiten wilt zetten, en dan zelf pas s'middags komt waardoor ze toch een uur of 6 tot 8 buiten zijn geweest.

Je kunt het dan beter langzaam opbouwen, en vanuit het positieve denken. Niet: Het is zielig dat ze op stal staan, nee, zou het niet leuk zijn als ze een uurtje naar buiten konden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:11

Gypsy schreef:
@superwomen: Gelukkig maar dat we dat eens zijn. :D
[knip]maar ik denk dat de eigenaar de vraag of ze een uurtje buiten mogen spelen beter opvat dan een jonge meid die een heel verhaal komt vertellen waaruit blijkt dat zij vind dat hij al zijn hele leven verkeerd voor zijn beesten zorgt. Dat kan nog wel es in het verkeerde keelgat schieten. :Y) [knip]

:j
helemaal mee eens. (bubbeltjesfolie dan? O:) )
Ik verwacht bij het lezen van de OP dat het hem ook in het verkeerde keelgat zal schieten.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:15

De paarden bij ons achter zijn al 4 maanden niet meer buiten geweest. Mijn paard komt ALTIJD buiten, weer of geen weer. Ze kan kiezen wat ze wil.( stal of buiten )
We hebben een winter wei ( mag ze kapot lopen ) een paddock ( zomer en winter voor vorst dan is de winterwei niet meer wandelbaar :) ) En we hebben een zomer wei. Als ze genoeg gras gehad heeft gaat ze de paddock op.
Vind het enorm zielig, paarden die nooit buiten komen in de winter, vind het zelfs dierenmishandeling :o
Laatst bijgewerkt door TuttiFrutti_ op 15-03-13 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:16

Bubbeltjes folie zou wel leuk zijn, alleen kan ik daar zelf niet van af blijven. :')

Denk ook dat het heel moeilijk word iets te veranderen, dat zal dan met heel veel geduld en beleid en zorgvuldig gekozen woorden moeten gebeuren.
Ik doe zelf ook een hoop dingen anders dan anders, maar ik houd er meestal (tenzij er naar gevraagd word) maar mijn mond over...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:18

lady62 schreef:
Helaas zijn er nog veel ouderen die stug blijven volhouden dat hun manier van rijden en stallen van paarden de beste manier is.
Dit komt ook voort uit gewoonte of gemakzucht helaas
Ben bang dat deze eigenaar hier ook niet veel in gaat veranderen zolang hij er zelf van overtuigd is dat hij het goed doet.

Komt ook door ervaring.
Wanneer je het al jaren op dezelfde manier doet en het gaat goed, waarom dan veranderen?
Toen ik klein was heb ik er niet eens over nagedacht en vond ik de reden van het land stuklopen een hele goede.
Ik was jong en moest het nog leren in tegenstelling tot de volwassen ervaren mensen... nu denk en zie ik ook dat het anders kan.
Wil je verder komen, moet je dingen veranderen.
Let wel op dat alle veranderingen niet altijd beter zijn.
Daarbij kosten veranderingen risico's en geld. Niet iedereen staat daar open voor en logisch ook.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:22

Gypsy schreef:
Ik doe zelf ook een hoop dingen anders dan anders, maar ik houd er meestal (tenzij er naar gevraagd word) maar mijn mond over...

Ik ook. :o
Daarbij heb ik gemerkt dat je door meer ervaring er ook achter komt dat de dingen niet altijd zijn zoals ze lijken. Dat het leven gewoon niet zwart en wit is en goed en fout. Sommige (veel) dingen kunnen wel beter, maar dus ook bij mezelf ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:31

Ik vind het zielig en not done ja. Maar soms kan je er weinig aan doen als je afhankelijk bent van de eigenaar van de paarden...
Dat benen breek verhaal vind i ook zo onzinnig. Een paard kan ook met rijden in de bak struikelen en zijn been breken, of in de zomer. Dan moet je ze inpakken in piepschuim ofzo :+
En daarnaast; het vriest toch niet de hele tijd in de winter :? De bodem is vaak zat ook gewoon zacht. Dan zou een rijbak of paddock een mooie uitkomst bieden - als die er is. Weide snap ik ergens wel dat hij dat niet wilt, dat wordt idd kapot getrapt.

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:02

Ik vindt dat een paard gewoon buiten hoort te kunnen lopen.
Winter en zomer.

Gooi er gewoon een lekkere deken op (of niet), en savonds weer op stal.
Een paard is niet gemaakt op constand in een stal te staan.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:56

ik ben het er zeker mee eens dat paarden, winter of geen winter, tenminste een paar uur per dag hun stal uit moeten. Toch vraag ik me af: koeien komen in de winter nooit buiten. Is dit dan minder zielig? Zij hebben niet eens een stal van 3x3 maar staan in een soort stands.....

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:01

Het is inderdaad erg sneu voor de dieren
Dat ze zo lang op stal staan
Mijn paarde komen IEDERE dag buiten
Ze MOETEN zelfs naar buiten
Wij houden ze zo natuurlijk mogelijk
ze lopen nu met zijn 4 en 3 anderen paarden op een wei van 50 000 m2
Het kan ook nog meer zijn!
Ze krijgen ook onbeperkt hooi:D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:05

Komen ze echt helemaal niet buiten, dat is wel sneu idd.
Of komen ze wel af en toe ergens in een bakje te staan ofzo.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:13

Bedoel je koeien? Die komen niet buiten nee. Heb jij je nooit afgevraagd waar al die koeien zijn in de winter?