watervoorziening weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

Re: watervoorziening weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 19:49

Ik denk ook dat we op een tank gaan uitkomen die we moeten vullen (hopelijk mag dat wel). Elke dag met water slepen is inderdaad heel bewerkelijk (heb bij mijn ouders het eerste jaar water uit de put gehaald) en ik vind het ook echt een zware rot klus.
Ik vind dit stukje grond wat dat betreft ook niet ideaal maar ik ben al lang blij dat ik zo dicht bij huis wat betaalbaars heb gevonden. Maar ik heb nog wel een beetje mijn twijfels of het een succes wordt omdat het landje recht achter (super de luxe dure) huizen ligt en ook midden in bewoond gebied. Ben een beetje bang voor overlast van kinderen en voeren of voor klachten van de mensen die ineens drie pony's in hun achtertuin krijgen. Maar goed ik heb nu de luxe dat ik de plek bij mijn ouders achter de hand heb en het gewoon kan proberen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:58

Nu is het misschien nog wel lekker, maar in de zomer zou ik toch echt niet graag het water een week in een plastic vat laten staan :n

Je gaat er toch dagelijks heen, dan zou ik toch kiezen voor dagelijks vers water :9

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:29

Shirley schreef:
Nu is het misschien nog wel lekker, maar in de zomer zou ik toch echt niet graag het water een week in een plastic vat laten staan :n

Je gaat er toch dagelijks heen, dan zou ik toch kiezen voor dagelijks vers water :9

Wij hebben het toen bedekt met zeil en zover mogelijk in de schaduw gezet, ideaal is het idd niet maar het water bleef zo wel vrij van algen en werdt niet heel warm. Er dronken toen 4 paarden van dus het ging zeker in de zomer heel erg snel, ik herinner me nog dat we juist de winter moeilijker vonden omdat je dan met bevroren onderdelen zit enzo.

TS, je kan die mensen in de superdeluxedure huizen vertellen dat Eau de Cheval een heeeeel errug duur en exclusief luchtje is, en heul elite enzo. :)) _O- Wie weet kunnen ze dan een bezoekje zo nu en dan wat meer waarderen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:34

ik doe met 2 kwpners een new forester en een shet kruising nu 2 weken met een 1000 ltr vat, in de hete zomer een weekje

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:37

Ik ben waarschijnlijk gewoon een enorme zeikerd wat water aangaat :o

Mijn beestjes drinken alleen leidingwater, ondanks de aanwezigheid van sloten en een bron :))

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:42

Shirley schreef:
Ik ben waarschijnlijk gewoon een enorme zeikerd wat water aangaat :o

Mijn beestjes drinken alleen leidingwater, ondanks de aanwezigheid van sloten en een bron :))

Er ging bij ons ook leidingwater in het vat......Ik ben ook zeikerd stiekem... :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:42

slootwater zou ik ook niet gebruiken, maar bronwater wel

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:47

Ze vonden het niet lekker -O-

Waarschijnlijk toch iets teveel ijzer erin en een ontijzeringsinstallatie was echt niet lonend ... dus we gebruiken hem ( zeer sporadisch ) om te beregenen en de dieren drinken lekker mee uit de kraan :D

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 20:49

Ik zou zoals ze nu drinken dan 25 dagen met een vol vat kunnen doen, in de zomer als het heet is waarschijnlijk korter. Het hoeft natuurlijk niet helemaal vol dus ik kan er ook voor kiezen om het bv elke week of elke twee weken te vullen. Maar eerst maar eens kijken of zo'n pomp betaalbaar is, anders zal het toch emmer sjouwen worden ben ik bang.
Ik hoop dat de mensen die er wonen het een beetje leuk vinden dat de paarden er staan, ik heb geen idee. Misschien vinden ze het wel geweldig en bieden ze me en masse hun tuinslang aan :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:50

en als je nu gewoon een briefje in de brievenbussen stopt en de pony`s voorsteld als nieuwe buren en meteen vraagt om aub niet te voeren, misschien spreek je zo wel iemand en kun je tegen kleine vergoeding via hun water krijgen

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 20:54

Briefjes/de deuren langs gaan wilde ik inderdaad doen maar om dan meteen om water te gaan vragen vind ik niet zo handig. Als iemand het erg leuk vind kan ik het gesprek altijd nog een beetje die kant op sturen. Dat zou ook een fijne oplossing zijn al helemaal nu ik wel wat ideeën achter de hand heb voor als het toch mis mocht lopen. Ik had dus serieus nog niet aan zoiets simpels als emmers uit de sloot of jerrycans gedacht :D denk al snel te ingewikkeld. Dat kan ik dan natuurlijk meteen gaan doen zonder dat ik van alles hoe te regelen/aan te schaffen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:23

Shirley schreef:
Ze vonden het niet lekker -O-

Waarschijnlijk toch iets teveel ijzer erin en een ontijzeringsinstallatie was echt niet lonend ... dus we gebruiken hem ( zeer sporadisch ) om te beregenen en de dieren drinken lekker mee uit de kraan :D

Dan was mijn paard ook gelukkig niet de enige zeikerd :P :D . De stal waar ze toen stond had een hele fijne grote aanvoer van leidingwater, dus de 1000 liter was zo gepiept toen. Grondwater lustte ze ook niet, ze heeft het van ellende moeten drinken van me bij onze laatste stal (scheelde me een hoop gesjouw, grondwater gaf de phster met een pomp en leidingwater sjouwde ik met een H2Go naar de wei) maar ze stond meteen onder de eiwitbulten en lekker vond ze het niet. Dus daarna idd maar weer aan de sjouw gegaan :+ .

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:56

Hier drinken ze regenwater uit een 1000l vat en weigeren ze het leidingwater als het regenwater op is.
Ze drinken het wel als ze echt dorst hebben, maar lekker vinden ze het niet, ons Antwerps water vol chloor :+

TS, ik hoop dat je een goede oplossing vindt, want het plekje klinkt wel erg leuk voor de paarden!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 22:18

Ik heb in ieder geval weer wat ideeën op gedaan.
Het is ook wel een erg mooi stukje en het is erg mooi gelegen, 5 minuten fietsen van ons huis en aan een ruiterpad. En het is ook omringd door bomen dus altijd schaduw/beschutting. Zit alleen nog wat met de omwonenden, hoop dat die er geen moeite mee hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:38

Mest dagelijks uit en dek de mesthoop af, dan heb je veel minder vliegen. Die vliegen (en stank) zijn nl vaak reden om te klagen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 09:47

Dat was ik ook van plan maar een mesthoop mag volgens de regels van de gemeente ook niet... Wilde het nu maar elke wat harken zodat het snel de grond in zakt. Mocht het wel drama worden kan ik altijd nog proberen of er toch een kleine mesthoop mag komen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:48

harken zou ik ook niet doen, wordt de grond zuur van
meteen op aanhanger gooien, dat mag wel

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 09:53

Op een aanhanger gooien en elke week wegbrengen doen we nu ook maar we kunnen daar dus ook niet goed met de auto met aanhanger komen (aan de ene kant een schelpenpad en aan de andere kant een voetbalveldje). De aanhanger mag daar ook niet blijven staan. Als het al de spuigaten uitloopt zouden we een keer per week de aanhanger aan de straat moeten zetten en dan met de kruiwagen daarheen lopen. maar dat wordt een enorme onderneming en heeft niet onze voorkeur.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:05

maar een halve hectare met 3 pony`s erop, wordt er niet mooier op als je alles laat liggen. lastig zo.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:27

Nee, dat is binnen een maand een mesthoop ... je hebt al snel een kruiwagen per dag , kun je niet laten liggen :n

Ik denk dat ik het zou houden als graasveldje, lekker met mooi weer de beestjes er naar toe brengen en 's nachts weer bij opa en oma in de paddock.

Zit je niet met ( het gebrek aan ) een schuilstal, water is nog goed te doen voor de halve tijd en ook je mestprobleem is gelijk gehalveerd ;)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 10:30

Het is inderdaad niet ideaal maar het is ook geen drama. Ik heb jarenlang op een stal gestaan waar ze met een kudde van 10 tot 15 pony's op ongeveer twee hectare stonden en daar werd ook niet gemest. Dat viel ook heel erg mee.
Het nu het eerste jaar toch een kwestie van proberen wat werkt. Als het mijn eigen land was geweest en ik alle vrijheid had gehad had ik het anders aangepakt maar nu moet ik me ook wat aanpassen.

@ Shirley, dat zou ideaal zijn maar beide plekken liggen zo'n 7 a 8 km uit elkaar, dat is dus niet uitvoerbaar.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:37

Oh jee ... ik dacht ergens iets van 1,5 kilometer gelezen te hebben ?
( Vanwege de tuinslang :D )

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 10:38

Ons eigen huis ligt op 1,5 km afstand, maar om ze nou in mijn tuin van 40 vierkante meter te zetten is ook zo sneu :) Mijn ouders wonen een dorp verderop.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:39

Dat maakt de zaak duidelijk ... slecht plan van mij dus _-:(

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 10:50

Jij kon het ook niet weten, als het had gekunt had ik het ook zeker zo gedaan. Dat had me een hoop kopzorgen gescheeld...