Wat een ellende zeg, ben het spuugzat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merries

Re: Wat een ellende zeg, ben het spuugzat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:14

hier ook 24/7 buiten, ook in de sneeuw :) merrie staat nu zonder ijzers maar heeft lange tijd met ijzers gelopen. Ik liet dan gewoon vanaf oktober sneeuwrubbers tussen haar ijzers zetten. De sneeuw vroor dan niet vast in het ijzer.
Normaal kan een paard zonder problemen in een bevroren bak staan maar als ze het gewoon zijn... als ze even binnen hebben gestaan en daarna buiten komen, halen ze nogal stoten uit en dan op die harde, ongelijke ondergrond...niet aan te raden lijkt mij...
De paarden in de weide zie je echt voorzichtig stappen op de bevroren stukken dus ze weten heus wel dat ze moeten uitkijken.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:19

Die van mij komt nu niet in de wei, maar staat (ook met dit weer) wel de hele dag in een ruime paddock met twee anderen. Zal haar nooit hele dagen op stal willen hebben met slecht weer.

JonnaLP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:23

Mijn pony staat 24/7 in de wei met schuilstal, zonder hoefijzers. Ook 's winters. Ze is nog nooit uitgegleden en doet uit zichzelf voorzichtig. Ik denk dat als een paard altijd op de wei staat hij dat vanzelf aanleert.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:28

Blondie: ja hoor, jij zal het wel even veroordelen... Misschien kun je begrijpen dat niet iedereen de luxe heeft om zijn paarden binnen of buiten te zetten? De Randstad staat vol met paarden die zelden of nooit buiten komen.
Hier staan ze in de winter overdag buiten, dan maar een stukgelopen weiland. Alleen als het echt bar en boos is blijven ze een dagje binnen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:34

Hier staan alle paarden overdag buiten met of zonder ijzers.
Gaan rond 9 uur naar buiten en tussen 16,00 en 17,00 weer naar binnen.
Met de winter periode in de paddock, waarvan een stuk bestraat is.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:50

Dat het misschien niet goed is voor een paard om binnen te staan, tot daar aan toe. Maar naar mijn weten is er nog nooit een paard dood gegaan aan een dagje of een paar daagjes binnen. Sommige hebben gewoon niet de luxe en dan moet je roeien met de riemen die je hebt.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:00

Hopelijk gaat het niet meer sneeuwen.
Tis niet leuk voor de paarden als ze niet anar buiten mogen

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:58

DonCamillo schreef:
Blondie: ja hoor, jij zal het wel even veroordelen... Misschien kun je begrijpen dat niet iedereen de luxe heeft om zijn paarden binnen of buiten te zetten? De Randstad staat vol met paarden die zelden of nooit buiten komen.
Hier staan ze in de winter overdag buiten, dan maar een stukgelopen weiland. Alleen als het echt bar en boos is blijven ze een dagje binnen.

Iedereen heeft de ´luxe´ een andere plek te zoeken voor je paard. WILLEN dat is iets anders.
Randstad of niet.
Ik woon in hartje Antwerpen en mijn paarden staan dag en nacht buiten. Als je in de stad wil wonen en paarden wil houden moet je compromissen sluiten, alleen de ene kiest voor de luxe van het paard de ander, de egoist, voor zichzelf.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:29

Blondie_ schreef:
DonCamillo schreef:

Iedereen heeft de ´luxe´ een andere plek te zoeken voor je paard. WILLEN dat is iets anders.
Randstad of niet.
Ik woon in hartje Antwerpen en mijn paarden staan dag en nacht buiten. Als je in de stad wil wonen en paarden wil houden moet je compromissen sluiten, alleen de ene kiest voor de luxe van het paard de ander, de egoist, voor zichzelf.

Werk jij om je paarden te onderhouden, uit interesse? Het kan namelijk nogal een duur grapje worden als je niet uitkijkt en dát kan niet iedereen betalen. Dus qua dat is het niet enkel en alleen een kwestie van willen.. Er kunnen zoveel redenen zijn en ik vind wat jij zegt persoonlijk nogal kort door de bocht..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:30

Hier staan paarden overdag lekke in de paddock en snachts op stal.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:40

Hier komen ze elke dag buiten. Hoe dan ook. Al regent het pijpenstelen, sneeuwt het de hele dag en is de grond knetterhard. In de wei komen ze. Standaard in de winter van 9 tot 5.. (In de zomer van 9 tot 10 savonds..) maar als het slechter is, dan wil het ook weleens 9 tot 3 zijn.. Maar ze komen minimaal altijd 6 uur buiten, wat voor weer dan ook. Maar goed, dat is het voordeel van een doe het zelf stal. Ik beslis zelf om hoelaat ik ze buiten en binnen zet. En waar mensen kiezen om de weide te bewaren en netjes te houden, kies ik ervoor ze er gewoon op te zetten. Liever een stukgelopen weiland dat in de lente wel kan herstellen, dan paardjes de hele dag op stal.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:43

90% van die van mijn staan 24/7/365 dagen buiten en komen nooit binnen.
10% snachts op stal overdag buiten en met goed weer ook 24/7 buiten.
Ijzers worden er voor de vorst etc bewust afgehaald om ongelukken te voorkomen en zeg nou zelf... waarom je paard duur laten beslaan als je toch een paar weken niks kan :)

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:54

kimberly1995 schreef:
Werk jij om je paarden te onderhouden, uit interesse? Het kan namelijk nogal een duur grapje worden als je niet uitkijkt en dát kan niet iedereen betalen. Dus qua dat is het niet enkel en alleen een kwestie van willen.. Er kunnen zoveel redenen zijn en ik vind wat jij zegt persoonlijk nogal kort door de bocht..

Ik snap je post niet.
Wat kan een duur grapje worden, als je waar niet voor uitkijkt?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:08

Blondie_ schreef:
kimberly1995 schreef:

Ik snap je post niet.
Wat kan een duur grapje worden, als je waar niet voor uitkijkt?

Dat als je een paard ergens moet stallen buiten de Randstad, waar je de faciliteiten hebt die je nodig hebt voor je paard. Dus stel iemand woont in de Randstad, heeft een paard en rijd daar wedstrijden mee. Deze persoon gaat zijn/haar paard buiten de randstad stallen, i.v.m. weinig buiten komen en moet hiervoor 30 km heen en 30 km terug iedere dag. Geen idee of dat een realistisch iets is, maar het gaat even om het idee. Deze persoon komt op een all- inclusive stal met binnenbak, buitenbak en dagelijks weidegang/in de paddock. Ik denk dat 350 euro per maand dan nog niet eens een rare prijs is. Correct me if I'm wrong. Stel het is 350 euro per maand, dan komt hier nog het gewone spul bij. Plus de benzinekosten voor 60 km rijden PER DAG, dus tel maar op hoeveel dat per maand kost.. Op die manier kan het een duur grapje worden als je er niet goed voor uit kijkt. Ik denk dat 600 tot 700 euro per maand voor één paard dan geen uitzondering is, als je al niet meer kwijt bent. Als je überhaupt al een stal kunt vinden die jouw wensen aanbied. Als je gewoon een normaal loon hebt, werk je dus bijna om je paard te kunnen onderhouden.. Terwijl als je paard niet buiten komt, alleen om te rijden, je dat toch al snel 300 euro in de maand scheelt. Ik kan me inbeelden dat sommige dat niet op kunnen brengen en vanuit dat opzicht is het nogal kort door de bocht dat je zegt dat ze het niet WILLEN. Je moet ook de mogelijkheden hebben, dus: 1. Er is een stal die het aanbied. 2. Voldoende geld hebben. 3. Voldoende tijd hebben en er is vast nog iets dat ik vergeet.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:20

Dat is nou wat ik bedoel dat sommigen de luxe niet voor het paard kiezen maar voor zichzelf.
Het paard heeft die binnenbak, buitenbak, all-inclusive niet nodig.
Hier op een manege kun je ook 350 euro per maand kwijt zijn per paard, de stalling dus all-incl.
Maar je kunt er ook voor kiezen om een zelf een weide te huren of kiezen voor goedkopere, kleine pensionstallen.

Maar dat we niet kunnen rijden in een binnenbak, langer in de auto moeten zitten, geen zin hebben of tijd kunnen maken om het dier zelf te verzorgen, moet het maar opgesloten staan.
Ik vind dat niet acceptabel. Voor alles is een oplossing. Een oplossing kan ook zijn verhuizen of een andere hobby zoeken.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:22

En 30km heen 30 terug lijkt me wat overdreven als je niet in grootstad als London of New York woont.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:26

Luxe of niet luxe vind het een beetje raar dat je geen zout strooit.
Wij zijn enkel in het bezit van een buitenbak en heb elke keer bij vorst met zout lopen strooien zodat ik gewoon kon rijden en mijn paard buiten op de bak kon zetten met een pluk hooi.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:36

Blondie_ schreef:
Dat is nou wat ik bedoel dat sommigen de luxe niet voor het paard kiezen maar voor zichzelf.
Het paard heeft die binnenbak, buitenbak, all-inclusive niet nodig.
Hier op een manege kun je ook 350 euro per maand kwijt zijn per paard, de stalling dus all-incl.
Maar je kunt er ook voor kiezen om een zelf een weide te huren of kiezen voor goedkopere, kleine pensionstallen.

Maar dat we niet kunnen rijden in een binnenbak, langer in de auto moeten zitten, geen zin hebben of tijd kunnen maken om het dier zelf te verzorgen, moet het maar opgesloten staan.
Ik vind dat niet acceptabel. Voor alles is een oplossing. Een oplossing kan ook zijn verhuizen of een andere hobby zoeken.

Als je een wedstrijdruiter bent, heb je over het algemeen echt wel een binnenbak nodig. Of gewoon überhaupt als je het hele jaar door wilt kunnen rijden, zonder rekening te houden houden met het weer zoals vorst en sneeuw. Wat jij nu allemaal zegt is voor jou heel erg vanzelfsprekend, maar dat is helaas niet voor iedereen zo. Daarnaast zou je het ook van de andere kant moeten bekijken, jezelf inleven in de andere persoon. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, als je maar begrijpt waar zij over nadenken en mee zitten.

edit: En 30 km is niet overdreven, als je een stalling zoekt buiten de randstad.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:20

Ik kan mij prima inleven in de andere persoon en begrijp best dat het allemaal ontzettend lastig is.
Heb al veel lastige keuzes moeten maken wat betreft stallingen. Dit jaar nog. Wat een stress, paard moest onmiddelijk weg, vind maar eens iets in de randstad volledig naar jouw wensen dat lijkt onmogelijk. Daarom moet je ook compromissen sluiten.
Voor mij was dat om de verzorging helemaal zelf te doen terwijl ik dacht dit echt niet te kunnen ivm m´n gezondheid. Als mijn dieren gelukkig zijn ben ik het ook!
Voor mij is het gewoon noodzaak dat dieren buiten kunnen, liefst de hele dag (en nacht).
Als ik mijn paarden dit niet kan geven dan zal ik verhuizen of van mijn hart een steen moeten maken, en verkopen naar iemand die mijn paard wel een waardig bestaan kan bieden.

Ik wil mij nooit meer zo schuldig voelen als toen de tijd dat mijn paard teveel binnen stond. (20u per dag)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:27

Blondie_ schreef:
Ik kan mij prima inleven in de andere persoon en begrijp best dat het allemaal ontzettend lastig is.
Heb al veel lastige keuzes moeten maken wat betreft stallingen. Dit jaar nog. Wat een stress, paard moest onmiddelijk weg, vind maar eens iets in de randstad volledig naar jouw wensen dat lijkt onmogelijk. Daarom moet je ook compromissen sluiten.
Voor mij was dat om de verzorging helemaal zelf te doen terwijl ik dacht dit echt niet te kunnen ivm m´n gezondheid. Als mijn dieren gelukkig zijn ben ik het ook!
Voor mij is het gewoon noodzaak dat dieren buiten kunnen, liefst de hele dag (en nacht).
Als ik mijn paarden dit niet kan geven dan zal ik verhuizen of van mijn hart een steen moeten maken, en verkopen naar iemand die mijn paard wel een waardig bestaan kan bieden.

Ik wil mij nooit meer zo schuldig voelen als toen de tijd dat mijn paard teveel binnen stond. (20u per dag)

Dat kan. Maar er zijn een hele hoop mensen die die keuze niet kunnen maken of die nog andere dingen hebben waar ze rekening mee moeten houden. En dan heb je natuurlijk ook nog de mensen voor wie een dier maar een dier is en niets meer/minder. Ik vind het ook vervelend dat mijn paard nu niet veel meer buiten komt, maar ik weet dat ik die compromis moet sluiten. Hier in de buurt is gewoon niets dat voldoet aan de eisen die ik stel of ik zit straks met een paard wat weer koliek heeft. Het is allemaal gewoon een stuk ingewikkelder. Goed dat jij die keuze hebt kunnen maken, maar ik kan helaas niet besluiten te gaan verhuizen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:28

Sorry, maar als wedstrijdruiter heb je echt niet een binnenbak nodig hoor. Ik ben wedstrijdruiter en menner, maar red me prima met een buitenbak. In de winter betekent dat gewoon veel slepen en bij vorst zout strooien. En als wedstrijdmenner/ruiter staan mijn paarden zo mogelijk ook 24/7 buiten (waarvan 1 rondom beslagen, in de winter met sneeuwbeslag, nu inmiddels zonder sneeuwbeslag). Omdat het nu heel guur waait, staan ze binnen. (de schuiltent is een tochtgat met de huidige windrichting).

Wedstrijdpaarden zijn echt niet van suiker hoor.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:30

tine10 schreef:
Sorry, maar als wedstrijdruiter heb je echt niet een binnenbak nodig hoor. Ik ben wedstrijdruiter en menner, maar red me prima met een buitenbak. In de winter betekent dat gewoon veel slepen en bij vorst zout strooien. En als wedstrijdmenner/ruiter staan mijn paarden zo mogelijk ook 24/7 buiten (waarvan 1 rondom beslagen, in de winter met sneeuwbeslag, nu inmiddels zonder sneeuwbeslag). Omdat het nu heel guur waait, staan ze binnen. (de schuiltent is een tochtgat met de huidige windrichting).

Wedstrijdpaarden zijn echt niet van suiker hoor.

Over het algemeen. Zo serieus en als feit moet je het nou ook weer niet nemen.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:36

Ik heb helaas een Shetlander die als het flink vriest of heeft gesneeuwd verplicht binnen moet staan. Als die namelijk, al is het maar een kwartier, dan buiten staat, moet hij de week daarna alsnog verplicht op stal staan en flinke pijnstilling hebben, vanwege kneuzingen in zijn hoeven. Dus die van mij gaat als het vriest of sneeuwt preventief de hele dag in stal. Misschien niet vriendelijk in de zin van ruimte, maar wel voor zijn best wil. Heb toch liever dat hij zonder pijn leeft dan dat hij buiten kan staan en de volgende dag niet meer kan lopen of staan van de pijn.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:42

Madje1992 schreef:
Ik heb helaas een Shetlander die als het flink vriest of heeft gesneeuwd verplicht binnen moet staan. Als die namelijk, al is het maar een kwartier, dan buiten staat, moet hij de week daarna alsnog verplicht op stal staan en flinke pijnstilling hebben, vanwege kneuzingen in zijn hoeven. Dus die van mij gaat als het vriest of sneeuwt preventief de hele dag in stal. Misschien niet vriendelijk in de zin van ruimte, maar wel voor zijn best wil. Heb toch liever dat hij zonder pijn leeft dan dat hij buiten kan staan en de volgende dag niet meer kan lopen of staan van de pijn.

Een goede smid kan je daar voor de winter prima oplossing geven. Zou ik toch eens overleggen, anders staat hij in de winter wel heel vaak binnen.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:43

kimberly1995 schreef:
Blondie_ schreef:

Dat kan. Maar er zijn een hele hoop mensen die die keuze niet kunnen maken of die nog andere dingen hebben waar ze rekening mee moeten houden. En dan heb je natuurlijk ook nog de mensen voor wie een dier maar een dier is en niets meer/minder. Ik vind het ook vervelend dat mijn paard nu niet veel meer buiten komt, maar ik weet dat ik die compromis moet sluiten. Hier in de buurt is gewoon niets dat voldoet aan de eisen die ik stel of ik zit straks met een paard wat weer koliek heeft. Het is allemaal gewoon een stuk ingewikkelder. Goed dat jij die keuze hebt kunnen maken, maar ik kan helaas niet besluiten te gaan verhuizen.

Ja veel dingen in het leven zijn ingewikkeld maar ´niet kunnen´ is een gemakkelijk excuus want uiteindelijk kan alles.
Jouw welzijn is blijkbaar niet veel, maar vééél belangrijker dan dat je van je paard.
Ik neem het je niet kwalijk hoor, de meeste mensen voelen zich superieur tegenover dieren en beschouwen ze als een product. Je bent niet de enige.