Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
maralyn schreef:Nee, ik ga nu wanneer ik al aan het lessen ben voor een auto geen scooter rijbewijs halen! En het duurt gemiddeld nog 6 maanden voor ik mn auto rijbewijs heb. Daarnaast mag ik de auto van mn vriend gebruiken (A) Dus, ik ben daarin wel goedkoper uit. Moet enkel af en toe tanken.
Waarom ik m dichterbij wil hebben staan is simpel en kort.
Benzine is niet goedkoop, en per keer betaal je al 6 euro heen en 6 euro terug. Dat is al 12 euro per keer. Kunnen we wel 2 x in de week heen, is dat algauw 24 euro, neem dat het 25 euro is. EN het is 4 weken, ben je 100 euro kwijt aan benzine.
Dan fiets ik liever, en dat ik 3 plakken brood extra moet eten, bij wijze van spreken.
Waarom ik m nog mer dichterbij wil hebben. Hij krijgt nu ook maar 1 x in de week een borstel over zijn lichaam heen, en zijn vacht is al niet zo florisant glanzend.
En hij moet spieren opbouwen, en met enkel 1 keer in de week longeren? Kom je daar niet mee.
Wil ik zijn spieren opbouwen, moet ik minimaal 3 keer in de week het werk opbouwen, verdeeld over de week, zodat de spieren onderhouden blijven.
Met andere woorden:
Verweg is goed, maar ontzettend duur en omhandig.
Duur in verhouding met benzine kosten. (En dan heb ik het niet over de reistijden van het ov.)
Ik kan gewoon in de avond niet ff zeggen: Ohg ik stap ff op de fiets en ga naar Rusty.
kimberly1995 schreef:Als een hele goede buitenbak hebt, kan het ook. Ik heb alleen een buitenbak, kan alleen met sneeuw en vorst niet rijden (of igg, dat weiger ik). Nu een week geleden, niet omdat het door het weer niet kon, maar doordat ik ziek was. Dus een fatsoenlijke buitenbak kan ook voldoende zijn, zolang je paard er overdag dan maar uit komt.
Breghje schreef:kimberly1995 schreef:Als een hele goede buitenbak hebt, kan het ook. Ik heb alleen een buitenbak, kan alleen met sneeuw en vorst niet rijden (of igg, dat weiger ik). Nu een week geleden, niet omdat het door het weer niet kon, maar doordat ik ziek was. Dus een fatsoenlijke buitenbak kan ook voldoende zijn, zolang je paard er overdag dan maar uit komt.
Als je 3x per week aan de bak wil en je paard echt wil trainen ivp spieropbouw, dan zal je wel een buitenbak moeten hebben die dat ook aankan. Dan zal er gezouten moeten worden en gesleept om de dag, dan kan je best ook in een buitenbak blijven trainen een kennis van me heeft ook alleen een buitenbak en die kan gewoon altijd rijden, de bak wordt daar echt super bijgehouden. Maar elke keer bij vorst eruit liggen een week of vaker is niet handig als je echt door wil trainen omdat dan zowel je paard als jij weer uit ritme zijn.
kimberly1995 schreef:Breghje schreef:
Als je 3x per week aan de bak wil en je paard echt wil trainen ivp spieropbouw, dan zal je wel een buitenbak moeten hebben die dat ook aankan. Dan zal er gezouten moeten worden en gesleept om de dag, dan kan je best ook in een buitenbak blijven trainen een kennis van me heeft ook alleen een buitenbak en die kan gewoon altijd rijden, de bak wordt daar echt super bijgehouden. Maar elke keer bij vorst eruit liggen een week of vaker is niet handig als je echt door wil trainen omdat dan zowel je paard als jij weer uit ritme zijn.
Kwestie van prioriteiten. De bak zouten heeft ook weer zijn voor- en nadelen. Het zou niet zo moeten zijn dat je na een weekje even niet kunnen trainen weer alles kwijt bent dat je hebt opgebouwd. Ik heb meegemaakt dat zelfs een binnenbak bevroren was en dan kon je dus ook niet rijden.
Breghje schreef:kimberly1995 schreef:Kwestie van prioriteiten. De bak zouten heeft ook weer zijn voor- en nadelen. Het zou niet zo moeten zijn dat je na een weekje even niet kunnen trainen weer alles kwijt bent dat je hebt opgebouwd. Ik heb meegemaakt dat zelfs een binnenbak bevroren was en dan kon je dus ook niet rijden.
Als je echt serieus wil trainen heb je regelmaat nodig voor de spieropbouw, net als rust. Als je dan onregelmatig moet trainen door een slechte buitenbak is dat slechter dan bv een mindere ondergrond omdat de spier zich elke keer aan moet passen aan dan wel, dan niet arbeid en de mate van opbouw is minder te controleren. Als je gewoon lekker wil hobbelen en recreatief dresuur rijden, is er niks mis met af en toe een week stilstaan voor het paard, maar we hebben het niet over recreatief, ts wil spieren opbouwen bij haar paard en daar reageer ik op.![]()
Elke bak heeft onderhoud nodig, daar staat of valt de bakbodem mee. Onze binnenbak was idd vorig jaar bevroren, dat was simpel gesteld niet goed onderhouden. Echter een binnenbak hoeft alleen gesleept te worden om een goede rijdbare bovenlaag te krijgen bij vorst, een buitenbak zal als ie elke dag bereden moet worden toch echt gezouten (tegen het bevriezen van de toplaag) en gesleept moeten worden anders zal ie niet rijdbaar zijn al bij lichte vorst. Als na het rijden de hoeven even afgespoeld worden is er niks aan de hand en hebben de hoeven nergens last van. Ik ken een aantal zeer goed rijdbare buitenbakken ook bij -20, dus het kan wel degelijkEn sommigen hebben zelfs een betere bodem dan menig binnenbak hoor, al zal mijn persoonlijke voorkeur altijd naar een binnenbak uitgaan maar dat is meer omdat ik de tijd dat ik door weer en wind áltijd reed wel gehad heb
![]()
.
kimberly1995 schreef:TS wil spieren opbouwen ja, maar daarvoor hoef je niet te trainen. Daarvoor is gecontroleerde beweging nodig op verschillende manieren. Als je er dan een keer een week uit ligt, is dat echt nog geen ramp. Er zitten ook heel veel voordelen aan een buitenbak, die een binnenbak niet heeft. En een stal met een binnenbak heeft een andere prijs dan een stal met alleen een buitenbak. Ik denk dat de TS niet per se een binnenbak nodig heeft of nodig vind, aangezien ik haar ten eerste persoonlijk ken, maar ook omdat zij andere dingen belangrijker vind. Een binnenbak kán dus prettig zijn, maar bij alleen een binnenbak mis je ook weer de voordelen van een buitenbak: dus het feit dat je buiten bent, vitamines opdoet, je je paard beter bij je moet hebben ivm afleidingen die je in een binnenbak over het algemeen niet hebt en ga zo maar verder. Een binnenbak is dus leuk, als het vriest, er sneeuw ligt of als het onwijs hard waait, maar voor de TS denk ik niet noodzakelijk.
maralyn schreef:Binnenbak is voor mij eigenlijk niet nodig.
Als ik maar een buitenbak heb met verlichting! Regent het? Ben gelukkig niet van suiker, heb lekker zittende regenkledig, en ga ook nog een keer voor een speciale rijjas tot aan de kuiten die je met speciale knips vast kan zetten, dat je niet meer nat word.
Na goed overleg ivm benzine, en mn vriend zegt: Je betaald de benzine niet? Ik wil hem zo verweg hebben, dan moet ik ook mee geven. Verder betaal je al alles zelf dus...?
Er komt nog bakverlichting bij J, hij wil dat hebben, omdat ik niet de enigste ben, die graag in de avond ook buiten wil rijden.
Maar toch blijf ik snuusteren hoor....
bello2005 schreef:gewoon even een kijkje nemen, en dat hij weer verhuisd met worden is rot maar hij maakt wel weer nieuwe vriendjes.
die van mij heeft ok al wat stalle gehad...
en binnekort verhuisd hij weer.. maar dan na de achtertuin