Weer verhuizen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimberly1995

Re: Weer verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:56

Ja Jits, voor mij zou de keuze makkelijk zijn. Gewoon op het gemakje op zoek naar iets wat je geschikt lijkt en verhuizen. Je moet aan je paard en jezelf denken en dan is het heel jammer voor je kennis.

Daarnaast vind ik dat je zelf voor een groot deel verantwoordelijk bent voor je paard en dat als er dus iets mis is met je paard, je de kans moet hebben om er zo snel mogelijk te zijn. Ik zou persoonlijk dan niet zo ver van mijn paard willen wonen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:52

maralyn schreef:
Nee, ik ga nu wanneer ik al aan het lessen ben voor een auto geen scooter rijbewijs halen! En het duurt gemiddeld nog 6 maanden voor ik mn auto rijbewijs heb. Daarnaast mag ik de auto van mn vriend gebruiken (A) Dus, ik ben daarin wel goedkoper uit. Moet enkel af en toe tanken.

Waarom ik m dichterbij wil hebben staan is simpel en kort.

Benzine is niet goedkoop, en per keer betaal je al 6 euro heen en 6 euro terug. Dat is al 12 euro per keer. Kunnen we wel 2 x in de week heen, is dat algauw 24 euro, neem dat het 25 euro is. EN het is 4 weken, ben je 100 euro kwijt aan benzine.

Dan fiets ik liever, en dat ik 3 plakken brood extra moet eten, bij wijze van spreken.

Waarom ik m nog mer dichterbij wil hebben. Hij krijgt nu ook maar 1 x in de week een borstel over zijn lichaam heen, en zijn vacht is al niet zo florisant glanzend.
En hij moet spieren opbouwen, en met enkel 1 keer in de week longeren? Kom je daar niet mee.

Wil ik zijn spieren opbouwen, moet ik minimaal 3 keer in de week het werk opbouwen, verdeeld over de week, zodat de spieren onderhouden blijven.

Met andere woorden:

Verweg is goed, maar ontzettend duur en omhandig.
Duur in verhouding met benzine kosten. (En dan heb ik het niet over de reistijden van het ov.)

Ik kan gewoon in de avond niet ff zeggen: Ohg ik stap ff op de fiets en ga naar Rusty.

KLinkt bekend, ik was 200 euro per maand kwijt aan benzinekosten, en dat is idd niet altijd even grappig. Maar zo te horen heb je alles voor jezelf goed op een rijtje gezet, en heb je je beslissing al genomen en daar is niks mis mee.

Als je hem dichterbij hebt op een stal waar aan jou eisen van buitenstaan en sociaal contact met paarden toekomt, zou ik hem ook verhuizen. Dichterbij is zeker als je op wil bouwen fijner, maar let er dan wel ook op (kan niet helemaal terugscrollen naar je beginpost)dat er een goede bak is, liefst binnenbak met goede bodem, anders lig je er in de winter alsnog uit maandenlang.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:14

Je zegt dat de stal iets goedkoper is en dichterbij. Je kan dus meer tijd aan je paard besteden dan je nu doet. Enige punt is dat ze in de winter veel binnen staan. En als je dan eens gaat kijken en met de eigenaar overlegt of je hem dan tussendoor zelf niet een paar uurtjes in een paddock los kan gooien? Kan hij binnen bijvoorbeeld wel goed snuffelen met zijn buurpaard? Is ook sociaal contact oke minder leuk dan in de weide maar is toch even iets. Soms is die mogelijkheid er ook> Krijgen ze dan in de winter meerdere keren hooi om verveling in de stal tegen te gaan:) Dat kan een oplossing zijn om veel binnen te staan. En als jij meer kan gaan kan je ook langer met je pony bezig zijn en hem zelf veel beweging geven. En las stapmolen..is ook beweging maar geen sociaal contact maar gaat wel verveling tegen. Gewoon eens een praatje gaan maken en vragen stellen en goed luisteren naar de antwoorden. Ook met de zomermaanden.

En dan kan je de periode dat je geen rijbewijs hebt enz daar overbruggen en lekker veel tijd in je paard stoppen en sparen voor alle andere dingen. En ook al is het niet je ideaal beeld elke stal heeft voor en nadelen. En helaas zo lang we afhankelijk zijn van stallen in de omgeving heb je geen invloed op hoe dingen daar gedaan worden. Zo lang ze je paard niet verwaarlozen of bezuinigen op verkeerde dingen..gene moeite meer mee. Ideaal is wat wij maken.

Ik heb alles aan huis super leuk natuurlijk! En kan zelf bepalen met alles. Maar in de winter..staat mijn paard wel buiten maar rijden zit er niet echt in of ik moet van huis met mijn trailer om te gaan rijden ergens en dat moet met bijvoorbeeld de sneeuwval nu ook niet handig te doen. Ook vakantie nemen is goed plannen want iemand zal de paarden moeten verzorgen als we weg zijn. En zo heeft alles voors en tegens. Elke stal heeft ook voors en tegens. Maar paarden zijn vaak minder moeilijk dan wij:) Wij maken het ons zelf moeilijk. En als je paard het daar niet naar zijn zin heeft laat hij dat snel merken aan je hoor als hij raar gedrag gaat vertonen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:29

Als een hele goede buitenbak hebt, kan het ook. Ik heb alleen een buitenbak, kan alleen met sneeuw en vorst niet rijden (of igg, dat weiger ik). Nu een week geleden, niet omdat het door het weer niet kon, maar doordat ik ziek was. Dus een fatsoenlijke buitenbak kan ook voldoende zijn, zolang je paard er overdag dan maar uit komt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:48

kimberly1995 schreef:
Als een hele goede buitenbak hebt, kan het ook. Ik heb alleen een buitenbak, kan alleen met sneeuw en vorst niet rijden (of igg, dat weiger ik). Nu een week geleden, niet omdat het door het weer niet kon, maar doordat ik ziek was. Dus een fatsoenlijke buitenbak kan ook voldoende zijn, zolang je paard er overdag dan maar uit komt.

Als je 3x per week aan de bak wil en je paard echt wil trainen ivp spieropbouw, dan zal je wel een buitenbak moeten hebben die dat ook aankan. Dan zal er gezouten moeten worden en gesleept om de dag, dan kan je best ook in een buitenbak blijven trainen een kennis van me heeft ook alleen een buitenbak en die kan gewoon altijd rijden, de bak wordt daar echt super bijgehouden. Maar elke keer bij vorst eruit liggen een week of vaker is niet handig als je echt door wil trainen omdat dan zowel je paard als jij weer uit ritme zijn.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:44

Breghje schreef:
kimberly1995 schreef:

Als je 3x per week aan de bak wil en je paard echt wil trainen ivp spieropbouw, dan zal je wel een buitenbak moeten hebben die dat ook aankan. Dan zal er gezouten moeten worden en gesleept om de dag, dan kan je best ook in een buitenbak blijven trainen een kennis van me heeft ook alleen een buitenbak en die kan gewoon altijd rijden, de bak wordt daar echt super bijgehouden. Maar elke keer bij vorst eruit liggen een week of vaker is niet handig als je echt door wil trainen omdat dan zowel je paard als jij weer uit ritme zijn.

Kwestie van prioriteiten. De bak zouten heeft ook weer zijn voor- en nadelen. Het zou niet zo moeten zijn dat je na een weekje even niet kunnen trainen weer alles kwijt bent dat je hebt opgebouwd. Ik heb meegemaakt dat zelfs een binnenbak bevroren was en dan kon je dus ook niet rijden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:51

kimberly1995 schreef:
Breghje schreef:

Kwestie van prioriteiten. De bak zouten heeft ook weer zijn voor- en nadelen. Het zou niet zo moeten zijn dat je na een weekje even niet kunnen trainen weer alles kwijt bent dat je hebt opgebouwd. Ik heb meegemaakt dat zelfs een binnenbak bevroren was en dan kon je dus ook niet rijden.

Als je echt serieus wil trainen heb je regelmaat nodig voor de spieropbouw, net als rust. Als je dan onregelmatig moet trainen door een slechte buitenbak is dat slechter dan bv een mindere ondergrond omdat de spier zich elke keer aan moet passen aan dan wel, dan niet arbeid en de mate van opbouw is minder te controleren. Als je gewoon lekker wil hobbelen en recreatief dresuur rijden, is er niks mis met af en toe een week stilstaan voor het paard, maar we hebben het niet over recreatief, ts wil spieren opbouwen bij haar paard en daar reageer ik op. :)

Elke bak heeft onderhoud nodig, daar staat of valt de bakbodem mee. Onze binnenbak was idd vorig jaar bevroren, dat was simpel gesteld niet goed onderhouden. Echter een binnenbak hoeft alleen gesleept te worden om een goede rijdbare bovenlaag te krijgen bij vorst, een buitenbak zal als ie elke dag bereden moet worden toch echt gezouten (tegen het bevriezen van de toplaag) en gesleept moeten worden anders zal ie niet rijdbaar zijn al bij lichte vorst. Als na het rijden de hoeven even afgespoeld worden is er niks aan de hand en hebben de hoeven nergens last van. Ik ken een aantal zeer goed rijdbare buitenbakken ook bij -20, dus het kan wel degelijk :) En sommigen hebben zelfs een betere bodem dan menig binnenbak hoor, al zal mijn persoonlijke voorkeur altijd naar een binnenbak uitgaan maar dat is meer omdat ik de tijd dat ik door weer en wind áltijd reed wel gehad heb :') :j .

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:01

Breghje schreef:
kimberly1995 schreef:

Als je echt serieus wil trainen heb je regelmaat nodig voor de spieropbouw, net als rust. Als je dan onregelmatig moet trainen door een slechte buitenbak is dat slechter dan bv een mindere ondergrond omdat de spier zich elke keer aan moet passen aan dan wel, dan niet arbeid en de mate van opbouw is minder te controleren. Als je gewoon lekker wil hobbelen en recreatief dresuur rijden, is er niks mis met af en toe een week stilstaan voor het paard, maar we hebben het niet over recreatief, ts wil spieren opbouwen bij haar paard en daar reageer ik op. :)

Elke bak heeft onderhoud nodig, daar staat of valt de bakbodem mee. Onze binnenbak was idd vorig jaar bevroren, dat was simpel gesteld niet goed onderhouden. Echter een binnenbak hoeft alleen gesleept te worden om een goede rijdbare bovenlaag te krijgen bij vorst, een buitenbak zal als ie elke dag bereden moet worden toch echt gezouten (tegen het bevriezen van de toplaag) en gesleept moeten worden anders zal ie niet rijdbaar zijn al bij lichte vorst. Als na het rijden de hoeven even afgespoeld worden is er niks aan de hand en hebben de hoeven nergens last van. Ik ken een aantal zeer goed rijdbare buitenbakken ook bij -20, dus het kan wel degelijk :) En sommigen hebben zelfs een betere bodem dan menig binnenbak hoor, al zal mijn persoonlijke voorkeur altijd naar een binnenbak uitgaan maar dat is meer omdat ik de tijd dat ik door weer en wind áltijd reed wel gehad heb :') :j .

TS wil spieren opbouwen ja, maar daarvoor hoef je niet te trainen. Daarvoor is gecontroleerde beweging nodig op verschillende manieren. Als je er dan een keer een week uit ligt, is dat echt nog geen ramp. Er zitten ook heel veel voordelen aan een buitenbak, die een binnenbak niet heeft. En een stal met een binnenbak heeft een andere prijs dan een stal met alleen een buitenbak. Ik denk dat de TS niet per se een binnenbak nodig heeft of nodig vind, aangezien ik haar ten eerste persoonlijk ken, maar ook omdat zij andere dingen belangrijker vind. Een binnenbak kán dus prettig zijn, maar bij alleen een binnenbak mis je ook weer de voordelen van een buitenbak: dus het feit dat je buiten bent, vitamines opdoet, je je paard beter bij je moet hebben ivm afleidingen die je in een binnenbak over het algemeen niet hebt en ga zo maar verder. Een binnenbak is dus leuk, als het vriest, er sneeuw ligt of als het onwijs hard waait, maar voor de TS denk ik niet noodzakelijk.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:19

kimberly1995 schreef:
TS wil spieren opbouwen ja, maar daarvoor hoef je niet te trainen. Daarvoor is gecontroleerde beweging nodig op verschillende manieren. Als je er dan een keer een week uit ligt, is dat echt nog geen ramp. Er zitten ook heel veel voordelen aan een buitenbak, die een binnenbak niet heeft. En een stal met een binnenbak heeft een andere prijs dan een stal met alleen een buitenbak. Ik denk dat de TS niet per se een binnenbak nodig heeft of nodig vind, aangezien ik haar ten eerste persoonlijk ken, maar ook omdat zij andere dingen belangrijker vind. Een binnenbak kán dus prettig zijn, maar bij alleen een binnenbak mis je ook weer de voordelen van een buitenbak: dus het feit dat je buiten bent, vitamines opdoet, je je paard beter bij je moet hebben ivm afleidingen die je in een binnenbak over het algemeen niet hebt en ga zo maar verder. Een binnenbak is dus leuk, als het vriest, er sneeuw ligt of als het onwijs hard waait, maar voor de TS denk ik niet noodzakelijk.

Niet om het een of ander hoor, maar alleen TS kan voor zichzelf praten en denken. Als zij een topic opent vraagt ze om adviezen wat ze dus in dit geval ook krijgt, daar heeft ze zover ik in kan schatten niemand anders voor nodig.

Elk voordeel heeft een nadeel, elke buitenbak en elke binnenbak heeft voor en nadelen zoals ik ook tevoren al aangaf.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 11:29

Binnenbak is voor mij eigenlijk niet nodig.
Als ik maar een buitenbak heb met verlichting! Regent het? Ben gelukkig niet van suiker, heb lekker zittende regenkledig, en ga ook nog een keer voor een speciale rijjas tot aan de kuiten die je met speciale knips vast kan zetten, dat je niet meer nat word.

Na goed overleg ivm benzine, en mn vriend zegt: Je betaald de benzine niet? Ik wil hem zo verweg hebben, dan moet ik ook mee geven. Verder betaal je al alles zelf dus...?

Er komt nog bakverlichting bij J, hij wil dat hebben, omdat ik niet de enigste ben, die graag in de avond ook buiten wil rijden.

Maar toch blijf ik snuusteren hoor....

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:42

je paard staat op een goede plek, voor jou zeker niet gezien de afstand en hierdoor ook minder voor je paard omdat je zelf te weinig kunt komen.
Ik zou op zoek gaan naar iets soortgelijks en dan in de buurt zodat je er op de fiets heen zou kunnen. Zal zeker te vinden zijn.
Succes.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:08

maralyn schreef:
Binnenbak is voor mij eigenlijk niet nodig.
Als ik maar een buitenbak heb met verlichting! Regent het? Ben gelukkig niet van suiker, heb lekker zittende regenkledig, en ga ook nog een keer voor een speciale rijjas tot aan de kuiten die je met speciale knips vast kan zetten, dat je niet meer nat word.

Na goed overleg ivm benzine, en mn vriend zegt: Je betaald de benzine niet? Ik wil hem zo verweg hebben, dan moet ik ook mee geven. Verder betaal je al alles zelf dus...?

Er komt nog bakverlichting bij J, hij wil dat hebben, omdat ik niet de enigste ben, die graag in de avond ook buiten wil rijden.

Maar toch blijf ik snuusteren hoor....

In feite alleen maar goed nieuws toch? Heerlijk voor je. Een rainstopper is idd ideaal bij regen, heb er zelf ook nog eentje hangen. Lekker warm en wind/waterdicht, kan je alles aan.

En tuurlijk blijf je kijken, heb ik zelf ook altijd gedaan. :j Jij komt er wel meis, heel veel plezier nog met je paardje!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:39

gewoon even een kijkje nemen, en dat hij weer verhuisd met worden is rot maar hij maakt wel weer nieuwe vriendjes.
die van mij heeft ok al wat stalle gehad...
en binnekort verhuisd hij weer.. maar dan na de achtertuin

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:04

Moderatoropmerking:
Graag persoonlijke aanvallen etc achterwege laten. Dit dient men uit te spreken via de PB en niet in het openbaar. Graag weer ontopic, en blijf een beetje respectvol en vriendelijk naar elkaar reageren.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 10:50

bello2005 schreef:
gewoon even een kijkje nemen, en dat hij weer verhuisd met worden is rot maar hij maakt wel weer nieuwe vriendjes.
die van mij heeft ok al wat stalle gehad...
en binnekort verhuisd hij weer.. maar dan na de achtertuin

Heeeeeeeeeeeeeeerlijk lijkt me dat!!! Uit je keukenraam kijken en je maatje zien staat. Al denk ik dat ik dan alleen nog maar uit het raam zou staan kijken en voor de rest niet zo heel veel buiten rijden. :')

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:12

maralyn schreef:
Dat is zeker waar.

+1