hoe bemest jij je wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:29

Wij hebben een stuk grasland van iets minder dan 1 ha, dat alleen gebruikt wordt voor ruwvoerwinning van onze paarden (4 st). We maaien 2x, omdat we dan genoeg hebben en in het najaar komen er schapen op, zodat het niet te lang is voor de winter. Het land wordt uitsluitend met kunstmest bemest, 1e keer in maart, 2e keer nadat de 1e snee van het land is gehaald. We laten het gras goed lang uitgroeien, zodat er veel structuur in komt, dus niet te vroeg maaien, maar daarbij ben je natuurlijk wel van het weer afhankelijk. We laten het goed drogen na het maaien (1 of 2 x per dag schudden) en daarna in grote gewikkelde balen persen. Dit levert stofvrij ruwvoer van prima kwaliteit en met voldoende structuur op. Ander voordeel is dat je het ook buiten kunt opslaan.

De prijs van kunstmest weet ik niet; dit zal voor een particulier wel iets anders liggen dan voor ons als akkerbouwbedrijf.

Het drogen van een zware snee gras is geen enkel probleem, als het weer maar meezit en als je dagelijks, en bijvoorkeur 2x, schudt.

Muronia

Re: hoe bemest jij je wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:37

Ik lees graag even mee in dit topic. Wij hebben in december een huis gekocht met een stuk grasland, waar meer mos dan gras op staat (is gazon geweest). Ik heb 2 weken geleden kalk gestrooid en ben van plan om in april alles te verticuteren en in te zaaien met weidemengsel voor de paarden. De bemesting is nog even de vraag, moet ik eerst bemesten en dan inzaaien of eerst inzaaien en dan bemesten, waarmee bemesten en hoe vaak bemesten om er een fijne wei van te maken?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:02

Leorah schreef:
Ik lees graag even mee in dit topic. Wij hebben in december een huis gekocht met een stuk grasland, waar meer mos dan gras op staat (is gazon geweest). Ik heb 2 weken geleden kalk gestrooid en ben van plan om in april alles te verticuteren en in te zaaien met weidemengsel voor de paarden. De bemesting is nog even de vraag, moet ik eerst bemesten en dan inzaaien of eerst inzaaien en dan bemesten, waarmee bemesten en hoe vaak bemesten om er een fijne wei van te maken?

Als je eerst gaat inzaaien, dan zal het nu wel even duren voor er wat gras staat wat je kunt gaan bemesten (de opgekomen sprieten moeten nl. wel groot genoeg en sterk genoeg zijn, ivm verbranden/kapot rijden van je gras door de bemesting). Als je gaat bemesten met kunstmest, moet je op droog gras bemesten, anders kan je gras verbranden door de hoge concentratie meststoffen. Kunstmest gaat op nat gras zijn voedingsstoffen nl. al vrijlaten en daardoor verbrand de spriet dus.
Koeienmest wordt geïnjecteerd, dus meteen de bodem in en heb je daar minder last van.

Als je eerst kunstmest strooit, kan de de mest alvast de grond intrekken, maar dan heb je misschien ook kans dat je ongewenste onkruiden stimuleert. Volgens mij is het ook doorgaans zo dat je eerst zaait en dan pas gaat bemesten.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:53

Hier komen ze volgende wk mest rijden, gewoon de mest van onze paarden.

Ik doe mijn winter wei niet, deze is de hele winter bemest door de paarden.

Deze gaat in april dicht, dan slepen en door zaaien.
En dan voorlopig geen paarden erop.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:11

Met Perlka kun je volgens mij 2 weken voor het inzaaien, alvast "bemesten".

Maar zomaar domweg kunstmest of kalk of iets er op strooien is eigenlijk gewoon zonde van je geld, je moet eerst weten hoe het met je grond is voordat je iets toe gaat voegen.

Heb je een probleem met je wei dan laat je eerst een grondonderzoek doen (zie link Ibbel +:)+ ) en aan de hand van die uitslag kun je dan gericht je wei opknappen.

Vergelijk het met je eigen gezondheid: heb je daar een probleem mee dan wil je toch ook eerst weten wat er precies aan de hand is, voordat je zomaar op de gok een behandeling krijgt :P

Zoals hier op de wei wees alles er op dat er (veel) kalk nodig zou zijn. Veel mos, boterbloem enzo.

Maar uit het grondonderzoek bleek dat er juist geen kalk op hoefde.

Dan is 100 euro toch beter besteed aan dat grondonderzoek dan aan nutteloze kalk en de verkeerde meststoffen, je verdient dat geld van dat onderzoek weer terug aan het gericht kunnen bemesten +:)+

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:13

met de eigen mest van de ponys en dat gaat prima

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 21:00

iedereen bedankt voor de info.
Zoals het er nu uitziet gaan we komende maand kunstmest strooien,als het lang genoeg is hooien.
Dan de andere helft kunstmest en ook hooien.
Daarna de derde keer kunstmest en hooien en hier kuil van maken.
Hebben we zeker genoeg eten voor in de winter.