Leorah schreef:Ik lees graag even mee in dit topic. Wij hebben in december een huis gekocht met een stuk grasland, waar meer mos dan gras op staat (is gazon geweest). Ik heb 2 weken geleden kalk gestrooid en ben van plan om in april alles te verticuteren en in te zaaien met weidemengsel voor de paarden. De bemesting is nog even de vraag, moet ik eerst bemesten en dan inzaaien of eerst inzaaien en dan bemesten, waarmee bemesten en hoe vaak bemesten om er een fijne wei van te maken?
Als je eerst gaat inzaaien, dan zal het nu wel even duren voor er wat gras staat wat je kunt gaan bemesten (de opgekomen sprieten moeten nl. wel groot genoeg en sterk genoeg zijn, ivm verbranden/kapot rijden van je gras door de bemesting). Als je gaat bemesten met kunstmest, moet je op droog gras bemesten, anders kan je gras verbranden door de hoge concentratie meststoffen. Kunstmest gaat op nat gras zijn voedingsstoffen nl. al vrijlaten en daardoor verbrand de spriet dus.
Koeienmest wordt geïnjecteerd, dus meteen de bodem in en heb je daar minder last van.
Als je eerst kunstmest strooit, kan de de mest alvast de grond intrekken, maar dan heb je misschien ook kans dat je ongewenste onkruiden stimuleert. Volgens mij is het ook doorgaans zo dat je eerst zaait en dan pas gaat bemesten.