Paardje aan huis.. De indeling en benodigdheden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Re: Paardje aan huis.. De indeling en benodigdheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 21:52

@ kimberly82 goeie tip! Thanks! Aanhangwagennet zag ik laatst voor een 10tje bij de LIDL.. leek me wel wat inderdaad!

@ gupje, er komt een grote tracktorband (ook deels slowfeeder) en ik heb een jolliebal. Takken is ook leuk idd ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:57

wordt wel klein zeg, zo groot is mijn bak!
welke omheining komt er, stroom? dan ook kijken voor alle benodigheden en apparaatje
eb mag je daar paarden neerzetten? wat vinden de buren?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 16:07

Klopt, rijbak formaat, ik vind dat absoluut niet klein.
Er komt waarschijnlijk geen stroom. Paarden houden mag daar :j

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:49

kohtje schreef:
evt vergunning. Vind het best klein voor twee paarden.

Ik vind het helemaal niet klein.
Zijn zoveel paarden die op een pensionstal staan op een stal van 3 x 3 m. Deze paarden hebben tenminste uitloop.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:54

Het is wel klein.
Natuurlijk kun je altijd vergelijken met wat nog slechter is, maar vergelijk ook eens met wat beter is.
Als ik zo paarden aan huis moest houden deed ik het niet.

Omkeren van de grond zal waarschijnlijk niet voldoende zijn bij zulk intensief gebruik.
Persoonlijk zou ik toch aan drainage gaan denken.

En ik zou toch schrikdraad plaatsen, jou kindjes leren ook dat ze daar af moeten blijven.
Net als dat ze leren dat hete thee niet voor hun is :)
En anders is de kans op uitbreken toch groot en herrie met de buren wil je ook niet.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:57

2 paarden in formaat rijbak is prima te doen. Fijn dat het ook nog eens uitloop is. Zou wel nadenken over de bodem inderdaad en wellicht drainage overwegen want met 2 paarden op zo'n stuk is het met nat weer snel een gigantische diepe modderbende

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:03

Natuurlijk is het wel te doen.
Maar beweren dat het niet klein is?
Het is voor het hele jaar door wel klein, maar ieder zijn keuze, duidelijk nooit de mijne. :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:09

Ik vind het ook zeker niet klein! Wat een onzin.
Super dat je een vriendje voor hem zoekt. Ben erg benieuwd!

Sneeuwschep gebruiken wij ook inderdaad, ideaal!
Is de ondergrond gedraineerd? Anders wordt het al snel bagger!
Zo niet kan je hem mogelijk in het midden wat hoger laten en de rest naar buiten af laten lopen.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:12

Mijn twee paarden staan in de winter ook grotendeels in een zandbak van 40 bij 20. Af en toe laat ik ze dan in de wei voor afleiding, want ik merk eerlijk gezegd dat ze dat toch nodig hebben. In de zomer staan ze daar overdag en dan 's nachts weer in de bak. Ook twee koudbloeden waar ik de buikjes altijd van onder controle moet houden.

Als ik die van mij 24/7 in de bak laat voor langere tijd, merk ik dat ik ze verveeld worden. Ook al hebben ze hooi in netten, een speelbal, takken en hindernisjes. Ze lijken het echt nodig te hebben om af en toe te grazen, maar ook vooral een andere omgeving om weer even te ontdekken. Daar worden ze veel vriendelijker en vrolijker door. Dat kan natuurlijk ook door lekker met ze te wandelen, maar de praktijk leert dat dit juist in de periode dat dit nodig is, lastig is. In de herfst en winter is het al vroeg donker en vaak slecht weer. Dus ik vind mijn stukje wei toch wel erg fijn. Zou dan ook zeker kijken of dit een mogelijkheid is. Al is het maar voor twee keer in de week een paar uurtjes. Of een deel gras laten groeien waar je ze nu en dan op laat lopen.

Daarnaast heeft een bak waar het hele jaar paarden in lopen erg veel onderhoud nodig om droog en schoon te blijven. In weer en wind mest scheppen, vegen, hooi aanvoeren, omheining, verlichting, strooisel in de stallen, water aanvoer, oud hooi opruimen (en waar laat je dat?), bak slepen, bak omzetten 1 keer in het jaar. Het is best een hele klus om je paarden aan huis te hebben. Je verbaast je er over wat er kapot gaat en de hoeveelheid werk. Ik merk dat ik er veel aan heb om wat contacten te hebben in de buurt waar ik mijn mest kwijt kan, mijn oude hooi kan afvoeren (de stort wil dit niet hebben) en oppas voor mijn paarden als we eens niet zijn.

Maaaar, het is ook erg leuk om je paarden aan huis te hebben. Ik zou niets anders willen, maar het is wel a way of live en niet iets wat je er zo even bij doet.

Veel succes en plezier!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:19

Leuk paardjes achterom!
Ik zou alleen de mest niet open op een aanhangertje gooien,kun je het afdekken tegen stank en vliegen?(denk eraan dat buren niet altijd begripvol zijn -O- )
Wij doen de mest in oude grijze kliko's,gekregen van de gemeente.Als deze vol zijn trekken we ze de trailer op en rijden die naar de boer om te legen(nu met stro 1x per week en anders 1x in de 14 dagen)Werkt perfect,geen stank en nauwelijks vliegen en altijd opgeruimd!

Als je een inloopstal maakt zijn rubber matten heel fijn,'s zomers veeg je ze zo schoon,drogen ze snel en in de winter met stro erop lekker warm.
Hoe dicht ligt de stal t.o.v de buren?Verplaats anders de stal naar achteren,dan kijk je ook op de stal als je naar buiten kijkt.

Verder is het allemaal een questie van uitproberen wat het beste is. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:42

@TS: Wat voor stalbedding wil je gaan gebruiken ??
Want voor stro is een aanhangertje veel te klein, dan blijf je legen.
Persoonlijk heb ik altijd stro- of houtkorrel, of houtkrul. Dat gaat in een betonnen mestput van 10 m3 die langs de weg ligt. Dat is met legen handig te benaderen door de loonwerker met tractor/bak en grijper.
Je zou eea kunnen omkleden met een heg zodat ie niet direkt zichtbaar is. Mijn mestput stinkt niet omdat ik geen stro gebruik en hij wordt 2x per jaar geleegd (ik heb 2 kleine paarden/grote E). Om vliegen tegen te gaan heb je een speciaal middel wat je over de mest kunt strooien.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:00

Wat voor grondsoort is het? Moet je namelijk zeker rekening mee houden mbt de drainage...

Bodembedekking in de schuilstal is niet noodzakelijk hoor,ik heb tegels liggen en dat is lekker makkelijk schoon te houden.Alleen als het erg koud wordt en de vorst de grond ingaat doe ik er bodembedekking in.De ervaring heeft geleerd dat ze er alleen maar een bende van maken...als toilet gebruiken en vervolgens heerlijk buiten gaan liggen :+

Ik heb in de schuilstal een aantal hooinetten en slowfeeders hangen,zo hangt hooi lekker droog (ik voer ook stro bij) en kan ik de boel mooi zandvrij houden.

Een stuk buiten betegelen is zeker aan te raden,dan weet je zeker dat in heel natte periodes ze ook droog kunnen staan.
Overigens kun je tegels vaak via MP gratis ergens ophalen,dus om de kosten te drukken is dat niet verkeerd ;)

Qua omheining zou ik zeker kiezen voor schrikdraad en het mooiste is als je dit kunt combineren met bv harmonica-gaas zodat je zeker weten geen honden oid tussen je paarden kunt krijgen.
Als je veel schrikdraad materiaal nodig hebt dan kan ik je www.schrikdraadwinkel.nl aanbevelen :) Ik heb met hun ook leuke zaken kunnen doen en nog wat met de prijs kunnen pingenlen vanwege mijn grote aankoop in 1x.Erg goede service ook :j

Een grote ingang (5meter) aan de straatkant is zeker aan te bevelen,als er ooit eens een trekker opmoet heb je iig ruimte zat.Dat kun je gewoon integreren in je hekwerk.

Mest..kijk of je de mest in de buurt ergens kwijtkan...hier kan ik een deel in de gft-bakken gooien,ik heb een kleine mestbult en de overige mest kan ik bij de buurman kwijt.
Omdat je ruimte beperkt is zou ik zeker kijken voor iets wat afsluitbaar is en zoveer mogelijk bij je huis/stal vandaan vanwege de vliegen in de zomer.

Wat de ruimte betreft...niet royaal maar zeker niet te klein en wat grazen betreft...fijn als het kan maar als het niet kan gaan ze er niet dood van.Houd er wel rekening mee dat vanwege je toch beperkte oppervlakte,de paarden veel beweging nodig hebben.Dus lekker werken met ze :D

Hoe verder de exacte indeling gaat worden zou ik gewoon afwachten als het straks zover is,alles krijgt uiteindelijk wel zijn plekje ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:09

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:12

Ik zit ook even mee te denken.
Een waterpomp laten graven met filter?
zodat je grondwater kunt gebruiken als drinkwater? Scheelt enorm veel op je waterkosten en het is prima te doen. Goed filter ertussen, je bent zo'n 150 euro kwijt voor het graven en voor de pomp ook. Langere termijnoplossing...

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:14

Een Z-dressuurbak heeft het oppervlak 20*60. Eigenlijk woon je op dit oppervlak, er moet een huis op komen, stallen en dan ook nog een paddock.
Ik vind dat wel heel erg klein. En de pony's kunnen dus nooit gras eten, of eens even lekker hard rennen? Het zou mijn keuze niet zijn.
Bovendien denk ik dat de paddock een enorme blubberzooi wordt als je ze er het hele jaar op laat lopen. Of je moet er zand op laten storten en een pompinstallatie aanleggen..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:18

De ruimte voor de paarden is 20x40, dat staat al vast hè, dat is niet klein en zelfs daar kunnen ze prima rennen.
Vroeger op de manage hadden wij springwedstrijden in een bak van die afmeting, geloof me, ben vaak hard gegaan, paard had daar minder problemen mee dan ik.. :D

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:22

Naast dat ik het erg klein vind zou ik het oneerlijk vinden tegenover de paarden als ze nooit de wei meer op kunnen. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:29

@Diaz: ik heb wat kleine wijzigingen in je tekening gemaakt.
De mestbak voor naar destraat schter een heg. De toegang bij de auto breder zodat er een grote tractor doorken. Ook de ingang naar de paarden een breder hek. En een flink stuk bestraat voor de natte periodes.

Afbeelding

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:33

IMJ schreef:
De ruimte voor de paarden is 20x40, dat staat al vast hè, dat is niet klein en zelfs daar kunnen ze prima rennen.
Vroeger op de manage hadden wij springwedstrijden in een bak van die afmeting, geloof me, ben vaak hard gegaan, paard had daar minder problemen mee dan ik.. :D

Ja, als dat daadwerkelijk zo is, kan het misschien wel.
Maar een huis + garage + auto + mestbak op 20*25? Dat gaat nooit niet passen hoor! Ik heb laatst wedstrijd gehad in een 20*60 bak, was klasse B dus de ring was 20*40 en we moesten losrijden op de 20*20 die nog over was. Dat is klein hoor! Daar pas echt geen huis op..
En bovendien, moeten in het stukje van 20*40 voor de paarden de stallen ook nog komen? want dan gaat er alweer 18 m2 vanaf, als je uitgaat van stallen van 3 bij 3.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:39

Jongens...Diaz geeft aan recreatief te rijden, dus die heeft helemaal geen bak van 20/60 nodig :D
Ik rij zelf als ik het erf niet af kan/mag in een bak van 20/15 en dat gaat ook prima. Paard wordt er lekker lenig van :D Maar als het wel kan/mag ga ik de hei op. Dat is pas lekker ruim :+

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:43

DubbelDun schreef:
Jongens...Diaz geeft aan recreatief te rijden, dus die heeft helemaal geen bak van 20/60 nodig :D
Ik rij zelf als ik het erf niet af kan/mag in een bak van 20/15 en dat gaat ook prima. Paard wordt er lekker lenig van :D Maar als het wel kan/mag ga ik de hei op. Dat is pas lekker ruim :+

Ik weet niet of je mij bedoelt?
Maar ik geef ook niet aan dat ze zo'n bak nodig heeft, maar dat ze op dat oppervlak WOONT. Dus incl. huis, stallen, mestplaats, auto's, paddock. In mijn ogen passen de eerste 4 nooit op een stuk van 20*25...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 12:44

Zo, wat een boel reacties weer! Bedankt!!

We zitten op het hoogste en droogste plekje van heel Drenthe straks. en omkeren zou voldoende drainage moeten geven.
Daarnaast is er een stuk betegeld (bij de stal)

Hek word breed genoeg, grazen mogen ze af en toe in de rest van de tuin (is niet veel natuurlijk)

Mijn pony heeft nooit echt lekker op gras gereageerd. Afgelopen jaar heeft ze voor het eerst weer op een wei gestaan, maar dit was een onbemeste weide. Ze heeft toen ze haar halsdeken kwijt was alsnog wonden geschuurt.
Ook voor eventueel een shet is hooi beter dan vol gras.
Mocht er een niet-bemeste wei-mogelijkheid zijn voor de zomer kijk ik dan wel. Maar zowel tinkers als shetlanders hebben veel baat bij niet-te-rijk eten.

Ik denk dat een waterpomp voor 2 pony's wat te veel/overdreven is? ik zal er eens naar kijken! ;)

De mestkar zou idd worden afgedekt, en komt op een plek waar hij bij ieders huis ver weg zit. met een schutting om de kar.

Ik ga met vlas werken in de inloopstal, dus je zit niet met bergen sto. In de winter zal er wel een laag sto op komen voor het warme.

Ik vind de sneeuwschep ook een erg fijne tip!

De inloopstal staat opzich op een fijne plek, juist vooraan bij het hek vind ik erg fijn. Het is een dode hoek achter de garage, maar de ingang kun je zien.

Hopelijk heb ik iedereens vragen/punten zo? ;)

@ myrthe: de oppervlakte voor de paarden + stal van 3x4 is 20 x 44. Dat is puur en alleen de bak en inloopstal,

Echt super bedankt voor het meedenken!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 12:44

@ myrthe, zie plattegrond! ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 12:46

@ dubbeldun,
je zit daar aan een straat, de tuin loopt daar, en de schutting mag daar maar 1 meter hoog.
Een mestbak daar gaat niet werken ;)
(je hekken zijn op de kaart nu zo'n 6 meter breed hihi, en de mesthoop ook ;) beetje to much.
Maar ik waardeer je meedenken en meepuzzelen!!lD

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:50

@diaz: ik heb bij huis ook geen wei en ze moeten het hier ook met een L-vormige paddock doen en met mijn 'rijbak' van 20/15. Die hou ik nu afgesloten omdat ie vlak gemaakt is zodat ze er met strenge vorst nog goed op kunnen lopen.
Ik had ooit een halve hectare wei gehuurd en heb daar meer werk dan gemak van gehad.
Ook hier kunnen de paarden dus niet tegen teveel gras (beide fructaangevoelig). Dus nu heb ik 1000 m2 en op veilige dagen mogen ze daar een paar uurtje op staan. (en zelfs dan moet ik nog maaien omdat het teveel is).