Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
annibel schreef:@kuggur ik dor opleiding dierhouderij, en bij mijn vriend hebben ze schapen dus weet er wel wat van, ook wil ik me meer verdiepen in hoe je schapen goed verzorgd!
Ik heb 2 dponys die alleen voor de beweging op de wei lopen, en 1 hectare is meer dan genoeg!
MalaQ schreef:Geen schapen.. Wel geitenVoordeel van geiten is dat ze het spelen met de paarden niet erg vinden, het zijn enorm speelse dieren, daarnaast zijn ze wat brutaler en minder angstig dan schapen. Nadeel is dat je je omheining heel goed voor elkaar moet hebben omdat je ze anders overal terug vind behalve in je land
stitchlover schreef:Mijn paard heeft bij de vorige eigenaar eens bij schapen in de wei gestaan maar dat heeft geen dag geduurt want meneer vond schaapslingeren wel een leuke hobby.
Dus even kijken wat voor karakter je paarden hebben of een safety zone voor de schapen in je land maken
Suzan_bobar schreef:En hoe zit het met bijv wormen of leverbot? Kan iemand mij dat uitleggen? Ik begreep namelijk dat je wel eerst de paarden op een stuk kon laten lopen en vervolgens de schapen, maar dat je dan niet direct weer de paarden erop moest laten?
musinge schreef:Wij doen zowel aan gezamelijke begrazing als kruisbegrazing. We hebben ruim 600 schapen lopen en momenteel 6 paarden. Maar wij ontwormen niks meer 'standaard'. Wij voeren inmiddels ons eigen wormonderzoek uit en ontwormen nooit de hele kudde, maar laten er altijd een paar lopen welke we pas enkele weken later ontwormen.
Suzanne F. schreef:musinge schreef:en ontwormen nooit de hele kudde, maar laten er altijd een paar lopen welke we pas enkele weken later ontwormen.
Ik heb altijd geleerd dat je de hele kudde altijd tegelijk moet doen.
Suzan_bobar schreef:En hoe zit het met bijv wormen of leverbot? Kan iemand mij dat uitleggen? Ik begreep namelijk dat je wel eerst de paarden op een stuk kon laten lopen en vervolgens de schapen, maar dat je dan niet direct weer de paarden erop moest laten?
Kuggur schreef:musinge schreef:Wij doen zowel aan gezamelijke begrazing als kruisbegrazing. We hebben ruim 600 schapen lopen en momenteel 6 paarden. Maar wij ontwormen niks meer 'standaard'. Wij voeren inmiddels ons eigen wormonderzoek uit en ontwormen nooit de hele kudde, maar laten er altijd een paar lopen welke we pas enkele weken later ontwormen.
Wat is de logica daarachter?