Schapen bij paard in de wei ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:39

Waar mijn paard nu staat, doen ze ook aan kruisbegrazing. Eerst de schapen, dan de paarden en dan rust.
Dat werkt inderdaad prima.

Vroeger heb ik 1ha grond gehad met twee paarden en 4 schapen. Dat land was in 2 stukken verdeeld en in elk deel ook een stuk met schrikdraad afgezet waar de schapen onderdoor konden en de paarden niet. Ik moest toen wel voordrooi/hooi bijkopen om genoeg ruwvoer te hebben, maar ook dat ging goed.

De schapen vreten alles op wat de paarden niet willen en ik hoefde eigenlijk nooit te maaien.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 13:49

Wat leuk die fotos van de schapen uitzoeken!
Goede tip van de leverbot, ga ik zeker naar informeren bij de dierenarts..
@kuggur ik dor opleiding dierhouderij, en bij mijn vriend hebben ze schapen dus weet er wel wat van, ook wil ik me meer verdiepen in hoe je schapen goed verzorgd!
Ik heb 2 dponys die alleen voor de beweging op de wei lopen, en 1 hectare is meer dan genoeg!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:01

annibel schreef:
@kuggur ik dor opleiding dierhouderij, en bij mijn vriend hebben ze schapen dus weet er wel wat van, ook wil ik me meer verdiepen in hoe je schapen goed verzorgd!
Ik heb 2 dponys die alleen voor de beweging op de wei lopen, en 1 hectare is meer dan genoeg!

Okay, zit wel goed dus. Het was ook zeker niet als persoonlijke opmerking bedoelt, meer een algemene caveat. Liefhebbers willen schapen nog wel eens onderschatten.

Heb je een voorkeur voor een bepaald ras? Wij hebben ijslanders (kan niet anders ;) ), en dat is een sober, sterk ras. Maar ik denk dat het voor hobbyhouderij handiger is haarschapen te kiezen, hoef je je geen zorgen te maken over scheren.

Maar aan de andere kant, als je dat leuk lijkt kan scheren en wolverwerking wél een leuke nieuwe hobby zijn...

En dan neem je een bordercollie en..., enfin je bent gewaarschuwd, dit kan behoorlijk uit de hand lopen.... :D

annibel

Re: Schapen bij paard in de wei ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 14:29

Ik heb geen voorkeur voor een ras, wel graag een makkelijk en rustig schaap.
Vond het brilschaap wel erg leuk om te zien!
Haha we hebben een Jack russel die heel goed luistert maar denk dat hij de schapen wel te leuk vind.. nee we houden het bij 2 schaapjes !

Dank je voor je reactie, en snapte dat het niet voor mij persoonlijk bedoeld was hoor :)

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:35

Geen schapen.. Wel geiten :D Voordeel van geiten is dat ze het spelen met de paarden niet erg vinden, het zijn enorm speelse dieren, daarnaast zijn ze wat brutaler en minder angstig dan schapen. Nadeel is dat je je omheining heel goed voor elkaar moet hebben omdat je ze anders overal terug vind behalve in je land :D

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:56

Mijn paard heeft bij de vorige eigenaar eens bij schapen in de wei gestaan maar dat heeft geen dag geduurt want meneer vond schaapslingeren wel een leuke hobby.
Dus even kijken wat voor karakter je paarden hebben of een safety zone voor de schapen in je land maken :)

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 15:01

MalaQ schreef:
Geen schapen.. Wel geiten :D Voordeel van geiten is dat ze het spelen met de paarden niet erg vinden, het zijn enorm speelse dieren, daarnaast zijn ze wat brutaler en minder angstig dan schapen. Nadeel is dat je je omheining heel goed voor elkaar moet hebben omdat je ze anders overal terug vind behalve in je land :D

Geiten ja daar hebben we ook aan gedacht! Lijkt me echt heel leuk, alleen het voordeel van schapen is; ze eten het gras op dat de paarden laten staan. Geiten doen dat minder..
En de omheining is inderdaad lastig met geiten!

stitchlover schreef:
Mijn paard heeft bij de vorige eigenaar eens bij schapen in de wei gestaan maar dat heeft geen dag geduurt want meneer vond schaapslingeren wel een leuke hobby.
Dus even kijken wat voor karakter je paarden hebben of een safety zone voor de schapen in je land maken :)

Oh wat erg! Hihi, mijn pony's zijn altijd wel rustig en er lopen ook altijd al schapen in de wei naast ze, dus ze zijn het wel gewend. We zetten gewoon een stukje af waar alleen de schapen kunnen komen en ze krijgen een hokje waar ze in kunnen zodat de paarden ook niet bij ze kunnen komen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:03

Geiten zijn een ramp. Die ontsnappen uit alles. :roll:

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:32

Mijn pownie loopt samen met zijn schapen. Ze wisselen van wei met mijn grote paarden, om en om. Schapen eten het gras op wat de paarden laten staan.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:34

Mijn paard stond tot een paar jaar geleden met 1 schaap in de wei, nou dat ging niet zo best. Hij sprong er zo bovenop en keek echt niet uit, arm schaap.. We hadden toen ook een stuk afgezet waar alleen 't schaap kon komen, en mijn paard dus niet. Kon ie toch nog een beetje vluchten. :')

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:35

Ffies wat heel anders: houd je er wel ook rekening mee, dat er bij hobbymatig een paar schapies houden een hoop gelul komt kijken in regeltjesziek Nederland?

Zie * hier *

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:41

Suzan_bobar schreef:
En hoe zit het met bijv wormen of leverbot? Kan iemand mij dat uitleggen? Ik begreep namelijk dat je wel eerst de paarden op een stuk kon laten lopen en vervolgens de schapen, maar dat je dan niet direct weer de paarden erop moest laten?

Schapen kan je voor leverbot laten enten. Maar je paard kan ook een besmetting oplopen en er flink ziek van worden.

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:03

Schaap laten enten tegen leverbot? Leverbot is een wormvorm. Wij kwamen hem tegen bij de cursus bewust ontwormen. Je kunt er wel tegen ontwormen, maar niet alle wormmiddelen helpen daartegen.

Wij doen zowel aan gezamelijke begrazing als kruisbegrazing. We hebben ruim 600 schapen lopen en momenteel 6 paarden. Maar wij ontwormen niks meer 'standaard'. Wij voeren inmiddels ons eigen wormonderzoek uit en ontwormen nooit de hele kudde, maar laten er altijd een paar lopen welke we pas enkele weken later ontwormen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:05

musinge schreef:
Wij doen zowel aan gezamelijke begrazing als kruisbegrazing. We hebben ruim 600 schapen lopen en momenteel 6 paarden. Maar wij ontwormen niks meer 'standaard'. Wij voeren inmiddels ons eigen wormonderzoek uit en ontwormen nooit de hele kudde, maar laten er altijd een paar lopen welke we pas enkele weken later ontwormen.

Wat is de logica daarachter?

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:51

Mijn pony en mijn bokje waren de 2 beste maatjes en mijn bokje at ook al het onkruid etc.. Dus bij mij ging het best goed!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 09:26

musinge schreef:
en ontwormen nooit de hele kudde, maar laten er altijd een paar lopen welke we pas enkele weken later ontwormen.

Ik heb altijd geleerd dat je de hele kudde altijd tegelijk moet doen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 09:27

Mijn paard heeft in het verleden ook op een weide gestaan waar soms wat schapen liepen.. hij vond het vooral erg leuk om er achteraan te zitten.. arme schaapjes..

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:47

Suzanne F. schreef:
musinge schreef:
en ontwormen nooit de hele kudde, maar laten er altijd een paar lopen welke we pas enkele weken later ontwormen.

Ja, dat hebben wij ook altijd geleerd. Maar nu leren we het anders. Tijden veranderen ;) Het is een pilot in Nederland om zelf je wormonderzoeken te mogen doen. Wij ontwormen nu niet iedereen, om een te zorgen dat er wat wormen blijven. Je kudde wordt niet meer iedere x weken ontwormd, maar alleen wanneer er TE VEEL gevaarlijke wormen zitten. Voordeel is dat de weerstand van je dieren veel beter wordt en je resistentie tegen wormmiddelen tegen gaat. Wij boeken al mooie resultaten in korte tijd. Is een aanrader voor iedereen om zo'n cursus te gaan volgen wanneer het voor iedereen toegankelijk wordt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 02:17

Hm, interessant, zal het zeker eens onderzoeken. Eerste bezwaar dat spontaan in mij opkomt is dat wormonderzoeken notoir onbetrouwbaar zijn.
En zie nog niet zo de logica bewust wormen in een paar individuen te laten leven . Gezien het grootste deel van de parasieten zich niet in de gastheer bevinden maar in de omgeving, hoef je dus niet speciale zorg ervoor te dragen "dat er wat wormen blijven", je roeit ze tóch niet uit (hoe goed je je best ook zou doen).
Ik vraag me af waar deze methode op is gebaseerd, wie houdt deze cursus en heb je referenties naar eventueel onderzoek etc?

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:47

als je genoeg gras hebt prima anders inderdaad alleen de restjes die de ponys niet hoeven laten opeten door de schapen...., onze schapen aten ook vooral het lekkere gras voor de neus van de paarden weg....
dus niet meer tegelijk gedaan maar er achteraan zeg maar...
en vergeet niet dat schapen ontwormt moeten, bekapt, geschoren, maden kunnen krijgen in de zomer, soms al aangevreten worden door de maden terwijl er in de ochtend nog niks aan de hand was, ik heb ze weggedaan en was super opgelucht, tis veel meer gedoe als je denkt....
succes er mee!

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:40

Ik heb een paard gekend dat de schapen gebruikte als voetenbankje voor zijn voorbenen. :=

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:44

Suzan_bobar schreef:
En hoe zit het met bijv wormen of leverbot? Kan iemand mij dat uitleggen? Ik begreep namelijk dat je wel eerst de paarden op een stuk kon laten lopen en vervolgens de schapen, maar dat je dan niet direct weer de paarden erop moest laten?

Er zijn ontwormingsmiddelen voor de schapen die ook tegen leverbot werken, als er ook paarden op hetzelfde stuk weiland lopen zou ik wel de leverbotbesmetting in de hand zien te houden, kan een paard ook krijgen nl.
Hoofdzakelijk op de wat nattere stukken grond, dan bijv. tussendoor de schapen met Endex behandelen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:45

Suzanne F. schreef:
musinge schreef:

Nee, dat wordt tegenwoordig zeker niet meer geadviseerd.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:48

Kuggur schreef:
musinge schreef:

Wat is de logica daarachter?

resistentie zien te voorkomen, dat is in NL een steeds groter wordend probleem, daar zullen jullie in Ijsland minder mee van doen hebben, ander klimaat, andere vegetatie e.d.
Dr.Frank Glorie van de website schapendokter.nl heeft daar veel verstand van.
Die weet echt veel van schapen en hoe goed schapen houden!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:51

Mijn paard kon dus echt niet overweg met schapen, ze stonden eerst in een wei een kilometer verderop (toen keek hij er al verbaast naar. Toen kwamen de schapen dichter bij huis en stonden ze op zo'n 100m afstand, mijn paard heeft er 3 dagen lang naar gekeken zonder ze uit het oog te verliezen. Toen heeft hij naast de wei van de schapen gestaan en was hij dagelijks tussen de 2 schapen die het dichtst bij de draad stonden op en neer aan het rennen zonder te stoppen en er is er toen ook 1 ontsnapt en bij mijn paard in de wei terrecht gekomen. Dat ging totaal mis want mijn paard viel hem echt aan en sloeg ernaar. Nu moet ik toegeven dat mijn paard een angsthaas is en redelijk dominant maar het kan dus mis gaan.