vanaf vandaag regendeken??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: vanaf vandaag regendeken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:34

Je kan wel onder de deken voelen of je paard klam aanvoelt ja of nee maar dat zegt niet altijd wat, je hoort het te checken bij de aanzet vd oren en tussen de achterbenen.

Maar goed, ik ben vanochtend toch nog even naar stal gegaan om mijn paard dr deken af te halen, kijk wel even hoe het vanavond is, anders doe ik haar voor de nacht weer een dekentje op maar denk niet dat het nodig is...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:18

tylando schreef:
jep er stond hier een goede wind en hij voelde niet nat of te warm!

Even realistich is een deken van 200 grams bij een temp van 15 graden gewoon van de zotte. Wat al gezegd is, een paard voelt zich het prettigste tussen 8 en 12 graden.
Als je paard staat te zweten onder de deken, dan ben je echt al veel te laat. En te warm voelt een paard enkel als hij koorts heeft, het lichaam regelt de temperatuur.
Je kunt het beter zien aan de neusgaten, ogen en ademhaling maar in principe is dat ook niet nodig als je weet hoe warm het is buiten.

En met het weer zoals het op het moment is, zou 's nachts en overdag moeten wisselen tussen dekens, voor de nacht kan 100 of 200 gram nog, overdag zonder of enkel een dunnetje.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:33

Mijn paard staat het hele jaar buiten in de winter met 300 gram. Sins een week met gevoerde regen deken en zoals het weer gister en vandaag was staat hij overdag zonder deken en s`avonds/s`nachts met regen deken. Als het weer zo zou blijven en s`nachts boven de 5 graden dan laat ik alle dekens af, maar ze verwachten nog regen en iets meer kou komende week/dagen

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:44

anneliesdj schreef:
tylando schreef:
jep er stond hier een goede wind en hij voelde niet nat of te warm!

Even realistich is een deken van 200 grams bij een temp van 15 graden gewoon van de zotte. Wat al gezegd is, een paard voelt zich het prettigste tussen 8 en 12 graden.
Als je paard staat te zweten onder de deken, dan ben je echt al veel te laat. En te warm voelt een paard enkel als hij koorts heeft, het lichaam regelt de temperatuur.
Je kunt het beter zien aan de neusgaten, ogen en ademhaling maar in principe is dat ook niet nodig als je weet hoe warm het is buiten.

En met het weer zoals het op het moment is, zou 's nachts en overdag moeten wisselen tussen dekens, voor de nacht kan 100 of 200 gram nog, overdag zonder of enkel een dunnetje.

wie ben jij om te oordelen waar mijn pony beter mee af is? kan jij van die afstand voelen of hij het warm heeft of niet? ik wel want controleer het elke dag!
hij doet het prima onder die deken en ga geen smoesjes verzinnen waarom hij die om heeft! elk paard is verschillend en de 1 heeft het eerder warmer als de ander! verder ben ik jou geen uitleg schuldig!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:48

Ik hoef van jou ook helemaal geen uitleg hoor, ik geef even aan hoe een paard zich voelt en hoe je aan hem kunt zien wanneer hij oncomfortabel is.
En een paard is geen mens, dat jij het nog koud hebt wil niet zeggen dat hij zich ook zo voelt.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:50

ik heb het niet koud en mijn pony niet te warm!

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 01:02

En daarmee basta! En de rest mag lekker bij hun eigen paardjes gaan bepalen of het te warm of te koud is!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 01:05

idd _/-\o_

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 01:08

Mijn paard is vandaag ook van 200 naar 0 gegaan, overdag de deken helemaal af. Hij zit sowieso vrij dik in zijn vacht en stond vanochtend de zweten onder de deken. Had het liever gisteren al aangepast, maar ik had geen dunne deken (vandaag snel gekocht), aangezien er vorige week nog sneeuw lag had ik niet zoveel haast met de aanschaf van een dunne deken.

Mijn pony vandaag overdag de deken af, maar nu toch maar haar deken weer op voor de nacht, want ze is geschoren dus durfde het nog niet aan, 's nachts is het best koud (gelukkig blijft er redelijk warmte hangen in onze stal), morgenochtend haal ik ze er weer af en einde van de middag/begin avond gaan ze er weer op.

Hoorde verhalen dat er as weekend sneeuw komt :')

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 08:09

Zondag is het weer een heel stuk kouder. Maandag s nachts -5 en overdag 1 graad. Dus de regendeken zou ik dan weer vervangen door een dikkere deken. De gevoelstemp zijn -8....va maandag.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:07

mijn paard stond tot gisteravond gewoon onder een buccas 300 grams. kunnen tot + 20. dus prima buiten het feit dat het hier vaak hard waait en ik geen zin heb in een paard wat ziek wordt.

hij had het ook helemaal niet super warm ofzo. ik heb hem nu een 100 grams opgegeven omdat het toch langzaam aan warmer wordt en ik een beetje wil afbouwen.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:36

Een 300 grams deken kan tot
+20 graden? Arm paard zo kan een paard nooit zijn eigen lichaams temperatuur regelen.
Je kan beter een deken minder doen zodat een paard zelf zijn lichaams temperatuur moet regelen
Want juist als.je ze te dik in pakt worden ze eerder ziek. Zelfde als bij mensen als we de winter in gaan probeer ik het zo lang mogelijk zonder jas te doen zodat mijn lichaam zich zelf warm moet houden. Dit word zelfs bij kinderen en baby's gedaan om weerstand op te bouwen. Kinderen die altijd dik ingepakt naar buiten gaan of de hele dag binnen zitten worden eerder ziek dan kinderen bewijze van die op de boerderij wonen en de hele dag buiten zijn

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:41

Nooit een zweetdeken onder de andere deken !! Ten eerste gaat het schuren en ten 2e is een zweetdeken om het paard rustig af te koelen maar als het paard koud is en gaat bewegen in een fleece deken dan gaat ie ongelovelijk zweten en wordt nog kouder( ga zelf maar on der een fleece deken liggen als je het koud hebt is het even heerlijk maar je bent al snel erg warm en weet je niet hoe snel het dek af moet...

Dus gewoon even een tussen dekentje halen die zul je volgend jaar ook nodig hebben....