Paard op minder ruimte dan het ideaal plaatje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paard op minder ruimte dan het ideaal plaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:52

500 vierkante meter lijkt me prachtig hoor, zou ik voor tekenen! Hoewel het wel fijn is als daar in de zomer nog weidegang bij gerealiseerd kan worden, zodat ze echt eens goed kunnen rennen. :j

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:59

Ik had bij ons vorige huis voor de winter een paddock van 7 bij 12 ong. En nog weiland voor als het droog was.
In de paddock konden ze met gemak galopperen en bokken en idioot doen.
Ik had een fjord en een shetlander.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 09:12

Bij mij staan ze s nachts op stal, 3x3, overdag per 2 in een paddock van 9 x 30 of 8 x 40. Als het weer het toelaat, laat ik er een aantal buiten staan, en anders op stal.
zomers dag en nacht weidegang, de paarden hebben het prima naar hun zin en zijn allemaal heel rustig en relaxed.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:40

Ik ben voor geen van beide, mede omdat ik vind dat mijn paard gewoon op de wei moet komen, het hele jaar lang. Dan liever wat minder uurtjes per dag op de wei, dat hij gras heeft, dan dat ik hem een seizoen gras moet ontzeggen of iets dergelijks.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:06

@Kimberly: In vrijheid doen paarden veel meer dan gras eten.
Spelen, socializeren, eens lekker languit liggen en omrollen. Dat kan niet in een stal, maar wel in een paddock. (in een fatsoenlijke paddock kunnem makkelijk twee paarden.)

Voor mij het liefst een grote paddock waar ze standaard in staan, en dan een stukje wei als extra. Graag ook nog een track om die wei heen, zodat ze lekker rond kunnen wandelen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:12

Gypsy schreef:
Spelen, socializeren, eens lekker languit liggen en omrollen. Dat kan niet in een stal, maar wel in een paddock. (in een fatsoenlijke paddock kunnem makkelijk twee paarden.)

Voor mij het liefst een grote paddock waar ze standaard in staan, en dan een stukje wei als extra. Graag ook nog een track om die wei heen, zodat ze lekker rond kunnen wandelen.

Dat kan als je paard in een paddock kan staan ja, helaas is dat met mijn paard niet verantwoord. Dus ga ik voor wei. Daarnaast vind ik wei ook fijner, aangezien ze tegelijkertijd kunnen eten als ze dat willen en dat dus beter is voor de darmen. Bijvoeren op een paddock (zand in ieder geval) is niet heel erg bevorderlijk en heeft ook weer zijn risico's. Vandaar dat ik nog steeds wei verkies. :)

Maar ik snap wel waarom mensen paarden op een paddock willen houden hoor. Het zou alleen mijn keuze niet zijn.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:13

Overigens staan onze pony's in de herfst al weer driftig op hun hooi te kauwen terwijl er ook nog voldoende gras staat. De voedingswaarde en smaak daalt drastisch in de winter. Om die reden hoeft mijn paard niet in een weiland 's winters. Zeker niet wanneer de optie dan is om de rest van de tijd op stal te staan en maar een paar uurtjes buiten.
Liever dag en nacht sociaal contact en een goede slowfeeder en voldoende ruimte om te bewegen in een paddock, dan perse een weide maar de rest van de tijd op stal.

Ook hier staan ze 's zomers gewoon op de weide hoor, en ach de eerste keer gaan ze even stevig uit hun dak, maar dat heeft volgens mij ook veel te maken met de nieuwe buren die ze dan weer zien en de andere omgeving. Verder eten ze vooral op de weide :+ Die 100en meters die ze dan kunnen rennen maakt ze niet eens zoveel uit geloof ik :P

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:22

kimberly1995 schreef:
Gypsy schreef:

Dat kan als je paard in een paddock kan staan ja, helaas is dat met mijn paard niet verantwoord. Dus ga ik voor wei. Daarnaast vind ik wei ook fijner, aangezien ze tegelijkertijd kunnen eten als ze dat willen en dat dus beter is voor de darmen. Bijvoeren op een paddock (zand in ieder geval) is niet heel erg bevorderlijk en heeft ook weer zijn risico's. Vandaar dat ik nog steeds wei verkies. :)

Maar ik snap wel waarom mensen paarden op een paddock willen houden hoor. Het zou alleen mijn keuze niet zijn.

Hier voeren we al jaaaren hooi in een zandpaddock. Met goede slowfeeders is dat echt 0,0 probleem. Veel zandkoliekgevallen worden trouwens opgelopen in een te kort afgeraasde weide. Paarden krijgen op die manier veel meer zand binnen dan in een paddock met goed hooisysteem. De darmen blijven hier prima in beweging, voldoende hooi aanwezig zonder dat ze veel verspillen en uit het zand gaan vissen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:28

Eliine schreef:
kimberly1995 schreef:

Hier voeren we al jaaaren hooi in een zandpaddock. Met goede slowfeeders is dat echt 0,0 probleem. Veel zandkoliekgevallen worden trouwens opgelopen in een te kort afgeraasde weide. Paarden krijgen op die manier veel meer zand binnen dan in een paddock met goed hooisysteem. De darmen blijven hier prima in beweging, voldoende hooi aanwezig zonder dat ze veel verspillen en uit het zand gaan vissen.

Als een paard het eenmaal een keer heeft gehad, zijn er nog veel die het zand wel opzoeken. Paard had in de zomer net een nieuw stuk vers gras en stond te klauwen om een hap zand te kunnen nemen..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:30

Inderdaad, zandkoliek kan ook prima van een korte wei komen, en dat kan dus juist voorkomen worden door hooi uit een bak/slowfeeder/hooinet op de paddock te voeren.

Mijn paarden staan 24/7 op een paddock, het laatste waar zij last van hebben is hun darmen of zandkoliek.

Een weiland is leuk, maar daar heb je maar een paar maanden in het jaar, of een paar uur per dag wat aan. Een paddock geeft je 24 uur per dag het hele jaar door veel plezier.

Zand eten is een gebrek aan de juiste bacteriën/mineralen, komt door een verkeerd dieet.
Paarden zijn heus niet zo dom dat ze zichzelf expres doodeten met zand,maar ze weten wel dat ze bepaalde dingen nodig hebben.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:34

Gypsy schreef:
Inderdaad, zandkoliek kan ook prima van een korte wei komen, en dat kan dus juist voorkomen worden door hooi uit een bak/slowfeeder/hooinet op de paddock te voeren.

Mijn paarden staan 24/7 op een paddock, het laatste waar zij last van hebben is hun darmen of zandkoliek.

Een weiland is leuk, maar daar heb je maar een paar maanden in het jaar, of een paar uur per dag wat aan. Een paddock geeft je 24 uur per dag het hele jaar door veel plezier.

Zand eten is een gebrek aan de juiste bacteriën/mineralen, komt door een verkeerd dieet.
Paarden zijn heus niet zo dom dat ze zichzelf expres doodeten met zand,maar ze weten wel dat ze bepaalde dingen nodig hebben.

Hij stond toen inderdaad op een wat korte wei, vandaar dat hij daar nu ook niet meer op komt. Maar ookal had hij gras tot zijn beschikking, kreeg hij voldoende ruwvoer, krachtvoer en had hij een liksteen tot zijn beschikking, zand at hij nog. Schiet mij maar lek, echt waar.. De osteopaat is geweest, geen vitaminen/mineralen gebrek. En nog at hij zand..

Dus voor mij tegenwoordig: zo min mogelijk mogelijkheden bieden om zand te gaan eten. Die operatie was me al duur genoeg, op meerdere punten.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:38

Hier staan de verzorgpaarden 24/7 op zo'n 2500 vierkante meter, en in de winter is dat zo'n 3500 vierkante meter omdat ze dan beide weilanden ter beschikking hebben.
Hier zijn ze dus best verwent want ze zijn maar met zn 2-tjes op de wei :)

Ik zou gaan voor minder ruimte maar wel lekker veel buiten als ik moest kiezen trouwens ts :j

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:49

Bepaalde bacteriën in de darmen kunnen niet goed tegen krachtvoer, dat geeft een soort genocide effect zeg maar. Paarden kunnen proberen dat op te lossen door mest te eten, was dit niet wat je paard deed of echt zand?

Verder kan het binnenkrijgen van zand niet meteen kwaad, maar word het een groter probleem wanneer je paard het niet kan uitscheiden, door onvoldoende ruwvoer en beweging, en te veel krachtvoer.

Maar goed, toch vreemd inderdaad dat een paard met toegang tot ruwvoer toch puur zand eet... -O-

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:51

Gypsy schreef:
Bepaalde bacteriën in de darmen kunnen niet goed tegen krachtvoer, dat geeft een soort genocide effect zeg maar. Paarden kunnen proberen dat op te lossen door mest te eten, was dit niet wat je paard deed of echt zand?

Verder kan het binnenkrijgen van zand niet meteen kwaad, maar word het een groter probleem wanneer je paard het niet kan uitscheiden, door onvoldoende ruwvoer en beweging, en te veel krachtvoer.

Maar goed, toch vreemd inderdaad dat een paard met toegang tot ruwvoer toch puur zand eet... -O-

Nee, zand. Mest at hij niet. Er is bij de koliekoperatie anderhalve voetbal zand uit zn darmen gehaald en er zat nog een beetje in. Hij krijgt nu gewoon permanent iedere dag lijnzaadolie, voor het geval dat en dat het makkelijker afgevoerd word.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:54

Jeetje zeg, wat ontzettend raar. En geen enkele dierenarts kon een verklaring vinden?

Psyllium schijnt ook ontzettend goed te werken om darmen schoon van zand te maken. :j

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:59

Gypsy schreef:
Jeetje zeg, wat ontzettend raar. En geen enkele dierenarts kon een verklaring vinden?

Psyllium schijnt ook ontzettend goed te werken om darmen schoon van zand te maken. :j

Haha, nee. Ik denk gewoon dat het soms een stukje verveling is. Heb het hem ook niet meer zien doen ofzo.

Ja, dat zou ook best kunnen hoor, maar we gebruiken nu dit en ik vind het wel prima. Dit gaf de dierenarts ook als advies. :p

Je hebt ook nog van die sand- clear/zand weg kuurtjes, maar hij heeft nu gewoon voldoende gras, dus dat vind ik niet meer nodig. Die lijnzaadolie heeft hij ook nog.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:01

Goh blijft appart, gelukkig is het niet meer voorgekomen. :)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:07

Gypsy schreef:
Goh blijft appart, gelukkig is het niet meer voorgekomen. :)

Nee, gelukkig niet, dat maak je niet graag mee. Maar vandaar dus mijn keus, gewoon voor het risico.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:27

500 vierkante meter vind ik prima voor een winterpaddock, maar later schrijf je dat je 300 vierkante meter hebt en dit vind ik wel wat klein worden voor 2 paardjes.
voor hele jaar door vind ik het sowieso te klein, mijn paardje staat 'swinters op een paddock van ong 600 vierkante meter voor 3 pony's en de paarden hebben ong 900 vierkante meter voor in principe met zijn drieen maar daar staan ze al een tijd met zijn tweeen op omdat er een paardenbox vrij is, verder staat er ook nog een hele oude pony in haar eentje op een stuk van ong 300 vierkante meter in het midden zodat ze niet totaal alleen is maar ze kan zich niet verweren op een ruimte van 600 vierkante meter en heeft meer voer nodig dan de anderen dus staat ze in het midden op een eigen paddock.
ze staan 'swinters overdag op de paadock en 'snachts in stal en krijgen bijna onbeperkt hooi.
'szomers staan ze op het land, we hebben ong 1 H weiland voor 7 paardjes opgedeeld in 4 stukken, het oudje gaat dan bij de pony's en de paarden staan appart.
die ene hectare is wel wat weinig wat gras betreft maar als het echt kort word krijgen ze hooi bij.