ik rijd altijd op wei, want we hebben niet anders. het is nog nooit fout gegaan en we rijden er al bijna 6 jaar in de wei. af en toe even opnieuw zaaien en we springen ook gewoon in de wei.
Ik rij ook continue in de wei, heb geen bak tot mijn beschikking. Gaat eigenlijk heel goed, alleen bij veel regenval draai ik schroeven ( staan beide 4kant op ijzers). De kwpn heeft totaal geen moeite ermee, de fries is wat klunziger aangelegd en vergeet nog wel eens in galop zijn benen, wat wel eens een kleine slipactie geeft ( deze heeft trouwens ook 4kant ijzers maar geen schorefgaten tot nu toe) Eigenlijk kan ik alle oefeningen wel doen in de wei, al moet ik wel zeggen dat ik ook een beetje naar de grond kijk. Heeft het veel geregend en is het flink nat ga ik bijv geen 8m volte in galop draaien, gewoon om slipacties te voorkomen.
Het is gewoon een beetje je gezond verstand gebruiken en kijken naar de kwaliteit van de bodem, daar pas je dan je rijstijl op aan, en dan komt het helemaal goed.
ik kijk idd. eerst hoe de wei is voor wat ik ga doen is het bijvoorbeeld erg nat en modderig dan doe ik gewoon lekker rustig aan..
JoycexEnya
Geplaatst: 14-03-13 12:35
Toen de bak nog bevroren was hebben we ook in de wei gereden van de buurman (dit mocht)
Die is hoger aangelegd die mogen we in de winter gebruiken om het land te laten groeien Heb dus 1x daar gereden lekker groot stuk, ik draaide alleen te kort waardoor ze uitgleed. We hadden beide niks . Mevrouw bleef alleen liggen en ging gras eten( eens een fjord altijd een fjord )
nee nog niet vanaf 1 april kunnen ze weer de grote wei op
GDG
Geplaatst: 14-03-13 15:19
BrammetJee schreef:
...ik draaide alleen te kort waardoor ze uitgleed. We hadden beide niks . Mevrouw bleef alleen liggen en ging gras eten( eens een fjord altijd een fjord )
Proest . Dat is echt erg .
Hier gelukkig nog geen uitglijder gemaakt, maar mijn paard zou heel snel weer opstaan denk ik zo.
Loei
Geplaatst: 14-03-13 15:22
Bak en wei rijd ik wel eens. Maar de wei word dan wel heel erg vertrapt, maar alleen als het de dag ervoor geregend of iets heeft. Struikelen doet ze niet gelukkig.
gerlindie
Geplaatst: 14-03-13 15:23
ik rijd bij mijn vriendin in de zomer en lente ook in de wei, maar alleen als het echt droog is. anders is het, zoals al gezegd, te glad, komen er allemaal 10 cm diepe hoefafdrukken in, en wordt het één grote modderpoel bovendien kennen de meeste paarden hun eigen wei goed, dus struikelen ze niet te snel
ik rij zomers ook altijd in de wei. Wij hebben een fantastische bak, maar die is 20 x 40 en ik rij aangespannen, dan zijn zomers e wedstrijd afm 30 x 60. bovendien vind mijn pony het veel leuker en kan ik dan ook eindeloos slangevoltes of juist recht uit rijden.
Met mijn vorige verzorgpaard(en) reed ik ook altijd in de wei. Daar was geen bak en de wei voldeed prima. De eerste paar keer heel voorzichtig gereden, maar op een gegeven moment weet je wel waar de grote kuilen/konijnenhollen zitten hoor!
Ik rij ook altijd op de wei omdat ik geen bak heb. Het gaat prima, alleen als het heel nat is dan is het wel glibberig en dan maak ik maar een bosritje. In de winter is het wat moeilijker vooral afgelopen winter toen was het zo nat dat ik niet veel in de wei heb kunnen rijden.
Annenas
Geplaatst: 14-03-13 19:44
Als de wei (weilanden waar gras wordt 'gekweekt' voor de koeien) hier net gemaaid is vind ik het heerlijk om daar te rijden! Lekker lange stukken, in volle galop, is nog nooit verkeerd gegaan en heb van de zomer toch heeeel vaak 'gecrosst'.
wij rijden altijd alleen maar op de wei, gaat prima op concours moet hij het ook kunnen dus waarom thuis niet? als het nat is doe ik als hij niet op ijzers staat ook gewoon alles en de andere die wel op ijzers staat draai ik even schroeven in..
Ik ga het zeker weer proberen en dan doorzetten haha ben altijd zo gauw verveeld op de wei/of in een bak. buitenritten zijn meer mijn ding.. maar dit is makkelijker als ik minder tijd heb.
Vanaf 1 april mogen ze weer op de weide
xMell
Geplaatst: 15-03-13 17:07
Ik reed vroeger wel eens met mijn vz-pony in de weide. Maar nu beschik ik gewoon over een goede bak, en rijd ik met mijn eigen paardje niet in de weide (hebben we niet eens).
bello2005
Geplaatst: 15-03-13 20:40
ja ik meld me ook,, ik rij ok in de wei.. merk niet echt verschil met in een bak rijden... ligt beetje aan het weer.. de ene keer in de bodem harder dan de andere keer
Ik heb ook wel eens op de wei gereden. Vond het in het begin wel spannend, vooral om te galopperen. Maar het ging altijd goed.
Durante
Geplaatst: 16-03-13 08:49
Als mijn haffie in de zomermaanden weer in de wei komt te staan(bij m'n ouders)zet ik ook altijd een stukje af om te rijden met wat bredere lint. Dat wil prima,heb daar een stukje tot mijn beschikking dat wat hoger ligt, en niet zo snel te nat is ,de rest van het land is namelijk wel weer gauw te nat, waar je dan weer gauw gaten in gaat krijgen zeg maar...
Ik rij vanaf half mei tot Oktober altijd op de wei. Als de wei nat is moet je niet steeds over de zelfde plek rijden. En de bordjes moet je om de zoveel tijd verplaatsen om een diepe hoefslag te verkomen. Maar het wil prima