stro/zaagsel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Re: stro/zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:29

Hier ook , maar een pak krullen heeft veel meer volume (liters) en heb je ook minder van nodig in het gebruik

oretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 01:12

Mijn shire staat sinds twee weken op houtkorrels. Zij is een strovreter en na een rondje verstoppingskoliek met veel complicaties wilde ik wat anders.
Voordelen houtkorrels;
* weinig onderhoud (iedere dag drollen, 1 x keer in de week natte plekken en 1 zak korrels erbij);
* voeten houden het goed (ze is gevoelig op hoefzweren);
* verende bodem( korrels worden poeder en kunnen tot 400% vocht opnemen);
* geen ammoniaklucht van de urine;
* heel belangrijk; ze eet het niet;
* met dit vochtige weer houd de bodem het prima;
* betaal omgerekend €5,25 per zak

Kortom ben zwaar tevreden en nee heb geen aandelen :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:22

houtkorrels? strokorrels waarschijnlijk

oretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:53

pillow schreef:
houtkorrels? strokorrels waarschijnlijk

Nee hoor echt houtkorrels :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:59

Vlas.. 4.50 per pak hier :D Spotgoedkoop. Gebruik er ongeveer 6 per maand.

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:00

wij hebben in de stallen rapsodie liggen, het is net iets dikker dan zaagsel, het neemt veel vocht op, en is ook goedkoper, (Nouja hier dan) haha

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:36

ElineS schreef:
Vlas.. 4.50 per pak hier :D Spotgoedkoop. Gebruik er ongeveer 6 per maand.

hoeveel kilo zit er in zo'n pak, en waar koop je die. hier zijn ze echt wel duurder Ik gebruik 1 pak zaagsel van 26 kg per paard per week

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 01:26

ik ben er vd week ook ergens tegen gekomen: 4,50 per baal. en dat waren gewoon grote balen.

kopen kopen kopen, dacht ik! Maar mag een boer dit echt niet over zijn land strooien? Want daar heb ik mijn mestophaler nog nooit over gehoord (maar ook niet specifiek over gesproken)..

Ik denk dat zaagsel wel duurder is per pak, maar in verhouding weer goedkoper. En vind zaagsel veel schoner. Heb er 1 op zaagsel, en de rest op stro.

anouk_zilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:28

Vroeger had ik voor mijn pony altijd zaagsel/houtkrullen. Nu heb ik vlas en dat vind ik ook veel fijner. Bij mij gaat er 1 pak door heen in een week, heb geen idee wat we voor een baal betalen want zit bij de prijs van de stalling in.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:40

Een boer mag geen vlas op het land strooien? nooit van gehoord en ik zou ook niet weten waarom dat niet zou mogen, het is toch een natuurproduct

115298

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:42

wij hebben achterin een laagje vlas en verder gewoon stro :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:54

het topic gaat over stro/zaagsel.
en iemand zei dat je zaagsel niet over het land mag strooien. dus daarom zei ik dat.

vlas wel, dat is inderdaad een natuurproduct. Maar zaagsel is wel een ander verhaal. Kan me er wel wat bij voorstellen.

hetjerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:57

wij gebruiken vlas en houtkrullen, 1x in de week de hele stal schoonmaken en nieuw spul erin doen en de rest van de week elke keer de vieze drollen of plasplekken eruit halen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:05

Ik heb 1 paard op zaagsel staan en vind dat ideaal, hij loopt overdag buiten en gebruik 1 baal in de week
voor 8 euro per pak..
En 1 op stro ( staat op een andere stal ) vind ik ook prima heeft hij overdag wat te knabbelen..

Waarom geen vlas.? Omdat ik dat enger vind met op eten het neemt 10x meer vocht op en zaagsel 3x meer dan stro..

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:24

Hier nog eentje, ook allessss geprobeert. T gaat om mijn shetlander merrie. Eerst stond zij als veulen zijnde in een grooote box, 5m breed en 3m diep. Hierop stond ze op zaagsel, gingen 2 pakken van 550l in per 2 weken. Hier was ze redelijk schoon, poepte wel waar ze stond maar dat gaf de kans als ze links had geplast, en daarna rechts ging plassen dat het links weer opdroogde etc. Toen madame verhuisde naar een kleinere box(2m breed en 3m diep) ook weer een pak zaagsel in gegooid. Dit moest er echter na een week al uit omdat het helemaal zeiknat was.

Rapsodie (vlas + gehakseld stro) geprobeerd; dit hielp voor 2x. eerste keer 1 pak erin, na een week helemaal leeg en dan weer een nieuwe. Financieel geen optie, dus anders proberen, 1 pak erin om de 2 dagen natte plekken eruit, omscheppen en opstrooien met een nieuw pak (strooipak). Ook op vlas werd ze heel vies, erg nat. dus was ook geen optie meer. Uiteraard haal ik elke dag de drollen eruit.

Rapsodie met stro: zag er alleen maar viezer uit. Nou is dat zowiezo een nadeel van dat spul; het ziet er heel snel vies uit, word donker van kleur maar is dan nog gewoon droog.

Nu sta ik volledig op stro, financieel veel meer haalbaar, en nochtans ze zo vies is, ziet ze er prima uit. Ik strooi 3 plakken op, totdat ze minimaal tot dr knieen in het stro staat, en daarna strooi ik een week lang elke dag 1 plakje op, wel de drollen eruit. ik pot mijn stal op. Dit houd in dat ik een week lang alleen opstrooi en m daarna volledig leeg haal. Mocht ze dr week niet hebben, en een heerlijke pismerrie zijn, doe ik dit om de 3 dagen. Ik ben nu 3,50 per week kwijt aan stro :)

vlasmanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:51

Vlas mag zeker op het land gegooid worden... Vlas composteert snel en is Ph neutraal. De lignines in vlas helpen zelfs bepaalde ziektes te bestrijden, zoals bruinrot in sla en bieten... Getuige daarvan deze doctoraatsstudie...

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/7 ... 001_AC.pdf

LINDY_1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:14

ik gebruik ook houtkrullen, voorheen vlas.
zelf vind ik vlas makkelijker schoon te houden dan houtkrullen, dit omdat het meer vocht opneemt.
alleen vind ik houtkrul meer volume maken in de stal voorals ze gaan liggen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:47

wij hebben alles geprobeerd maar nu weer terug op stro.

Ik vond de strokorrels het fijnst te verwerken, alhoewel het wel meer werk is dan bv stro. Je schept de mestbalen op en je zeeft dan als het ware de strokorrels weer terug om verspilling tegen te gaan. Dit is iets meer werk dus. Paard heeft altijd een droge, zachte onderlaag om op te liggen. Eens in de paar dagen een beetje aanvullen en eens in de paar weken alles eruit en schoon er weer in. Dit is ook best zwaar werk omdat de bodem behoorlijk is aangestampt en er inmiddels een hele laag ligt!

Stro vind ik het lekkers ruiken en er het mooist uitzien in een stal. Wel vind ik dat ik dagelijks erg veel stro er weer uit moet halen omdat het zeiknat is. Wij vullen dagelijks bij met twee plakken vers stro.

Zaagsel vind ik te stoffig, maar vormt wel een lekkere bodem dat goed vocht opneemt.

Vlas is te vergelijken met strokorrels qua verwerking, vond ik toch niet zo fijn..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:51

Stro:
Goedkoop
Ligt lekker
Eten ze van
Makkelijk weer te verwerken als mest

Zaagsel;
Als het goed is minder werk qua mesten
Maar heel lastig om af te voeren vaak wat ik hoor