Paddock huren, net zo groot als je buitenstal, wat doe jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:25

joyce B schreef:
Waarom zo vreselijk klein?

Zo veel mogelijk paarden kwijt kunnen en zoveel mogelijk geld innen waarschijnlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:27

Triest inderdaad dat je zo een paard wilt houden, vind het al sneu als mijn paard een hele dag op stal staat, ook al rijd ik die dag.
Las laatst ergens een artikel dat paarden die meer als 6 uur op stal staan veeeel eerder pees en gewricht blessures hebben omdat ze niet vrij kunnen bewegen en allen maar rondjes draaien.
Dus nee ik zou ook geen postzegel van 3x4 huren maar een andere stal zoeken, en heel snel, zou daar niet willen staan.

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 11:28

Ben het met veel van jullie eens hoor. Zie alleen het verschil niet tussen zijn buitenstal en de zandstal. De paddocks zijn idd aan elkaar zodat de paarden onderling wat kunnen klieren. Toch nog iets.

Ja id zoveel mogelijk hokjes zoveel mogelijk geld...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:38

ik zou liever een halve dag een ruime paddock hebben (dus dan 1 paddock delen met 1 of meerdere mensen waarvan evt de paarden ook samen zouden kunnen en anders elk een dagdeel), dan een hele dag zo'n miniplaatsje. heb daar ook meergeld voor over dan een luchtplaats waar ze "los" kunnen staan in plaats van aangebonden op een poetsplaats of in hun stal...

Kan me niet voorstellen dat je je paard de hele dag op zo'n postzegel laat staan, zeker met alleen verharding (plast niet zo fijn) en bij slecht weer.

Dan kun je beter een wat ruimere paddock hebben waar ze echt rond kunnen wandelen even kunnen rollen in schoon stukje zand en als het even kan een bokkesprong maken, al zullen veel paarden die overtollige energie wel kwijt kunnen in dat halve uurtje losgooien in de grote zandpaddock. meestal is het gek doen en rollen alleen de eerste 5 of 10 minuten en daarna gaan ze sprietjes zoeken of ergens lekker staan kijken.

als er echt niets is op een stal behalve 1 of 2 losgooipaddocks op enkele tientallen paarden kan ik me voorstellen dat het beter is dan niets omdat je dan ook als je op de wachtlijst staat voor de ruime paddock, je paard alvast buiten kunt laten en ondertussen spullen pakken of juist opruimen, uitmesten (al zullen zulke pensionstallen vast vaak volpension zijn)... Denk alleen dat een stukje wandelen en grazen aan de hand voor het paard dan aantrekkelijker zal zijn of een half uurtje stapmolen, kunnen ze naast frisse neus halen en om zich heen kijken ook nog bewegen...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:46

Romy1234 schreef:
Triest inderdaad dat je zo een paard wilt houden, vind het al sneu als mijn paard een hele dag op stal staat, ook al rijd ik die dag.
Las laatst ergens een artikel dat paarden die meer als 6 uur op stal staan veeeel eerder pees en gewricht blessures hebben omdat ze niet vrij kunnen bewegen en allen maar rondjes draaien.
Dus nee ik zou ook geen postzegel van 3x4 huren maar een andere stal zoeken, en heel snel, zou daar niet willen staan.

Ik snap je post niet, jouw paard staat de hele dag op stal, maar paddockje van 3 x 4 om frisse neus te halen en weet niet of het kan,
maar allicht contact te hebben met buurpaarden is sneu?

Hier hebben we in de winter ook geen weidegang, paddock alleen onder toezicht.
En dan heb ik 2 van die pretletters die gaan rollen en vervolgens zelden tot nooit bewegen.
Nou heeft mijn fjord een stal (container) met beton uitloopje, daar zet ik overdag dus nog wel eens mijn zware bij,
niet groot, maar kunnen ze fijn met elkaar bezig zijn ipv zich alleen op stal vervelen.
Niet ideaal, maar hier in de polder is het land nu ook echt niet geschikt op om in te staan, helaas...

Is dit sneuer, dan die zwarte binnen op stal laten staan? Lijkt me niet.
(hij heeft overigens een buitenluik en tralies tussen buren links en rechts)
Idealiter zouden ze in de wei kunnen, maar dat gaat hier echt niet.
https://lh6.googleusercontent.com/-D2E_ ... CF3742.JPG

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:22

Sjolvir schreef:
Ik snap je post niet, jouw paard staat de hele dag op stal, maar paddockje van 3 x 4 om frisse neus te halen en weet niet of het kan,

En dan heb ik 2 van die pretletters die gaan rollen en vervolgens zelden tot nooit bewegen.
Nou heeft mijn fjord een stal (container) met beton uitloopje, daar zet ik overdag dus nog wel eens mijn zware bij,
niet groot, maar kunnen ze fijn met elkaar bezig zijn ipv zich alleen op stal vervelen.
Niet ideaal, maar hier in de polder is het land nu ook echt niet geschikt op om in te staan, helaas...

Eens :j

Ondanks dat het altijd beter kan, moet je soms roeien met de riemen die je hebt. En die 4 maanden dat ze het dan even met wat minder moeten doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:57

Sjolvir schreef:
Romy1234 schreef:

Hoho, denk dat jij me inderdaad niet begrijpt, dus voordat er verder gespeculeerd word. Mijn paard staat elke dag de gehele dag buiten, weer of geen weer, alleen met echt noodweer staat ze misschien een dag op stal, bedoelde met mijn post dat als dat voorkomt (en dat zal misschien 2x per jaar zijn) ik het al zielig zou vinden als ze een keer op stal zou moeten, ook al weet ik dat ze dan wel in de binnenbak losgegooid word of dat ik dan rijd...
Nee mijn paard zal nooit op zoemen stal als ts beschrijft staan, maar elke dag gewoon lekker op de wei en als dat echt niet mogelijk is in een ruime paddock met soortgenoten. Anders wil ik geen paard.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:06

Met stal bedoel jij dus geen stal maar buiten :D maakt je verhaal een stuk logischer, vond het al wat apart.

Ik verlang overigens naar de zomer... zucht..paardjes lekker in de wei, vind het altijd heerlijk gewoon dom naar ze te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:49

Ja bijna wel :D savonds staat ze wel op stal.
Van mij mag het ook wel zomer worden, lekker lange buitenritten maken enzo...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:51

daar zou ik niet voor betalen, voor het gebruik van de grote paddock wel.

Lekker als hij buiten staat en een rolletje kan doen, maar omrollen kan al niet dus staat hij net zo goed in zijn buiten stal met kop over de deur heen

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:54

4 van die paddockjes huren, omheining aan de binnenkant weghalen en er een paard bij kopen :D .

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 17:54

Bedankt voor alle reacties. Ik vind het wel ontzettend grappig dat ik met een vraag kwam waar veel reacties op kwamen en maar vijf mensen hun mening vragen betreffende de vraag ;)

Ook voegen veel mensen commentaar toe op ideeën die ze zelf bedenken en niet vragen hoe het zit ;)
Heb namelijk niet gezegd dat de paarden alleen staan (misschien zijn het wel allemaal vierkantjes en kunnen ze met 2,3, of van vier kanten contact hebben met andere paarden). Ook heb ik niet gezegd dat het een verharde ondergrond is, zoals iemand als commentaar gaf, ook de vraag wel of geen paard waardig bestaan valt over te discussiëren.
(Dit is overigens geen kritiek, vind het gewoon grappig dat er zoveel reacties komen en eigenlijk maar 5 antwoorden op de vraag.. Dan horen wij vrouwen van onze mannen dat wij ook nooit goed luisteren/lezen, misschien toch wel een beetje waar :D :D ).

Ik wil op een ding wel reageren met een punt om over na te denken...
Het is inderdaad niet paardwaardig/ideaal om je paard op bepaalde manieren te huisvesten. Maar er zijn inderdaad paarden die het veel en veel slechter hebben, paarden die donkere, tochtige, vochtig of te warme stallen staan, lage plafons, toch een paar uurtjes pd buiten komen maar vervolgens in paddocks of weien staan waar ze tot hun knieeen wegzakken in de blubber en wegrotten van de mok.
Paarden in binnen stallen vind ik ook geen huisvesting, een paard moet in de verte kunnen kijken en dat lukt niet als de buurman 8 meter verderop staat. Paarden horen een 24u pd een buitenluik te hebben met ruim zicht om in de verte te kunne turen. Maar het probleem is, het is inderdaad roeien met de riemen die je hebt. Ik denk dat iedereen een paradijs voor ogen heeft voor je paard als deze aan huis staat.

Een niet paardwaardig bestaan is; het bestaan van de paarden die in elkaar getrokken worden met allerlei hulpmiddelen die er perfect uitzien, eigenaren geen cent besparen maar die naar mening beter in les kunnen investeren dan mooie spullen. Waar het bit te scherp is, de sporen te lang en verkeerd worden gebruikt, het zadel niet goed past. De ruiter het paard vreselijk stoort in zijn bewegingen of misschien wel met zijn/haar gewicht.

Voor degene die andere vertellen: moet je je paard maar weg doen of zo wil ik mijn paard niet houden, mensen die dat zeggen hebben waarschijnlijk niet de band met hun paard die andere mensen hier op bokt wel hebben. Als je zo makkelijk afstand kan doen van je paard is dat voor je paard ook geen paardwaardig bestaan. Jij als leider/eigenaar die je paard zo makkelijk aan andere toevertrouwd. Wie zegt dat die mensen zo goed voor je paard zorgen? Halen zij de tandarts erbij? Ieder jaar een zadelmaker om alles te controleren? Of ontdekken zij dingen veel en veel te laat?
De vraag was ook niet wel of niet waardig maar heeft het paard iets aan een zandstal voor een paar uurtjes per dag bij gebrek aan beter of niet?

btw is niet mijn bedoeling om mensen op stang te jagen met mijn laatste punten maar gewoon dingen te relativeren zoals ze zijn. Kunnen we er namelijk niet vanuit gaan dat de mensen hier op bokt zitten omdat ze hun paard een paardwaardig bestaan willen geven? Zij het beste voor hun paarden willen? Zij hun denkwijze proberen bij te stellen? Is het op pensionstallen niet zo dat er niets perfect is voor je paard? Als jij de ideale omstandigheden hebt voor je paard, heb je dan wel zulke hoge eisen voor je paard? paardenvrienden, kwaliteit brok, musli, hooi, stro, daglicht, frisse lucht, uitdaging die je een paard kunt bieden door veelzijdigheid, rust, veiligheid. Denk aan de manieren, als omgang met je paard, vertrouw jij je paard zomaar aan iedere pension stal toe??
(Hoef je niet op te antwoorden gewoon eens over nadenken) leven is te kort om goed voor je paard te leren zorgen en het leven is te kort om goed te leren paardrijden. We doen allemaal hier op bokt ons best om het beste voor en uit onze paarden te halen, toch????

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 17:55

Woogy schreef:
daar zou ik niet voor betalen, voor het gebruik van de grote paddock wel.

Lekker als hij buiten staat en een rolletje kan doen, maar omrollen kan al niet dus staat hij net zo goed in zijn buiten stal met kop over de deur heen

Dat vind ik dus ook :D

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:01

Femke_Tweety schreef:
Er zijn nog altijd heel veel paarden die nooit buiten komen, en nooit fysiek sociaal contact met soortgenoten hebben. Dan is de mogelijkheid van even in de wind staan al beter.

Ik krijg altijd zo de kriebels van dit soort opmerkingen. Er zijn altijd dieren die het slechter hebben.
Dat maakt deze omstandigheden nog niet minder erg. Een paard heeft bewegingsvrijheid nodig.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:09

Anoniem schreef:
treurig.
Heb ook ooit op een dergelijke stal gestaan,paarden gingen(en gaan..)daar overdag in een postzegeltje van 3x3 of 4x4 ofzo.
En dan schermen op de website dat paarden in de paddock meer bewegen dan op de weide...hahaha,echt.

Zomrmaanden gingen ze wel de weide op overigens,winters op die 'paddockjes'.
Ik vind het niks,veel te klein.

om even terug te komen op meer bewegen op de paddock als in de weide was het waar ik voorheen stond wel zo.
als ze maar een mens of een paard hoorde of zagen gingen ze van linkerhekje naar rechterhekje beesten verveelde zich zo ongans dat ze er graag weer uit wilde. en dat dus uitte door aandacht te vragen.

mijne bewegen op de wei helaas niet zo heel veel eten wel gras en waggelen van groene spriet naar groene spriet maar vanaf 4 uur staan ze voor het hek omdat ze op stal toch meer eten krijgen dan in het land.

maar ik zou evengoed niet anders meer willen voor ze dan van somrgens tot savonds lekker in het land met de hele groep.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:11

Nee, ik zou die paddock niet huren maar alles op alles zetten om zo snel mogelijk een betere plek te vinden.

Is het nu nog een mini-uitloopje aan de stal vast dan is het al veel meer waard :)

Je kunt heel lang alles goed proberen te praten met het feit dat het iets minder erg is dan iets anders, en de 100% perfecte plek voor een paard is voor vrijwel niemand haalbaar, maar een uiterst minimale standaard hanteren is toch wel het minste dat je kunt doen voor een dier waarvan je zegt veel te houden.

Een vierkantje zand van 3x4 meter is gewoon belachelijk, paard kan daar niks. De auto van de betreffende pensionklant op het parkeerterrein heeft meer ruimte...arm beest :(:)

Dat een pensionhouder zichzelf niet doodschaamt om überhaupt al op het idee te komen :n

Een reactie eerder dat je er dan beter 4 kunt huren....dan heb je nog maar een stukje van 6 bij 8, dat is nòg niet eens een kleine volte -O-

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:15

je hebt ook wel een onderwerp aangesneden waar makkelijk pittige opmerkingen op komen.

Mijn merries staan 24-7 buiten in een ruime paddock, een grote schuilstal, en kunnen mijlen ver turen. M'n hengst staan binnen 's nachts in een ruime binnenstal met gaas luik waar hij mijlen ver kan kijken en via de inloop van de dames is er ook genoeg te zien. Ik keur nooit af als mensen hun paard 24-7 binnen hebben staan, in kleine boxen, in donkere vochtige stallen...tot mijn mening gevraagd wordt. dan zeg ik wat ik vind. In dit topic wordt een mening gevraagd die kan gegeven worden, dan hoeft deze manier van houden die niet afgebrand te worden, het wordt immers niet gevraagd of het goed of slecht is...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:17

pmarena schreef:
Een reactie eerder dat je er dan beter 4 kunt huren....dan heb je nog maar een stukje van 6 bij 8, dat is nòg niet eens een kleine volte -O-

twee is 6x8 ;)...vier is uhmm 12x16? (kan niet zo goed rekenen)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:18

Nope.

Teken het maar eens :P

Als je naast een stukje van 3x4 meter nog een stukje van 3x4 meter legt, dan wordt het OF 2x zo breed (dus 6x4 meter) OF 2x zo lang (dus 3x8 meter) ...niet allebei :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 26-02-13 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:19

Om antwoord je geven op je vraag: ja dat zou ik doen.
Wat heeft je paard eraan: frisse neus, leuk/ander uitzicht, rollen enz.

Ideaal is het niet nee.. Maar dat is voor iedereen verschillend.
Dit is sowieso beter dan helemaal niet naar buiten. En vind ik het
paardwaardig? Ja, als hij een paar uurtjes in deze paddock staan en daarnaast
elke dag beweging krijgt en aandacht, lijkt me dat helemaal niet
zo schandalig hoor. Als ze zomers maar wel lekker hele dagen de
wei op kunnen :j (en ze op de wei wel samen staan en lekker
de ruimte hebben)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:26

pmarena schreef:
Nope.

Teken het maar eens :P

Als je naast een stukje van 3x4 meter nog een stukje van 3x4 meter legt, dan wordt het OF 2x zo breed (dus 6x4 meter) OF 2x zo lang (dus 3x8 meter) ...niet allebei :)

het gaat om vier van zulke kampjes...niet twee

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:34

Juist ja, en 4 stuks dat wordt dan totaal dus 6x8 meter.

Het geeft niet dat je het niet snapt, maar probeer me dan ook niet steeds te "corrigeren" :P

ivy_power89

Re: Paddock huren, net zo groot als je buitenstal, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:39

TS, zou je mij eens een pb kunnen sturen over welke stal dit gaat?
Want ik ken dus ook zo'n stal, en wil graag weten of we het over dezelfde hebben?

Overigens vind ik het jammer dat er bij sommige stallen overal betaald voor moet worden, en dan bedoel ik ook echt óveral voor!
Een paard hoort met meerdere te kunnen staan,

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:37

pmarena schreef:

Het geeft niet dat je het niet snapt, maar probeer me dan ook niet steeds te "corrigeren" :P

d'oh... :o?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:42

pmarena schreef:

Haha, dacht exact hetzelfde..