Wat vinden jullie van stand-stalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:26

Ze wilde het verbieden. Maar die wet heeft het niet gehaald. De DB en Sectorraad konden het niet eens worden |o

Er zijn inderdaad stallen/manege's die ze nog hebben. Maar kom op, echt niet van deze tijd (En je zou er al helemaal niet moeten willen rijden/stallen)

NatasjavE

Re: Wat vinden jullie van stand-stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:28

Even ter vergelijk.

Mijn zoontje rijdt op een manege waar de manegepaarden in grote groepsboxen staan. Echt super staan die dieren erbij.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:30

Ik had het gister toevallig nog met een vriendin van mij over standstalling en dat wij allebei niet snappen dat het uberhaupt bestaat! Ik vind het echt niet kunnen :n

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 22:31

NatasjavE, vroeger stonden onze pony's ook in een groepsstal, maar door de komst van mijn haflinger werd dat met voeren te moeilijk, omdat hij jan en allemal wegtrapt.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:31

Ik heb wel het idee dat standpaarden meer kudde-idee hebben dan paarden in een box. Niet alle stands zijn dusdanig krap dat ze bovenop elkaar staan, ik heb gevallen gezien waarbij het vooral een meerwaarde leek omdat ze gewoon konden liggen, ook languit. En konden kriebelen.
Persoonlijk zou ik het nog steeds niet doen, maar als ik heel eerlijk ben vraag ik me af of dat is omdat ik het zelf een rot-idee vindt of omdat het niet goed voor het paard is.
De ene stand is de andere niet, en het topsegment stand: het spijt me, maar ik heb daar eigenlijk niet zoveel moeite mee. Al heb ik liever 24/7 weidegang, zeker wel.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:33

neeeeeeeee noooit doen je bent gek
dat je er alleen al over na durft te denken de voordelen zijn alleen maar voor jezelf de paarden hebben er geen enkel voordeel aan als je op deze manier wil bezuinigen dan ben je verkeert bezig
tis hard maar het is zo
paard in een stand nooit van ze lang zal ze leven niet
ben blij dat mijn paard een stal heeft van 3 bij 4 voor alleen snachts de rest hele dag lekker buiten en zomers 24/7 buiten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:37

tossielove schreef:
NatasjavE, vroeger stonden onze pony's ook in een groepsstal, maar door de komst van mijn haflinger werd dat met voeren te moeilijk, omdat hij jan en allemal wegtrapt.

Op deze stal hebben ze 3 grote groepsboxen (15 x 15 meter) en 2 kleinere voor de shetjes. Ze proberen de paarden goed samen te plaatsen. er zijn individuele boxen vvoor de paarden die echt niet in de groepsbox kunnen.

Ik vind het echt super.

Ze komen ook iedere dag in de wei...in de zomer staan ze alleen tijdens de lessen in de stal.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 24-02-13 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 22:38

damien82 schreef:
dat je er alleen al over na durft te denken de voordelen zijn alleen maar voor jezelf de paarden hebben er geen enkel voordeel aan als je op deze manier wil bezuinigen dan ben je verkeert bezig
tis hard maar het is zo
ben blij dat mijn paard een stal heeft van 3 bij 4 voor alleen snachts de rest hele dag lekker buiten en zomers 24/7 buiten

Sorry, maar ik vind mezelf niet gek. In mijn mening mag ik gewoon nadenken over zoiets. Ook heb ik niet gezegd dat ik wil bezuinigen, maar dat het een VOORDEEL is dat het minder strooisel kost. Jij mag stand dramatisch vinden dan, ben ik het niet mee eens, wel als de paarden er veeeeeel te lang staan, en weinig beweging krijgen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:41

Stands 24/7 nee. Maar voor een paar uurtjes (dus écht paar uurtjes) per dag heb ik niet zoveel moeite mee. Als het dier verder lekker de wei op kan en veel beweging krijgt heeft het dier het veel luxer dan een dier dat 23/7 in stal staat.

Maar goed het is dus situatie afhankelijk. In principe ben ik tegen stands en als je tussen stand en stal kan kiezen zou ik zeker stal kiezen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:51

delerium schreef:
Ik heb wel het idee dat standpaarden meer kudde-idee hebben dan paarden in een box. Niet alle stands zijn dusdanig krap dat ze bovenop elkaar staan, ik heb gevallen gezien waarbij het vooral een meerwaarde leek omdat ze gewoon konden liggen, ook languit. En konden kriebelen.
Persoonlijk zou ik het nog steeds niet doen, maar als ik heel eerlijk ben vraag ik me af of dat is omdat ik het zelf een rot-idee vindt of omdat het niet goed voor het paard is.
De ene stand is de andere niet, en het topsegment stand: het spijt me, maar ik heb daar eigenlijk niet zoveel moeite mee. Al heb ik liever 24/7 weidegang, zeker wel.

Misschien heb je ook wel voor een deel gelijk. Als je het vergelijkt met een groot paard in een box van 3 x 4 of 3 x 3 met gesloten wanden.
Ze kunnen wel meer sociaal gedrag uitoefenen. Maar... ze kunnen er ook niet aan ontsnappen op het moment dat ze er geen behoefte aan hebben. Ze zijn vaak nogal 'gedoemd' tot elkaar. En niet alle stalhouders hebben daar een goed management in.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:01

tossielove schreef:
damien82 schreef:
tis hard maar het is zo

Sorry, maar ik vind mezelf niet gek. In mijn mening mag ik gewoon nadenken over zoiets. Ook heb ik niet gezegd dat ik wil bezuinigen, maar dat het een VOORDEEL is dat het minder strooisel kost. Jij mag stand dramatisch vinden dan, ben ik het niet mee eens, wel als de paarden er veeeeeel te lang staan, en weinig beweging krijgen.

Zullen we eens proberen hoe jij het vindt om een nachtje vastgebonden op je wc te zitten? Praten we daarna verder

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:14

kijk caira snapt het haha

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 23:33

Caira, slaat nergens op, want een paard staat of ligt van nature gewoon 's nachts, wat in een stand ook mogelijk is.

Edit, ik mag volgens vorige reacties mijn paard + stalling niet met andere vergelijken, dus jij zeker geen mensen met paarden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:37

tossielove schreef:
Caira, slaat nergens op, want een paard staat of ligt van nature gewoon 's nachts, wat in een stand ook mogelijk is.

Edit, ik mag volgens vorige reacties mijn paard + stalling niet met andere vergelijken, dus jij zeker geen mensen met paarden.

Het slaat wel ergens op vind ik,voor een paard liggen gaat draait ie vaak eerst nog wat rondjes,om een zo optimaal plekje te zoeken,zie je dat gebeuren in een stand?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:40

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 23:43

En om al deze redenen heb ik besloten het gewoon bij de box te laten. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:43

Staan met de achtervoeten altijd in de mest en je mag elke dag zien dat je die mestvlekken ook weer van de billen krijgt. Paarden bewegen er ook weinig in en worden daardoor snel stijf/krijgen stalbenen. Bij vaste wanden kan je ook nog eens klem komen te zitten als paard lastig/angstig wordt en paard kan zelf ook makkelijk klem komen te liggen.

Als je op bodembedekking wil besparen investeer dan in hitmatrassen of paddock met drainage en deel verharding waar ze altijd kunnen rondlopen/droog liggen en strooisel eigenlijk overbodig is.

edit :
stukken fijner inderdaad

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:44

Goed zo,je paard is je dankbaar

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:44

tossielove schreef:

Goede keuze! Zal je paardje vast ook blij mee zijn.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:47

@tossielove. Het is niet zo dat een paard 's nachts uren achter elkaar slaapt zoals een mens. Een paard slaapt gedurende korte periodes verspreid over de dag en nacht. Dus het concept dat een paard 's nachts 'op stal gaat om te slapen' klopt niet. Laat staan als hij stil moet staan, dan verveelt hij zich dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:22

tossielove schreef:

+:)+ Daar zal je paard blij mee zijn. Goede keuze.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:33

Mijn paard stond vroeger ook in de winter snachts aangebonden.(vorige eigenaar)
Eerlijk gezegd denk ik dat er geen enkel paard er echt probleem mee had, ze konden netjes stapje vooruit en achteruit, konden om zich heen kijken, hadden veel contact met de andere paarden, en hadden constant een berg hooi,stro en kuilmais voor hun neus.
Zij stonden eigenlijk allemaal op hun gemak de nacht wat te eten en te doezelen, en kwamen dan uiteraard overdag buiten.
Als ik de keuze zou hebben tussen een stand en een box voor dezelfde prijs, kies ik uiteraard wel voor de box.
Als er geen keuze is, of de stand is stukken goedkoper (eerlijk is eerlijk, paarden zijn een dure hobby) en de paarden kunnen van smorgens vroeg tot savonds laat naar buiten, én hebben snachts onbeperkt voer. Dan zou ik er toch wel nog eens serieus over nadenken.
in geval van TS zou ik dus zeker voor de box opteren, als je die mogelijk hebt , waarom niet.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:57

TS heeft aangegeven dat ze haar paard in zijn/haar box houd dus hij gaat niet naar een stand. verder ben ik er zelf absoluut geen voorstander van, van een stand maar ts mag toch best een vraag stellen? ze vraagt het omdat ze het beste wil voor haar paardje dus houd het een beetje nestjes alsjeblieft.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:00

tossielove schreef:
Oke! Bedankt voor alle reacties :) Om nog iemand zijn vragen te beantwoorden, De stands zijn van trekpaarden geweest, weet geen afmetingen. Hoe ik ze vast zou moeten zeggen, zou ik echt nog over moeten nadenken, rondom zijn ramen en voerbak is in dat geval recht voor hun neus.
Ik ken trouwens nog een paar stallen/manege waar paarden gewoon 24/7 heel de winter in een KLEINE stand staan, dus zo slecht zouden mijn paarden het nog helemaal niet hebben. Maar gelukkig heb ik er alleen nog maar over nagedacht, en laat ik ze nu gewoon lekker in hun box staan! :)

Edit, ik mag trouwens toch gewoon nadenken en vragen stellen, ik ken serieus ergere dingen hoor. Heb toch ook nog niks veranderd. En in een box staan is trouwens echt niet zielig hoor, als ze de hele dag buiten gelopen hebben.

Dit is een ontzettend non-argument.

blij dat je 't bij de boxen houdt! Zijn je paardjes vast blij mee! :)

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:08

ik denk niet dat ik nog een mening hoef te geven over of het slim is of niet. denk dat dit wel duidelijk is nu. maar even iets anders.. paarden staan of liggen s'nachts? ja omdat ze niet anders kunnen. zet je paard maar eens buiten s'nachts, dan is ie de hele nacht (op een paar dutjes na) lekker bezig met van alles. paarden hebben geen dag- en nachtritme, ze dutten even en gaan dan weer verder met grazen/spelen enz. ze hebben gewoon een heeeeeele lange dag als ze vast moeten staan in stands ;)