in de winter telkens verhuizen naar stal met binnenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:22

Paard stond szomers op een boerderij (weiland weiland en nog eens weiland) en swinters op stal. Boer vond het prima en als er de 2e keer geen plek was op de stalling was het voor 6 maanden een andere stalling zoeken in de buurt.

Geen problemen, paard went snel en kon gelijk weer gereden worden zonder stress :)

1 oktober tot 1 april, lekker overwinteren :)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:23

FriesWytske schreef:
shalana1995 schreef:
Hallo,

mijn paard staat op een luxe stal met binnenbak maar omdat het wat te duur word willen we haar op een stal zetten waar het wat minder luxe is zonder binnenbak.
in de zomer is dit geen probleem maar in de winter kun je niet veel rijden vanwege de vorst.
en omdat ze 20 jaar oud is wil ik haar wel actief en fit houden door haar zo vaak mogelijk te blijven rijden.
maar dat gaat moeilijk vanwege de vorst dus ik kan dan niet rijden in de buitenbak en het is ook geen geschikt paard om er in de winter buitenritten mee te maken.
nou had ik gedacht als we dan elke winter weer terug verhuizen naar de luxe stal met binnenbak dan kan ik lekker blijven rijden. maar mijn vraag is nu is het wel goed om een paard zo vaak te verhuizen??

Als de bak in de winter vlak is kun je volgens mij ook nog gewoon stappen en draven in een bevroren bak. Doen wij ook altijd. Of je kunt een buitenrit maken.

nou als onze bak bevroren is kan je er helemaal niets in. :(

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:24

Ik heb het zelf ook een aantal jaren gedaan. Maar dan andersom, de stal waar ik voor vast stond had weinig weiland, dus zodra het weideseizoen begon ging ik naar een andere stal (van mei tot en met september meestal) en daarna weer terug. Toen ik na de 1e zomer terug naar mijn winter stalling ging herkenden beide pony's het meteen en waren niet van slag of iets. Toen ik de zomer erop weer naar het weiland ging wisten ze ook direct waar ze waren en zijn geen dag van slag geweest.

FriesWytske

Re: in de winter telkens verhuizen naar stal met binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:37

@ Simongek. Natuurlijk kun je in een bevroren bak wat doen. Als hij maar vlak is. Dan zou je ook niet op de weg kunnen stappen en draven, want die is ook hard.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:41

dan zou ik eerder zeggen kan je paard bij de dure stal niet zomers een paar maanden alleen op de weide zodat je minder hoeft te betalen?
echt van stal veranderen 2 keer per jaar zou ik niet willen :n helemaal niet met een merrie die dan ook nog is tegenover hengsten komt te staan..

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:01

een paard is een gewoonte dier
en andere paarden familie en hechten zich daaraan
steeds verhuizen is stress en ik vind het niet paard vriendelijk
natuurlijk zijn er paarden die er niet al te veel problemen mee hebben
maar die zijn niet sociaal in de kudde vaak kennen dus ook de rust van een kudde niet
maar iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf weten het is maar een mening

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:07

Mijne stond 6 jaar lang in een grote kudde (steeds afwisselend, soms gingen er een paar weg, soms kwamen veulens erbij od) en toen ik haar in een box zette met een berg hooi, stro en wat brokken keek ze eens naar links en naar rechts en begon ze met hooi eten wat ze 6 jaar lang nieteens gezien had.

2 dagen later kon ik hem al bij de rijbak loslaten en liep die over het open erf (naast de weg, gelukkig alleen akkerweg tussen veel akkers...) naar zijn box, als ik dan 5 minuten later zelf aan kwam stond die knorrend te wachten, in zijn box met de deur open, op zijn brokken (die die op de weide nooit kreeg).
Paard was dus letterlijk in 1/2 dagen gewend aan het gebeuren.

Lady, lang niet altijd stress dus, paard was leider in de kudde maar vond het blijkbaar heerlijk in de box.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:18

Je noemt nu wel steeds hij.. een ruin waarschijnlijk?
Dat is wel een verschil met een merrie ;) en wat je niet ziet hoeft er niet niet te zijn.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 19:37

@smurffie : op de stal waar ik nu sta (de dure luxe stal) gaan ze in de zomer alleen overdag naar buiten en 's nachts binnen. ze willen om 1 of andere reden niet dat de paarden snachts buiten staan. (het zijn een moeilijke mensen)

@ Cocochanel : ik heb geen rijbewijs en geen trailer en me moeder die heeft ook geen trailer rijbewijs dus dat gaat niet.

ik ben vooral bang dat ik haar geen beweging kan geven in de winter op de nieuwe stal. want we gaan er dan 3 dagen hoogstens 4 dagen er heen omdat het wel verder is. die mensen zetten de paarden altijd buiten als het niet vriest. maar als het wel vriest ja dan staat ze op stal. ik weet niet of jullie het begrijpen

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:19

@cocochanel. Ik heb in het verleden ook bij een stal gestaan waar alleen een buitenbak was. Had me toen ik er ging staan ook voorgenomen om met de trailer op pad te gaan in de winter. Het was een leuk idee maar met sneeuw ga ik niet met m'n trailer en paard glijden terwijl we juist dan afhankelijk van de binnenbak waren. Dat is uiteindelijk ook de reden geweest dat ik ergens anders heen ben gegaan. M'n paard is 21 en die wil ik gewoon niet meer weken stil zetten.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 20:36

@moi22 : ik heb precies het zelfde ik wil mijn paard van 20 niet stilzetten door de winter

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:40

Ik rijd de hele winter door in de buitenbak.. Als er sneeuw ligt is de bak zacht, doordat de sneeuw isoleert. Wanneer het bevroren is, gebruikt de stal pekel en wordt hij meerdere keren gesleept. En op bijvoorbeeld zondag wanneer hij niet gesleept wordt, is hij nog vlak en prima te rijden. In ieder geval de stap en de draf. Jarenlang een binnenbak gehad, mis hem nogsteeds niet.:)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:23

Is het niet gewoon duidelijk dat de meid naar een stalling wil en niet in een buitenbak wil hobbelen?

Foxylady117

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:42

Dat lijkt mij ook Slvna

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:46

Kun je niet een iets minder luxe stal huren met binnenbak?
als ik bij ons kijk moet je wel 10 min stappen of met een trailer maar dan kun je 356 dagen rijden voor 100 euro :)
en voor 170 euro in de maand hebben we alles erop en eraan.

misschien kun je ook even op opletten of er zoiets te vinden is?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 21:49

@ ietjelover : bij ons in de buurt is het heel moeilijk om een stalling te vinden. wij betalen op mijn huidige stal 200 euro per maand en dat word gewoon te duur. maar voor minder dan 200 euro kan ik niet een stal krijgen met binnenbak

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:36

Is je paard stressgevoelig (bij verandering voeder of -tijd, verandering van omgeving, 'maatjes') ? Zo nee, hup de trailer op in oktober en naar een stalling met binnenbak.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:00

200 :oo doe mij dat! ik betaal 300 voor stal zonder binnenbak :\

Binnenbak betalen we hier rustig 400 voor.. en stallen onder de 150 zijn hier niet..

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 23:03

@ smurffie : wow! wat duur! niet normaal gewoon

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:10

Uit je andere topic..

shalana1995 schreef:
@ Dabo : ik heb 2 jaar op mijn huidige stal gestaan. ik ben al wel eerder verhuist met haar. maar ik vond het nooit leuk vooral de eerste week was niet leuk. want alles moet wennen,alles is anders.

Die stress zou ik niet elk jaar 2x willen.. het is prima te doen met alleen een buitenbak en kun je dan niet met haar buiten rijden op zulke dagen? Of desnoods gaan wandelen als het je écht om het niet stilzetten gaat.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:12

2 van de 52 weken stress per jaar, niet zo een ramp toch?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:17

xSlvna maar waarom zou je het opzoeken?
Ik heb bijvoorbeeld een all weather turf bak, alleen met echt flinke sneeuw wordt je beperkt tot stap en draf.
Verder het hele jaar rond super te rijden! (Betaal dan dus ook wel 300 haha)

In ken binnenbakken die slechter te rijden zijn!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:14

Ja maar het is de voordelen en de nadelen bij elkaar zetten...

Nadelen naar binnenbak-stalling (om het zo maar te noemen) :
- Prijs
- Korte tijd stress

Voordelen naar binnenbak-stalling :
- Paard hele jaar door te rijden, iets wat enorm belangrijk is voor een paard op leeftijd, zie het bij mijn eigen.
- Niet afhankelijk van weersomstandigheden
- Iedere dag stap, draf én galop, zelfs springen is mogelijk
- Zelf geen bevroren handen, voeten, benen, wangen door de regen oid
- Paard heeft het minder koud

Nogmaals, paard is op leeftijd, heb de mijne deze winter ook op rust gezet, maar man-o-man wat is die er op achteruit gegaan, zit niet lekker in zijn vel, niet fit, niet actief, kan binnenkort weer zijn hele bespiering en conditie opnieuw gaan 'krijgen' met 24 jarige leeftijd. Ben dus ook niet van plan om zodra de conditie er weer is hem ook maar een week op rust te zetten voor de komende jaren zolang dat niet nodig is.
Rust roest, onthoud dat.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:27

xSlvna schreef:

Wie zegt dat t 2 weken stress is? Die van mij gaat nog mee naar meerdaagse concoursen ed waar ik hem ook stal als dat uitkomt. Zo lang er maar eten en paarden zijn vindt ie t wel best. De enige keer dat ik iets van stress gemerkt heb was toen ik m met een concours als eerste in een lege stal zette. Toen heeft hij even gehinnikt maar toen het volgende paard kwam was dat meteen over. Voor zo'n paard als die van mij is 2x per jaar verhuizen echt geen ramp.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:35

moi22 schreef:
xSlvna schreef:

Wie zegt dat t 2 weken stress is? Die van mij gaat nog mee naar meerdaagse concoursen ed waar ik hem ook stal als dat uitkomt. Zo lang er maar eten en paarden zijn vindt ie t wel best. De enige keer dat ik iets van stress gemerkt heb was toen ik m met een concours als eerste in een lege stal zette. Toen heeft hij even gehinnikt maar toen het volgende paard kwam was dat meteen over. Voor zo'n paard als die van mij is 2x per jaar verhuizen echt geen ramp.

Ik ging hierop in ...

Elan_GV schreef:
shalana1995 schreef:
@ Dabo : ik heb 2 jaar op mijn huidige stal gestaan. ik ben al wel eerder verhuist met haar. maar ik vond het nooit leuk vooral de eerste week was niet leuk. want alles moet wennen,alles is anders.

Die stress zou ik niet elk jaar 2x willen.. het is prima te doen met alleen een buitenbak en kun je dan niet met haar buiten rijden op zulke dagen? Of desnoods gaan wandelen als het je écht om het niet stilzetten gaat.

Mijne kan ik ook telkens in een nieuwe box zetten (met tralies, alleen planken, hele open box, met veel paarden rondom of juist geen paarden) of in een andere tuin (alleen tegels, alleen gras, met honden en bomen of helemaal in zijn up) en het enige wat die keer op keer op keer op keer weer doet is een rondje lopen (alles verkennen), een leuk plekje uitzoeken, knorren of er ergens iemand brokken brengt en zo niet staat die binnen 5 minuten te slapen, een half uur later loopt die nog een rondje en gaat die weer slapen, of er moet al toevallig een mens of dier zijn, dan kijkt die even.