staan jullie liever op een kleine of grote pensionstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:35

Het is maar net wat voor mensen er rondlopen vind ik... Ik sta zelf op een grote stal (rond de 75 paarden) en ik heb het er prima naar m'n zin. De mensen zijn gezellig, weinig gedoe, lekker de ruimte... Als er een hoop 'rotte appels' rond hadden gelopen had ik het denk ik wel minder naar mijn zin gehad. En als je niet zo van drukte houd is een kleine stalling natuurlijk handiger.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:58

eerst stond ik op een manege waar ik het rijden ook geleerd heb is erg leuk had er een leuk vrienden groepje ook buiten de paarden om kon ook goed met de eigenaar overweg mog ook vaak mee met de kar
toen stopte de manege en werd verhuurt toen werd het minderleuk er kwamen steeds meer van die kakmensen en er werd steeds meer geroddelt heb er uiteindelijk een jaar gestaan wegens toen niet meer op jou niveau te kunnen rijden werd er veel geroddelt toen daarna naar een andere pensionstal gegaan waar veel recreatief werd gereden en een super instructrice toen ook met sprongen vooruit gegaan zowel ik als paard ook heel gezellig onderling gen geroddel maar toen het nadeel de pensioneigenaar was nie so aardig eerder een k**t mevrouw hahaa dua daar jaar gestaan en toen kwam de droom uit paard aan huis nog een pony erbij en nu is de rest van de nieuwe kudde onderweg haha
maar dan vind ik thuis toch het beste je kunt alles zelf bepalen igeen zeurende pensionhouder geen geroddel en oke je staat dan wel alleen en geen gezellighed maar daarvoor ga ik nu lessen bij de plaatselijke rij/men vereniging en lekker buitenrijden met de andere paardeneigenaren in de straat
maar als je dan toch voor grote pensionstal of kleine moet kiezen dan kies ik toch liever voor een kleine want daar is veel minder geroddel en je kent elkaar
lang verhaal mar vind het so wel duidelijk genoeg van mezelf haha
groetjea damien82

_Nancy

Re: staan jullie liever op een kleine of grote pensionstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:08

Ik sta op een middel-grote stal (vind ik :+)
Volgens mij kunnen er zo'n 50 paarden staan, maar het is altijd lekker rustig en je kunt altijd je ding doen.

Ik sta liever niet op zo'n echte 'sportstal' en gelukkig is dat hier ook niet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:36

Ik denk dat het heel erg verschilt per persoon wat iemand fijn vind.
Ik heb zelf altijd aan huis gehad, ideaal maar had alleen buitenbak en trainde 2x in de week bij de club waar ik rijdend naar toe ging (zo een 15 minuten) en in de winter mochten we bij de manege rijden, was altijd goed te doen.
Toen ben ik particulier gaan staan bij iemand met 4 andere pony's die van hun zelf waren, vond ik iets minder omdat ik enige pensionklant was en soms ongemakkelijk voelde.
Nu sta ik op een kleinschalige pensionstal met ongeveer 7 van hun eigen paarden en ben de 4e pensionklant, dit bevalt bij echt super goed, wel rust maar soms ook gezellig een praatje maken en het beste van allemaal, mijn paard heeft er nog nooit zo goed uitgezien en is superrelax omdat ze het zo naar de zin heeft.

Ik denk als ik jou mening zo lees ts dat jij beter kunt blijven staan waar je nu staat, en eigenlijk het enige voordel vind dat het dichterbij is, klopt dat?
Ga je gevoel achterna en kies vooral voor je paard, die staat er ten slote de hele dag, jij maar een paar uurtjes.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:46

Ik vind dat het allebei z'n voor en nadelen heeft. Als je alleen, of met weinig andere mensen, staat, is het natuurlijk altijd lekker rustig, weinig geroddel, enz. Maar vaak heb je dan wel minder faciliteiten. Het grote voordeel van een stal met veel mensen is wel dat als er iets is met je paard (als je bijvoorbeeld even iemand nodig hebt die wil kijken hoe je paard loopt oid) er bijna altijd wel iemand aanwezig is die even kan kijken, of kan oordelen over bepaalde situaties. Maar het grote nadeel vind ik wel dat je nooit alleen op stal ben(of zelden), en ook niet vaak alleen in de bak rijd.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:52

Ik heb op een manege gestaan, een pensionstal met +- 20 paarden en sta nu op een stal met 5 pensionpaarden en 4 eigen paarden. En ik moet zeggen, doe mij maar lekker een kleinschalige pensionstal als deze.
De zorg voor mijn paarden is persoonlijk en heb het idee dat er veel beter op ze gelet wordt. Ook is er minder gedoe met minder mensen :+ En ze kunnen lekker dagelijks naar buiten, iets wat bij grotere stallen vaak moeilijker is.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 13:03

bijna het enige voordeel van de grotere pensionstalling vind ik idd de afstand: het is lekker dichtbij. Verder nog de binnenbak en de mogelijkheid lid te worden van de rijvereniging inclusief twee keer per week les.

De nadelen imo: de drukte, (bijna) nooit de bak voor jezelf hebben, wachten totdat/of je je paard kan losgooien in de winter, niet terecht kunnen als er lessen zijn, je moet daar dus rekening mee houden.

De grote pensionstalling is ook 80 euro per maand duurder, maar daar tegenover staat dat ik dan geen benzinekosten meer heb (zal ongeveer die 80 euro zijn).

Verder sta ik nu erg naar mijn zin, heb enorm veel hulp aan de staleigenaar. Heb ik ook wel nodig, ben een vrij onzekere ruiter. Als ik aan de longe wil rijden dan helpt hij me, als ik onzeker ben over de gezondheid van paard of met andere vragen over de verzorging zit kan ik terecht bij staleigenaar. Ik beschouw onze stal ook echt als onze stal (we doen alles samen) en voel me er thuis.

Voor mijn dochtertje is die grotere stalling misschien leuker omdat er veel kinderen zijn. Het sociale leven is daar groter en je hebt (of je nu wilt of niet) meer contact met stalgenoten, ook omdat je er samen mee in de lessen zit of samen meedoet aan (onderlinge) wedstijdjes enzo. Ze gaan ook samen op (pony)kamp bv....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:10

ik sta het liefste kleinschalig :j
ik stond met de dames een paar jaar bij een particulier,zelf hadden ze een paar paarden, ik stond er als eerste pensionner en later zijn er nog ene paar bijgekomen, maar we stonden met max 5 eigenaren bij hen,
als mijn merrie uit de opfok terug komt is dat weer de eerste optie , vind het heerlijk. alles in overleg, staldiensten onderling verdelen en gaan .
grote stallen daar aard ik niet :n

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:12

Geen grote stal voor mij (wat bedoel jij eigenlijk bij groot?) Maar ik zou dus zelf nooit meer op een grote pensionstal willen staan. Gewoon een klein clubje mensen met dezelfde passie en doelen is het fijnst. Dus groepje recreatieruiters of juist een groepjes dressuurruiters bij elkaar. Dan krijg je minder snel conflicten door menings verschillen. Door met een paar mensen te zijn houd je het gewoon gezellig. Ervaring leert toch dat er op vrijwel elke pensionstal gezeur is, hoe klein het probleem ook is en dat is zo jammer. Maar volgenms mij houd je dat gewoon altijd in de paardenwereld.
Wat jij echter nu omschrijft vind ik niet te vergelijken met een kleine pensionstal aangezien jij de enige klant bent. Kan zo zn voordelen hebben hoor, maar geheel afhankelijk van de pensionstal bij jou in de buurt zal het echt nog niet zo'n gekke gedachte zijn om te verhuizen met je paardjes.

Zelf vind ik het belangrijk dat mijn paarden veel buiten komen. Dat versta ik onder 'goede verzorging'. Voor een ander is dat weer anders en die vind het weer belangrijk dat het paard veel onder toezicht is van mensen etc.. De vraag is vooral, wat vind jij zelf belangrijk? Wat is voor jouw paarden het fijnst? Speelt geld een rol? Tijd? Verzorging? Gezelligheid? Ik zou dat eens rustig op een rijtje zetten voor jezelf.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:56

Onze stal is vrij klein, zo'n 40 paarden. Ik vind dat zelf erg prettig. Iedereen kent elkaar wel, er worden dingen onderling georganiseerd. Op deze manier is het verloop ook minder groot, en zeker in een hit actief waarin de paarden dus in kudde verband buiten staan is dat fijn.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:16

Het zou voor mij afhangen wat de sfeer op de stallen is en of er mogelijkheid tot weidegang is.
Ik sta nu op een grote manege/pensionstal met in totaal 90 paarden.
De stal heeft 2 binnenbakken en 3 buitenbakken dus je kan altijd rijden daarnaast zijn er 4 paddocks, 2 longeerringen ( waarvan 1 overdekt) en heeft iedereen zijn eigen wei, ik heb geen last van (manege)drukte omdat ik apart van het hoofgebouw in een zelfzorgunit sta met drie anderen, daar kijkt niemand op je vingers wat ik persoonlijk fijn vind! Ook mogen we van de eigenaren best veel wat naar eigen smaak inrichten betreft in ruil daarvoor houden wij het schilderwerk bij en andere kleine dingetjes (de verf wordt uiteraard wel door de eigenaar gekocht)

Het enige wat voor me gedaan wordt is het voeren tegen een kleine vergoeding per maand. Hooi, stro en brok kopen we zelf in zo kunnen we zelf betalen wat en hoeveel ons paard krijgt. De stal mesten en strooien we ook zelf. Kortom de luxe van een grote stalling gecombineerd met de rust en privacy van een kleine privestal, ideaal.

abcde123ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:46

Mijn verzorgpony staat gestald op een redelijk kleine stal (30 paarden). Voorheen stond ze op een grote stal (60 paarden). De huidige stal is veel gezelliger, rustiger, leuker en er is meer accomodatie. Er is alleen geen binnenbak, maar ik voel me meer op m'n gemak op een kleine stal. Je wordt niet van alle kanten verbeterd en als je bijv. wil gaan springen kan dat gewoon, omdat er geen 20 mensen in de bak rijden. Ik prefereer de kleine stal, maar het is voor elke stal een ander verhaal natuurlijk.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:24

ik sta op een stal met 7 paarden, waarvan er maar 4 gereden worden.
Ik vind dit persoonlijk veel fijner dan een grote, dat komt denk ik omdat mijn paard érg snel afgeleid en schrikkerig is. En in drukte of uberhaubt tussen mensen kan ik me niet goed concentreren haha..

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:58

ElineCath schreef:
ik sta op een stal met 7 paarden, waarvan er maar 4 gereden worden.
Ik vind dit persoonlijk veel fijner dan een grote, dat komt denk ik omdat mijn paard érg snel afgeleid en schrikkerig is. En in drukte of uberhaubt tussen mensen kan ik me niet goed concentreren haha..

Niet vervelend bedoeld, maar gelijk de oorzaak gevonden waarom je paardje snel is afgeleid en schrikkerig is.

_SimoneSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:02

Ee kleine gezellige pensionstal , niet te klein , maar gewoon dat je sowieso iedereen ken , des te gezelliger

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 20:52

Aartje schreef:
Geen grote stal voor mij (wat bedoel jij eigenlijk bij groot?) Maar ik zou dus zelf nooit meer op een grote pensionstal willen staan. Gewoon een klein clubje mensen met dezelfde passie en doelen is het fijnst.
Wat jij echter nu omschrijft vind ik niet te vergelijken met een kleine pensionstal aangezien jij de enige klant bent. Kan zo zn voordelen hebben hoor, maar geheel afhankelijk van de pensionstal bij jou in de buurt zal het echt nog niet zo'n gekke gedachte zijn om te verhuizen met je paardjes.
De vraag is vooral, wat vind jij zelf belangrijk? Wat is voor jouw paarden het fijnst? Speelt geld een rol? Tijd? Verzorging? Gezelligheid? Ik zou dat eens rustig op een rijtje zetten voor jezelf.

Er staan ongeveer 40 pensionpaarden en 20 manegepaarden. Dit noem ik een grote stalling.
Ik denk dat het voor mijn paard niet uitmaakt waar ze staat. Ja, ik kan vaker langskomen, maar of ze dat nu zo leuk vindt?!
Geld maakt niet veel uit, is ongeveer hetzelfde.
Verzorging is denk ik ook ongeveer hetzelfde, al houdt mijn staleigenaar de gezondheid van de paarden (ook die van mij) dagelijks in de gaten, hij zegt bv:"je merrie heb ik horen hoesten vandaag", dat zal op de grote pensionstalling niet gebeuren denk ik. Staan veel te veel paarden.
Gezelligheid; veel stalgenootjes kan gezellig zijn maar die drukte daar houdt ik eigenlijk niet van. Ik kom voor de ontspanning naar mijn paard en zit eigenlijk niet te wachten op (veel) sociale contacten....

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:29

martine0503, ja dat denk ik ook, al moet ik zeggen dat ook met andere erop het een oplettend paardje blijft, maar het ligt ook zeker aan mij

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:29

Ik liefst op een kleinere, gezellig met nog wat andere..

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:58

Ik sta nu op een stal met 3 andere mensen (en dus 3 andere paarden). Bevalt mij goed, want het is overzichtelijk en als er iets geregeld moet worden geeft dat niet zo veel gedoe. Maar wij moeten dan ook alles zelf doen op stal, mocht ik volpension staan dan zou ik het niet zo'n punt vinden om met meer mensen te staan, dan hoeft immers niet alles te worden afgesproken en geregeld.

Maar ben niet weg van de hele grote stallen (met meer dan 30 paarden ofzo), vind het onoverzichtelijk en bovendien doet het daar vaak wat onpersoonlijk aan. Vind het nu bovendien fijn dat ik de bak altijd voor mezelf heb, sta je op een grote stal dan is de kans toch groot dat je moet delen...

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:30

Ts, als ik je zo hoor. Lekker blijven staan waar je nu staat.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 08:01

Ik kom van een grote manege, totaal meer dan 100 paarden, waarvan ruim 60 pensionklanten.
Sta tegenwoordig veel kleinschaliger, 27 pensionpaarden/pony's en nog 7 paarden/pony's van de staleigenaar.
Ik heb het hier veel meer naar mijn zin, al is er geenbinnenbak.
Als enige pensionklant zou ik wel weer te weinig vinden, een béétje aanspraak of gezamelijk buitenrijden is ook wel erg gezellig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:47

TS: lekker blijven staan waar je staat zou ik zeggen :j

Je bent (terecht!!) erg gehecht aan de staleigenaar die goed voor jou en je paard zorgt, en dat is enorm veel waard! Zeker als hij je ook echt goed helpt met het rijden en je onzekerheid, je hebt best kans dat men (of tenminste een groepje) op een grote stal daar een beetje lacherig / roddel-achtig over gaat doen als je onzeker bent.

En sowieso zeg je dat je niet echt zit te wachten op zoveel vol om je heen :)

En daarbij begrijp ik dat je kans hebt dat je paard in de winter helemaal niet naar buiten komt wanneer je niet los kunt gooien. Dan zal je paard inderdaad wel blij zijn als je meerdere keren per dag komt...om hem uit dat hok te halen :(:) Maar zelf zit je tegen een sneu opgehokt paard aan te kijken...

Ik denk dat je beter heel blij kunt zijn met je huidige stalling en vooral die eigenaar lijkt me echt goud waard +:)+

DeMaJai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:50

Ik sta op een kleine pensionstal waar 2 pony's, 2 paarden en 1 shetlander

Heb het erg naar me zin waar ik sta geen gezeur

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 10:30

pmarena schreef:
TS: Ik denk dat je beter heel blij kunt zijn met je huidige stalling en vooral die eigenaar lijkt me echt goud waard +:)+

Ja, dat is ook zo. Daarom twijfel ik ook. Voor mijn dochtertje is het niet zo leuk dat er bij ons geen anderen staan denk ik. Voor haar is het verenigingsleven denk ik wel leuker.....

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:35

max66 schreef:
pmarena schreef:
TS: Ik denk dat je beter heel blij kunt zijn met je huidige stalling en vooral die eigenaar lijkt me echt goud waard +:)+

Ja, dat is ook zo. Daarom twijfel ik ook. Voor mijn dochtertje is het niet zo leuk dat er bij ons geen anderen staan denk ik. Voor haar is het verenigingsleven denk ik wel leuker.....

Rijdt je dochter ook of gaat ze alleen mee? Denk vanuit het paard. Het paard staat daar elke dag 24/7 en jullie komen er nu 4x in de week. Je krijgt alle hulp die je nodig hebt. Is die extra gezelligheid zoveel belangrijker voor je dochter dat je al die andere dingen wil opgeven? Die gezelligheid krijgt ze toch ook op andere manieren? Zelf zit je met rijden ook niet te wachten op extra drukte. Bij de evt nieuwe stalling hoor ik meer nadelen voor het paard en eigenlijk geen enkel voordeel waar het paard blijer van zou worden.