Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
shirleyp schreef:Ik heb het idee dat rustdagen vaak meer voor de ruiter zijn dan voor het paard. Paarden hebben juist veel beweging nodig, zeker wanneer ze al niet veel buiten komen. Overigens niet te verwarren met training. 7 dagen in de week rijden of pittige longeersessies gaan mij ook te ver. Op een rustdag een beetje longeren aan een halstertje lijkt mij juist erg fijn voor een paard, zeker wanneer ze de hele dag op stal hebben gestaan. Ik denk dat vooral de afwisseling erg belangrijk is in een goed trainingschema. Zowel in vorm als intensiteit.
Mijn paard heeft 1x per week een rustdag. Ik zet hem dan extra lang in de paddock of ga wandelen. In de mooie helftvvan het jaar staat hij de hele dag op de wei, dan doe ik niks extra. Die rustdag is echt meer voor mezelf denk ik, ik plan hem vaak op dagen waarop ik weinig tijd heb.
rowo schreef:vanLotje schreef:ik voel me bijna schuldig, maar mijn paard heeft geen rust-dag.
Hij is 20, wordt elke dag bereden of gelongeerd. En als je bedenkt dat dat max 1uur (buitenritjes uitgezonderd) per dag is dan heeft 'ie niks te mauwen
Of het moet zo zijn dat ik geen zin heb om te rijden, dan gaan we lekker wandelen, maar da's vanwege mijn luiheid, en niet omdat 't een rust dag is
Waarom geen rustdag? Jij werkt toch ook niet 7 dagen per week?
Anoeska schreef:Er zijn rustdagen die voor mij als ruiter zijn, omdat ik 's avonds een andere afspraak heb. Maar ik bouw in mijn training ook heel bewust rustdagen in voor mijn paard. Ik merk dat mijn paard niet fijner gaat lopen als ik iedere dag aan het trainen ben. Dus iedere week zijn er een aantal dagen bewust rustdagen, meestal de dag na een zware training. Mijn paard staat dan nooit de hele dag stil / op stal. Maar er wordt niet gewerkt (wel bewogen).