Rustdag(en)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:51

In de zomer mogen ze lekker op de wei met elkaar. ;)

shirleyp

Re: Rustdag(en)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:13

Ik heb het idee dat rustdagen vaak meer voor de ruiter zijn dan voor het paard. Paarden hebben juist veel beweging nodig, zeker wanneer ze al niet veel buiten komen. Overigens niet te verwarren met training. 7 dagen in de week rijden of pittige longeersessies gaan mij ook te ver. Op een rustdag een beetje longeren aan een halstertje lijkt mij juist erg fijn voor een paard, zeker wanneer ze de hele dag op stal hebben gestaan. Ik denk dat vooral de afwisseling erg belangrijk is in een goed trainingschema. Zowel in vorm als intensiteit.

Mijn paard heeft 1x per week een rustdag. Ik zet hem dan extra lang in de paddock of ga wandelen. In de mooie helftvvan het jaar staat hij de hele dag op de wei, dan doe ik niks extra. Die rustdag is echt meer voor mezelf denk ik, ik plan hem vaak op dagen waarop ik weinig tijd heb.

PaulienvS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:30

Bij ons op de manege hebben ze volgens mij 1 of 2 rustdagen.
Dat weet ik niet precies.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:06

shirleyp schreef:
Ik heb het idee dat rustdagen vaak meer voor de ruiter zijn dan voor het paard. Paarden hebben juist veel beweging nodig, zeker wanneer ze al niet veel buiten komen. Overigens niet te verwarren met training. 7 dagen in de week rijden of pittige longeersessies gaan mij ook te ver. Op een rustdag een beetje longeren aan een halstertje lijkt mij juist erg fijn voor een paard, zeker wanneer ze de hele dag op stal hebben gestaan. Ik denk dat vooral de afwisseling erg belangrijk is in een goed trainingschema. Zowel in vorm als intensiteit.

Mijn paard heeft 1x per week een rustdag. Ik zet hem dan extra lang in de paddock of ga wandelen. In de mooie helftvvan het jaar staat hij de hele dag op de wei, dan doe ik niks extra. Die rustdag is echt meer voor mezelf denk ik, ik plan hem vaak op dagen waarop ik weinig tijd heb.

Maar op zich is daar ook niets mis mee toch? Mits het paard gewoon uit zijn hok komt? Ik ken er helaas ook genoeg, waar het paard dan meer dan 24 uur achtereen op stal blijft.

Een rustdag voor het paard is soms idd ook een rustdag voor mij. T is voor mij hobby, ondanks dat ze volop in de sport lopen, maar heb ook wel eens een dag geen zin. Dan mest ik alleen alle stallen, buiten lopen ze toch wel de hele dag.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:00

Er zijn rustdagen die voor mij als ruiter zijn, omdat ik 's avonds een andere afspraak heb. Maar ik bouw in mijn training ook heel bewust rustdagen in voor mijn paard. Ik merk dat mijn paard niet fijner gaat lopen als ik iedere dag aan het trainen ben. Dus iedere week zijn er een aantal dagen bewust rustdagen, meestal de dag na een zware training. Mijn paard staat dan nooit de hele dag stil / op stal. Maar er wordt niet gewerkt (wel bewogen).

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:01

rowo schreef:
vanLotje schreef:
ik voel me bijna schuldig, maar mijn paard heeft geen rust-dag.
Hij is 20, wordt elke dag bereden of gelongeerd. En als je bedenkt dat dat max 1uur (buitenritjes uitgezonderd) per dag is dan heeft 'ie niks te mauwen :D

Of het moet zo zijn dat ik geen zin heb om te rijden, dan gaan we lekker wandelen, maar da's vanwege mijn luiheid, en niet omdat 't een rust dag is

Waarom geen rustdag? Jij werkt toch ook niet 7 dagen per week?

ik beweeg wel 7 dagen per week :) Moet ook zeggen dat hij niet bere hard meer hoeft te werken hoor, 2 a 3 dagen bak/dressuur, de rest naar buiten/spelen/wandelen
En wat hierboven ook wordt gezegd; hij staat practisch de hele dag buiten, en s'zomers 24/7 op het land.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:08

Anoeska schreef:
Er zijn rustdagen die voor mij als ruiter zijn, omdat ik 's avonds een andere afspraak heb. Maar ik bouw in mijn training ook heel bewust rustdagen in voor mijn paard. Ik merk dat mijn paard niet fijner gaat lopen als ik iedere dag aan het trainen ben. Dus iedere week zijn er een aantal dagen bewust rustdagen, meestal de dag na een zware training. Mijn paard staat dan nooit de hele dag stil / op stal. Maar er wordt niet gewerkt (wel bewogen).

Wat doe jij dan de dag na een zware training?
Ik doe juist niet een 'rustdag' na een zware dag.
De dag na een zware training of wedstrijd hebben we een dag relaxe arbeid. Dus wel rijden of longeren. Maar dan lang laag en vw nw

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:32

Een dag na een zware training gaat m'n paard zo lang mogelijk het land op overdag, zodat ze dan al vrij kan bewegen. Verder vaak nog even de stapmolen in, om echt even door te stappen. En eventueel 's avonds nog even los aan een longeerlijntje om nog even de spieren wat los te houden. Maar meestal geen echt werk.

Het komt trouwens wel voor dat ik de dag na een zware training een half uurtje vwnw rij, of even het bos in ga.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:37

Had toevallig een poosje terug een discussie met iemand die de dag na de wedstrijd haar paard altijd stil zet. Paard loopt Z dressuur. En staat dan echt stil op een half uurtje los in de paddock waar ze niets doet na.
Mijn manier is het niet. Spieren herstellen naar mijn idee niet door na zware arbeid geheel stil te zetten.

Kijk als je de mogelijkheid hebt je paard zolang mogelijk buiten te zetten dan is het nog wat anders.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:09

Mijn pony staat 24/7 op de wei en op zijn vrije dagen komt hij de wei niet uit. Krijgt hij alleen een aai over zijn bol en een gevulde hooibak en dat is het dan.

Dan zijn er nog trainingsdagen, waarop we fanatiek in het bos aan het trainen zijn, en relax-dagen, waarop hij even de benen strekt aan een longeerlijn, of een ommetje zonder zadel gemaakt wordt.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:47

een rust dag hier betekend niet rijden > ze staan gewoon wel de hele dag op wei (nouja nu in de winter van half9 tot een uur of 3) en dan kan het zijn dat ik ga poetsen of knuffelen. maar ik kom er zowiezo wel alleen ga ik dan niet rijden.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:11

Mijn paard staat in een hit actief en loopt dus 24/7 buiten. Ze heeft een rustdag wanneer ik er een dagje niet ben of een keertje geen zin heb om te rijden/ longeren. Dan ga ik wandelen of lekker tutten. Ik ben van mening dat rust net zo belangrijk is als de training zelf. Voor der spieren, maar ook voor haar koppie. Door zoveel mogelijk afwisseling blijft het voor leuk.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:32

In de zomer gewoon de hele dag op het land, en nu gaan we wandelen en grazen op z'n rust dag. :)

mariadaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:28

een paard heeft volgens mijn niet echt per se een rustdag nodig, maar jij zelf wel! ander hou je het echt niet vol

paardengek84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:12

Bij mij staan ze ook 24/7 buiten, ook in de winter.
Een rustdag is voor mij en de paarden ook echt een rustdag :D
Ik kom in de ochtend, alleen even bij de paarden om hooi en water te geven.
In de middag ff check, hooi en water
In de avond krijgen ze wat lekkers, hooi en water voor de nacht

Want ik merk aan de paarden, als ik rond loop op stal/weide, dat ze nieuwschierig zijn en kijken
wat baasje allemaal aan het doen is, dus vandaar dat ik zorg, dat er dan ook rust is rondom de weide/schuilstal ;)

Moppie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:21

Een rustdag is bij mij ook echt rustdag, en dan doe ik niks met hem. Hij staat de hele dag buiten met 2 vriendjes, dus beweging krijgt hij toch wel.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:41

een rustdag is voor mijn paard lekker buiten staan

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:47

Een rustdag, pony zoals gewoonlijk zo lang mogelijk buiten. Stal uitmesten, voeren en een lekkere poetsbeurt

Chaarxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:52

Als mijn pony een rustdag heeft staat ze in de winter altijd in de paddock en voor de rest doe ik eigenlijk niks. (soms poetsen.)
In de zomer staat ze op het land.

Penguin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:30

Mijn verzorgpony stond altijd buiten. Dus een rustdag was gewoon een uitgebreide poetsbeurt en de normale dagelijkse werkzaamheden.

sjaron99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:26

Voor mijn paarden is een rustdag in de zomer lekker op de wei, in de winter los longeren zonder bij te zetten oid. En natuurlijk hun dagelijkse poetsbeurt.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:29

Voor mijn paard is een rustdag niet werken,maar wel altijd naar buiten kunnen: uitloopstal of in de zomer het land op.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:32

Mijn paard staat ongeveer 5 uur per dag met een vriendje in de paddock. 's Zomers hele dagen op het land. (8 tot 8)

Hij heeft ongeveer 2 dagen vrij per week (word van de zomer 4 jaar) dat betekend of lekker extra in de paddock of wandelen langs de weg.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:38

mijn is nog vrij jong, word april 4.
Hij heeft meerdere rustdagen in de week, meestal rij/longeer ik 3 of 4 keer per week.
soms ga ik op een vrije dag wandelen, soms een poetsbeurt en klaar.
Soms helemaal niks.... zie ik hm zelfs niet eens :-) aangezien alles al gedaan word en hij de
hele dag buiten staat.
vandaag heeft hij ook vrij, heb hem uitgebreid gepoetst (verhaard als een dolle)
en wat oefeningen gedaan, tussen voorbenen met snoepje, opzij brichting zn heup enzo.
morgen mag ie weer iets harder werken.... als is t nog niet veel, zijn wolfskiezjes zijn er uit dus mag even niet rijden,
springen aan longe gaat t worden :-)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:56

Een rustdag is bij mij echt niets doen. Lekker de hele dag op de wei kuieren. Zelfs niet knuffelen of fruttelen. Ik vind dat een paard dat wel nodig heeft. In de eerste plaats mentaal. Toen ik mijn paard twee weken lang iedere dag minstens een halster aandeed, werd ze heel kriegel. Ik denk dat een paard het echt wel kan waarderen als die eens een dag zonder mens om zich heen kan doorbrengen.