Weiland paard-klaar maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:14

5 jaar gleden eerst gemaaid toen pas de paarden erop
Nu is een stuk opnieuw gezaaid in najaar en daar wil ik wel schapen op

BlueMilk

Re: Weiland paard-klaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:58

Ik volg ook even.

Wij hebben zelf een stuk die nu nog braak ligt. Ik vroeg mij af welke periode op het jaar dit best ingezaaid wordt. Iemand tips? Er heeft maïs op dat stuk gestaan afgelopen zomer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:00

najaar inzaaien, als de grond nog warm is, maar wel nat, september ongeveer

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:01

Ik hoop volgende maand een deel van het pad in te kunnen zaaien.

En dat we dan geen al te droog voorjaar krijgen :P

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:03

Lynn_Nikita schreef:
najaar inzaaien, als de grond nog warm is, maar wel nat, september ongeveer

Bedankt. Eigenlijk wou ik deze zomer mijn paard op dat stuk maar de maïs heeft er heel lang opgestaan. :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:05

als je de mogelijkheid hebt met veel sproeien kan voorjaar ook, maar najaar is het beste
mais is meestal september oktober eraf en dan had je nog kunnen inzaaien

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:09

Je kunt wel zaaien in het vroege voorjaar maar dan duurt het wel lang voordat paarden erop mogen - het gras moet een zode vormen anders vertrappen ze je nieuw ingezaaide land binnen de kortste keren. In September zaaien is daarom beter want dan krijgt het gras de kans nog te groeien en is er in het voorjaar meestal al wel een stevige zode.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:14

Ja dat had ik al eens ergens gelezen. Er moet trouwens nog heel wat gebeuren, nog alles eigenlijk. Palen, draad, schuilhok.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:16

Jannepauli schreef:
:o Oeps.. foutje, inderdaad hoe lager de ph, hoe zuurder.. (was nog niet goed wakker geloof ik!)
Een PH van rondom 5 is goed voor het paard..

Mos is inderdaad zuurminnend dus zal op zure grond makkelijker groeien. Ik kan niet beoordelen op grond waarvan men dan adviseert dat er geen kalk nodig zou zijn - kalk is hoe dan ook het middel om de grond minder zuur te maken.

Weet je dat zeker?

"De pH van een paardenweide zou tussen de 6,5 en 7,2 moeten zijn." bron: http://www.levendehave.nl/kennisbank/paarden/paardenwei

(De reden dat ik het vraag is dat ik van het najaar heb bekalkt maar ook toen kwam ik er niet uit wat de ideale pH is voor een paardenweide. Mijn land had een pH tussen de 5 en 6 - verschilde waar je meette - en heb uiteindelijk een hoeveelheid kalk gestrooid die genoeg was voor een pH van 7 op veengrond. Maar nu ik jouw post lees ga ik toch twijfelen).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:57

Jannepauli schreef:
Je kunt wel zaaien in het vroege voorjaar maar dan duurt het wel lang voordat paarden erop mogen - het gras moet een zode vormen anders vertrappen ze je nieuw ingezaaide land binnen de kortste keren. In September zaaien is daarom beter want dan krijgt het gras de kans nog te groeien en is er in het voorjaar meestal al wel een stevige zode.

Wachten met zaaien tot september duurt nog langer :P

Vandaar :)

Het gaat hier ook om een strookje waar ze absoluut niet per-sé op hoeven, het is nu helemaal aan gort vertrappeld en gereden met de trekker, was al ongelijk (heel spoor erin al toen Rena hier kwam) dus nu netjes recht trekken, frezen, inzaaien, inharken en met de trekker aanrijden en dan is het alweer redelijk stevig en kan het gras groeien. Paarden hoeven er niet op, we moeten daar van de zomer toch verder met metselen op die strook en dan is het voor onszelf wel lekker als de boel vlak en netjes is :)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:16

Bemesten met koeienmest. :) Dat doen wij ook altijd, wij hebben nu ook een stuk land opnieuw ingezaaid en word binnenkort ook weer bemest zodra het weer ''mag''.
Er is gezaaid zo ongeveer in september. Straks als de zon weer gaat schijnen en de grond opwarmt zul je zien dat de grond zichzelf hersteld.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 08:33

Hier idd ook gezaaid in september, om te zorgen dat het gras stevig genoeg zou zijn tegen de tijd dat ze erop kunnen. Wij moeten ook nog alle palen zetten en draad spannen. Ik ben er alleen nog niet over uit of we ze op het hele stuk laten lopen of dat we gaan opdelen in stukken zodat er tussendoor kan worden gewisseld. Ik ben 'bang' dat ze kleine stukjes toch eerder kapot lopen dan wanneer ze op het hele stuk staan. Das nog even puzzelen dus.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:25

Grote stukken lopen ze minder snel kapot :j

Maar zoals wij het doen, gaat het juist prima met de kleinere stukken.

Pad om de buitenrand van de wei heen gemaakt. Dit pad komt uit op de zandpaddock en stallen.

Bij erg vies weer mogen ze alleen op paddock en bij de stallen komen, omdat de wei klei is en ze dat anders aan gort lopen. Dus ze mogen dan alleen op het zand lopen.

Bij stevige bodem mogen ze ook op het pad rondom de wei lopen. Daar kunnen ze lekker rennen en gek doen, en wat grasjes opsnuffelen.

De weitjes (allemaal ter grootte van een kleine of grote bak) gaan een deel van de dag open, dus zodra ze daar op mogen dan gaan ze er eigenlijk zelden rennen, maar vooral lekker eten, rollen en liggen enzo.

Het rennen kunnen ze immers al op het pad, daar hebben ze de wei niet voor nodig :)

Dus de weitjes blijven netjes omdat ze er nauwelijks rennen en er sowieso al niet op gaan als het te nat is.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 02:23

Wat heb jij gedaan aan je land pmarena ? Bemest met wat ?
Wil het nu nl graag een keer goed bemesten . En voor volgend jaar maak ik zelf compost ;-)
Dit jaar eens kijken wat de mos doet als hij stront krijgt . En evt zaai ik door nog .
Wil nl paddock paradise idee creëren weer en als ik dat heb staan kan de zodenbemester er niet meer op .
Dan wordt het handwerk allemaal ;-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 02:31

rina schreef:
Even als voorbeeld, brandnetels. Paarden zijn er gek op en omdat er ijzer inzit zijn ze nog goed voor ze ook. Alleen als je dan mijn paarden bekijkt, ze eten niet altijd brandnetels. Alleen soms als hun lichaam er dus behoefte aan heeft. Zie het maar als een super gezond snoepje :D

Ben je nu serieus ts aan het aanraden brandnetels in haar weide te zaaien? :=
Dat moet je dus niet doen, levende brandnetels worden door paarden niet gegeten en in no-time is je hele weide overwoekerd en staan ze 2,5 meter hoog, daar wordt je dus niet blij van. Dom advies.
Als je brandnetel wilt voeren kun je beter langs de sloot een bosje knippen en in de schuur te drogen leggen, zodat ze kunnen eten wanneer ze bv op stal staan. Niet in je weide gooien want dan verspreid je dus zaad.

Verder kan ik iedereen aanraden om een paardenweide voor gebruik te laten begrazen door schapen en dat om de paar jaar te herhalen.
Daarnaast zal je weide ook wel kunstmest nodig hebben, grondonderzoek is het beste om te zien wat je moet gebruiken en heb je natuurlijk langere tijd profijt van.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 02:34

Heb ik ff geluk dat ik er 3 mini schaapjes gratis bij kreeg ....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 02:36

Je hebt mos op je weide? Heb je veel bomen/beschutting en weinig wind? Ook weinig je paarden erop?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 02:41

Ligt tegen de boskant aan . Wind komt van voor en valt mee idd . Wordt gebroken door het bos .
Weide heeft zeker 6 mnd of langer geen paard gelopen .sinds een dikke week lopen de mijne erop .
Als je het tenminste tegn mij had anneliesdj ?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:59

Ik volg ook.

Bij mij staan er ook boterbloemen op. Mos zag ik ook al weer.
Het land was al niet in topconditie toen wij het kregen. Het is wel wat beter geworden aar nog niet top.
Vorig jaar heb ik gekalkt en kuntmest gestrooid.

Ik heb twee mesthopen Die met weide/paddock mest laat ik liggen en gaat het jaar daarna over het land. Die van de winter laat ik in het voorjaar ophalen. De nieuwe mesthoop weidemest komt dan weer naast de oude. Dit jaar wil ik er nog met regelmaat kalk tussendoor op gaan strooien om het minder zuur te maken.

Het land deel ik in de zomer in drieen zodat het beter kan herstellen. Mest wordt er elke dag afgehaald.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:44

Zinzi_jewel schreef:
Ligt tegen de boskant aan . Wind komt van voor en valt mee idd . Wordt gebroken door het bos .
Weide heeft zeker 6 mnd of langer geen paard gelopen .sinds een dikke week lopen de mijne erop .
Als je het tenminste tegn mij had anneliesdj ?

Ja ik had het tegen jou ;)
Je kunt zorgen dat je wat meer wind en wat minder schaduw krijgt, maar ik denk dat het gewoon een kwestie is van dieren erop laten lopen. Mos is veel te teer om beweiding aan te kunnen, dus het gras zal vanzelf wel meer opkomen als je goed bemest.

Mijn weide ligt middenin het bos en ik heb ook geen last van mos ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:57

De mos-weide hier ligt flink op de vlakte, dus veel wind en zon.

Ik weet niet meer precies wat we qua bemesting gedaan hebben, maar op zich is het ook niet heel spannend wat wij gedaan hebben want het zou denk ik wel heel toevallig zijn als beide stukken grond dezelfde samenstelling / tekorten hebben :P

Ik heb een advies van het BLGG, en vervolgens daarmee naar de CZAV meneer die zo aardig was om adhv dat advies uit te zoeken wat er dan precies gedaan moest worden om die tekorten aan te vullen, en dan ook passend bij onze manier / frequentie van verweiden. (elke wei een week matig intensief begrazen gevolg door een maand rust)

En daar kwam dan uit dat we 3 verschillende dingen nodig hadden om op verschillende momenten in het jaar te strooien. Staat nog wel ergens in een post hier op dit subforum volgens mij :j