Paarden samen op de wei??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuur_Gek

Re: Paarden samen op de wei??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 12:33

okee bdankt iedereen voor de tips ben jullie zeer dankbaar xx

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:37

Dressuur_Gek schreef:
kunnen ze oop minder grond ook staan voor gewoon beweging te hebben?

Dat kan wel, maar dan moeten ze het goed met elkaar kunnen vinden. Ze kunnen elkaar dan niet meer zo makkelijk ontlopen namelijk. Dat kan wel als de wei groot genoeg is.
Ook is het zo dat de weidegrond dan wat meer te verduren heeft, omdat ze een kleiner oppervlak hebben en dus meer lopen op hetzelfde stuk.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:20

Bij ons staan ze ook samen, echter wel 'in balans' zegmaar. Ze durven allemaal voor zichzelf op te komen, maar zijn ook bereidde anderen met rust te laten. Het betreft een groep van 2 merrie's en 2 jonge ruinen. 1 van de ruintjes werd eerst niet geaccepteerd, maar dat gaat nu ook steeds beter. Geef het dus ook de tijd.

Zorg wel dat ze genoeg ruimte hebben om weg te kunnen, mocht het fout gaan. En als je bv. hooi geeft op de wei, maak verschillende hoopjes die wat verder van elkaar liggen zodat ze allemaal ongestoord kunnen eten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:22

Hier al jaren een ruin en merrie samen, gaat super. Afgelopen 2 maanden een ruin erbij gehad, ging ook goed. Zo heel nu en dan zaten de beide ruinen wat te klooien met elkaar, maar geen rare dingen gebeurd.

jasmijnxlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:26

Bij ons een stuk of 6 merries samen in de wei, dit gaat erg goed, nooit blessures.
Het is voor hun veel gezelliger en de veulens leren gelijk goed om te gaan met andere paarden! :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:21

Dit is weer zo een vraag waar gewoon geen pasklaar antwoord op is, omdat je met levende wezens van verschillende leeftijden te maken hebt.

Maar doorgaans zet je een "nieuwe" gescheiden door een stroomdraad op een stuk weide buiten, even apart van de rest (maar wel dat ze over de draad elkaar kunnen leren kennen, beneuzen).
Al gauw zie je dan, over de draad heen zeg maar, wie er naar de nieuweling toe trekt en wie vervelend doet.
Dan pak je de "toenaderingszoeker" uit de bestaande groep en die zet je met je nieuwe paard.
Dat kan er soms lelijk uitzien, maar dat is normaal.
Wil dat eenmaal, dan laat je die twee in bij de bestaande groep (afhankelijk van, kan dit dagen of weken duren).
Ik wil benadrukken dat je dit steeds op GROOT terrein moet doen, liefst eigenlijk, nog, als de bestaande groep net verweid is en een nieuw stuk weide heeft gekregen... dan meteen de nieuwe (en oude) er bij.

Je zult dan meestal zien dat de nieuwe het even te verduren krijgt: de groep wordt verstoord, dus men wil even duidelijk maken hoe de rangorde zit. De "nieuwe" (maakt echt niet uit of er daarmee eerder samen in de trailer is gestaan... het gaat op de wei om de rangorde, en dat heb je niet in een trailer... dus.... hetzelfde paard die gezellig samen met het "nieuwe" paard netjes in de trailer heeft gestaan, kan eenmaal uitgeladen, een draak zijn tov van datzelfde paard) wordt uitgetest, soms uitgestoten uit de groep, soms door sommige alfaatje achter na gezeten. Dat houdt van zelf op.

Zelf ben ik er ook altijd heel voorzichtig mee, ik separeer altijd weken, zo niet maanden, maar het gaat echt altijd wel goed.

Mekaar een ongeluk slaan is eigenlijk niet iets waar paarden op uit zijn in een groep, paarden zijn juist uit op sociale groepsvorming...en die groep zal zich met een "nieuwe" er bij weer moeten herpakken, tsja... dat gaat soms wel eens paards er aan toe.

Het kan echter wel degelijk voorkomen dat sommige paarden een ander gewoon totaal per se NIET mogen, en die gene blijven na en opjagen, uitdagen en serieus slaan, ik begrijp dan ook de angst daarvoor.

Mijn eigen B.J. (avatar foto) was vele van zijn jongere jaren (hij is nu 8) nu niet de "most social guy", integendeel, (een asociale brutale hork, ook naar andere paarden toe) dus indertijd ook veel apart/langzij met een lijntje ertussen gestaan, achteraf stom en fout, want juist door hem in groepen te zetten leerde hij eens wat het nou was om sociaal te zijn) maar het is toch goed gekomen.

Dat het zeker zo is dat bepaalde paardachtigen elkaar NIET en NOOIT mogen, dat weet ik ook.
Dat moet je dan beter ook maar niet meer afdwingen, maar die gescheiden houden.

Mijn algemene ervaring is dat het 95% van de tijd gewoon wel zich schikt.

zincy_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:37

Ik heb een merrie die staat bij een ruin, gaat super. Wij hebben een stal waarin eerst de merrie naar buiten gaat en dan de schuifdeur open tussen de stallen dan gaat de ruin via de stal van de merrie naar buiten. naar binnen andersom, ze weten het precies.
De merrie is erg dominant ze heeft op haar vorige stal bij verschillende paarden (ruinen en merries) in de wei gestaan (vanwege komen en gaan andere pensionpaarden) en dat ging niet altijd even goed, maar daar hadden ze ook een kleinere wei.
Het komt er dus op neer dat ik niet echt een antwoord voor je heb.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:03

Mijn paarden en pony's kunnen alle 4 samen staan maar op de paddocks heb ik me bruine paard samen met de 2 haflingers en me vos staat met een paard van een pensionklant.

Heel mischien zet ik ze van de zomer samen dag en nacht op het land maar daar twijfel ik nog over ivm met binnenhalen (de 2 paarden zijn beide soms een beetje apart.. :')

Ik haal de 3 samen tegelijk binnen en de vos met zijn vriendje ook tegelijk. Gaat heel goed.

Ze hebben wel eens wondjes en met spelen kunnen ze zich een keer verstappen en zich verrekken maar een paard altijd alleen is voor mij geen optie.

toen ik me vos net had en hem bij de groep had gezet is hij trouwens letterlijk het land uitgejaagd.. Maar nu gaat het wel goed (in de bak) Ook als ik ze met zijn 6en zet, dus ik heb nog hoop dat ze ooit gewoon bijelkaar kunnen :P

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:36

ze komen bij ons nu alleen in de buitenbak overdag. We gooien hun stallen open en ze lopen (hollen) over het erf allemaal de buitenbak in. Het zijn 2 ruinen en 4 merries.
Tegen de avond doen we de bak open en ze gaan zelf hun eigen stalletjes weer in!

Van de zomer moet ik even kijken hoe het gaat. Ze gaan dan in twee groepen de wei op. Moet ik dan alle paarden uit de ene wei naar binnen halen als ik mijn paard wil hebben om te rijden, of kan ik alleen mijn merrie uit de wei plukken?
Het lijkt me (nat als bij andere pensionstallen en maneges) dat ik alleen mijn merrie uit de wei kan halen, toch?!

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:24

Heb hier 4 merries aan huis (stabiele kudde) op in totaal iets minder dan 1 ha land, verdeeld in twee stukken. Ze gaan altijd 2 aan twee naar het land en staan daar bij elkaar. 's Avonds gaan ze op dezelfde manier weer naar binnen of ik laat er een paar los lopen, die gaan halverwege grasjes staan eten en laten zich gemakkelijk weer vangen. Als de rangorde duidelijk is, zijn er geen ernstige schermutselingen meer en geen verwondingen. 2 jaar geleden is de de 4e merrie erbij gekomen en dat leverde mn wat bijtwonden her en der op de eerste maanden. Het scheelt natuurlijk dat merries veel minder spelen dan ruinen.

Overdag 1 of 2 paarden uit de wei halen om te rijden is geen probleem. De achterblijvers weten dat ze dan niet mee mogen omdat het nog geen "opstaltijd" is en blijven meestal gewoon staan grazen.

powerkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:29

ik sta op een stal met maar vijf boxen en staan dus alle vijf bij elkaar in de wei. twee van mij en drie anderen. vier merries en mijn ruin dan. gaat prima hij heeft leiding over de dames. gaan allemaal te gelijk naar binnen en naar buiten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:00

Ja, (inhakende op post van powerkippie): waar mijn paarden staan ook: die staan bij de boer aan de overkant, hebben ze 4 Haflingers en 1 Fries (van een ander in opgroei), die gaan 's nachts gewoon op stal en alles gaat 'smorgens samen lekker naar buiten.
De jonge Friese merrie kwam er 2 maanden geleden bij... dat was even aftasten natuurlijk, er is echter ook een Haflinger veulen (hier geboren) van dezelfde leeftijd als de Friezin, dus dat ging al gauw naar mekaar toe trekken.
Alleen MIJN 2 bonte paarden blijven buiten 24/7 year round in de weide (omdat ik dat zelf zo wil), in de zomer staan ze weer vrolijk langzij in de wei, maar het gaat meestal heel best, de meeste paarden zijn (zeker in een groep) helemaal niet op narigheid uit... het is natuurlijk dat "een nieuwe" door de bestaande groep even met Argus ogen wordt bekeken en ingeschat....en dan wordt aan die duidelijk gemaakt waar die plaats in de orde mag worden ingenomen.
Een brutale ongelikte beer kun je meestal best er in zo'n vaststaande groep bij zetten: die hele groep keert zich doorgaans meteen tegen de botte hork, die dan even gauw weet: "of aanpassen, of buiten de groep vallen". Geen enkele paardengroep stelt prijs op "ordeverstoorders": dat kan de hele groep in gevaar brengen.

Zo heeft mijn Jaopie het ook geleerd, die is redelijk "apart" (letterlijk en figuurlijk) opgegroeid.
Maar tijdens zijn belering op een bepaalde stal werd hij in de weide bij een allang volwassen ruinengroep Friezen gesmeten,och och, ik heb het gezien: arme jongen: hij rende meteen enthousiast in zijn volle intimidatie-galop op de eerste de beste Friese ruin af (Japie was toen 4 en die ruin 7... die ruin was niet alleen de jongste in de groep, maar ook nog de leider....autsj....) .
Die keek van zijn gegraas even op, draaide zich om en gaf zonder aarzelen Japie een welgemikte keiharde knal (die kon je zelfs horen!) met twee achterhoeven tegen zijn ribbenkast.
Dat was de spreekwoordelijke eerste klap die een daalder waard was, want Japie schrok zich zodanig een hoedje, dat die meteen 20 meter verderop ging staan. Met een beteuterd gezicht...
Daar, zo een beetje buiten de groep, mocht hij dan de eerste weken ook mooi BLIJVEN staan, er kwam wel eens een ruin naast hem grazen of wat toenadering zoeken, HIJ mocht het echter zelf niet. Ik heb op die beleringsstal in totaal een half jaar gestaan.. na belering daar nog zelf les genomen etc. Maar het was wel duidelijk: Japie was er niet degene die in die groep iets te vertellen had, hij stond na maanden nog steeds altijd daar wat achteraf (nee, niet zielig).

Dat mag ook voor ons mensen een "les" zijn in paardentaal: maak iets meteen overduidelijk aan je paard.

Zachte heelmeesters maken maar al te vaak stinkende wonden.

Ieder paard heeft het recht om de kans de krijgen een echt paardenleven te mogen en kunnen leiden: ook een lastige, ook een moeilijke, de beste leermeesters zijn... andere paarden.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:14

Bij ons op stal staan 4 paarden, 2 ruinen en 2 merries. Bij toeval zijn het 2 gemengde groepjes van 2 paarden. Elk dus 1 ruin en 1 merrie samen. Mijn merrie staat met de ruin van mijn dochter. Gaat prima zo. Ze klieren wel, vooral als de merrie hengstig wordt, maar dan moet ze maar even van haar aftrappen. dan houdt hij wel op. Ze zijn erg happy zo in hun eigen kleine kudde. De andere mini-kudde houdt zich ook prima. OP onze vorige stal stonden ruinen en merries gescheiden. in de merriegroep ging het goed. Die waren wel braaf. Maar in de ruinengroep was altijd geklier. Onze ruin was de kleinste van de 3 en hij was altijd de pineut omdat die andere 2 hem in zijn rug pakten. Hij heeft al een aantal keren behoorlijke wonden gehad op zijn rug en wel zodanig dat er een week geen zadel op kon. Echt behoorlijke open wonden waarin je duidelijk een hap kon zien. De laatste keer door zijn deken heen. Was niet grappig. Later is hij alleen gezet, maar dat vond ons ruintje helemaal niks aan. Hij had niks te spelen en werd hier erg lastig van. Verveelde zich dood in zijn paddock. Niet lang daarna zijn we verhuisd naar een stal met veel weide en ook veel weidegang.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:40

Hier staan 3 merries van 7 - 7 uur samen buiten. Een veulen, mijn 3 jarige en 13-jarige pony (shet).
3 jarige staat bovenaan in rang, daaronder de pony en daaronder het veulen. 's nachts staan de 3 jarige en de pony met elkaar in een loopstal, de rollen tussen die twee zijn heel duidelijk verdeeld, pony komt niet bij haar/d'r eten in de buurt dus op af en toe een boze blik na van de mijne, gaat dat prima.
Toen de laatste erbij kwam was het een paar weken ruzie en hebben we de 3 jarige apart gezet op het moment dat ze continu bleef jagen (totdat ie letterlijk door het lint ging), in de hoek drukken, trappen bijten etc... ondertussen hebben ze elkaar wel soort van geaccepteerd, maar de mijne blijft een bitch af en toe (van de staleigenaar waar ze in de opfok stond kreeg ik ook al te horen dat ze een grote bek had) :+
Behalve een keer een wond(je) hebben we gelukkig nog geen echte blessures meegemaakt :n

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:45

Mijn paard heeft altijd in een gemengde kudde gestaan van rond de 10-20 paarden.
Jong en oud, ruin en merries.
Ze worden samen buiten gezet in de ochtend en gaan ook weer met z'n alle naar binnen.
Of je moet je paard uit de kudde halen en zelf op stal zetten als je dan wilt.
Hebben nog nooit problemen gehad en zou niet anders willen.
Paard alleen op de wei vind ik niks en zou ik zelf niet doen.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:10

Mijn paarden staan al jaren bij ons thuis overdag samen in de weide. S'avonds ieder voor zich in ieder een eigen stal, waar ze elkaar wel kunnen zien. Enkele jaren geleden ging het in de wei fout toen onze pony precies tegen het oog van mijn paard sloeg. Gevolg: operatie (hechten van het oog) en daarna slechtziend (aan dat oog)
Ik kreeg daarna vaak de vraag of ze nu nog steeds samen stonden en het antwoord is: JA!
Dit soort ongelukjes kunnen nu eenmaal gebeuren. Ik zie/zag het meer als een ongelukkige samenloop van omstandigheden .... en niet meer dan dat. Er was in al die jaren daarvoor nooit iets dergelijke gebeurd en er is daarna (tot op heden) nimmer meer iets dergelijks voorgevallen.
Eén ongelukje brengt alle fijne contacten van de paarden samen niet in gevaar ..... samen kroelen, vliegen verjagen in een groepje, sprintje trekken, samen eten .... kort gezegd: het 'kleine' kudde gevoel, weegt veel meer dan een toevallig ongelukje.
Laatst bijgewerkt door J01andA op 22-02-13 20:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:13

Hier staan er 2 samen , allebij nog hengst.
Ze kunnen goed overweg met elkaar en er ontstaan geen problemen met het delen van de wei.
Als ik met de kleine weg ga dan wordt de grote binnen gezet voor alle zekerhei & als ik met de grote weg ben dan blijft de kleine gewoon buiten staan zonder proleem.
Ze hebben overgens nog geen blessures gekregen bij het samen staan , enkel bijtwondes door te ruig te spelen.

ze staan aan huis zelf ( de stallen en stuk wei) en de grote wei is hier 5min stappen van huis

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:17

Bij ons alles tesamen, groep van 5 hengsten 1 merrie (jonkies).
Groep van 2 mini hengstjes en 1 merrie.
Dan nog een gemixte groep van volgens mij 22 stuks, iedere pony heeft zijn eigen betere vriendjes en er is een duidelijke leidster maar alles is stabiel en behalve af en toe een piep of een schop is alles in balans!
Daar lopen een paar volwassen merries bij, shetlander merries en ruinen en enkele jonge haflinger hengsten die nog niks in de zin hebben en die er straks weer uit gaan.
De volwassen merries zijn ook allemaal drachtig.
Verbaasd zelfs mij dat het altijd goed gaat tussen die pony's :)
Ze hebben gelukkig ook veel grond!

Owja en binnen halen doe ik daar niet mee want ze leven buiten!
Hebben er 5 op stal die dagelijks op de dam buiten lopen en ze lopen zelf de stal in behalve een hengst dus die moet als eerst anders word ie stapel, buiten mij om kan niemand hem dan pakken :=

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:44

Bij ons stonden alle paarden prettig toen we vier paarden op de wei hadden, twee ruinen en twee merries. Bij een oneven aantal merkten we dat er steeds één paard buiten het bootje viel. Mijn paard heeft het niet zo op andere merries en had dus al snel een ruin-vriendje gevonden. Toen de tweede merrie er bij kwam was dat voor mijn paard dus even wennen (en het botert nog steeds niet zo tussen die twee) maar voor de andere ruin was het fijn om eindelijk ook een vriendinnetje te hebben op de wei.
Ik denk dat groepsgrootte en samenstelling (qua merries en ruinen) een beetje afhankelijk is van het soort paard dat je hebt. Wat het ene paard fijn vind, weet een ander paard vaak niet te waarderen.

Bij ons zijn gelukkig nooit echte ongelukken gebeurt op de wei. Het blijft beperkt tot wat bijt en trap plekken. Maar het kan natuurlijk altijd mis gaan. Bedenk wel dat het niet alleen op de wei kan misgaan maar dat je paard zich net zo goed in stal of tijdens het rijden kan verwonden. Voor mij zou dit dan ook geen reden zijn om mijn paard niet lekker met zijn soortgenootjes naar buiten te laten gaan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:21

Dressuur_Gek schreef:
Hallo,

Bij wie gaan de paarden samen op de wei??
Of staan ze op een aparte wei ieders???
Hebben jullie problemen met binnen zetten????
Als jullie ze gaan binnen zetten, nemen jullie er eentje mee naar binnen? Of met 2??
Hebben ze al een blessure gehad toen ze samen stonden??
Welke geslachten zet je samen? Ruin en ruin of merrie en ruin of ...???

bedankt x

Bij ons stonden eerst de ruin en de merrie samen. Ik ben afgelopen zomer 1x thuis gekomen en toen hadden ze mekaar flink verwond. Maar verder zijn ze heel klef met mekaar. Als ze naar binnen moeten dan roep ik gewoon, ze komen en lopen vanzelf hun eigen stal in. Buiten doen hetzelfde. Deurtje open en ze lopen zelf naar de wei toe.
Nu is de merrie even weg, en ik heb ons jonkie samen met de ruin staan. Gaat ook prima. Die komen ook op commando naar binnen, ik hoef niks vast te pakken. Binnenkort gaat de merrie daar weer bij. Ik ben benieuwd wat er dan gebeuren zal.