moeilijk te ontwormen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:26

mijn paard is ook zo moeilijk. Een spuit met appelmoes of wat anders wil ze ook niet, dus kan ook niet oefenen. Heb het al eens door haar voer gedaan maar dat eet ze ook niet op en toen kon ik dus een nieuwe halen. Dus nu doe ik het altijd maar samen met me vader, die houd haar hoofd vast, en dan spuit ik het er in. Dit gaat nog niet heel gemakkelijk, maarja, ze moet het toch hebben en zo weet ik zeker dat ze gehad heeft. Het is gewoon een slim paard haha. Met medicijnen is ze trouwens ook zo moeilijk.

Mijn pony is juist heel makkelijk, begin een paar dagen van te voren met een spuit appelmoes, en dan gaat die ontworming er zo in.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:31

DubbelDun schreef:
Dat is geen officieel paardenmiddel, maar voor koeien.

... met welke werkstof?

Ik geef mijn paarden tabletten (Equimaxx) - eerst de placebo, dan een pepermuntje, dan een pil enzovoorts.. de pepermuntjes overheersen de smaak van de tabletten, dus dat lukt aardig.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:31

Eleio schreef:
Jes: hoeveel kost dat eerste en kan het ter plaatse gebeuren ?
met praam doe ik het nu altijd maar vind ik zonde om altijd te gebruiken bij zo'n jong beest.

Kosten weet ik niet precies, zal ook aan de visite kosten van je DA liggen, maar kan bijvoorbeeld ook tijdens het enten gedaan worden.
DA kan dat gewoon bij jou thuis doen, paard zal echter wel een praam krijgen, gaat via een neus sonde namelijk.

Misschien dat het ooit nog beter wordt, zeker als hij zo jong is.
Mijn merrie heb ik gekocht toen ze 6 was, om te ontwormen moest ik haar aan twee kanten vast zetten, iemand hield haar hoofd vast en dan kon ik de spuit erin doen.
Inmiddels kan ik haar alleen ontwormen zonder haar vast te zetten, moet alleen wel als ik ga ontwormen haar als eerste pakken anders krijg ik haar ook niet meer te pakken.
Hier is de kunst halster pakken, duim in de mondhoek (zelfde hand) en dan met mijn andere hand in diezelfde mondhoek de spuit erin.

Memere

Re: moeilijk te ontwormen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 16:38

hier staat hij ook vast langs beide kanten + nog een persoon voor zekerheid voor vast te houden en doe het precies als jou :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:58

Interessant dat sommige paarden helemaal los gaan met een wormenkuur..

De mijne pakt m zelf vast, 2 tellen werk, gelukkig! :)

Maar ik geloof wel dat het een hel is als het niet lukt..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:00

Je hebt ook ontwormingskorrels, net brokjes.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:20

Ja, is voor mij ook een totaal raadsel, zowel mijn 2 Shetten als Bonte Jaopie (foto in avatar) hebben nooit enig probleem gehad met het geven van een wormspuit, integendeel, mijn nu 3,5 jarige jonge merrie aanvankelijk ook nooit, ik deed altijd eerst Japie, dan zag ze dat, dat het okee was, het was altijd PLOEP er in, zeg maar, maar opeens wilde ze niks meer aan die mond hebben. Ik dacht nog: misschien pijn:tandenwisseling, maar tsja, die anderen heb ik ook (net als haar) allemaal vanaf veulen van 6 maanden, dus wie verwacht zo een plotselinge weigering?
Helaas voor haar moet en zal het toch gebeuren.

Kan nog leuk worden met hoofdstel-bit-beleren, maar ik heb toch wel het vertrouwen dat we hier ook toch weer doorheen komen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 16-02-13 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:21

Jes schreef:
Vraag je DA eens of hij ook ontwormd door middel van een sonde die direct in de maag gaat, dan maken ze een mengsel met verschillende werkzame stoffen wat direct in de maag komt en dus niet uitgespuugd kan worden.
Dit moet zo'n twee maal per jaar.

En hoe denk je dat een paard die sonde accepteert ????
Een slangetjes door zijn neus de slokdarm in lijkt jou makkelijker dan een wormenspuit in de mond ...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:24

ik geef gewoon ivomec door het voer heen(als het de beurt is van ivermectine)
Injectievloeisof voor koeien.
12 ml voor een paard van 600 kilo.Geen gevecht meer,gewoon door het voer mengen.
Kun je trouwens ook met panacur doen(10% oplossing voor koeien).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:24

Een paard ontwormen door een sonde lijkt me een dermate kostbare en traumatische ervaring dat ik dit af doe als" onhaalbaar".
Kom op zeg, @Jes, als je naar dat soort dwangmaatregelen moet grijpen, gaat er iets volledig verkeerd, dat zou ik mijn paarden nooit aandoen.

Overigens lees ik dat er PILLEN bestaan, nooit van gehoord, wil ik graag iets naders over vernemen.
Maar als ze de spuiten niet willen, trappen ze toch ook niet in een paar vermalen pillen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:26

De pillen die ik heb hoef je niet te vermalen, die breek je doormidden (dan zijn ze 7 mm) en die gooi je gewoon door de brok of muesli.

Susanne100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:06

Hier al net zo'n drama, zelfs door het voer eet ze het niet.
Wat bij haar wel helpt is als een vreemde haar "overrompeld". Dus gewoon aankomen lopen en spuit erin... Moet dan wel iemand zijn die daar heel handig in is.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:56

Volgens mij kunnen wij ook wormenkuren krijgen in brokjesvorm. Ik durf het zo niet met zekerheid te zeggen, maar je zou dat eventueel kunnen overwegen, als het te verkrijgen is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:59

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:05

terpentijn schreef:
Een paard ontwormen door een sonde lijkt me een dermate kostbare en traumatische ervaring dat ik dit af doe als" onhaalbaar".
Kom op zeg, @Jes, als je naar dat soort dwangmaatregelen moet grijpen, gaat er iets volledig verkeerd, dat zou ik mijn paarden nooit aandoen.

Mijn man is DA en heeft cliënten die graag de sonde willen, ben al vaak met hem mee geweest en gaat erg snel.
Er zijn zelfs paarden waarbij een praam niet nodig is.
D.m.v. een sonde ontwormen hoeft ook maar 2x per jaar, dat is afdoende.

Verder over een praam, mijn keuze zou zijn dat ik snel en effectief mijn paard ontworm (en dan dus een praam gebruik als dat nodig zou zijn) i.p.v. elke keer het gevecht aan gaan, dat is qua stress ook niet goed voor een paard.
Maar ook de praam hangt af van je paard, mijn merrie wordt gek als je een praam gebruikt en wordt juist niet rustig. Haar dochter echter laat alles rustig toe met een praam.
Bij de eerste zou een praam dus alleen maar averechts werken.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:12

Ontwormen vind ik echt een handigheidje. Een vorig stalgenootje had ook altijd gedoe, paard stond te trappen en te malen, sputterde de helft weer uit... Ik deed het toen maar voor haar. Je moet gewoon snel zijn en even flink diep met je hand naar binnen - op het moment dat ze denken 'hee, dit wil ik niet!' heb ik de spuit al leeggedrukt achterin de keel. :+
Laatst bijgewerkt door Elanor op 16-02-13 22:16, in het totaal 3 keer bewerkt

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:12

Aangezien ik het gezeur van klodders wormpasta uitspugen zat was, ben ik overgestapt op Equimax en Eraquell tabletten. Tabletten maak ik per paard in een vijzel fijn (poeder). In een emmer snij ik wat appels en wortels in stukken. Bij het voeren van de brokjes gaat het bakje met poeder en een handje appel/wortel er overheen. Geen probleem met geen enkel paard en het gaat razendsnel.
Tabletten zijn gewoon verkrijgbaar bij de verkooppunten waar ze ook de wormspuiten verkopen. Prijzen zijn (ongeveer) gelijk aan die van de wormspuiten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:14

Eleio schreef:
Hij neemt alles aan van een spuit , behalve die pasta !

En als je een spuit appelmoes en een spuit wormenpasta tegelijk geeft? De ene in z'n ene mondhoek en de andere in de andere?

Arista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:26

Eleio schreef:
Hebben er nog mensen moeilijkheden om hun paard te ontwormen ?

Diëgo heb ik sinds vorig jaar april en elke keer als ik hem wil ontwormen moet ik 2 tubes gebruiken
omdat het elke keer een hel word en met 1 tube niet toe kom doordat hij begint te stijgeren , uit te slaan , bijten tot zelf het uitspugen op je..
Hij heeft door wanneer hij ontwormd moet worden en dan is het altijd 30min voor ik hem te pakken krijg omdat hij het ontwormen wilt ontlopen ,
ik vind het totaal niet leuk om elke keer een praam erop te zetten zodat hij mij geen pijn doet en alweer zoveel verspilt waardoor er nog een tube in moet.

Het liefst zou k graag een oplossing willen waardoor het gewoon simpel en snel gebeurt zonder moeilijkheden ,
net zoals met mijn mini shetlander Daan ; die staat naast je te trappelen om het in zijn mond te krijgen !

Hoe zorg ik ervoor dat hij net zo makkelijk de pasta aanneemt zonder mij te bezeren of het altans te proberen en uit te spuwen?

Ditzelfde heb ikdus ook met mijn merrie. Ik lees dus even mooi mee met dit topic voor tips!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 09:20

geerke schreef:
12 ml voor een paard van 600 kilo.Geen gevecht meer,gewoon door het voer mengen.

kun je dat gewoon kopen?? en wat doe je als de Equest Pramox aan de beurt is?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:38

Amalarab schreef:
geerke schreef:

kun je dat gewoon kopen?? en wat doe je als de Equest Pramox aan de beurt is?

ik koop het bij hadrian in engeland.De pramox geef ik in de mond....dat heb ik ook een keer door het voer geprobeert te doen en ik was liters appelmoes/appelazijn ,olie verder voordat ze die stinkzooi op aten :D

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:41

Hier hebben we er ook 1 die geen wormspuiten wilt.
Gewoon op een boterham smeren, dan vinden ze het heerlijk :D

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:47

ik ontworm alleen als blijkt dat dit nodig is uit mestonderzoek. Ik de praktijk heb ik haar het afgelopen jaar niet hoeven te ontwormen. Misschien is dit voor jou een idee? Ontwormen hoeft dan misschien iets minder vaak?!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 07:19

Toch kun je beter een keer toch de pramox geven in het najaar. Ik lees hier iets te vaak over doodzieke paarden die toch onder de bloedworm zitten. Zoals dat paard in het topic: wel of geen dierenarts? Bedankt Geerke, ik zal eens kijken naar hadrian.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 07:45

Zo een heb ik ook :p kan d'r hoofd zo wie zo al niet vasthouden en die tabbeletten wou ze ook niet. Bij mij krijgt ze dan 1,5kg schep muesli, fruit er door, sinaasappelsap of appelsap, knoflooksnippers en dan Gied roeren. Heel veel voer, maar anders krijg ik het er niet in..