Welke bodem(bedekking) voor uitloopstal in wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 22:40

Groot gaat de mesthoop ook niet worden aangezien het mini's zijn he, en eenn aanvraag voor die hoop ga ik heus niet doen, niemand buiten ik en de eigenaars zullen het zien. :P En de ophaling op zich in ook geen kost, mensen staan hier te dringen om wat stront. :Y) Het is alleen zo dat we dan door de tuin moeten met de auto om bij de mesthoop te raken en ik dit zo weinig mogelijk wil doen.

Hm ja dat vlas ziet er wel goed uit, heb het destijds nog gebruikt voor mn muizen. :P
Maar ik heb wat schrik voor moesten ze het opeten.

Misschien dat ik gewoon alles eens ga proberen voor een paar weken en dan het beste uitkiezen. :P
Dan weet ik direct wat hiervoor het meest geschikte is. :D

Ariebren

Re: Welke bodem(bedekking) voor uitloopstal in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:42

Goed idee, onderzoek alles en behoud het goede.

Dus waar je, je zelf goed bij voelt

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:44

Wat ik hier heb gemerkt (was ook ff uitproberen :) is toch per paard verschillend) is dat ze op de rubber tegels of in het zand gaan liggen :D (is er zelfs een die altijd op de betonplaat gaat liggen, met z'n tanden er op geleund, lekker :Y) schatje is het ook) en dan gebruiken ze de bodembedekking (stro/vlas) enkel als toilet. :+ Vandaar dat ik deze bodembedekking niet meer gebruik. ;) Vlas ziet er bij gebruik bruinig uit, maar hoeft dan nog niet vies te zijn hoor :) het verkleurt gewoon sowieso.
Zie bij jou wel HTS (dat denk ik te zien) dat ze achterin vlas hebben, dan even 'kaal' en dan pas buiten, maar je hebt ook een grote ruimte. Misschien als de ruimte wat kleiner is, dat je niks kaal kan laten, ze het wel eerder naar buiten lopen. En dan wordt het miss wel drek.
Edit: TS ik ben nog nooit een vlas-eter tegen gekomen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:46

Voor dat opeten was ik ook huiverig. Ze krijgen ook expres hooi in hooinetten en sinds kort hebben we grote slowfeeders. Dan hoeven ze het hooi niet van het vlas af te eten.
Het vlas zelf eten ze bij ons trouwens niet op.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 22:46

Kan ook.
Nuja de stal zal nu ook niet gigantisch groot zijn, hij zal zoiets van 4 op 2m zijn en wordt nu gebruikt voor 3 mini's.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:49

Locanda schreef:
Zie bij jou wel HTS (dat denk ik te zien) dat ze achterin vlas hebben, dan even 'kaal' en dan pas buiten, maar je hebt ook een grote ruimte. Misschien als de ruimte wat kleiner is, dat je niks kaal kan laten, ze het wel eerder naar buiten lopen. En dan wordt het miss wel drek.

Dat klopt. Dat hebben we gedaan zodat ze het niet naar buiten lopen.

Wij hebben ook nog 2 "gewone" stallen van Bedaf (aanrader trouwens :P ) van 3 bij 3 meter en hier hebben we een opstaande rand gemaakt zodat ze het vlas niet naar buiten kunnen lopen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:51

Ik had op mijn zandstal een stro bed . Maar daar moet je wel dagelijks of om de dag wat opstrooien wil je het zuiver houden .
Nu in de nieuwe beklinkerde stal heb ik vlas gegooid . Alleen was 2 pakken per stal wat weinig . Overweeg nu om het te gaan mixen met strokorrel of toch maar afvullen met vlas .

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:54

Wij hebben geen bodembedekking in de loopstal. De ondergrond is beton met daarin afvoersleuven en daarop rubberen matten.
Voordeel is dat ze nu ook niet in de stal plassen, dat doen ze liever buiten. Met stro plasten ze wel binnen, maar ze lagen altijd buiten te dutten. Verspilling van het stro en meer werk.

Voor de stal liggen betonnen koeroosters, zodat ze ook daar altijd droog kunnen staan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:08

ik heb in de winter een laagje vlas in mijn uitloopstal liggen en in de zomer niks. Overigens liggen ze jaarrond meestal buiten :D

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:19

Ook wij hebben in de winter vlas in de schuilstallen liggen. We hebben betontegels in de ene met hieroverheen zand (wat ze inlopen) en daar overheen vlas. De andere is een eikenhouten bodem en ook deze heeft vlas.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:39

HorseTopShop schreef:
Je gaat het niet redden als je het zo laat. De aarde zal snel blubber worden. Ze gaan erin plassen en verlopen het tot blubber.

Flinke laag zand erop, betegelen en dan iets als vlas erin leggen. Zorg dan wel voor een opstaand randje zodat ze niet al het vlas naar buiten lopen.

Wat jij zegt en opstaand randje maakt daar gewoon een flinke drempel van, dat went vanzelf. Mijn shetjes die springen zelfs gewoon hun stalletje in, geen probleem!

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:07

Voor mijn inloopstal heb ik een flink stuk betegeld en een drempel van zo'n 10 cm hoog zodat de meeste troep onder hun hoeven er al uit valt. In de stal is een simpele betonnen vloer met 1 afvoerputje ( die helaas amper doorloopt maar goed.) Ik ben begonnen met vlas in de stal te leggen. Eerst door de gehele stal en daarna alleen achterin en voorin niks. Bij mij werkte het voor geen meter. Ze liepen met hun natte hoeven het meeste naar buiten en één ervan is een echte viespeuk dus ik kon iedere dag alles er weer uithalen. Hierna heb ik stro geprobeerd maar dit aten ze op. Nu heb ik dus even niks in mijn stal liggen. Ik zit er nog over na te denken om strokorrels te gaan proberen. Opzich is helemaal niks in de stal naar mijn mening ook niet zo'n ramp, een kwestie van iedere dag de drollen eruit ( plassen doen ze niet meer in de stal dat scheelt ook ) en even goed aanvegen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:36

Je ziet vaker helemaal niks in de stal , zeker als het een schuilstal betreft .
Hij is om te schuilen tegen hitte of regen en wind !
Ik heb wel wat vlas in de stal , maar mijn grote merrie gebruikt het nu als toilet . De enige van de 4 die echt in de
Stal gaat liggen is onze mini merrie . De rest slaapt gewoon liever buiten .
Dus daarmee wil ik zeggen dat boden bedekking niet perse noodzakelijk is . Vooral fijn voor jezelf .

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:39

Ook mijn mening, geen stro, vlas of wat anders in de schuilstal.
Mesten en plassen doen ze dan sneller buiten.
Wordt er gemest binnen, even de bezem er door, mits bestraat, opscheppen en naar de mesthoop brengen.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 23:42

Heb der op de ene of andere manier wel liever iets in liggen, kan ook voor mezelf zijn maar toch merk ik dat mijn paardjes nooit buiten gaan liggen maar altijd binnen. Maar dan doen ze ook veel binnen, zeker plassen doen ze praktisch altijd in de stal, zelfs al komen ze van de wei is het eerste wat ze doen naar stal gaan en plassen.

Heb vandaag nu de bodem in de stal wat verhoogt maar hij blijkt wel erg nat te zijn jammer genoeg.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:06

Dan tegels erin leggen , en daar je bodembedekker op .
Tegels kun je er later zo weer uithalen , dus dat mag geen probleem zijn .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:23

Ik zit een beetje met hetzelfde als TS dus hopelijk geen probleem dat ik het hier even vraag ipv een nieuw topic te openen :Y)

Hier dus 2 schuilstallen met gewoon grond in, daar treinbielzen voor en dan een kleine betegelde uitloop.
Was op zich niet van plan om iets in de stallen te leggen, maar blijkbaar vinden de pony's het leuk om in te mesten en in te plassen, en is het vaak toch een grotere bende dan ik leuk vind (maar ik ben ook wel erg op dat gebied :+ ). En verder is de grond nu heel aangelopen (is tijdje terug een gedeelte erbij gedaan om het geheel wat gelijker te maken) en is het echt kei- en keihard.

Dus door een combinatie van dingen was ik eens aan het denken of er een oplossing was. Gewoon zodat moesten ze erin plassen dat het goed geabsorbeerd wordt en het dus toch droog blijft, in plaats van een plaatselijke modderplek te worden :Y) En dat ze dus altijd heel droog kunnen staan en zacht kunnen liggen moesten ze dat willen.

Ik lees hier veel over tegels leggen (ev. met bodembedekking), maar hoe werkt dat dan als ze in de stal plassen? Kan dat wel weg?
En zijn er verder geen ervaringen met strokorrels in een schuilstal hier?

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:24

HorseTopShop schreef:
Je gaat het niet redden als je het zo laat. De aarde zal snel blubber worden. Ze gaan erin plassen en verlopen het tot blubber.

Flinke laag zand erop, betegelen en dan iets als vlas erin leggen. Zorg dan wel voor een opstaand randje zodat ze niet al het vlas naar buiten lopen.

Dit zou ik ook doen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:32

Urine loopt wel weg tussen de tegels door hoor . Je kan ze nooit zo strak leggen dat er geen gleufje ontstaan .
Ik heb vlas over de klinkers en hoop dat ze snel een beetje aan piesen want nu blijft een vlas onder de voeten zitten wat ze buiten lopen .
Ben aan het experimenteren ermee .
In mijn vorige stal half tegels half zand had ik stro wat ik min of meer opppotte en dat ging goed . Wel drollen eruit 2/3 X per week maar plas laten liggen en schoon stro erop . En dan in t voorjaar leegmaken .
Helaas heb ik die weide en die stal niet meer en heb nu mooie beklinkerde buitenboxen waar ze in en uit mogen lopen naar behoefte .

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:59

Zinzi; waarom maak je het vlas dan zelf niet vochtig/nat?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:02

Vlas hoor je inderdaad zelf eerst wat te bevochtigen. Gewoon de bovenlaag besprenkelen met een beetje water. Niet teveel, gewoon een beetje.
Pas dan gaat het goed vocht opnemen.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:39

Ik heb in de schuilstal alleen zand, maar dit wordt echt vies. Mijn merrie pist en poept graag daar, dus het stinkt ontiegelijk en het is ook vaak nat daar. Ze krijgen hier ook hooi, dus staan er vaak in. Ik zat er over te denken om er rubberen matten in te leggen, dan wordt het pissen en poepen misschien wat minder en dit kun je makkelijk schoon vegen. Maar ik vraag me wel af of dit goed blijft liggen op zand.

gelky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:46

Ik heb zand en dan twee lagen houtkrullen op. Is echt prima. Geen blubber of modder in de stal

elodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:54

rubber tegels (die je ook onder speeltoestellen ziet liggen)met wat stro

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:55

Die rubber tegels wil ik ook ....
En dan dun laagje vlas tegen het spetteren van het plassen . Die meekregen lopen dus naar binnen om te plassen .
Nu staan ze ook pas 3 dagen daar , maar toch !