Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dees schreef:Ik denk dat het helemaal niet realistisch is om
én een gezonde en goede verzorging
én faciliteiten zoals een nette bak
én volop dienstverlening (je hoeft niet uit te mesten en niet buiten te zetten) te verwachten voor een prijs lager dan 170-180 euro.
Ik heb ze achter huis staan en puur alleen het strooisel en het voer kost mij al een 110 euro per paard.
Heb ik nog helemaal geen afschrijving/onderhoud op bak/erf en stal meegerekend. Plus de tijd die er in zit om een paard een paar keer per dag te voeren en om het smorgens naar buiten te brengen en savonds weer binnen te halen. Laat staan uitmesten... Zeg nou zelf, zou jij dat allemaal voor andermans paard willen doen voor pak-em-beet 40 euro te verdienen per maand?
Wendel schreef:Ik sta ook op een stal in friesland en betaal 120 per maand. Hier zit bij: goede kwaliteit hooi, 3 maal daags, Strooisel voor stal, stal van 3 bij 4, binnen en buitenzetten. Goede buitenbak met drainage en verlichting. Af en toe wel nat maar is met 2 dagen weg.
Zomers op het land, s'avonds weer binnen. Is wel optioneel. Je kan je paard 24 uur buitenlaten voor 70 euro per maand. Wel bij slecht weer binnen en bij naderend onweer. Biks word gevoerd, maar betaal je wel extra.
Stro zit bij de prijs in maar er staan paarden op koolzaadstro. Een daarvan heeft rubbermatten eronder en krijgt 2 pakken per maand bij stalgeld. Je kan pakken kopen voor 7 euro per stuk. Al met al een goede stal en goed geregeld.
Af en toe voeren we zelf. Eigenaren kunnen gerust een week op vakantie dan hebben we een rooster wie wanneer voert. We staan daar niet groot schalig ( 16 paarden) waarvan 4 van hun zelf.
Edit: Aangepast ( 2 keer maar liefst )
Maysie schreef:Ik denk persoonlijk dat je al heel goedkoop zit hoor.
Je zoekt een stal waar ze ook voor je uitmesten dus en voor je binnen en buiten zetten?
Wellicht ergens bij een boer dat je nog goedkoper kan staan maar ik denk niet dat er veel stallen zijn in Friesland die onder de 180 uitkomen met alles wat je opnoemt
Elan_GV schreef:Ja, hoor 130.. zie onderschrift.. zit op de grens van friesland. Wat ik met mijn paarden doe, doe ik met de paarden van de pensiongasten ook, dus binnen buiten zetten en die ene box meer of minder maakt mij in geval van 4 totaal niks uit..
Ik moet zeggen 130.. anders kan het écht niet uit.. dan betaal je straks bij en bedoeling is dat je een béétje overhoud lijkt mij.. iedereen denkt altijd kosten per maand. Maar denkt niet aan mestafvoer, bodem van de bak, afrastering als ze dat eens vernielen, spul voor het gras om dat netjes te houden.. Een keer maaien, wat kunstmest.. en reken al de tijd eens..
Als je écht alles zou berekenen, kan het néver nooit uit!
Vriendlief is heel handig en van de zomer alle tegels uit de boxen gehaald en 'even' opnieuw bestraat, betekend dat ik bijna 200 tegels door mijn handen heb gehad om de zijkanten even schoon te maken en aan de kant te leggen, toen opnieuw zand er in en tegels weer aangeven..
Dat soort dingen.. wij doen dat op zondag, terwijl een ander in het bos banjert. Of straks als ik nog een keer naar buiten moet om even te voeren.. Geloof niet dat wij ORT krijgen..
Maar daarnaast.. hartstikke gezellig toch? Vind het leuk, mensen over de vloer! En het werk.. houd je van de straat zeggen ze dan. Jammer dat Leeuwarden te ver is!
Donderwolkje schreef:Of het uit kan is indd een tweede...
Een nette bak versta ik onder: een stabiele niet te zware bak.
Ik ben geen bakruiter, dus all-weater bak o.i.d. is absoluut geen wens.
En uitmesten is met een vlasstal binnen 5 minuten klaar, dus daar zit de tijd dus ook niet in.
De "veeleisendheid" (al is het voor mij vanzelfsprekendheid, want wie wil zijn paard nou anders houden??) zit hem dan in het buiten-binnen zetten en 4x voeren tijdens de stalperiode.
Maar in mijn ogen is dit een basisbehoefte waar elke pensionstal in zou moeten (kunnen) voorzien...
Dees schreef:Omdat:
- een paardenbak op gezette tijden nieuwe omheining moet hebben
- een paardenbak op gezette tijden nieuw zand moet hebben (goedkoopste optie)
- een paardenweide op gezette tijden nieuwe omheining moet hebben
- hooi en kuil opslag nodig heeft en met name bij overdekte opslag het hok onderhoud nodig heeft
- iemand ooit een boel grond met gebouwen heeft gekocht: als er een hypotheek op rust heeft dit rentekosten. Maar als er geen hypotheek (meer) op rust heeft dit ook rentekosten (nl: rente op geïnvesteerd vermogen - de rente die men misloopt nu het geld niet op de bank kan staan maar vastzit in het vastgoed)
- de uren die de pensionhouder aan de verzorging van andermans paarden besteed, kan hij niet meer omzetten in uren te werken voor een betalende opdrachtgever - eigenlijk moet de pensionhouder dus loon gaan verrekenen in het pensiongeld.
De 75 euro is dus al niet meer inclusief brok. Ik denk dat je voor een paard maandelijks wel een 20-25 euro aan brok kwijt bent (40kg per maand, dat is toch wel minimaal). Die stal is dus al duurder dan 75 euro
Donderwolkje schreef:Nou dit is dus perfect: kleinschalig, waardoor dergelijke service als binnen-buitenzetten eerder normaal is dan een extra wens.
Ik begrijp heus dat zoiets voor grote pensionstallen een grote extra taak is.
Misschien moet ik het kleiner zoeken (al zijn juist die kleine privéstallen vaak onzichtbaar...)
@ Mando: je hebt gelijk hoor, maar behalve dat een kleintje veel tijd kost kost het ook veel geld
Ik wil gewoon kijken of een simpelere stal met de basisbehoeften ook goedkoper kan.
Ik heb Stan dit jaar ook voor het eerst zonder deken en ik heb besloten dat dit zo blijft. Al die luxe is voor ons niet meer nodig
Dees schreef:Voor 75 euro per maand...
Dan betaalt de pensionhouder een deel van de kosten van het onderhoud van jouw paard.
Of hij krijgt niet genoeg te eten. Of het is een shetlander.
Of je hebt het paard staan bij je oom en tante, of zoiets.
Geen enkele pensionhouder kan een paard kost en inwoning bieden voor een bedrag van 75 euro per maand.
Hij kan dat niet eens voor 150 euro in de maand. Zelfs niet zonder service als uitmesten en binnen&buiten zetten. Iemand die een beetje kan rekenen, zal dat snappen.
Dees schreef:Elan, je sponsort je pensionhouders omdat je het zelf gezellig vind?
Elke maand 2 tientjes toe per paard opdat de eigenaar dan op onbewaakte momenten in je koelkast mag zitten...
Dat je daar zin in hebt.
Over voer:
Ik voer zelf liever een betere kwaliteit dan Pavo-onderhoud-bulk (met alle respect, dat is meer vul- dan voedingsstof... ) en geloof er niet in dat een rijpaard op 1kg per dag nog een leuk rijpaard kan zijn. Er is geen spier die daarop kan aansterken. Ik zou een dergelijk dieet dus geen enkele RIJDENDE paardenhouder adviseren.
Een paard dat in leven wordt gehouden op slechts een kwart kilo per dag... dat vind ik kwalitatief zéér onder de maat. Ik ken het artikel niet maar ik heb wel kijk op hoeveel VEP's een paard nodig heeft voor ofwel overeind te blijven ofwel bruikbaar te kunnen zijn (incl niveaugradaties). Ik zou zeker niet zonder enige échte kennis zomaar leuk geschreven artikeltjes navolgen - er staat een hoop onzin in de bladen!
Ik heb duidelijk een andere kijk op hoe je een paard gezond en fit houdt. Maar ik kan me voorstellen dat het vanuit een pensionhoudersperspectief niet een prioriteit is en dat het budget bepalend is in de keuze.