Normaal tarief pensionstal Friesland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WendelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:11

Ik sta ook op een stal in friesland en betaal 120 per maand. Hier zit bij: goede kwaliteit hooi, 3 maal daags, Strooisel voor stal, stal van 3 bij 4, binnen en buitenzetten. Goede buitenbak met drainage en verlichting. Af en toe wel nat maar is met 2 dagen weg.
Zomers op het land, s'avonds weer binnen. Is wel optioneel. Je kan je paard 24 uur buitenlaten voor 70 euro per maand. Wel bij slecht weer binnen en bij naderend onweer. Biks word gevoerd, maar betaal je wel extra.
Stro zit bij de prijs in maar er staan paarden op koolzaadstro. Een daarvan heeft rubbermatten eronder en krijgt 2 pakken per maand bij stalgeld. Je kan pakken kopen voor 7 euro per stuk. Al met al een goede stal en goed geregeld.
Af en toe voeren we zelf. Eigenaren kunnen gerust een week op vakantie, dan hebben we een rooster wie wanneer voert. We staan daar niet groot schalig ( 16 paarden) waarvan 4 van hun zelf.

Edit: Aangepast ( 2 keer maar liefst )
Laatst bijgewerkt door Wendel op 14-02-13 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 23:14

Dees schreef:
Ik denk dat het helemaal niet realistisch is om
én een gezonde en goede verzorging
én faciliteiten zoals een nette bak
én volop dienstverlening (je hoeft niet uit te mesten en niet buiten te zetten) te verwachten voor een prijs lager dan 170-180 euro. :n

Ik heb ze achter huis staan en puur alleen het strooisel en het voer kost mij al een 110 euro per paard.
Heb ik nog helemaal geen afschrijving/onderhoud op bak/erf en stal meegerekend. Plus de tijd die er in zit om een paard een paar keer per dag te voeren en om het smorgens naar buiten te brengen en savonds weer binnen te halen. Laat staan uitmesten... Zeg nou zelf, zou jij dat allemaal voor andermans paard willen doen voor pak-em-beet 40 euro te verdienen per maand?

Of het uit kan is indd een tweede...
Een nette bak versta ik onder: een stabiele niet te zware bak.
Ik ben geen bakruiter, dus all-weater bak o.i.d. is absoluut geen wens.
En uitmesten is met een vlasstal binnen 5 minuten klaar, dus daar zit de tijd dus ook niet in.

De "veeleisendheid" (al is het voor mij vanzelfsprekendheid, want wie wil zijn paard nou anders houden??) zit hem dan in het buiten-binnen zetten en 4x voeren tijdens de stalperiode.
Maar in mijn ogen is dit een basisbehoefte waar elke pensionstal in zou moeten (kunnen) voorzien...

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 23:21

Wendel schreef:
Ik sta ook op een stal in friesland en betaal 120 per maand. Hier zit bij: goede kwaliteit hooi, 3 maal daags, Strooisel voor stal, stal van 3 bij 4, binnen en buitenzetten. Goede buitenbak met drainage en verlichting. Af en toe wel nat maar is met 2 dagen weg.
Zomers op het land, s'avonds weer binnen. Is wel optioneel. Je kan je paard 24 uur buitenlaten voor 70 euro per maand. Wel bij slecht weer binnen en bij naderend onweer. Biks word gevoerd, maar betaal je wel extra.
Stro zit bij de prijs in maar er staan paarden op koolzaadstro. Een daarvan heeft rubbermatten eronder en krijgt 2 pakken per maand bij stalgeld. Je kan pakken kopen voor 7 euro per stuk. Al met al een goede stal en goed geregeld.
Af en toe voeren we zelf. Eigenaren kunnen gerust een week op vakantie dan hebben we een rooster wie wanneer voert. We staan daar niet groot schalig ( 16 paarden) waarvan 4 van hun zelf.

Edit: Aangepast ( 2 keer maar liefst )

Nou zoiets inderdaad, dat klinkt alweer beter dan 180 ;-)
Ideaal ook dat je pakken koolzaadstro kunt bijkopen, dan weet iedereen wat hik/ zij er aan heeft.

Ik sta nu op een stal met zeer goede service en daar is de prijs ook absoluut naar.
Alles is zo goed geregeld dat ik daar ook echt wel voor wil betalen.
Maar als straks onze kleine Smurf er is, dan hoef ik niet zoveel extra luxe en service ;-)

WendelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:34

Je kan bij ons ook extra service krijgen. Is een stalgenoot ( weet niet wie het is komt nooit,maar dat is een ander verhaal ) die laat de stal doen door eigenaren van stalling.. Die betaald dan 20 euro extra. Dan word de stal elke dag gestrooid en een keer in de week helemaal gemest. Als wij een keer niet kunnen, dan doen vaak stalgenootjes de stal van je paard. Lukt dat niet dan kun je bij de staleigenaar terecht. Omdat wij vaak komen en vaak ook extra doen vragen ze er dan niks voor.
Het is een hecht clubje, en dat is ook heel fijn. Ook gezellig doe-dagen enzo. Gewoon gezellig samen zijn. Staat een wachtlijst van een aantal mensen, zo gezellig is het nou!!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:41

Maysie schreef:
Ik denk persoonlijk dat je al heel goedkoop zit hoor :o.
Je zoekt een stal waar ze ook voor je uitmesten dus en voor je binnen en buiten zetten?

Wellicht ergens bij een boer dat je nog goedkoper kan staan maar ik denk niet dat er veel stallen zijn in Friesland die onder de 180 uitkomen met alles wat je opnoemt ;)

Ja, hoor 130.. zie onderschrift.. zit op de grens van friesland. Wat ik met mijn paarden doe, doe ik met de paarden van de pensiongasten ook, dus binnen buiten zetten en die ene box meer of minder maakt mij in geval van 4 totaal niks uit.. :Y)

Ik moet zeggen 130.. anders kan het écht niet uit.. dan betaal je straks bij en bedoeling is dat je een béétje overhoud lijkt mij.. iedereen denkt altijd kosten per maand. Maar denkt niet aan mestafvoer, bodem van de bak, afrastering als ze dat eens vernielen, spul voor het gras om dat netjes te houden.. Een keer maaien, wat kunstmest.. en reken al de tijd eens..
Als je écht alles zou berekenen, kan het néver nooit uit!

Vriendlief is heel handig en van de zomer alle tegels uit de boxen gehaald en 'even' opnieuw bestraat, betekend dat ik bijna 200 tegels door mijn handen heb gehad om de zijkanten even schoon te maken en aan de kant te leggen, toen opnieuw zand er in en tegels weer aangeven..
Dat soort dingen.. wij doen dat op zondag, terwijl een ander in het bos banjert. Of straks als ik nog een keer naar buiten moet om even te voeren.. Geloof niet dat wij ORT krijgen..

Maar daarnaast.. hartstikke gezellig toch? Vind het leuk, mensen over de vloer! En het werk.. houd je van de straat zeggen ze dan. Jammer dat Leeuwarden te ver is!

Mando

Re: Normaal tarief pensionstal Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 07:07

Ik denk ook, gezien er een kleine op komst is, dat je moet kijken aar de service.
Kan je nu een week wegblijven zonder dat je je zorgen moet maken om je pony

Je weet wel wat je heb niet wat je krijgt

Ik betaal 250 euro maar ik weet dat als ik een maand niet zou komen alles netjes geregeld worden en ik me nooit zorgen hoeft te maken
Is ook een stukje rust hoor en daar kan dan een paar tientjes per maand niet tegenop.

Na je bevalling ben je toch even uit de running.

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 08:59

Elan_GV schreef:
Ja, hoor 130.. zie onderschrift.. zit op de grens van friesland. Wat ik met mijn paarden doe, doe ik met de paarden van de pensiongasten ook, dus binnen buiten zetten en die ene box meer of minder maakt mij in geval van 4 totaal niks uit.. :Y)

Ik moet zeggen 130.. anders kan het écht niet uit.. dan betaal je straks bij en bedoeling is dat je een béétje overhoud lijkt mij.. iedereen denkt altijd kosten per maand. Maar denkt niet aan mestafvoer, bodem van de bak, afrastering als ze dat eens vernielen, spul voor het gras om dat netjes te houden.. Een keer maaien, wat kunstmest.. en reken al de tijd eens..
Als je écht alles zou berekenen, kan het néver nooit uit!

Vriendlief is heel handig en van de zomer alle tegels uit de boxen gehaald en 'even' opnieuw bestraat, betekend dat ik bijna 200 tegels door mijn handen heb gehad om de zijkanten even schoon te maken en aan de kant te leggen, toen opnieuw zand er in en tegels weer aangeven..
Dat soort dingen.. wij doen dat op zondag, terwijl een ander in het bos banjert. Of straks als ik nog een keer naar buiten moet om even te voeren.. Geloof niet dat wij ORT krijgen..

Maar daarnaast.. hartstikke gezellig toch? Vind het leuk, mensen over de vloer! En het werk.. houd je van de straat zeggen ze dan. Jammer dat Leeuwarden te ver is!

Nou dit is dus perfect: kleinschalig, waardoor dergelijke service als binnen-buitenzetten eerder normaal is dan een extra wens.
Ik begrijp heus dat zoiets voor grote pensionstallen een grote extra taak is.
Misschien moet ik het kleiner zoeken (al zijn juist die kleine privéstallen vaak onzichtbaar...)

@ Mando: je hebt gelijk hoor, maar behalve dat een kleintje veel tijd kost kost het ook veel geld ;-)
Ik wil gewoon kijken of een simpelere stal met de basisbehoeften ook goedkoper kan.
Ik heb Stan dit jaar ook voor het eerst zonder deken en ik heb besloten dat dit zo blijft. Al die luxe is voor ons niet meer nodig ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:07

Donderwolkje schreef:
Of het uit kan is indd een tweede...
Een nette bak versta ik onder: een stabiele niet te zware bak.
Ik ben geen bakruiter, dus all-weater bak o.i.d. is absoluut geen wens.
En uitmesten is met een vlasstal binnen 5 minuten klaar, dus daar zit de tijd dus ook niet in.

De "veeleisendheid" (al is het voor mij vanzelfsprekendheid, want wie wil zijn paard nou anders houden??) zit hem dan in het buiten-binnen zetten en 4x voeren tijdens de stalperiode.
Maar in mijn ogen is dit een basisbehoefte waar elke pensionstal in zou moeten (kunnen) voorzien...

Je veeleisendheid heeft geen betrekking op enkel een keurige verzorging (die ik inderdaad voor mijn eigen dieren ook wens), jouw veeleisendheid is dat je én die keurige verzorging verwacht én de fullservice kwa uitmesten en beweging geven én daar eigenlijk minder dan 180 euro voor wilt betalen.

Je moet bedenken: IEDERE pensionhouder doet dat alleen als hij er aardigheid aan heeft en wanneer hij er wat in kan verdienen. Hoeft in veel gevallen vast geen vetpot te zijn maar er zal geen pensionstalling te vinden zijn waarbij je onder kostprijs mag stallen. Net zo min als er een pensionstalling zal zijn waar jij voor kostprijs mag stallen en dat zij dan ook nog al het werk voor je gaan doen. Ik schetste je al eerder dat 180 euro in de maand al erg dun betaald is voor volpension met fullservice en faciilteiten.

Kies je prioriteit:
Je wilt of goedkoop en veel zelf doen (of ernstige concessies aan de faciliteiten wilt doen), of
je wilt gewoon betalen voor service.

Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten schijnt Hollanders eigen te zijn. Maar er is ook nog zoiets als eerlijkheid: de pensionhouder die goed voor jouw paard zal zorgen heeft recht op een nette beloning en verdient beter dan het absolute minimum.
Als jij als gevolg van je gezinsuitbreiding eigenlijk geen paard meer kunt betalen zou dat niet iets moeten zijn waar de pensionhouder last van kan hebben.

(oja: en een vlasstal uitmesten in 5 minuten... succes! zelf al eens een natte plek eruit moeten halen?)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:27

Ik vind het nogal een raar bericht hierboven. Ik betaal 75 per maand per paard, en mijn paarden hebben heus hun luxe daar. 3 keer per dag gevoerd, grotendeels buiten en lekkere ruime stallen. Ik heb niks te klagen hoor!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:06

Voor 75 euro per maand...
Dan betaalt de pensionhouder een deel van de kosten van het onderhoud van jouw paard.
Of hij krijgt niet genoeg te eten. Of het is een shetlander.
Of je hebt het paard staan bij je oom en tante, of zoiets.

Geen enkele pensionhouder kan een paard kost en inwoning bieden voor een bedrag van 75 euro per maand.
Hij kan dat niet eens voor 150 euro in de maand. Zelfs niet zonder service als uitmesten en binnen&buiten zetten. Iemand die een beetje kan rekenen, zal dat snappen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:21

Hij maakt het kuil en hooi zelf, voor zijn koeien, schapen en voor de paarden. Brok doen we zelf. Het is meer zijn hobby om paarden en de rest van de beestjes te houden. Geen idee of dit uit kan, maar waar zou die meer kosten aan hebben dan? Waardoor zou die boven de 150 uitkomen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 01:39

Omdat:
- kuil en hooi maken hoe dan ook geld kost...iemand heeft land (gekocht), gebruikt een tractor met machines of regelt een loonwerker. Voor stro geldt hetzelfde.
- een stal ook onderhoud vraagt en afgeschreven wordt....na verloop van tijd moet er toch wel eens iets worden vervangen.
- ook weidegang niet geheel kosteloos is, graslandonderhoud kost geld: inzaaien, doorzaaien, maaien, afrastering..
- paarden verzorgen tijd kost...en tijd kost geld.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 02:00

Omdat:
- een paardenbak op gezette tijden nieuwe omheining moet hebben
- een paardenbak op gezette tijden nieuw zand moet hebben (goedkoopste optie)
- een paardenweide op gezette tijden nieuwe omheining moet hebben
- hooi en kuil opslag nodig heeft en met name bij overdekte opslag het hok onderhoud nodig heeft
- iemand ooit een boel grond met gebouwen heeft gekocht: als er een hypotheek op rust heeft dit rentekosten. Maar als er geen hypotheek (meer) op rust heeft dit ook rentekosten (nl: rente op geïnvesteerd vermogen - de rente die men misloopt nu het geld niet op de bank kan staan maar vastzit in het vastgoed)
- de uren die de pensionhouder aan de verzorging van andermans paarden besteed, kan hij niet meer omzetten in uren te werken voor een betalende opdrachtgever - eigenlijk moet de pensionhouder dus loon gaan verrekenen in het pensiongeld.

De 75 euro is dus al niet meer inclusief brok. Ik denk dat je voor een paard maandelijks wel een 20-25 euro aan brok kwijt bent (40kg per maand, dat is toch wel minimaal). Die stal is dus al duurder dan 75 euro :D

WendelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 09:25

Dees schreef:
Omdat:
- een paardenbak op gezette tijden nieuwe omheining moet hebben
- een paardenbak op gezette tijden nieuw zand moet hebben (goedkoopste optie)
- een paardenweide op gezette tijden nieuwe omheining moet hebben
- hooi en kuil opslag nodig heeft en met name bij overdekte opslag het hok onderhoud nodig heeft
- iemand ooit een boel grond met gebouwen heeft gekocht: als er een hypotheek op rust heeft dit rentekosten. Maar als er geen hypotheek (meer) op rust heeft dit ook rentekosten (nl: rente op geïnvesteerd vermogen - de rente die men misloopt nu het geld niet op de bank kan staan maar vastzit in het vastgoed)
- de uren die de pensionhouder aan de verzorging van andermans paarden besteed, kan hij niet meer omzetten in uren te werken voor een betalende opdrachtgever - eigenlijk moet de pensionhouder dus loon gaan verrekenen in het pensiongeld.

De 75 euro is dus al niet meer inclusief brok. Ik denk dat je voor een paard maandelijks wel een 20-25 euro aan brok kwijt bent (40kg per maand, dat is toch wel minimaal). Die stal is dus al duurder dan 75 euro :D

Dat ligt toch geheel aan het paard wat je hebt. Ik heb een kwpn-er die dik word van lucht. Die krijgt een handje brok per keer ( omdat ze anders word overgeslagen ) die van mij word er wel oud om hoor. Word volgende week 23 jaar. Ze krijg van mij zelf vitaminebrok. Ook niet alle dagen, heeft ze niet nodig, maar puur voor een onderhoudsdosering zodat ik weet dat ze alles binnen krijgt.
Ik zeg altijd zelf je kan het duur maken als dat je wilt

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:51

Brok met ik het mee eens, vooral als je een grote pensionstal hebt, dan koop je dat in de bulk lijkt mij van circa zo'n 600kg, dan scheelt aanzienlijk. Wij hebben zelf ook pavobrok, maar uit de bulk in doorzichtige, zonder reclame dus zakken (wel stevig, erg handig, daar druk ik het kuilplastic dan ook weer in, past wel van 3 in! :D) Die zijn 30 kg voor 15 euro, ze krijgen hier écht geen 2 kg per dag.. kilo per paard als ze die dag wat gedaan hebben en anders een kwart, ben laatst helemaal over stag gegaan naar dat artikel in de Paard en Sport (óf was het de Strengen?)
Donderwolkje schreef:
Nou dit is dus perfect: kleinschalig, waardoor dergelijke service als binnen-buitenzetten eerder normaal is dan een extra wens.

Ik begrijp heus dat zoiets voor grote pensionstallen een grote extra taak is.
Misschien moet ik het kleiner zoeken (al zijn juist die kleine privéstallen vaak onzichtbaar...)

@ Mando: je hebt gelijk hoor, maar behalve dat een kleintje veel tijd kost kost het ook veel geld ;-)
Ik wil gewoon kijken of een simpelere stal met de basisbehoeften ook goedkoper kan.
Ik heb Stan dit jaar ook voor het eerst zonder deken en ik heb besloten dat dit zo blijft. Al die luxe is voor ons niet meer nodig ;)

Je kan hem ook een jaartje of 2 zonder deken doen immers? Ik kan me niet voorstellen dat er geen stal ergens om L'wrden heen net zo is. Heb je al eens geprobeerd om zelf een advertentie op MP ofzo te zetten? Dan zelf je wensen erbij, misschien merkt zo'n kleine stal je dan op en denkt hé dat is wel wat?

Dees schreef:
Voor 75 euro per maand...
Dan betaalt de pensionhouder een deel van de kosten van het onderhoud van jouw paard.
Of hij krijgt niet genoeg te eten. Of het is een shetlander.
Of je hebt het paard staan bij je oom en tante, of zoiets.

Geen enkele pensionhouder kan een paard kost en inwoning bieden voor een bedrag van 75 euro per maand.
Hij kan dat niet eens voor 150 euro in de maand. Zelfs niet zonder service als uitmesten en binnen&buiten zetten. Iemand die een beetje kan rekenen, zal dat snappen.

Klopt, 150 dan kan je je eigen paard er voor betalen, zo zie ik het. En wat je zegt als je alles zou doorberekenen.. dan zit je toch snel richting de 200! Voor die 130 hier verwacht ik hier dat ze een keer het pad naar de bak aanvegen en mócht het een keer voorkomen dat zij dan een keer willen uitmesten. Als ik een dag weg ben en zij komen toch langs... dan lijkt het me in overleg te kunnen.
Mijn vorige vond het nooit een probleem en als er hooi op zolder moest ook, hielp ze ook mee. (hebben transportbaan hoor naar de zolder, maar het springt nou nog nét niet vanzelf op die band en stapelt het daarboven op)
Dus voor 130 hebben we het altijd erg gezellig. In de zomer na het rijden enzo lekker even bij ons op het terras wat drinken, mijn huis staat altijd open. Ook als ik niet thuis ben weten ze wel dat ze best wat te drinken mogen pakken. Ik schaam me echt niet als er nog een volle wasmand staat omdat ik geen zin had om op te vouwen :P

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:11

Elan, je sponsort je pensionhouders omdat je het zelf gezellig vind? :P
Elke maand 2 tientjes toe per paard opdat de eigenaar dan op onbewaakte momenten in je koelkast mag zitten...
Dat je daar zin in hebt.

Over voer:
Ik voer zelf liever een betere kwaliteit dan Pavo-onderhoud-bulk (met alle respect, dat is meer vul- dan voedingsstof... ) en geloof er niet in dat een rijpaard op 1kg per dag nog een leuk rijpaard kan zijn. Er is geen spier die daarop kan aansterken. Ik zou een dergelijk dieet dus geen enkele RIJDENDE paardenhouder adviseren.
Een paard dat in leven wordt gehouden op slechts een kwart kilo per dag... dat vind ik kwalitatief zéér onder de maat. Ik ken het artikel niet maar ik heb wel kijk op hoeveel VEP's een paard nodig heeft voor ofwel overeind te blijven ofwel bruikbaar te kunnen zijn (incl niveaugradaties). Ik zou zeker niet zonder enige échte kennis zomaar leuk geschreven artikeltjes navolgen - er staat een hoop onzin in de bladen!
Ik heb duidelijk een andere kijk op hoe je een paard gezond en fit houdt. Maar ik kan me voorstellen dat het vanuit een pensionhoudersperspectief niet een prioriteit is en dat het budget bepalend is in de keuze.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:31

Het is niet zo ingewikkeld...als
- je geen hypotheek meer op je huis hebt,
- je de kost er niet mee hoeft te verdienen,
- je de paarden 'er bij' hebt ,
kun je het als stalhouder net zo duur/goedkoop maken als je wilt. Zeker op een boerderij waar het meeste materieel voorradig is en in het groot wordt ingekocht, vallen die paar tientjes in de maand niet op. Sommige mensen vinden het inderdaad vooral erg leuk om een paar mensen op stal te hebben.
Maar het verhaal van Dess staat als een huis; dit zijn de kosten...

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:22

Alle dingen die vervangen moeten worden, moeten toch ook vervangen worden voor de koeien of schapen, dus er komen niet veel kosten meer bij op. Alleen inderdaad de bak, maar dat valt niet eens op tussen de kosten. De omheining van de bak is net vervangen, dus is niet een kwestie van dat dat elk jaar moet gebeuren.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:25

En vind het niet erg leuk dat er wordt gezegd dat voor 75 per paard, mijn paarden tekort komen. Mijn paarden zien er behoorlijk welvarend uit, en krijgen genoeg te eten, aandacht, weidegang en een schone stal. Het is misschien een erg goedkoop adres, maar de faciliteiten en de zorg van mijn paard lijdt daar niet onder.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:33

Aandacht is gratis, dat heeft niets met het pensiongeld te maken.
Een schone stal, genoeg te eten en 'zien er behoorlijk welvarend uit' is echter volstrekt subjectief.
Of het wel of niet zo is, is alleen maar te beoordelen 'in real life' en niet via internet.
Ik weet wel dat de meeste eigenaren waarbij de DB ingrijpt, ook van mening zijn dat hun dieren goed verzorgd werden en er best uitzagen. Het oog van de houder is niet altijd het meest objectief.

Het zal heus kunnen hoor dat jij voor 75 euro een prima plekje hebt gevonden voor je paarden.
De maatstaven voor wat iemand 'een goed plekje vindt', verschillen echter per houder.
Het enige wat ik zeg is dat je pensionhouder er niets aan zal verdienen en er waarschijnlijk geld achteraan moet gooien. Mazzel voor jou.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:41

woooooooooooowww ik woon in Utrecht en daar betaal je voor deze wensen gewoon 350 per maand. Mijn verzorgpony's staan voor 200 per maand en dat vind ik al heel goedkoop... wow als ik ooit de kans krijg verhuis ik naar friesland!

Leen27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:01

Ik ken ook nog wel plaatsen waar een boer voor de paarden zorgt en je rond de 50-80 euro in maand kwijt bent, staan de paarden wel vaak dag en nacht op de wei. Zelf hou ik van de gezelligheid en luxe (binnenbak) van een manege en voor luxe betaal je. Al valt dat in Groningen nog wel mee :D

Weet niet wanneer je moet bevallen, maar ik zou er wel op letten dat je paard daar wel de tijd heeft om te wennen nog voor de bevalling. Rond je bevalling ga je weinig met je paard kunnen doen. En om je paard dan in handen te laten van 'vreemden' (om het even zo oneerbiedig te noemen) te laten. Je moet wel heel zeker zijn dat je paard goed verzorgd wordt. (ben ooit twee maanden niet naar mijn paard kunnen gaan (had een ongeval gehad), paard stond net op een nieuwe stalling. Toen ik weer beter was, bleek er vanalles met haar te zijn gedaan waar we geen afspraak over hadden, zoals door mensen gereden, ander voer gekregen, een week niet naar buiten,... Waarmee ik niet wil zeggen dat het overal zo gaat, alleen in jouw geval ben je ook een tijd weinig/niet aanwezig)

sanne_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:29

Ik betaal 130 euro per maand. Alles zit er op en er aan!
Mijn paardje staat particulier, en staat op een steen worp afstand van ons huis.
Alles word voor me gedaan. En ben erg tevreden over mijn plekje
De eigenaar heeft zelf 3 paarden en die van mij staat er dan ook. Dus ben er ook nog eens lekker alleen.

Het binnen en buiten zetten wordt ook voor me gedaan.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:33

Dees schreef:
Elan, je sponsort je pensionhouders omdat je het zelf gezellig vind? :P
Elke maand 2 tientjes toe per paard opdat de eigenaar dan op onbewaakte momenten in je koelkast mag zitten...
Dat je daar zin in hebt.

Over voer:
Ik voer zelf liever een betere kwaliteit dan Pavo-onderhoud-bulk (met alle respect, dat is meer vul- dan voedingsstof... ) en geloof er niet in dat een rijpaard op 1kg per dag nog een leuk rijpaard kan zijn. Er is geen spier die daarop kan aansterken. Ik zou een dergelijk dieet dus geen enkele RIJDENDE paardenhouder adviseren.
Een paard dat in leven wordt gehouden op slechts een kwart kilo per dag... dat vind ik kwalitatief zéér onder de maat. Ik ken het artikel niet maar ik heb wel kijk op hoeveel VEP's een paard nodig heeft voor ofwel overeind te blijven ofwel bruikbaar te kunnen zijn (incl niveaugradaties). Ik zou zeker niet zonder enige échte kennis zomaar leuk geschreven artikeltjes navolgen - er staat een hoop onzin in de bladen!
Ik heb duidelijk een andere kijk op hoe je een paard gezond en fit houdt. Maar ik kan me voorstellen dat het vanuit een pensionhoudersperspectief niet een prioriteit is en dat het budget bepalend is in de keuze.

Jij ziet alles wel heel erg zwart/wit hoor..

Het is gewoon condition pavo brok, alleen niet in de gebruikelijke zak.. het is dus hetzelfde maar ik geloof dat het of topic is. En jij hebt je kennelijk niet ingelezen, wat ik zei, stond laatst dus een heel stuk over in of de P&S óf de Strengen, weet het niet meer.

En ze zitten heus niet elke dag in je koelkast te graaien hoor, dat gaat ook in goed overleg. Mijn paarden kosten echt niet 150 per maand hoor, ik zou gek zijn, dan had ik hier toen ik hier 4 had staan elke maand 600 euro aan kosten voor de paarden.. nou écht niet hoor.

Ja, ik vind het handig als er een keer mensen zijn die mijn paarden doen als ik een keer krap zit. In de zomer gaat die 130 wel door en dan kosten ze dat echt niet. Dus betaal geen 20 toe..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:59

Ik zie de dingen wellicht in jouw opinie wat zwart/wit....
Ik heb echter van kleuter af aan geleerd om al-tijd te blijven rekenen.

Gelukkig krijgen je paarden maar 0,25kg Pavo Condition daags. Meer van dat spul zou ik inderdaad niet adviseren :P Ik heb begrip voor je cognitieve dissonantie, maar een kwalitatief betere keuze maken in krachtvoer is vrij makkelijk. Dat het werd geadverteerd in P&S of In de Strengen kan ik me wel wat bij voorstellen: Pavo is erg goed in marketing en is sponsor van zowel KNHS als KWPN.

Terug on topic: TS heeft nu wel kunnen lezen dat het vrijwel niet reëel is om een goedkopere stalling te vinden met een vergelijkbaar hoog serviceniveau (lees: volpension, alles verzorgd).
Ik denk, TS, dat je lekker moet blijven staan waar je staat. Zo'n rare deal heb je daar niet. Imo is het zelfs goedkoop te noemen.