is jouw buitenbak nog te rijden nu met de vorst????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: is jouw buitenbak nog te rijden nu met de vorst????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:12

Onze bak bevriest ook gewoon ,maar we hebben verder geen mogelijkheden tot slepen ivm dat de bak achterin een kleiweide staat.
Maar ach.. 99% van de tijd kan ik er wel prima in, en ook bv regen etc geen problemen met deze bak.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:13

Nee ik ook niet hoor! Kreeg dit erbij, heb het altijd al een mooie stal gevonden en dicht bij huis.
Wel wat aan de prijs moet ik zeggen want ik moet ook nog eens zelf uit mesten.
Vorige stal had ik een bak met houtsnippers. Daar stond ik op een western stal en was mijn stal eigenaresse erg zuinig met haar bak! Moest ook wel want ik rij dressuur en anders krijg je onwijze gaten in de bak door de oefeningen die zij deed.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 11:15

Bij ons word zowel western als dressuur gereden.
Beide geen probleem.
Als ik ga spinnen maak ik het gat wat ik maak dicht als het te groot word.
Maarja.....zo actief spinnen wij niet :+
Er heeft zelfs nog iemand gestaan die met kar en al de bak in ging :')
Ook helemaal geen probleem omdat er vaak gesleept word

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:17

Bij mij is de bak ook nog begaanbaar.Ik heb de hoefslag en een volte glad gehouden en met zout gestrooid.Na het rijden harken we het weer aan zodat het goed glad blijft.(tractor is helaas stuk)
De regen van vorige week maakte het wel een lastige klus maar we doen het hier met z'n allen dus daardoor is het wel te doen!Nu met de droge vorst en het zonnetje er bij, word hij echt snel beter!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:17

Ik kan nu ook niets (alleen naar buiten). Vorige week had ik Gelderse, dus toen echt mazzel gehad. En nu heeft paard gewoon even vakantie :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:18

Klinkt als topper Q. Een eb en bloedbad is de droom van iedere stal. Ik heb een bak thuis, dat is gekeerd woudzand. Ik heb een sproeiinstallatie voor zomers en de bak is gedraineerd. Echter ik vermoed dat de bak teveel is aan gelopen en dat daardoor het water slecht weg zakt naar de drainage toe.
Nu is hij hard bevroren, maar de paarden lopen wel buiten.
Ik las iets overzouten. Wat bedoel je daarmee, strooien jullie de bak?
Ik heb wel een sleep voor achter de tractor, dus dat doe ik regelmatig.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 11:20

tjady.....bij opns staan grote zakken met ieder 600 kg strooizout.
Dat word door de bak heen gesleept.
Zo houden ze do vorst uit het zand en blijft de bak goed begaanbaar

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:26

Waar mijn paard nu staat helaas ook een slechte bak, dus momenteel weinig te doen met mijn jonkie! Per 2 maart gaan we verhuizen naar een andere stal, waar de bak stukken beter lijkt!

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:31

Robin schreef:
Paardlief geniet hier al van een lange vakantie.. :+
Dan is de bak bevroren, dan is hij weer zeiknat en op het moment dat je denkt ja nú kan ik gaan rijden is hij weer bevroren.

Zelfde hier, plus dat mijn vp nu 1 bonk energie is waardoor ik nu niet met haar weg kan/durf (als mijn vriendin meegaat dan gaat t wel). Onze bak is op een kwartiertje lopen. Helaas heb ik al sinds eind november niet meer gereden dus ik wil er eigenlijk nou wel weer heel graag even op O:-)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 11:36

zoalsa ik het dan weer lees hier prijs ik mezelf gelukkig als bofkont zijnde :D

Ik hoop voor iedereen dat het snel gaat dooien en het droog blijft :(:)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:38

quartel schreef:
zoalsa ik het dan weer lees hier prijs ik mezelf gelukkig als bofkont zijnde :D

Ik hoop voor iedereen dat het snel gaat dooien en het droog blijft :(:)

Nattigheid maakt hier gelukkig niets uit! Dus dooi is genoeg hier :Y)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:41

quartel schreef:
tjady.....bij opns staan grote zakken met ieder 600 kg strooizout.
Dat word door de bak heen gesleept.
Zo houden ze do vorst uit het zand en blijft de bak goed begaanbaar

Nog nooit bij nagedacht dat men dit zou kunnen doen :7 iets om in de groep te gooien :D wel Top zeg dat ze dat op jou stal doen 8-)
Laatst bijgewerkt door grid op 13-02-13 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 11:42

hahaha....wellicht is het dan gelijk een leuke tip voor buitenbakhouders :D

ik ga maar eens naar peerd......stukje rijden :D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:03

Leuk topic Q! Wij zijn toevallig begin van deze maand verhuisd naar een andere stal met als voornaamste reden de bak. Bij ons op de oude stal was het elke herfst/winter drama wanneer de regen begon, en dan heb ik het nog niet eens over de sneeuw/vorst en de enorme ijsbaan die er in november inlag. Slepen werd alleen gedaan als de stalmanager zelf les had en we hebben onze paarden weken achter elkaar stil moeten zetten. De ene is bijna 23 en die verstapte zich lelijk in de modderige bak tot kreupel aan toe en de andere is nog steeds niet genezen verklaard van een langdurige blessure dus die ga ik niet 5 dagen per week door de blubber jakkeren. Mijn zusje was er eigenlijk al veel langer klaar mee en het duurde wat langer voor bij mij hetzelfde kwartje viel. Nu staan we op een stal met een binnenbaan én een 20-60 buitenbaan die wél een superbodem heeft. En dan heb ik het nog niet eens over de stallen die elke dag worden gemest en de paarden die veel langer buiten staan. Hadden we veel eerder moeten doen!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:04

tjady schreef:
Klinkt als topper Q. Een eb en bloedbad is de droom van iedere stal. .

Jij kijkt zeker graag horrorfilms? :+ _/-\o_

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:08

Gulpje schreef:
tjady schreef:
Klinkt als topper Q. Een eb en bloedbad is de droom van iedere stal. .

Jij kijkt zeker graag horrorfilms? :+ _/-\o_

:')

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:10

Nope niet te rijden op het moment maar zodra het dooit en de toplaag los komt dan is er wel weer te rijden.
Gelukkig zijn mijn beide peerdkes hartstikke braaf buiten.

Enig nadeel nu is wel dat ik 36 weken zwanger ben en dus gewoon niet meer rijdt :+ Of is dat dan weer een voordeel met dit weer? :D

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:11

Bij ons op stal kan er helaas niet gereden worden. Paarden kunnen gelukkig nog wel naar buiten. Maar de achterste weides zijn nogal bagger dus paarden staan nu afwisselend voorin! Super fijn dat dat kan. We hebben een kleine 'binnenbak' dus gelukkig kan ik wel iets doen. Je kan hier niet rijden met wel longeren enzo. Je moet je wel inschrijven hiervoor en je moet er dus voor zorgen dat je op tijd staat ingeschreven, op de dag zelf inschrijven lukt meestal niet. Bos is gelukkig wel te doen, dus dat ga ik zaterdag maar weer eens doen!

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:25

quartel schreef:
Ik had het er net nog over met iemand.
Dat zoals nu met de vorst ik toch helemaal niet mag mopperen.

Ik ben verhuist naar een kleinere stal met minder luxe (dacht ik)
Hier kan ik de bodem van mijn stal net zo dik maken als ik wil.
Er is een paddock groot genoeg om lekker in te rennen en racen.
Hier gaan ze alleen in de zomer op de wei en mag ik hem zelf binnen en buiten zetten (vind ik fijner)
En de bak.....sja.....is ook enorm......een Zbuitenbak met eb en vloed systeem.
Nu had ik wel verwacht dat dat systeem zou bevriezen en er tegen deze vorst niets te doen was.
Maar wonder boven wonder is er nog geen dag geweest waarop ik vanwege de bak niet had kunnen rijden. :D
Stalhouder is er maar druk mee, zouten, slepen, zouten, slepen..............
Als ik dan andere mensen hoor dat ze geen kant op kunnen met hun paard besef ik me weer dat ik eigenlijk helemaal niet mopperen mag.
Ik ga vanmiddag gewoon weer lekker rijden, paard krijgt beweging genoeg nu.

Eigenlijk sta ik nu voor minder geld met veel meer luxe........tenminste, zo voelt het wel. :)

Hoe is het met de buitenbak waar jij nu staat?
Zijn er meer stalhouders die er zo veel moeite voor doen????

Ik zag je paardje in je profiel en dacht meteen, hey, Zieltjens. Heb je afgelopen zondag nog zien rijden toen ik daar was. :D

Bij ons is de bak ook nog prima te rijden, ook eb- en vloed, en hoewel het echte merknaampje Agterberg er niet op staat, is het hetzelfde principe qua bodembedekking. Daarbij mogen ze ook bij ons in de winter het land in als dat kan, dus niet tot de enkels in de modder, maar lekker met vorst en sneeuw naar buiten. Ik sta aan de andere kant van de snelweg.

Vind ze bij jullie echt heel goed bezig met de bak begaanbaar houden, ben toen ik van stal verwisselde ook wezen kijken. Enige grote nadeel vind ik dat ze maar 1 (wel grote) paddock hebben (en een stapmolen maar daar gaat de mijne niet in). Waar ik sta hebben we er vijf (wel wat kleiner, maar groot genoeg om even goed te rennen), en worden de paardjes overdag door stalhoudster al 4 uur buitengezet.

Hoe dan ook hierbij een veer voor de pensionhouders (en een extra grote voor de mijne) met een goed rijdbare buitenbak! _/-\o_

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 12:31

grappig....ik heb jou heel niet gezien :')
Maar ik zie dan ook nooit iets als ik aan het stoeien ben met knollie :')

De paddock staat op de nominatie om aangepakt te worden :j
Alle spullen liggen er al klaar voor.
Maar het vormt voor mij zoals het nu is totaal geen belemmering.
Kan er altijd in als ik kom.
Gisteren hebben mijn paard en zijn buurman meer dan een uur staan spelen na het rijden _/-\o_

sta jij bij die afrit van de A2???

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:32

Onze buitenpiste kan wel bereden worden nu, ligt niet optimaal maar het zou lukken.. Maar er is ook een binnenpiste en daar is het warmer dus rij ik daar :')

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:54

@quartel....bij ons op stal werd beslist geen zout door de bak gedaan vanwege het gevaar dat paarden die eventueel een klein wondje hebben daar erg veel last van kunnen krijgen! Zelfs een olifantenbeen! Nu was het ook niet nodig want de bak bleef goed! Ook dit is een kleine pensionstal met alle aandacht voor het welzijn van de paarden. Grote paddocks waar ze tijdens het uitmesten 2 uur instaan. Zomers weidegang en je kunt er heerlijk buiten rijden. Ook hier dressuur en westernruiters.....gaat prima samen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:56

Ik heb een stuk weide afgezet en behalve toen er 10 cm sneeuw lag heb ik nog geen dag het rijden moeten laten omwille van de "bak".

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 12:59

Hier totaal geen problemen met het zout in de bak.
Een olifantbeen heeft niet direct wat met de bak te maken imo.
Die van mij kreeg dat juist op het natte land op die andere stal.
Heb nu niks geen last meer met hem.........ook de andere paarden doen het er prima op.

Een van de paarden heeft mok gehad maar werd ook probleemloos gereden en is inmiddels al goed geheeld.
Dus ja.......ik weet niet zo goed wat ik geloven over de verhalen van het zout in de bak.
Ik vind het prima werken, ook voor de gevoelige voetjes van mijn ruintje

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:12

Zout in de bak zou ik ook niet blij mee zijn. Is toch niet echt goed voor de benen en voeten. En dan zoals ik het geleerd heb, meer slecht voor de hoeven. Die drogen er behoorlijk van uit.

Heb de paarden ook thuis staan, en voor het eerst deze winter is mijn bak ook bevroren. De andere vorstperiodes had ik de tijd om hem te slepen voordat de vorst weer kwam. Maar heb nu even wat anders aan mijn hoofd (paard wat net geopereerd is en niet naar buiten mag) en heb dus niet meer aan de bak gedacht. Ik wacht wel even tot het weekeinde, dan zal het weer gaan dooien. Nu lostrekken heeft geen zin, krijg ik alleen maar klonten van. De paarden gaan wel (voor zover ze mogen) naar buiten. Heb een aantal paddocs speciaal gladgetrokken voor de winter en die worden alleen maar gebruikt als het vriest.