Help asbest in de binnenbak, hoe schadelijk voor mens & dier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_RMHorse_

Re: Help asbest in de binnenbak, hoe schadelijk voor mens & dier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 23:48

Ik heb het met de eigenaar besproken en die geeft toe dat het asbest is maar mompelt het weg met dat het niet schadelijk is want ze vader is er ook mee oud geworden...

Karin_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:06

Asbest niet schadelijk en zijn vader is er ook mee oud geworden.... tuurlijk!
Wat ga je nu doen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:14

Ik geloof best dat zijn vader er oud mee geworden is, zo lang dat spul op z'n plek blijft zitten en er niets mee gebeurt, is het ook niet schadelijk.

Maar NU wel !

Schandalig dat hij het weet en er niets aan laat doen ... hij laat jullie en jullie paarden dus bewust gevaar lopen :(

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 00:23

Shirley schreef:
Ik geloof best dat zijn vader er oud mee geworden is, zo lang dat spul op z'n plek blijft zitten en er niets mee gebeurt, is het ook niet schadelijk.

Maar NU wel !

Schandalig dat hij het weet en er niets aan laat doen ... hij laat jullie en jullie paarden dus bewust gevaar lopen :(

Nee hij zei van me vader heeft er jarenlang mee gewerkt zoiets.
Ik ben op zoek naar een andere stalling, maar ga daarvoor nog met een groepje van stal langs hm, ik persoonlijk vind dat hij er iets aan moet doen er worden ook paarden getraind daar die weten dus van niks!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 01:56

Wat een malloot zeg, leeft die man onder een steen? Als er ergens iets gebeurd en er is een vermoeden van het vrijkomen van asbest, dan worden hele woonwijken afgezet en de bewoners in een hotel gezet zodat alles schoongemaakt kan worden.
ik denk dat die meneer de bui wel ziet hangen.. als het daadwerkelijk asbest is zal er geruimd moeten worden en dat kost behoorlijk veel geld.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 02:39

Jannepauli schreef:
Wat een malloot zeg, leeft die man onder een steen? Als er ergens iets gebeurd en er is een vermoeden van het vrijkomen van asbest, dan worden hele woonwijken afgezet en de bewoners in een hotel gezet zodat alles schoongemaakt kan worden.
ik denk dat die meneer de bui wel ziet hangen.. als het daadwerkelijk asbest is zal er geruimd moeten worden en dat kost behoorlijk veel geld.

Dat is heel goed mogelijk... dat hij bang is dat het geld gaat kosten.
Dus laat hij andere mensen risico's lopen. -O-

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 02:42

Behoorlijk veel geld is een understatement, een binnenbak kan zo richting de 50 a 60 duizend euro gaan kosten om de boel te verwijderen.

Of iedere pensionklant moet een aanhangertje gaan brengen naar de gemeente werf, dan kost het niets!

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 07:54

Ik denk ook dat hij bang is voor de kosten.
Wat moet ik nu doen? Kan ik onder me contract uitkomen met opzegtermijn? Moet ik de gemeente bellen? Me pa wil graag bellen dies behoorlijk pissed

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 08:55

in ieder geval moet je zo snel mogelijki al je spullen daar weghalen. Zeker voordat de gemeente of een andere instantie gaat kijken. Grote kans dat je niet meer bij je spullen kunt en als ze besmet worden verklaard ben je ze hoogstwaarschijnlijk kwijt.

Dus voor je vader gaat bellen eerst de kast even leegruimen ;)

Als ik jou was zou ik een andere stal zoeken en dan opzeggen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 08:55

Nou..wat dacht je ervan dat de pensionhouder moet zorgen voor een veilige leefomgeving voor mens en dier.Dat contract kom jij wel onderuit...je kunt tegen heb zeggen dat je terugkomt als de boel weer veilig is maar zolang je gezondheid gevaar loopt wens je niet langer op het terrein te komen.

Asbest lijkt mij redelijk contract ontbindend...geen wet schrijft voor dat je verplicht bent om in een asbestomgeving te blijven.
Sterker nog,als hij gaat lopen mauwen ga je hem aansprakelijk stellen voor een schadevergoeding in de toekomst.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 09:12

Buiten het feit of het asbest is kun je je de deugdelijkheid van het dak afvragen. Als het afbrokkeld wil het dus zeggen dat dit al niet meer zo nieuw is met alle risico's van dien. Wat je nu echter moet doen is moeilijk om een antwoord op te geven. Denk dat ik zelf op zoek zou gaan naar een ander adres en als de pensionhouder je aan het contract wil houden even vriendelijk vragen of je bij de gemeente even moet navragen hoe om te gaan met zo'n situatie? Verdiend misschien niet de schoonheidsprijs maar de opmerking van meneer ook niet.

M.b.t het besmet verklaren en kwijtraken hoef je daar niet zo bang voor te zijn. Mocht het dak nml gesaneerd moeten worden moet nml vanalles opgeruimd e.d. worden. Hebben wij in ieder geval wel gemoeten. Mijn schoonvader heeft zijn werkplaats gewoon uitgeruimd voordat het asbest verwijderd is. Dit brokkelde dan wel niet maar zie daar niet het probleem in.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 09:18

Ik zou actie ondernemen.

Asbest is echt heel ongezond. Mijn sm woonde naast een gebouw met een asbest dak. En daar kwam ook asbest vanaf. Er zijn in die omgeving heel veel mensen aan asbest kanker overleden. Gebouw staat er al heel lang. Inmiddels asbest vrij.

De stal eigenaar is verplicht de binnenbak af te sluiten tot het weg is. En er moet ook echt wat aan gedaan worden! Ik zou persoonlijk snel weg wezen maar wel actie ondernemen zodat andere mensen en dieren niet de dupe er van worden., ik dnek dat je verplicht bent om de gemeente te bellen.
Anders verzwijg je belangrijke invormatie.

Ik zou niet vertrekken als de staleigenaar maatregelen zou nemen. Het is een duur grapje en hij kan het misschien neit betalen. Maar dan moet hij maar sluiten. Dit is gevaarlijk voor mensn en dier...
Gezondheid gaat boven winst en bedrijf toch?!?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 09:27

Ik denk dat je allereerst zeker moet maken dat het echt om asbest gaat!
Misschien is het mogelijk dat je een klein stukje meeneemt, in een plastic zakje, en dat vervolgens aan een deskundige laat zien. Veel mensen die in de bouw zitten, kunnen het herkennen, of - als je in je omgeving een gemeentewerf hebt waar grof vuil gestort kan worden door particulieren, zijn meestal ook wel mannen die het met zekerheid kunnen bepalen.

Een melding van asbest moet gedaan worden bij de Gemeente.

Natuurlijk is de gezondheid van mens en dier het allerbelangrijkste, en afbrokkelend asbest lijkt mij een gezondheidsrisico.
Maar... realiseer je wel dat het melden grote consequenties heeft voor de eigenaar van het pand. Als inspectie uitwijst dat het dak een probleem is, dan zullen er maatregelen genomen worden en dat kan in de tienduizenden gaan lopen. Het heeft dus grote gevolgen hebben .. wees je daar goed van bewust.

Ik denk dat je in ieder geval ook de andere mensen die in die stal staan en rijden moet waarschuwen, dan kunnen ze zelf hun plan trekken. Maar hoe dan ook: maak zeker dat het echt asbest is ( zelfs al heeft de eigenaar het al toegegeven) want het is wel stom als je vanalles overhoop haalt en het blijkt loos alarm te zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:52

als de eigenaar zelf aangeeft dat het asbest is, lijkt me dat die toch wel de waarheid spreekt? :+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:56

Dat vind ik ook een heel wijze raad : eerst een stukje laten onderzoeken alvorens er echt paniek uitbreekt :j

Je kunt ondertussen uiteraard wel de ruimte mijden ( en misschien toch wel op zoek naar een andere stal, want de houding van deze meneer zou mij persoonlijk niet zo aanstaan :o )

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:05

Het weten en niks doen maakt dat dit zelfs een misdrijf is. Als de juiste mensen hier lucht van krijgen kan ie zelfs opgepakt worden wegens het opzettelijk blootstellen aan asbest vezels... Als het dak ouder is dan 25 jaar is het gewoon asbest., maar dat zegt hij zelf ook. Het is echt heel erg als hij er niks aan wil doen, de kosten zijn ook wel echt enorm. Zelf verwijderen is overigens ook een economisch delict. Je moet iets.... De makkelijkste weg is misschien nog wel je paard daar weg halen. ...... Hier komt altijd gezeik van als iemand die boer wat gaat opleggen....

En je weet over 30 jaar pas of t t allemaal waard was....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:13

sandyjorgen schreef:
Het weten en niks doen maakt dat dit zelfs een misdrijf is. .

Nou da's wel wat kort door de bocht hoor. Als de asbestplaten in goede staat zijn ( niet beschadigd of brokkelend) dan is ook asbest geen probleem.
Maar goed, het is makkelijk om iemand aan de schandpaal te nagelen - hoe terecht dat eventueel ook is - maar ik vind dat de TS zich de consequenties goed moet realiseren en heel zeker van haar zaak moet zijn. Iemand opjutten da's al te makkelijk.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:23

Jannepauli schreef:
Nou da's wel wat kort door de bocht hoor. Als de asbestplaten in goede staat zijn ( niet beschadigd of brokkelend) dan is ook asbest geen probleem.
Maar goed, het is makkelijk om iemand aan de schandpaal te nagelen - hoe terecht dat eventueel ook is - maar ik vind dat de TS zich de consequenties goed moet realiseren en heel zeker van haar zaak moet zijn. Iemand opjutten da's al te makkelijk.

Klopt helemaal maar volgens mij is er ook nog zoiets als zorgplicht van de eigenaar van het pand. Wil niet zeggen dat de eigenaar maar aan de schandpaal moet maar zou voor mij voldoende zijn om te vertrekken en de rest te melden waarom ik weg ging. Wat zij er mee doen is hun verantwoording.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:25

De eigenaar wil er waarschijnlijk niks aan doen omdat er als t echt asbest is er nu een besmetting is en dat veel geld gaat kosten (als de platen heel zijn konden ze vrij goedkoop verwijderd en vervangen worden).

Als ik jou was zou ik meteen de gemeente bellen maar eerst je spullen weg halen mochten die in de buurt van t besmet gebied liggen (die krijg je echt niet meer terug anders).
De gemeente kan de eigenaar dwingen de boel te laten testen en in geval van asbest te saneren. Want als dit echt asbest is is dit gevaarlijk voor iedereen die in de bak komt. De incubatie tijd van asbestkanker is tussen de 10 en de 60 jaar als ik het goed zeg ik neem aan dat dat ook voor je paard geld het lijkt me in ieder geval ook voor je paard schadelijk.
Laatst bijgewerkt door koenlover op 14-02-13 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:26

koenlover schreef:
De eigenaar wil er waarschijnlijk niks aan doen omdat er als t echt asbest is er nu een besmetting is en dat veel geld gaat kosten (als de platen heel zijn konden ze vrij goedkoop verwijderd en vervangen worden).

Als ik jou was zou ik meteen de gemeente bellen maar eerst je spullen weg halen mochten die in de buurt van t besmet gebied liggen (die krijg je echt niet meer terug anders).
De gemeente kan de eigenaar dwingen de boel te laten testen en in geval van asbest te saneren. Want als dit echt asbest is is dit gevaarlijk voor iedereen die in de bak komt. De incubatie tijd van asbestkanker is tussen de 6 en de 10 jaar als ik het goed zeg ik neem aan dat dat ook voor je paard geld het lijkt me in ieder geval ook voor je paard schadelijk.

Zeg maar tussen de 10 en 60 jaar :)

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:26

Jannepauli schreef:
sandyjorgen schreef:

Ik kan niet zien wat jij voor werk doet maar helaas weet ik uit ervaring dat ik niet/ kort door de bocht ga. Bovendien staan er foto,s i dit topic waaruit blijkt dat de platen niet meer in orde zijn.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:30

Jannepauli schreef:
sandyjorgen schreef:

Als ze niks doet zijn de consequenties enorm, wat als er mensen die die bak gebruiken (zeker als je er in rijd gaat t toch stoffen) over een paar jaar long problemen krijgen, en die kans is heel reëel. Wil je dan zeggen ja ik wou de eigenaar niet aan de schandpaal nagelen maar we hadden er wel iets aan kunnen doen. Dat is dan dus te laat.

De stal eigenaar brengt bewust de gezondheid van mensen in gevaar. En de saneerders komen niet voor niks in van die 'ruimte' pakjes met maskers. Er is dus wel degelijk reële kans op ernstige ziektes.

@ympi; helemaal gelijk, iets met de klok en de klepel ;-) vriend is asbest deskundige maar ik luister niet altijd even nauwkeurig ;)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:32

koenlover schreef:
Jannepauli schreef:

Als ze niks doet zijn de consequenties enorm, wat als er mensen die die bak gebruiken (zeker als je er in rijd gaat t toch stoffen) over een paar jaar long problemen krijgen, en die kans is heel reëel. Wil je dan zeggen ja ik wou de eigenaar niet aan de schandpaal nagelen maar we hadden er wel iets aan kunnen doen. Dat is dan dus te laat.

De stal eigenaar brengt bewust de gezondheid van mensen in gevaar. En de saneerders komen niet voor niks in van die 'ruimte' pakjes met maskers. Er is dus wel degelijk reële kans op ernstige ziektes.

@ympi; helemaal gelijk, iets met de klok en de klepel ;-) vriend is asbest deskundige maar ik luister niet altijd even nauwkeurig ;)

Haha, hier heb ik vriend daar niet voor nodig. Heb zelf al vaak genoeg stalen genomen, maar ik doe het toch niet meer. Ik laat het over aan oudere collega's. Als ik over 20 jaar ziek wordt, ben ik 40, als collega over 20 jaar ziek wordt is hij 70 :) En hij was het met mij eens gelukkig :)

Maar ik ben het er sowieso mee eens dat er iets aan gedaan moet worden. En snel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:37

Je moet me toch's uitleggen wat 'mijn werk' ermee te maken heeft Sandyjorgen..?

Waar het mij om gaat is dat de TS zich gewoon goed moet realiseren dat er consequenties zijn. Hoe dan ook. Op bokt wordt maar al te snel geroepen 'sla 'm dood' (nou ja, je begrijpt wat ik bedoel) en dat er meteen over van alles en nog wat gespeculeerd wordt. Hierboven staat ook zoiets: "haal je spullen weg want anders krijg je die niet terug".. hoezo? Dat is toch opruien?

De TS heeft gelijk dat ze zich zorgen maakt als de platen beschadigd zijn. En natuurlijk moeten de mensen die daar rijden of rondlopen zich bewust zijn van het risico. Die meneer hoort de zaak veilig te houden.
Maar liever geen heksenjacht, maar wel goed overwogen besluiten.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:47

Ts was zou je zelf het liefste willen?

Wat ik uit je posts opmaak is dat je daar graag zou blijven maar wel de asbest verwijderd wil hebben? Logish natuurlijk.

Misschien kun je met stalgenoten overleggen wat te doen en daarna met zijn alle met de eigenaar te gaan praten.