kan je een paard in kwarier poetsen en opzadelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Re: kan je een paard in kwarier poetsen en opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:19

ja hoor, ik vond het nooit leuk maar ik moest het ook wel eens doen in 5 minuten!

lolpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 20:23

Super bedank iedreen ik zat er erg mee super *\o/*

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:40

maroescha schreef:
Airnt schreef:
het kan, maar is wel krap.

De meeste paarden in maneges zijn natuurlijk al grotedeels schoon als je aankomt. Een schimmel heeft vaak vlekken die meer werk kosten, volle manen en staart kosten tijd om van stro te ontdoen.

let wel op dat je het hele paard gezien hebt.
Ikzelf gebruik heel graag een borstel die ik bij elke veeg tussendoor (in ee beweging) langs een metalen curry comb haal. Als de borstel schoon is neemt ie veel meer vuil mee.

In het britse leger werd 40 minuten als absoluut minimum gezien omdat ze het paard ook wensten te masseren voor de dienst aanving. Dit had natuurlijk ook te maken met de engelse traditie van 'strapping'.
Het haasten van borstelen moet je denk ik wel bewust doen, maar het kan echt wel in een kwartier.

ikzelf reken minstens 20 minuten per paard, maar ik heb twee schimmels, die vrijwel altijd stalvlekken hebben die ik minstens met een rubber borstel moet bewerken.

Maar dan wil je ook echt elke mini vlek weg hebben voor rijden? Dat vind ik persoonlijk dan niet nodig.

Bedoel je dan mijn legervoorbeeld?
dat is bedoeld als een voorbeeld van 'het andere uiterste'
Natuurlijk was dat ook werkverschaffing voor de jongens, maar het kan echt zin hebben, als je weet wat je doet.

Ikzelf rijd altijd in het openbaar, of in ieder geval neem mijn paard naar de bak in het openbaar, dus ja ik hoor eigenlijk altijd spotless te zijn. dat lukt mij niet altijd omdat ik kleurenblind ben en dus in de stal sommige vlekken helemaal niet kan zien.

Wij horen zelfs nog even schoenen te poetsen bij het opstijgen :)

Horsess4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:42

ja hoor dat kan prima, ene keer heb je wat meer tijd dan de andere keer.
Als je er maar voor zorgt dat het deel waar tuig op zit wel helemaal school en zacht is!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:47

Zelf kan ik in 20 minuten geheel klaar staan. Ik ben meestal nog het langst bezig met mijzelf om bijv. laarzen aan te trekken. Ookal heeft hij witte benen en een vlek onder zijn buik ziet hij er ook niet elke dag stralend uit ofzo. Daarvoor zou ik dagelijks moeten gaan wassen en dat gaat gewoon niet en is ook niet zo lekker voor de huid. Even rossen en harde en zachte borstel, hoofdje en hoeven schoon en dan zadelen. Maar nu is mijn paard op zijn benen na niet echt een vies paard, zeker nu hij een deken om heeft. Zomers is hij juist viezer als nu.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:51

Ja het kan binnen een kwartier, maar een paard is meer dan een machine. Zorg gewoon dat je ruim de tijd hebt (minimaal een half uur), dat verdiend je (manege)paard ook!

wienkecarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:53

Kan prima!
Als ik echt in tijdnood ben,borsteltje er over heen-3 min. Zadeltje en hoofdstel erop ong. 5-10 min. lukt prima!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:56

Kan makkelijk!
Ik heb er een keer 5 opgezadeld in 20 minuten. (stonden gelukkig wel op stal)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:07

fjordnina schreef:
Ja het kan binnen een kwartier, maar een paard is meer dan een machine. Zorg gewoon dat je ruim de tijd hebt (minimaal een half uur), dat verdiend je (manege)paard ook!

Als je afhankelijk bent van anderen kan je daar niet altijd voor kiezen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:43

het paard vind de aandacht wellicht wel fijn, maar ik denk dat het eerder een demonstratie van je respect voor het dier is naar andere mensen toe.

Daarentegen is het soms verbasend wat mensen niet opvalt, daarom is het belangrijk je hele paard gezien te hebben voor je opstijgt, bij voetjes optillen voel je ook of een beentje dik of warm is. die check moet je paard elke dag meemaken.

Desalniettemin mag het soms best snel gaan.

Een goeie borstel-beurt kan fantastische wellness zijn en als je goed naar je ostheopaath luistert kun je veel physiotherapie inbouwen bij het poetsen dat je rijden enorm ten goede komt.

Als je weet wat je doet kun je zelfs doelgerichte spieropbouw bewerkstelligen, maar dat is een kunst op zich (dat is dus dat strapping)

Maar daar begin ik zelf ook niet aan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 05:50

Nu mijn schimmel een deken opheeft lukt het zelfs in 5 minuten

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 07:15

Als ik snel moet doen red ik het ook binnen 15 min. wanneer hij in een niet al te natte paddock staat. Haal een borstel erover heen, de hoeven doe ik en opzadelen. Waar zadel en singel komen borstel ik goed + hoofd. In de zomer op het land red ik dit echt niet!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 08:57

Ik vind verzorging van een paard zeer belangrijk. In een leerschool (wat de manege is) zou ik je dus uit de les sturen als het paard nog vuil is. Niet dat alles spik en span moet zijn, maar een beetje proper paard, ja, dat vind ik een vereiste.

Dat wanneer je ouder wordt/een eigen paard hebt/... je die dingen snel doet, dat kan ik begrijpen. Maar een kind dat alles nog leert, mag het goed geleerd worden. Vroeger was de verzorging van het paard zelfs een heel apart lesonderdeel (moest je een uur en kwartier vantevoren daar zijn).

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:02

Zolang alle spullen voor het pakken liggen, lukt dat prima. Onlangs had ik zelf dat ik moest zoeken naar peesjes en dan kost het toch wel wat meer tijd.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:08

ik plan voor les altijd een half uur poetsen en zadelen en dan half uur rijden na les toe. Wel ruim ik mest van te voren dus zie ik of ik iets langer bezig ben of niet, en heb ik tijd doe ik de staart nog wat uitpluizen.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik bij een groepsverblijf sta en er altijd wel mensen komen praten en vragen stellen... dat kost vaak ook onwijs veel tijd:S

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:29

tuurlijk kan dat, zolang de zadelplek proper is ben je al een heel eind.
Als ik les heb vertrek ik een uurtje op voorhand bij mij thuis (10 minuten rijden naar stal, zadel en materiaal in auto stoppen, trailer aanpikken, paard opladen,en vertrekken naar de manege), daar kom ik dan een 25 minuten voor de les aan, paard uit trailer halen, materiaal uitladen, borstelen, opzadelen, en de les begint.
het is net aan, maar het lukt wel :)
(en mijn paarden zijn weidepaarden, dus meestal van kop tot teen onder de modder, stalpaard heb je dus niet zoveel werk aan)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:32

Begin ik zelf niet aan. Ik vind het belangrijk dat mijn paard er gewoon netjes en verzorgd uit ziet als ik er op stap. Dus een half uur is bij mij wel normaal.

Lisa_Bongers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:46

ik doe het eigenlijk altijd in een kwartier. Alleen als ze in de wei hebben gestaan en het was een beetje blubberig doe ik er langer over

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:00

Binnen 5 min als het moet..

Goed een borstel eroverheen, benen goed doen voor de beschermers zadel erop hoofdstel klaar!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:03

Gemiddeld lukt me dat in 10 minuten. :+
Harde borstel er overheen, zadelen en hoppa.
Een uur poetsen is leuk als je teveel tijd hebt maar nodig is het meestal niet.

TinkerLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:08

Ik heb er wel eens er 4 moeten opzadelen in 15 minuten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:10

Airnt schreef:
Ikzelf rijd altijd in het openbaar, of in ieder geval neem mijn paard naar de bak in het openbaar, dus ja ik hoor eigenlijk altijd spotless te zijn. dat lukt mij niet altijd omdat ik kleurenblind ben en dus in de stal sommige vlekken helemaal niet kan zien.

Wij horen zelfs nog even schoenen te poetsen bij het opstijgen :)

Leuk te lezen :j Mijn wederhelft heeft het ook altijd over 'in public', als het paard in het openbaar komt dan hoort het paard er smetteloos uit te zien en het tuig ook. Ook voor een oefenconcourtje springen bijvoorbeeld of een crosstraining :D .

Ik ben meestal een stuk sneller :+ . Om terug te komen op de vraag van TS: je kan een paard in een kwartier opzadelen en poetsen :j . Gisteren in 3 kwartier een stal uitgemest en twee paarden opgezadeld (compleet met reflecterende uitrijdekens en al). Geen enkel probleem.

Falcobabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:07

Ja hoor, als je niet te uitgebreid gaat borstelen natuurlijk x

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:12

Ik doe er bijna altijd een kwartier over. Dan is de rosborstel en de harde borstel eroverheen geweest, voetjes schoon, hoofdje schoon, beenbeschermers erom en geheel gezadeld.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:39

Ja hoor, ik ben ook niet zo'n poetser en heb het paard ook vaak binnen een kwartier opgezadeld.