Vlas vreter: kan het kwaad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:08

Ik ken ook paarden dat met vlas op koliek hebben gekregen. Het zet uit in de maag, dus ik zou er niet blij mee zijn.

DubbelFun

Re: Vlas vreter: kan het kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:22

Koliek kun je ook van stro krijgen en van Aubiose etc.... Het gaat maar net om de hoeveelheid die ze binnenkrijgen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:25

Ik zou die opmerking niet maken als er niet een direct verband had bestaan... :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 15:23

Inmiddels lijkt het erop dat flink mengen begint te werken. Ben al minder vlas "kwijt". Ik heb met stalhouder afgesproken dat ik de keren dat ik er schoon vlas bij doe, ik wat stro erbij mag geven. Niet te veel (wat anders krijgt hij daar weer erg veel van binnen) maar gewoon zodat hij daar wat mee bezig is en tegen de tijd dat dat beetje op is, hoop ik dat het nieuwe vlas zo "oud" is dat hij het laat liggen. Ruwvoer is nml idd gerantsoeneerd ivm overgewicht en stro vult wel maar zet niet zo aan als kuil. Eerlijk gezegd kreeg hij voorheen echt te veel (kilo of 16 a 18 denk ik) en krijgt hij nu een normale portie...

Tsja, ik heb echt geen idee hoe lang hij dit dus al doet.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:28

Lijkt me een goede oplossing met het beetje stro totdat het vlas weer "vies" genoeg is om niet meer op te eten.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:36

Als ik net nieuw vlas in de stal heb, nemen ze ook meteen een paar happen als ze binnenkomen. Ik zorg dan altijd dat ze hooi hebben en tegen de tijd dat het hooi op is, blijven ze van het vlas af. Ze hebben dan geen honger en het nieuwe vlas is al wat vermengd met het oude (denk ik).