Ronde baal kuil, beste manier van open maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meedenkent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 23:42

Marion71 schreef:
Genoeg tips hoe je de baal uitpakt, vervoerd e.d. Doe er na het uitpakken wel een touw omheen (wij doen 2 halstertouwen, maar het maakt niks uit als het maar een dikker touw is). Anders rolt de baal zich vanzelf af. Dat gebeurt vooral als de eerste rand eraf is. Ik vind vierkante balen vele malen makkelijker voeren dan rond. Ook is mij opgevallen dat ronde balen vaker schimmelplekken aan de buitenkant hebben da vierkant (onze eigen balen zelfs nooit). Kun je niet zo'n hondje (plankje met zwenkwieltjes) maken voor een vierkante baal?

Dat is inderdaad ook het probleem wat wij vinden, normaal hadden wij altijd vierkanten. Haalde ik deze geheel uit elkaar
in de trailer tot plakken en legde dat binnen neer in een lege stal en violà. Alleen verwisseld van stalling waar dit niet de mogelijkheid is,
dus de ronde balen een optie zijn want die rol je zo de trailer uit. Helaas is het een rot werkje om er een beetje fatsoenlijk hooi vanaf te halen,
ben 4 uur lang bezig zegt mijn gevoel. We gaan eens knutselen voor zo plakje. _/-\o_

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:57

meedenkent schreef:
Dat is inderdaad ook het probleem wat wij vinden, normaal hadden wij altijd vierkanten. Haalde ik deze geheel uit elkaar
in de trailer tot plakken en legde dat binnen neer in een lege stal en violà. Alleen verwisseld van stalling waar dit niet de mogelijkheid is,
dus de ronde balen een optie zijn want die rol je zo de trailer uit. Helaas is het een rot werkje om er een beetje fatsoenlijk hooi vanaf te halen,
ben 4 uur lang bezig zegt mijn gevoel. We gaan eens knutselen voor zo plakje. _/-\o_

Ben het helemaal met je eens. Ik heb ook zo'n hekel aan ronde balen. Snap ook echt niet dat er mensen zijn die dat veel handiger vinden. Mijn vader zweert bij ronde balen en ja, de balen die paps overhoudt voor de schapen komen mijn kant op en zeg dan maar eens nee tegen goed hooi in ronde balen voor weinig.
Succes met het knutselen!

meedenkent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 00:04

Marion71 schreef:
meedenkent schreef:

Ben het helemaal met je eens. Ik heb ook zo'n hekel aan ronde balen. Snap ook echt niet dat er mensen zijn die dat veel handiger vinden. Mijn vader zweert bij ronde balen en ja, de balen die paps overhoudt voor de schapen komen mijn kant op en zeg dan maar eens nee tegen goed hooi in ronde balen voor weinig.
Succes met het knutselen!

Dat is ook zo, vind ze de kwaliteit soms wel beter van de ronde balen. Heb juist meer schimmel in de vierkante dan rond.
Ook is voor mij gevoel rond meer hooi ingeperst dan vierkant. Maar het hooi pakken en voeren... vreselijk!!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:55

Hier hebben we ook altijd ronde balen omdat we die met paar man nog kunnen verplaatsen en grote 4kante niet makkelijk meer van plek af kunnen en bij de stallen zelf is helaas te weinig opslag dus de voorraad ligt wat verder achter op t erf en rollen dan dus 1x per maand weer een paar richting stal :7

Hier staan ze dan idd wel ook droog dus snijden hem helemaal open :j
Wij zetten hem dan op z'n kant en ca 20 cm van muur af zodat je er idd rondom bij kunt :)
Dan snij ik hem onder rondom open en dan 1x van het midden van boven naar beneden en dan kan trek ik het plastic er makkelijk af.
ff vlug tekeningetje gemaakt :D het rode is waar ik snij ;)
Afbeelding

Hier zijn ze goed geperst en vallen idd niet uitelkaar, als je gewoon het folie & gaas eraf trekt blijft ie prima staan :)
en dan kun je gewoon laag voor laag zoals ie geperst is ook weer gewoon Afrollen.
Makkelijkst is om bovenaan te voelen waar de laag loslaat en dan van boven naar beneden beetje lostrekken en dan Hoppa lekker rondom afrollen, soms "rolt" ie uit zichzelf ook al wat af dan en dan kun je gewoon makkelijk rondom hooi pakken 8-) Is vaak maar 1 laag dus het is niet zo dat ineens de hele baal uitelkaar ligt ;)
Als je hooi pakt moet je wel opletten dat je dus niet vergeet om echt de hele laag helemaal tot onder mee te pakken en soms moet je aan t onderste randje ff beetje prutsen/ sjorren omdat daar de baal beetje op rust. Als je dit niet goed mee neemt en dus steeds stukje laag achter blijft, krijg je na paar "rondes" alleen de bovenkant nog redelijk los en gaat het verder steeds stroever en moet je ineens steeds meer sjorren om het weer los te krijgen :\.
Stalgenootje van mij let daar regelmatig niet zo op en dan is het best irri want dan blijft het idd écht goed vastzitten }> en ben je dus 1st een tijdje bezig om het laag voor laag tot onder weer los te prutsen om het weer goed/ fijn te krijgen :+ maar als je daar dus altijd goed op let heb je iedere keer gewoon mooie plakken die makkelijk los komen :j

We hoeven het hier dan wel niet meer op kruiwagen te gooien, maar kunnen het vanaf baal meteen voor het voerhek gooien, Is dan echt maar paar minuten werk :) :o
Zoals ik het afrol krijg je dus ook wel echt plakken die dus wel zo hoog zijn als de baal en meestal ongeveer na halve ronde vd baal laat het meestal vanzelf steeds meer los dus dan kun je het makkelijk vd baal lostrekken en evt keer vouwen/ stukje terug oprollen om op kruiwagen te gooien :Y)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:53

grid

zoals op jouw tekening doen wij ook maar dan snijden we 4 lappen en pellen hem als het ware open als een sinasappel
4 lappen omlaag en bij de grond afsnijden,we laten de baal wel op plastic staan

dan kan je het plastic netjes opvouwen en weg gooien.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:47

Ik snij dus 1st onder rondom omdat het dan nog strak staat gaat dat heel makkelijk met mesje :D idd plastic blijft onder baal :)

en met 1 snee (vanaf halverwege bovenop) kun je het ook prima afpellen en het als pakketje opvouwen :j dus waarom meer snijden :P

Lynn_Nikita

Re: Ronde baal kuil, beste manier van open maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 06:26

als je latjes op je loopplank hebt gaat dit geheid mis hoor, hoe willen wie wielen eroverheen rollen?

Ik heb nu een aanhanger met vierkante, aanhanger onder afdak en vandaar af voe rik
Toen ik ronde balen had idd al het plastic eraf behalve rondje aan de onderkant

Als een baal omviel kom ik wat vroeten aan de zijkant en zo halve manen eraf halen als plak, Halverwege de baal hoef je dan niet meer te peuteren.
Als de baal rechtop staat kun je gewoon rondjes draaien om je baal heen