"Regels" voor bijrijdster?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 19:10

Dat is idd een erge misvatting. Hoe komt ze erdan bij dat jij haar gaat betalen Verward ? Is al helemaal wat, mag je een paard van een ander rijden, en er nog voor betaalt krijgen en een prive les erbij! Haha!
Doe mij ook zo'n bijrijdpaard!
Wel jammer dat t dus niks is geworden...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 19:10

Toen ik bijrijdster was, was het heel normaal om de helft (!) van de stallingkosten te betalen. Paardrijden was gewoon een dure sport.
Maar tegenwoordig hoor ik steeds vaker dat bijrijdster betaald willen worden voor hun diensten, omdat ze jou uit de brand helpen.

Dan maar geen bijrijdster hoor, ik vind het de omgekeerde wereld!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 19:13

Nee, ik ga gewoon bellen dat ik het niet doe, want betalen en dan ook nog lesgeld moeten betalen, dat vind ik van de zotte... Zo word ik wel meteen uitgemelkt!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 19:19

Er zijn heus wel bijrijdsters te vinden die wel willen betalen, want op een manege moet je toch ook betalen?
Ik betaal 80 euro voor 3 dagen per week. En ik les per week nog 1-2 keer, a 8 euro, dus reken maar uit. Ik zie me al aankomen bij de eigenaresse dat zij mij 80 euro moet betalen en m'n lessen.

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 19:33

ik zou dus ook echt niet gaan betalen voor mijn bijrijder. Als je een bijrijder laat betalen dan komen ze tenminste hun afspraken na)onder het mom van ik betaal ervoor' . Dan krijgen ze verantwoordelijsgevoel van.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 20:53

Ik denk dat zij dacht dat ik meer verantwoordelijkheidsgevoel nodig had en haar daarom maar moest betalen.
Net heb ik eens zitten rekenen, ik zou haar dan iets van 125 euro per maand moeten betalen, die is even maf!!!

Myranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:45

Ik zou haar inderdaad niet betalen, stomme opvatting van haar. Zo'n bijrijdpaard wil iedereen wel natuurlijk. Ik zorg zelf 7 dagen per week voor een paard, híj is van een oude man die het paard meer voor de show heeft. Ik mag ermee doen wat ik wil, er is slechts 1 regel: dat ik er niet iedereen op laat rijden en er geen lessen mee ga geven (dus andere mensen les geven op zijn paard en daar geld mee verdienen, dit deed de vorige verzorgster...). Die man weet nauwelijks iets van paarden dus zijn er verder geen regels gemaakt, natuurlijk weet ik zelf wel wat ik er wel/niet mee kan/mag doen. Het is nu net m'n eigen paard met het verschil dat ik er niets voor betaal (echt alles is aanwezig, je kunt het zo gek niet bedenken en als ik iets nieuws nodig heb (hoofdstel ofzo) dan betaald die man dat). Echt ideaal, want ik wil al jaren een eigen paard maar heb daar echt geen geld voor (student), zo krijg ik wel een idee wat het inhoud een eigen paard te hebben wat betreft verantwoordelijkheid enzo. Die man is echt heel erg blij dat ik zijn paard wil verzorgen, ik help als 'tegenprestatie' een paar keer per jaar mee met inspannen en ga mee op de wagen. Ik heb gewoon mazzel gehad, want had hiervoor slechte ervaringen als bijrijder (paard ging opeens weg zonder dat ik ook maar iets wist...)

Ik denk dat je gewoon moet wachten tot je de juiste bijrijder hebt gevonden, zo moeilijk moet dat toch niet zijn. En inderdaad een proeftijd afspreken zodat je hem/haar nog kan wegsturen, dat voorkomt veel problemen.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:18

De bijrijdster die Kore rijdt is een hele goede vriendin en collega van me.
Ik vertrouw haar eigenlijk heel goed, ze heeft al een aantal keren op Kore gepast als ik een paar dagen weg was, en ze doet het erg netjes. Ze is heel secuur en voorzichtig met spullen en tuig, maakt alles netjes schoon en ruimt het ook weer op. Met rijden is ze heel ontspannen, ze zou Kore nooit opfokken of doordrammen met iets. Vanaf vandaag rijdt ze elke vrijdag, en de eerste paar keer ga ik nog even mee om haar wat bij te lessen, even uit te leggen wat onze manier van trainen is. Heb haar vandaag ook les gegeven, en dat ging eigenlijk heel goed. Ze kan ook goed met Kore overweg op stal, niks mis mee.

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:36

Als ik een bijrijdster zou zoeken voor mijn paard dan zou ik verplicht stellen dat ze les zou nemen van de zelfde instructrice als ik en verder hoeft ze niets te betalen. Ik heb altijd het idee dat als je iemand laat betalen je die gene ook iets verplicht bent. En als je een niet betalende bijrijdster hebt hou je naar mijn idee meer de touwtjes in handen. Maar les van de zelfde instructrice zou echt een eis zijn! Gelukkig heb ik mijn paard 50/50 met een vriendin gekocht en dat gaat al jaren goed. Hij staat bij het stamboek ook op alle twee onze namen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:43

Ik rijd het paard van een vriendin. Afspraken maken is niet nodig, we weten van elkaar wat we willen.
Hiervoor heb ik wel bij een ander een paard gereden en de afspraken waren simpel; wees zuinig op de paarden en op de spullen.

Ik heb ook een bijrijdster gehad, toen ik mijn paard nog had. Zij reed 1 dag in de week. Ik vroeg hier overigens geen geld voor. Ik heb ook met haar geen afspraken gemaakt. De eerste paar keren ben ik zelf mee geweest en toen alles duidelijk was, kon ze het ook alleen wel (meisje was nog maar 14, maar kon superleuk rijden en was zuinig op mijn paard). Ik denk dat je gewoon een goed gevoel bij iemand moet hebben en dat dan alles vanzelf gaat.

Is er niet iemand op stal die graag wat wil bijrijden?
Ik zou namelijk zelf liever geen wildvreemde van internet plukken om op mijn paard te rijden.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:59

ja Keyoma het paard waar ik op reed voor m'n ongeluk. We hadden goed gepraat, ik wist precies wat wel en wat niet mocht dus tja.......
je hebt dan zelf de verantwoording hoe je daarmee omgaat...........en als je elkaar gewoon kunt vertrouwen is er niets aan de hand..

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 14:53

Ik heb nooit regels besproken met mijn bijrijdsters. Ze hebben voldoende kennis en kunde wat betreft paarden en met gezond verstand kan er niet belachelijk veel misgaan. Overleg is altijd mogelijk en belangrijk! Tot nu toe gaat het super op deze manier!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 15:11

lis schreef:
Is er niet iemand op stal die graag wat wil bijrijden?
Ik zou namelijk zelf liever geen wildvreemde van internet plukken om op mijn paard te rijden.

Imker staat aan huis, dus kan ik sowieso niemand van stal vragen. Verder hebben bijna al mijn vriendinnen eigen paarden en hun vriendinnen ook weer.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:04

ik heb vroeger ook een bijrijdster gehad op een vorige pony. Daar had ik van alles voor op papier gezet, wel zo duidelijk
zij betaalde ook naar verhouding, dus zeg maar als zij 3 dagen in de week reed betaalde ze 3 zevende van de pensionprijs. Je gaat toch geen bijrijder betalen ! die is maf ! Als je iemand inhuur t om je paard te trainen is dat wat anders.
Verder had ik ook in het "kontrakt"staan dat we van beide kanten met onmiddellijke ingang konden opzeggen.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:20

Leeftijd hoeft weinig uit te maken, heeft meer te maken met verantwoordelijkheidsgevoel. Ben zelf ook 16, heb ook een aantal bijrijdpaarden gehad en heb me altijd keurig aan de regels gehouden. Deed ik dat niet, was ik het paard kwijt en dat wilde ik niet, simpel.

Verder vind ik het niet meer dan vanzelfsprekend dat jij als bijrijder je schikt naar de wensen van de eigenaar en je houd aan de opgestelde regels. Voor de duidelijkheid is het misschien handig om ze op papier te zetten en ze door de bijrijder te laten ondertekenen, als een contract, zodat je allebei weet waar je aan toe bent. Punten voor dat contract zijn verderop in dit topic al genoemd, heb ik nix aan toe te voegen.

Betaling moet van haar kant komen, jij moet haar niet betalen, vind ook dat lessen en eventueel lidmaatschap van een rijvereniging zelf betaald moeten worden. Hoewel betaling niet altijd zegt dat je regels nageleefd worden, ook iemand die voor de dagen betaald die ze rijd kan de regels aan haar laars lappen. Veel succes iig met het zoeken! Jammer dat je niet in de buurt woont, ben ook nog steeds op zoek!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:16

Ik heb geen contract met mijn verzorgster.. De regels zijn duidelijk:
- Eerlijk zijn tegen Winnie.
- Niet buitenrijden ( mag ze ook niet van haar ouders, ze is 16 Knipoog )
- Netjes zijn op mijn spullen, als er iets stuk gaat moet je het vervangen.
- Netjes rijden en hem aanpakken als het moet ( ze valt door de mand als ze het niet doet )
- Lessen mag ze via mij volgen, maar ze mag ze ook bij mijn lesgeefmens doen. Bij mij kost het niets, bij haar 14 euro per half uur
- 3x niet komen zonder afzeggen is eind oefening.
- Er word voor mijn paard niets gekocht, hoewel ze wel altijd appeltjes e.d. meeneemt voor hem Haha!
- Geen vreemden erop zonder overleg, daar staat de doodstaf op }>
- Altijd met fatsoenlijk schoeisel en cap rijden ( doe ik zelf ook Knipoog )

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:21

Tallie1979 schreef:

Vind ik niet helemaal eerlijk. Waar gehakt wordt, vallen spaanders, en dat geld ook bij paarden helaas.

Citaat:

1x niet komen zonder afzeggen is einde oefening, zou ik zeggen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:23

Al mijn spullen zijn nieuw Knipoog Er rijd verder niemand anders op mijn paard, dus als er iets stuk gaat hebben haar ouders ingestemd met vervangen Knipoog

En ik ben misschien iets coulanter Knipoog

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:37

Tessebes"]
[quote="Tallie1979 schreef:

Vind ik niet helemaal eerlijk. Waar gehakt wordt, vallen spaanders, en dat geld ook bij paarden helaas.

Citaat:

1x niet komen zonder afzeggen is einde oefening, zou ik zeggen.
[/quote]
dan hebi k het wel erg makkelijk,
afzeggen is niet nodig. toen ik dit deed waren ze helemaal verbaasd. dat is toch nergens voor nodig?!
meeste spullen (lees bijna alles) is van mezelf.. dus vervanging is zoieozo voor eigen risico.... Lachen

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:31

niet komen zonder af te zeggen? Hoe komt dat in een mens op! Je moet er toch op aan kunnen dat je paard verzorgd wordt?

Ik zou eerder in het contract zetten ruim van te voren afzeggen als je niet kan komen! Bij ziekte is dat natuurlijk wat anders dat weet je niet altijd 24 uur van te voren maar dan z.s.m. afzeggen