Druk leven en eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:42

Wat is druk ja ;).

Ik werk 40uur in de week (8.00-16.30) waarvan 2 dagen in de week avonddiensten (11.00 - 19.30) en als je dan een spoedgeval treft, ben ik laat thuis.
OP de dagen dat ik later begin, mest/rijd/les ik sochtends. Op normale dagen rijd ik na m'n werk.
Dan ben ik 17.00 thuis, en ben ik rond 18.00 bij mn paard.
Paard lief staat ong 10 min verderop.

Paard staat wel op pension, dus hoef zelf niet te voeren, wel mesten.

Rest heb ik nog een hondje die eruit moet etc.

Tja, ik kan wel zeggen dat ik een volle week altijd heb, maar druk, soms :D

MachoPablo

Re: Druk leven en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:57

Hier ook aardig druk levenje:P

maandag tot donderdag werken van 3 tot 12..
In ohtend na me paard uur rijden en nog andere dingen bij me paard,,
douche omkleden, eten enz huis houdelijke dingen

vrijdag werken van half 7 tot 4 en daarna lesse ,,:)

weekend alleen paard en wedsrijd vaak )

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:59

TS het is ook waar je je paard voor hebt, ik rij zelf geen wedstrijden, puur recreatie.
als je het puur als hobby doet moet je er plezier in houden en het rijden is geen verplichting als ze voldoende beweging hebben over de dag ( dus veel buiten bv ). wil je iets meer dan dat dan zal training een must zijn. maar denk dat je zoals je nu omschrijft goed wegkomt met 4 dagen en een dag in het weekend. met lekker weer misschien vaker ( spreek uit ervaring :P zodra het boven de 15 graden is en het zonnetje komt ben ik veel meer met de paarden bezig dan nu)

paard leasen of een bijrijdpaard zoeken voor een half jaar is zeker een goede optie, heb hier ook een meisje gehad die een eigen paard wilde, maar eerst die van mij wilde doen om te kijken of het ging. na 4 maanden stopte ze al omdat het niet te doen was met haar vriend/vriendinnen en verplichtingen die zij belangrijk vond.

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:22

Ik heb een 2,5 jarige haflingerruin en ik heb hem afgelopen zomer gekocht.

Ik werk 36 uur per week fulltime, werk 40 uur en bouw dan 200 uur extra vrije tijd op naast mijn vakantieuren. Daarnaast heb ik nog 2 uur reistijd en dan nog het huishoudelijke werk. Ik ben dagelijks meestal 's-avonds ongeveer 2 uur bij de stal en bezig met mijn haflinger. Hij staat bij een pensionstalling waar hij alleen gevoerd wordt. Ik ga 1 per jaar met vakantie ongeveer 2 weken en de rest van mijn vrije tijd gaat naar mijn pony. Mijn ervaring is wel, dat als je weinig tijd hebt, dat je de tijd die je ervoor hebt dan ook koestert en er alles voor over hebt om je dier de aandacht en beweging te kunnen geven.
Ik vind het wel moeite kosten om het allemaal te combineren, maar ik heb er zoveel plezier van dat ik het er voor over heb. Wel voel ik mij weleens schuldig als hij heel de dag op stal heeft gestaan en bij het begin en een het einde van het weideseizoen, dat ik veel een beroep moet doen op mijn stalgenoten om hem buiten te zetten en binnen te halen. In de zomermaanden gaat hij dag en nacht naar buiten en dat vindt hij zelf ook het fijnste. Het is tenslotten een buitenpony.

Het is een overweging die je zelf maakt. Ik merk wel dat mensen die zelf meer tijd hebben, dikwijls van mening zijn dat er te weinig met hem gedaan wordt en dan proberen je aan te praten, dat je dan maar beter geen paard kan houden.....

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:34

Valt me wel op dat jullie bijna allemaal tot 16.30 of 17.00 werken.

Ik werk 36 uur. 1 dag van 12.00-21.00 en 3 dagen van 7.30-17.30. 1 dag ben ik vrij.
Ik ga meestal 2 of 3 dagen doordeweeks naar stal, waarvan 1 dus op mijn vrije dag is, en dan ga ik de za & zo nog naar stal.

Vooral de dagen dat ik tot 17.30 werk valt het me tegen om nog naar stal te gaan, vaak ben ik rond 18.15/18.30 uur thuis, dan eten koken & eten en dan is het vaak al 19.00/19.30 voordat ik richting stal kan. In de zomer geen probleem, maar stiekem de afgelopen weken ...

Verder doe ik mn huishouden en de boodschappen etc op mijn vrije dag of in het weekend. Ook sociale leven plan ik om de paarden heen, sinds ik gestopt ben met mijn 'bijbaan' (nog eens 8-10 uur bovenop de 36 uur die ik al werkte) moet ik zeggen dat ik ineens meer tijd overhoud dus klagen mag ik niet :)

Overigens hoef ik alleen zelf uit te mesten en wanneer ik tijd heb haal ik de paarden binnen, of zet ze buiten en als ik er rond voertijd ben dan voer ik ook, maar in principe daar dus minder verplichtingen in. En wanneer ik het druk heb, rijd ik vaak ook gewoon wat minder, ga ik alleen even uitmesten, knuffelen en dan weer terug naar huis. Paardlief krijgt zijn beweging overdag toch wel :)

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:41

Gus, nooit verwacht dat meer mensen op van die achterlijke tijden opstaan, maar dus wel. Heb 2 paarden, 1 van 15 en 1 van bijna 3 en 2 mini's aan huis. Manege is om de hoek, maar daar kan ik op werkdagen alleen 's ochtends erg vroeg terecht vanwege de lessen. 's Avonds is de buitenbak er wel maar dat is ook geen lolletje als het zo nat is als de afgelopen maanden en dan krijg ik mijn laarzen niet meer aan.
- kwart voor 5 uit bed, jongste paard met mini buiten zetten, loop met hen en kruiwagen hooi naar het land
- mesten en voeren, hooinetten van de buitenpaardjes ook alvast vullen. Rijpaard (heeft uitloopje) iets mee doen / eruit, bij niet rijden gaat andere mini altijd mee.
- 7 uur naar het werk, dik half uur reistijd
- 8 1/2 uur werken, half 5 meestal naar huis, dik half uur reistijd. 1x in de 14 dagen woensdagavond ook werken
- meestal tussen kwart over 5 en half 6 thuis, dan de paardjes doen. Hoef niet zelf te koken, alleen op te warmen

Dit schema 3 dagen in de week. De 4e dag werk ik thuis dus geen reistijd en kan tussendoor wat dingetjes doen, vrijdag, zaterdag, zondag vrij. Maar ik vond het dus allemaal niet zo leuk meer. Het jonge paard en mini eruit, weiland is erg nat en soms bij slecht weer schuldgevoel. En stront scheppen, nou probeer maar eens een volle kruiwagen door de drek te krijgen. Maar thuis houden kan ook niet want jongste heeft stal van 4 bij 4 en mini uitloopje van 1.60 bij 4. Per 1 maart geen wei meer dus dan zou ik ze 's ochtends anderhalf uur in de bak kunnen doen, maar dan kan ik de oudste niet meer doen. En ik ben al steeds zo moe, ook doordat er prive steeds dingen gebeuren, zoals nu elke dag naar het ziekenhuis waar mijn tante ligt. En van de zomer mijn oom (in augustus overleden). Gewoon niet leuk meer, het jonge paard alleen erin en eruit, that's it, hoe bedoel je band opbouwen. Te weinig tijd voor de oudste, moet altijd snel. Heb er nu voor gekozen om de jongste per 1 maart in halfpension te doen. Zelf mesten, ze worden buiten gezet in de paddock en gevoerd. Heb ik op werkdagen 's ochtends goed tijd voor de oudste en 's middags voor de jongste. Krijg ik alleen laat eten maar toe maar. De mini's krijgen een mini PP in de tuin en daar wordt mee gewandeld, los en zomers op gras een paar uurtjes.

Het kan allemaal, maar omdat ik alles alleen moet doen is het gewoon best zwaar allemaal, moet daarnaast ook hooi halen, strooisel enzovoorts. Geniet niet genoeg, daarom heb ik er bewust voor gekozen om de jongste straks in pension te doen.

Het kan allemaal hoor, maar als er zoals bij mij veel dingen prive spelen en je ook nog wat op de ouwetjes (mijn familie) moet passen en daar dingen voor moet doen, het valt niet mee, helemaal omdat je je eigen verdrietjes ook niet kunt verwerken door de drukte. Begrijp me goed, ik klaag niet want het is een rijkdom, mijn beestjes, maar ik zie uit naar de dag dat de jongste in pension gaat, dan kan ik misschien echt weer gaan genieten van mijn paardjes.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:03

Fulltime job in het onderwijs, 6 paarden waarvan 3 onder het zadel (+ fokmerrie, 2,5 jarige en pensioengerectigde).

Mijn dag is als volgt:

6u opstaan - voederen thuis - buiten zetten - stallen doen - paarden op de wei voederen
7u45 vertrekken naar werk
16u15 thuis
paarden binnen zetten
16u30 werken voor school en eten tot +/- 19u30
2 paarden rijden - voederen
terug binnen rond 21u30-22u
half uurtje tv
22u30-23u slapen

woensdag is het iets anders, dan ben ik een uurtje of 3 eerder klaar.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:09

Ben ik trouwens de enige die er zomers veel minder moeite mee heeft ? Dan spring ik fluitend uit bed en ga veel langer door en heb daar nog lol in ook.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:12

hahahatsjoe schreef:
Ben ik trouwens de enige die er zomers veel minder moeite mee heeft ? Dan spring ik fluitend uit bed en ga veel langer door en heb daar nog lol in ook.

Absoluut! Zomer's vind ik het echt niet erg om om 8 uur sochtends als op mn paard te zitten, maar vind ik het ook niet erg om savonds laat naar stal.
Swinters heb ik daar echt veel moeite mee, is het zo donker, koud. BAH! -O-

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:12

Inderdaad gaat de zomer heel wat gemakkelijker, niet alleen paard in het land, maar het lijkt net of het dan minder vroeg is 's-morgens als ik tussen 6.30 en 6.45 uur de deur uitga om rond 7.45 uur op mijn werk te kunnen zijn. Ik ben rond 16.15 uur uitgewerkt, maar moet dan nog een uur reizen naar huis. Vooral de NS gaat niet altijd volgens schema. En het belangrijkste is denk ik, dat het licht is, niet alleen als je naar je werk toe gaat maar ook in de avonduren bij stal. Eigenlijk is in de zomer de avond de fijnste tijd om bij je paard te zijn zeker met warme dagen. In de winter helaas andersom dan overdag veel fijner.

Met die kou en dan nog de aangepaste dienstregeling van de NS viel het niet mee om mijn paardje beweging te geven en te verzorgen. Het was als het ware dubbelop, veel later thuis en door de bevroren bodem kon hij slecht zijn energie kwijt. En bij een bevroren rijbak moet de hele stal losgooien wat extra lang wachten betekent en korter de tijd om hem los te gooien.
Gelukkig gaan we al een beetje richting het voorjaar.....

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:28

Ik werk ook 40 uur (op zijn minst), ben rond 18.30 uur thuis. Ga meestal direct door naar mijn paard (die in volpension staat, 24/7 buiten met grote schuilstal, dus kan altijd zijn energie kwijt). Als ik weer thuis kom (rond 20:30/21:00 uur) staat het eten klaar (met grote dank aan mijn man!).
Wij hebben ook een hond die 's avonds nog wel een wandeltje wil.......

Ik vind het goed te doen, als je partner (indien aanwezig) het niet erg vindt dat er veel tijd in jouw hobby gaat zitten. Bovendien helpt een hulp in de huishouding enorm (geeft zoveel rust als je je niet druk hoeft te maken over het 'poets'gedeelte van het huishouden). Ook heel belangrijk: zorg dat je een goed gevoel hebt over je pensionstalling, zodat je als je geen tijd hebt om naar je paard te gaan geen schuldgevoel hebt.

Leasen lijkt mij ook een goede optie om het eens uit te proberen, hoewel ik moet zeggen dat een eigen paard toch heel anders voelt (qua verantwoordelijkheid....).

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:02

Bedankt voor alle reacties. Leuk om zo verschillende dag indelingen te lezen en een kijkje te krijgen en hoe het leven er bij iedereen uit ziet.

Qua tijd zal t denk ik bij mij wel lukken. Elke dag om 1930 zeker klaar met eten en honden en kan dan naar stal. Partner steunt me en kan altijd eea opvangen ook al is die nog drukker dan ik.

Pensionstal zit wel goed ken de eigenaar en mensen daar goed dus dat scheelt.

Nu nogmaals het financiële plaatje doornemen. :-) maar dit zit ook wel ok. En dan uiteindelijk die stap of tussen stap (lease) nemen. Blijft best eng, is een grote verantwoording!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:18

Zeker grote verantwoording, maar ik zou er niet meer zonder kunnen :D

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:31

werk 34 uur per week
heb 2 kidz
ga 6x per week naar mijn paard

ik moet zelf mesten en moet 3 xper week binnen of buitenzetten

ik vind het zelf goed te doen,maar heb deze keuze pas gemaakt nahet krijgen van de kidz
zo kon ik beter inschatten of het me lukte

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:38

Ik heb ook wel moeite hoor soms..

Ik werk 5 dagen per week, 32 uur.
Daarnaast doe ik een opleiding en heb ik dus
een paard. Maar ook vriendinnen, en uitgaan doe ik ook graag.

Ik heb mazzel dat ik nog thuis woon, dus hoef niet te koken/wassen/schoonmaken.
Dan zou ik echt niet weten hoe ik dat moest doen :n

Ik kom nu elke dag tussen 18.00 en 18.30 thuis, eten/omkleden en ben dan
rond 19.30 op stal. Rijden van 20.00 tot 21.00 ongeveer. Ben dan rond 10 uur thuis.
Douchen en naar bed want dan ben ik echt moe!

Regelmatig nog vergaderingen enz. van het werk tussendoor, op deze dagen moet
ik het naar stal gaan overslaan, baal ik dan erg van maar dan kan ik gelukkig
een stalgenoot vragen. Doordeweeks heb ik geen tijd voor vriendinnen/vriendjes enzo..

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:22

hahahatsjoe schreef:

Nee dat heb ik ook moet nu echt na het eten meteen gaan. Anders heb ik er niet altijd zoveel zin in. Is nu ook met hardlopen e.d. Ga nu meteen uit werk lopen.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 09:11

haha nee zomer vind ik ook veel fijner maar dan heb ik ook geen stal te doen, binnen/buiten zetten etc. Dan staan ze 24u op het land en maakt het tijdstip niet uit wanneer ik heen ga, is dus minder geplan in de zomer.

danielf: fijn dat je ook iets aan het topic hebt, ook door verschillende ervaringen te lezen. hoop dat het ook financieel te doen is! suc6 met alles in beeld krijgen.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 09:22

listiglistje schreef:
direct na je werk gaan rijden scheelt veel tijd, dan heb je nog heel de avond voor jezelf :)

Ja, dat doe ik ook. En je zit niet met een volle maag op het paard :j

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 09:40

ik ga altijd pas als de kidz op bed liggen dus dan is mijn eten wel gezakt ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:04

Tja, ik ben een 'alleenstaande' (heb wel een relatie, maar woon niet samen) moeder met een behoorlijk 'vol' leven met kind, werk, sociaal leven, sporten en relatie (waarin er nog twee kinderen bijhoren), maar ben in principe wel dagelijks bij mijn paard, hoor. Hij staat buiten met schuilstal en wij doen met vier meiden alles onderling zelf. Ik vind het niet nodig om elke dag te trainen, hij staat toch lekker in de groep buiten. Maar ik ben er wel vrijwel elke dag en daarbij hebben we dus voer- en mestbeurten. Het is wel eens goochelen, maar mijn paard hoort wel bij mijn dagelijkse bezigheden. Ik zie hem ook graag elke dag. Dat betekent dat je in het dagelijks leven wel eens ergens NEE tegen moet zeggen. Ik vind namelijk dat je wel tijd moet maken voor je paard. Het hoort er nou eenmaal bij, anders moet je er niet aan beginnen. :)

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:21

Mijn levens drukte
2 dagen in deweek werk ik van 6.30 tot 18.00 aan huis heb ik de honden om te verzorgen en de katten
'savonds ga ik dan naar mijn meisje toe (vriendin voert lunch)
woensdag ben ik meestal de middag vrij en besteeds ik deze aan mijn paard,boodschappen en 's avonds het huishouden en de honden/katten/vogels
donderdag tot zondag: eerst mijn katten en honden, daarna help ik een vriendin bij haar paarden (incl shets 13 stuks) vervolgens naar mijn eigen meisje daarna de honden uitlaten en om 15uur naar mijn werk en om 21uur ben ik weer thuis. Honden weer verzorgen ed

En och ja niet te vergeten mijn mannetje heeft ook af en toe aandacht verdient }:) Maar deze is ook op woensdag avond en vrijdag avond weg

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:24

irmsel: jemig zullen we ruilen hhaha je hebt een makkie

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:15

Hier ook een druk leven.

Ik werk 40 uur in de week. Van maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
18.00 Thuis na even snel langs de supermarkt te zijn geweest, dan koken. Tussendoor soms nog wat huishoudelijke dingen.
Tussen 19.30-20.00 Omkleden en naar stal, gelukkig staat paard dichtbij en ben ik er met ongeveer 5 minuten.
20.00-21.30 Bij paard, staat in pension. Hoef alleen zelf uit te mesten. Rijden doe ik in de winter maar weinig door de weeks, vandaar wat eerder klaar. In de zomer ben ik meestal wat langer bezig.
21.30-22.00 Weer thuis. Nog even tv kijken, huishoudelijke dingen doen en dan rond 23.00 uur naar bed.

Daarnaast heb ik ook nog een vriend, die ook wat aandacht wil :j
Hij moet op maandag en donderdag avond trainen voor voetbal, dus op die avonden ben ik op stal. Op dinsdag en woensdag avond gaat mijn bijrijdster, zodat mijn vriend en ik even lekker thuis kunnen relaxen.

In het weekend gaat het allemaal iets relaxter, maar dan nog is het goed plannen. Ik maak dan het huis schoon, doe boodschappen en ga wat langer naar mijn paard om ook te kunnen rijden. Als je dan ook nog prive afspraken hebt is het wel goed plannen allemaal.

Soms komt het ook wel is voor, dat ik echt even snel naar mijn paard moet omdat er gewoon te weinig tijd is. Ik probeer dan natuurlijk wel eerst of mijn bijrijdster kan, maar die kan ook niet altijd. Dan is het echt even snel paard uit stal en uitmesten, nog even een knuffel en dan weer weg.
Ik voel mij dan altijd zo schuldig, maar ik denk dat mijn paard het lang niet zo erg vindt. Zij staat toch lekker buiten overdag en krijgt haar eten. Ik zorg wel dat ik de dag erna wat meer aandacht aan haar besteed.

Gelukkig heb ik nog geen kinderen (over een paar jaar zou ik wel graag moeder willen worden), maar ik zou nu echt niet weten hoe ik dat zou moeten combineren allemaal. Vind het heel knap mensen die en werken en (jonge)kinderen hebben en dan ook nog een paard hebben.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:49

Jenny_S schreef:
irmsel: jemig zullen we ruilen hhaha je hebt een makkie

Het is ondertussen na 4 jaar een geregeld leven. Maar je ben er je uurtjes aan kwijt,vooral met het reizen.
en tuurlijk komt er ook wel eens iets tussendoor.

Ik heb voor part time baantjes gekozen inplaats voor een fulltime job.. Anders had ik zelf geen paard aangeschaft

daarbij is mijn huishouden geen makkie.. tis een stolp in verbouwing dus hier en daar klussen, komt er in het weekend bij
Een bedrijf aan huis dat in mijn "vrije dagen"ook blijft doorgaan steekt ook wel eens een voet tussen mijn prive plannen.

Daarbij >>geen kidzz

Peesbesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:17

Mijn dagen zien er zo uit (zit in 5 gymnasium met 3 extra vakken dus is best druk), ik rij 2 paarden fanatiek in de wedstrijdsport:

Ik heb gelukkig de luxe dat mijn ouders voeren 's ochtends :D
7.00 opstaan
07.30 naar school
ma, di 17.20 thuis, woe en do 16.40 en vr 15.00
Op woe do en vr ga ik meteen nadat ik thuis ben paardrijden, dan eten en dan meteen huiswerk maken (2-3 uur), ik ga dan meestal rond 10 uur klaar en ga dan meteen slapen
In het weekend ben ik dan wel vrij maar moet ik vaak toch nog heel veel huiswerk maken, boeken lezen, maar dan kan ik iig wel wat rustiger aan doen :) Ik ga bijna nooit uit, of naar de film ofzo omdat ik dat ook niet leuk vind, en dat scheelt al veel.

Ik denk dat je het prima kan redden, ik vind paarden zo leuk dat ik niet eens andere hobbies zou willen :Y)