Hoe wassen julie je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:05

JoJoPonylove schreef:
ja XLIESSSX hier heb ik wat aan, de staart hebben we vorige zomer gewassen, op deze manier:
eerst de hele staart tot net iets onder de staartwortel erin, en daarna goudzeep erin wrijven, en daarna nog met vijfhonderd emmers water slepen om al het zeep eruit te halen maar uiteindelijk was der staart ook helemaal wit!
Wel een gouden raad: Ga nooit met koud water over de rug van je paard ! Dat kan er namelijk voor zorgen dat de spieren verkrampen, wat tot gevolg heeft dat je paard bang kan zijn van water...

ook heel erg bedankt voor deze tip!

Misschien dat de 'gieter-methode' hiervoor een beetje kan helpen ??
Heb het zelf nog nooit geprobeerd hoor, maar misschien is het wel handiger en lukt het beter om uit te spoelen ?? :)

JoJoPonylove

Re: Hoe wassen julie je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 13:16

Ja dat ga ik denk ik volgende keer ook proberen

ksjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:31

als je weet van je paard dat hij buiten niet vaak rolt gewoon als het regent buiten zetten als je die mogelijk hebt,
wassen in de winter / met dit weer is niet zo verstanding ivm ziektes die ze kunnen oplopen.

in de zomer gewoon met flink wat water, shampoo op een harde borstel en dan maar poetsen, viezig heid komt er vanzelf af.
spreek uit ervaring met mijn leuke bonte paard

Caitlin_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:02

In de winter kan je beter niet het hele paard wassen (zo als er al gezegd wordt). Als het echt moet zou ik het gewoon doen op een dag dat het zonnetje schijnt en dan met een lekkere zweetdeken opdoen als je klaar bent.

Ik weet niet hoe je precies aan water komt? komt dit wel gewoon uit een kraan of uit water van een slootje ofzo?! als dit laatste het geval is dan kan je hier gewoon een slang in doen en dan eraan 'zuigen' (hiermee wel stoppen voordat je het water in je mond hebt:P) dan heb je stromend water uit een slag. Ik hoop dat je het begrijpt.

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:14

Caitlin_x :gewoon uit kraan.

esshire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:52

De mijne is ook een lekker smeerpoets. Flink poetsen dagelijks helpt goed het ergste weg te krijgen.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:08

ik zou pas gaan wassen als het warm is, het is nu nog wel erg koud! en anders na het wassen een zweetdekentje erop leggen.
de ergste vlekken gaan er bij mij altijd goed uit met teershampoo, kun je voor 8 euro halen bij de boerenbond (welkoop) :D

Saffraan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:28

Ik raad je aan: een poetsblokje!
dan hoef je m niet te wassen, en het gaat als een tierelier!
Je kunt ze krijgen bij de ruitershop.

ksjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:33

Saffraan01 schreef:
Ik raad je aan: een poetsblokje!
dan hoef je m niet te wassen, en het gaat als een tierelier!
Je kunt ze krijgen bij de ruitershop.

werkt ook niet altijd op alle vlekken en vooral als je paard dik in zijn haren zit niet
in iedergeval bij mijn paard niet

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:05

Ik waste m'n oude merrie altijd met Tea tree shampoo ik dacht van Grand National? Is zo'n groene fles, haal je bij heel veel zaken voor 7 euro ofzo.

Ik zou het alleen doen als het lekker weer is, tegen de zomer aan zodat ze buiten lekker kunnen drogen in de zon of als het aangenaam genoeg is op stal met een zweetdeken op.
Kost namelijk behoorlijk veel tijd, en als je paard staat te kleumen in de kou/tocht heb je toch kans dat ze een koudje oplopen.

Gebruik ook regelmatig zo'n puimsteen om de vuiligheid uit de vacht te krijgen! Werkt heel goed!