Welke stal klinkt het best voor mij en mijn paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 13:29

Gini schreef:
Nohra, goed dat je een keuze gemaakt heb. Hou de minpunten van deze stal echter wel nauwlettend in het oog, want het zijn jammer genoeg vooral nadelen voor je paard. Je hebt wel de intentie om het minder lang buiten en het mindere voer zelf op te lossen, maar doe dit dan ook!! Hoeveel stallen ik al niet voorbijgekomen ben waar ze qua weidegang de hemel op aarde beloven en op het begin is dat ook zo. Maar naarmate je er langer staat komt je paard minder en minder buiten. Je hebt voor jezelf voor een gezellige stal gezocht, deze stal is echter iets minder voor je paard. Je gaat dus net dat tikkeltje meer moeten doen om je paard gezond en happy te houden, ook wanneer je een mindere dag hebt. Ik hoop van harte dat wat je hier zegt, dat je dat ook volhoudt.
Zorg zeker ook dat je zelf hooi mag voeren. Je zegt dat er een slechte kwaliteit ruwvoer is, dat zou al iets zijn wat ik meteen zou oplossen.

Dat ruwvoer weet ik niet zeker hoe dat eruit ziet, van verhalen van die vriendinnen is het redelijk maar er zit weleens een baal tussen die niet helemaal goed is.
Ik ga vanavond heen voor een 2de gesprek, ik probeer het stallingsgeld lager te krijgen, dan koop ik zelf mijn biks. Ik heb nog een kennis die kwalitatief goed hooi verkoopt voor een zacht prijsje, maar dat moet ik wel ergens kwijt kunnen. Kan het daar helaas niet open en bloot laten liggen want er komen veel mensen op stal en die zullen weleens niet kijken van wie dat mooie hooi is. Hoop dat de kast groot genoeg is :-P Of anders mijn achterbak...

De staleigenaar is aan het krimpen, iedereen die weggaat blijft weg en er komen geen nieuwe paarden meer bij. Ik zou de grootste uitzondering zijn.
Ik heb in het eerste gesprek aangegeven dat ik per direct weg ben als mijn paard niet naar buiten komt. Dat begreep hij, dus ga er van uit dat hij hiermee rekening houdt. Besef ook dat hij mij ieder moment weg kan hebben als hij dit wenst, maar dan kan ik terug naar mijn oude stal.

Ik heb er nu een nachtje over geslapen, ik ben er wel al maanden over aan het denken vandaar de meerdere gesprekken, ik ga echt niet over 1 dag ijs...
Maar ik sta nog steeds voor 100% achter mijn beslissing, ook heb ik gister te horen gekregen dat ik extra kan werken dus extra salaris krijg en als de stalling dan iets lager komt staat mijn paard daar voor het extra aantal uren dat ik ga werken. Dan kan ik meer geld uitgeven aan goed hooi en voer.

Hoe het allemaal lopen gaat weet ik niet, bevalt het niet of gaat mijn paard erop achteruit dan ben ik weg.

Heb wel zin in een binnenbak en eindelijk hulp met rijden. Mijn paard is jong en heeft op het moment net iets teveel energie om een lekkere ontspannen buitenrit te kunnen maken. Ik heb mijn paard ook buiten zadelmak gemaakt, ik had geen bak. Ik rij meestal buiten want ik en mijn paard vinden dat het allerfijnst wat er is. Zeker als ik straks voor het eerst naar het strand of bos kan! :-)

Verder denk ik dat mijn paard het inderdaad qua kwaliteit minder gaat krijgen, de stal is iets kleiner en komt minder buiten. Maar ik denk dat meer rijden, meer aandacht en eindelijk een vriendje beter voor haar is. Nu staat ze wel met meerdere paarden maar ze heeft niet echt een speelmaatje. Op stal 2 zal ze veel meer keuze hebben en zomers lekker in de groep staan.

Dus ik ga de uitdaging aan, bevalt het niet ben ik weer weg :-)

_Lisanne

Re: Welke stal klinkt het best voor mij en mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:36

Als ik het zo lees, zou ik in jouw geval ook gaan voor stal 2 :)
Gezelligheid is in mijn ogen ook een belangrijk iets. Daardoor blijf je met veel plezier naar je paard gaan en blijf je misschien langer hangen waardoor je paard ook weer langer naar buiten gaat. En zoals je al aangaf, kan je vriendin jouw paard ook buiten zetten. Dan komt hij/zij er toch ook meerdere keren per dag uit.
En met een jong paard is het fijn als je goede begeleiding kunt krijgen. En stel dat je er een keer af valt, is het toch ook wel prettig dat er dan iemand in de buurt is.

Ik hoop dat je het naar je zin zult krijgen en wat je zegt, als het niet bevalt kan je altijd weer weg :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:47

Ik zou absoluut voor stal 1 gaan... Jouw paard staat er 24 uur per dag... Jij bent er misschien 5 tot 10% van de dag. Dus ik zou comfort van het paard absoluut voorop stellen.

Gezelligheid op de andere stal kent ook z'n nadelen. Hoe meer mensen hoe meer meningen. En dan zul je net zien dat als jij je paard in de paddock/longeerbak zet een uur later een ander hem er weer uit haalt en het eigen paard erin zet. Of mensen die willen longeren, en jouw paard gewoon op stal laten staan en niet meer terug zetten.

Verder scheelt de buitenzet service en het mesten je heel veel tijd op stal 1!

Succes met het maken van je keuze.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 13:51

joyce B schreef:
Stal twee zal je paard in de praktijk geen vijf uur per dag buitenstaan als die door anderen binnen wordt gezet als zij de longeerbak willen gebruiken voor longeren of hun eigen paard loslaten. Je bent echt niet de enige die zijn paard probeert zo lang en veel mogelijk buiten te houden. Met eigen of groepspaddocks is de kans op langer buiten veel groter.

Verder ziet het er naar uit dat je eigen gezelligheid voor jou erg belangrijk is, belangrijker dan beter voer voor je paard, een grote stal en echt elke dag de hele dag buiten in de winter. De buitrnbak is eb en vloed, dus zal ook prima zijn.

Een jong paard hoeft helemaal niet veel drukte om zich heen te hebben of vaak gereden te worden als die gewoon elke dag in een kudde buiten kan lopen.

En die buitenbak zal echt wel deels te verlichten zijn als iemand de moeite neemt zich erin te verdiepen. Eb en vloed werkt met een pomp op stroom. Dus er gaat al een stroomkabel heen. Kwestie van een spatwaterdichte stekkerdoos monteren en aansluiten en je kunt er zo 1 of meerderepalen met lampen op aansluiten. Duur hoeft dat niet te zijn als je eenvoudige bouwlampen neemt. Tegenwoordig heb je ook energie zuinige met voldoende lichtopbrengst!

Instructeurs zijn er legio. Rijvereniging biedt vaak ook gezellige clublessen in kleine groepjes met gediplomeerde instructie. Misschien zit er 1 vlak bij?

Heeft de eigenaar bijrijders voor zijn paarden? Rijdt hij of zij zelf fanatiek? Of zijn de paarden ongeschikt om te rijden?
Is er nog een plekje vrij?misschien wil een vriendin ook wel verhuizen...

Dus hup, geef jezelf een schop onder je ... Om in mogelijkheden te denken, en vooral ook aan je paard.

Ik zal toch even reageren.
Bij stal 2 komt mijn paard zeker 5uur naar buiten, alleen korter in het weekend, dan komen al die bijrijders naar stal. Doordeweeks is er overdag nooit iemand, en mocht dat een keertje voorkomen, dan is dat dat keer jammer. Ik weet dat er nog een stukje grond is waar ze swinters zou kunnen staan als ik er een draadje zou spannen, dan ben ik niet afhankelijk van de longeerbak, maar ik heb dit nog niet besproken met de eigenaar. Dit ga ik vanavond bespreken. Ik ben inderdaad niet de enige die zijn paard naar buiten wil hebben, ik hoop dat ik hier geen problemen mee krijg maar de eigenaar had gezegd 'als dat zo is, komen ze maar naar mij, dat is niet jouw probleem'. Hier hou ik niet zo van maar dat zie ik wel weer als ik er sta.

Verder vindt ik niet dat ik belangrijker ben als mijn paard, vindt het vreemd dat je dat zegt want heb meerdere keren aangegeven het beste voor mijn paard te willen. Ik heb een hobby, en daar moet ik het meeste plezier uit halen wat er uit te halen valt. Verder is een iets kleinere stal jammer, maar het is nog steeds niet echt klein, het is geen 3x3 box. Voeren los ik op, dat is geen probleem. Op stal 1 is inderdaad een eb en vloed bak, die is ook prima, maar als ik daar niet kan rijden omdat er geen verlichting is heb ik weinig aan die bak. Ik wil in de weekenden buitenritten maken.

Een paard hoeft ook geen drukte om zich heen te hebben maar hoe zou jij het vinden als je in je box stond en niemand zag? Dan is het toch leuker als er eens iemand een aai over je neus gaf. En dat er eens een worteltje wordt gegeven. Ik vindt, een jong paard moet wel vaker gereden worden, energie kwijtraken en leren zijn spieren te gebruiken en de ruiter te dragen en zelf iets leren is ook een uitdaging.

Verder heb ik al meerdere keren aangegeven dat verlichting op stal 1 helaas geen optie is, het is niet mijn stal en de eigenaar gaat er geen verlichting heen brengen. Nu niet en ook niet in de toekomst, in de zomer is het toch lang licht vindt hij. Dus ik kan moeilijk zonder toestemming gaan peuteren in zijn eb en vloed bak...

Instructeurs zijn er hier helaas niet legio. Dat had ik in mijn vorige reacties ookal aangegeven. Op stal 1 is dit niet tot nauwelijks mogelijk. Op stal 2 wel aangezien er dan een instructeur komt voor meerdere lessers. Voor mij en mijn jonge paard is het toch wel handig als ik wat hulp krijg. Ook kunnen mijn vriendinnen mij helpen als ik dat nodig zou hebben.

Naar stal 1 wil niemand verhuizen, iedereen vindt stal 2 leuker en ze staan daar al heel wat jaren. Ik krijg niemand mee maar de eigenaar heeft ook geen plek voor meer paarden.

Ik vindt dat ik mijzelf al een flinke schop geef door nu besloten te hebben dat ik naar een stal ga waar ik meer voor mijn paard moet doen, daar heb ik een paard voor genomen. Ik heb de mogelijkheden bekeken en dit zijn de opties. Stal 1 valt af en stal 2 moet ik meer doen maar sta ik straks wel beter.

In ieder geval bedankt voor je reactie, al vindt ik dat niet alles terecht is en dat ik al veel had aangegeven in mijn vorige reacties waar dus niet echt naar gekeken is want dit is de 2de keer dat ik het aan het typen ben.

Margreet2311

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:04

Je moet je niet onzeker laten maken door mensen die niet goed lezen en stug in hun eigen principes zijn vastgeroest! Uit alles wat je schrijft blijkt dat je zelf heel goed nadenkt over je mogelijkheden en zelf heel goed weet wat in jullie geval de beste keuze is!!!

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 15:07

Haha, dank je wel ;-)

Heb trouwens nog een idee:

Omdat er maar 2x per dag ruwvoer gegeven wordt zat ik te denken, om het in een net of iets dergelijks te laten doen. Dan heeft hij niet 2x per dag een pluk maar doet hij er de hele avond over het spul eruit te peuteren. Is hij ook langer bezig. Maar ik moet eerst weten wat de kwaliteit van het hooi is. Anders kan ik het alsnog wel doen maar dan met mijn eigen hooi. Dat krijgt hij dan sochtends en savonds dus ook 2 x per dag.

Is dit beter of maakt het voor het paard niet uit? Doen ze er echt veel langer mee? En ik vindt een hooinet wel link in stal want als het paard het eraf trekt zit ie met zn been erin... Zit al te kijken voor een andere slowfeeder.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:49

Dat iets er nog niet is, wil vaak niet zeggen dat het niet mogelijk is als je het graag zou willen.
Ik heb je tekst wel goed gelezen, vandaar dat ik puntsgewijs kon reageren op jouw bezwaren.
Je wilt het beste voor je paard, maar kiest voor een kleinere stal, minder goede kwaliteit ruwvoer en minder lang naar buiten.
Het kan heel goed dat je probeert die tekortkomingen te verbeteren door eigen initiatief (wel voor stal 2 omdat je daar zelf leuker zult hebben in je vrije tijd, maar dat zoiets misschien ook mogelijk is voor voor stal 1 probeerde ik uit te leggen, dat je dat al echt geprobeerd hebt om te vragen of er iets mogelijk is met verlichting en serieus geinformeerd hebt naar instructie of rijhal in de buurt, dat was niet duidelijk.)

Bij stal 2 is het dan wel de vraag in hoeverre het je zal lukken om inderdaad goed voer te regelen, en of je paard wel echt die uren buiten gaat halen. Een grote stal met alleen een longeercirkel als loszet mogelijkheid en veel klanten.... Mijn ervaring is dat er genoeg mensen zijn met ploegendiensten of onregelmatige diensten en parttime werk (zorg, politie, fabrieken, horeca, call-centers, winkelpersoneel en onderwijs etc.) die dus regelmatig overdag naar hun paard kunnen en in de winter vanwege de rustigere uren ook echt zullen gaan zodat hun paard langer los kan en ze minder drukte hebben in de (binnen)bak.

Als stalhouders met 2 maten gaan meten over wie wel of niet zijn paard buiten mag zetten, heb je eerder dat andere stalgenoten gaan mopperen of klagen of roddelen achter je rug om. Dat is niet fijn voor de sfeer op stal.
Vaak is er veel mogelijk voor je er staat, maar pas dus op met beloftes die afwijken van de standaard gang van zaken, want die worden in veel gevallen, zeker over de langere termijn, niet nagekomen.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 17:55

joyce B schreef:
Dat iets er nog niet is, wil vaak niet zeggen dat het niet mogelijk is als je het graag zou willen.
Ik heb je tekst wel goed gelezen, vandaar dat ik puntsgewijs kon reageren op jouw bezwaren.
Je wilt het beste voor je paard, maar kiest voor een kleinere stal, minder goede kwaliteit ruwvoer en minder lang naar buiten.
Het kan heel goed dat je probeert die tekortkomingen te verbeteren door eigen initiatief (wel voor stal 2 omdat je daar zelf leuker zult hebben in je vrije tijd, maar dat zoiets misschien ook mogelijk is voor voor stal 1 probeerde ik uit te leggen, dat je dat al echt geprobeerd hebt om te vragen of er iets mogelijk is met verlichting en serieus geinformeerd hebt naar instructie of rijhal in de buurt, dat was niet duidelijk.)

Bij stal 2 is het dan wel de vraag in hoeverre het je zal lukken om inderdaad goed voer te regelen, en of je paard wel echt die uren buiten gaat halen. Een grote stal met alleen een longeercirkel als loszet mogelijkheid en veel klanten.... Mijn ervaring is dat er genoeg mensen zijn met ploegendiensten of onregelmatige diensten en parttime werk (zorg, politie, fabrieken, horeca, call-centers, winkelpersoneel en onderwijs etc.) die dus regelmatig overdag naar hun paard kunnen en in de winter vanwege de rustigere uren ook echt zullen gaan zodat hun paard langer los kan en ze minder drukte hebben in de (binnen)bak.

Als stalhouders met 2 maten gaan meten over wie wel of niet zijn paard buiten mag zetten, heb je eerder dat andere stalgenoten gaan mopperen of klagen of roddelen achter je rug om. Dat is niet fijn voor de sfeer op stal.
Vaak is er veel mogelijk voor je er staat, maar pas dus op met beloftes die afwijken van de standaard gang van zaken, want die worden in veel gevallen, zeker over de langere termijn, niet nagekomen.

Ik snap je punt(en) :-P
Daarom heb ik net gebeld en heb vanavond het 2de gesprek. Ga zeker ook zeggen dat ik geen gez**k wil van andere klanten want daar zit ik niet op te wachten. Maar ga eerst eens horen hoe hij dat gaat oplossen. Ik heb wel meteen gevraagd hoeveel paarden er nu precies staan, dat zijn er iets minder als ik dacht: 15. Dus dat is al makkelijker.

Ik ben benieuwd wat ik vanavond te horen krijg, ik laat het hier wel even weten.

Bedankt!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:51

Mijn voorkeur gaat uit naar geen van beide, maar als ik kijk naar wat goed is voor zowel je paard als voor jou is stal 2. In de winter misschien wat minder buiten, maar 5 uur is beter als niets. Bovendien kun je dan altijd nog (iedere dag) rijden, longeren, wandelen, etc.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 00:46

Kom er net vandaan, heb een goed gesprek gehad. Het is iets rooskleuriger als dat ik dacht.

Mijn paard komt de ene dag met dat paard en de andere dag met dat paard te staan. Zo is het voor hem ook afwisselend en komen er geen roddels. Verder staat ie van 8.00uur tot minimaal 13.00uur buiten, daarna is het mogelijk dat iemand ze eruit kan pakken mochten ze de longeerbak willen gebruiken. Maar dat is zelden, dus waarschijnlijk staat ze er meestal tot eind van de middag. Er is 1 iemand die soms smiddags komt en die komt vaak dan na 13.00uur, maar ik neem aan dat ze dan niet perse moet longeren in de longeerbak, ze kan dat ook in de gewone bak doen.

Verder mest ik sochtends en zet ik ze zelf buiten. Uit mijn werk geef ik nog een pluk hooi in een voernet. Ik rij er toch langs uit mijn werk. En ga ik eerst zelf eten en daarna kan ik nog rijden of longeren. In het weekend wordt het een ander verhaal, dat moet ik eerst nog zien hoe dat gaat lopen. Misschien loopt er een lief meisje wat graag wil knuffelen en poetsen en mesten :-P

Heb gevraagd wat voor voer ze geven, dat zag er toch wel goed uit, hooi is nu goed (maar dat is natuurlijk elke keer anders want het komt van eigen land. Zelf geef ik dan s avonds nog muesli en luzerne bij.

Box wordt een 4 bij 4! :-D Heel blij mee maar moet wel meer betalen, tja detail...
Ik krijg daar een kast van hun. En moet eerst de stal ontstoffen en boenen want die is al even niet in gebruik.

Jammer dat er geen warm water is maar er staat een waterkoker voor het geval dat. Dat wordt veel water koken want ik hou niet van koud brrr! Er is wel een waterpoetsplaats voor in de zomer een lekkere douche of het afspuiten van benen.

Ben blij en paard ook blij :-D

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:33

Klinkt goed :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:50

Dat klinkt al positiever. Veel plezier en hopelijk vind je een oplossing voor het weekend.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:56

Ik vind het zeker een goede keus dat je voor stal 2 hebt gekozen!
Vooral omdat je daar ook les kan krijgen, veel mensen onderschatten het belang hiervan, zeker voor een jong paard is het heel belangrijk dat hij correct wordt gereden en met les is dat nu eenmaal veel makkelijker voor elkaar te krijgen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:15

Ik snap alleen niet waarom je voor in het weekend moet kijken om iemand anders voor je paard te laten zorgen..?