Jamey, wat moet ik nou met je?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 21:30

Cowgirl schreef:
Kan ze overdag wel een paar uur buiten lopen?

Een paard wat de hele dag in de box staat en dan ineens dressuur moet gaan lopen wordt daar gewoon zuur van. Helemaal als ze pas 4 jaar zijn, misschien kan ze gewoon haar ei niet kwijt en doet dat dan onder het rijden.

Ga anders wat minder vaak rijden, bv 3x in de week.

Dat bijten kan door het gebit komen, mijn beide paarden waren ook wat happerig in die periode, met name Danno moest overal de tanden inzetten.

Leg een stuk hout in de stal i.o.d.

Het is niet zo dat ik dagelijks rij, en al helemaal niet dat ik dagelijks dressuur rij.
Ik rij een kleine 3x in de week, waarvan 1x les. Verder gaat ze los (wei/bak) en af en toe gooi ik haar eens aan de longe.
Tussendoor komt natuurlijk ook de vrijheidsdressuur.
Dat het bijten in dit geval door de tanden komt lijkt me stug, als ze last van haar tanden heeft (bijv met wisselen) zou ze het lijkt me vaker proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 01:58

Dat bijten is gewoon uitproberen en grenzen oversteken. Als het goed is heb je haar direct terug achter de streep gestuurd? Mijn paard heeft me ook 1 keer gebeten in een dappere bui. Heel jammer dat ie dat toen deed, maar hij heeft het daarna nooit meer gedaan. Toen op dat moment ben ik ook heel duidelijk geweest en daardoor kan ik hem nu gewoon vertrouwen. Misschien doet hij het ooit nog eens, maar dat denk ik eigenlijk niet.
Je moest eens weten wat mijn paard met rijden allemaal gedaan heeft, dan durf je er dus echt nooit op. Tot nu toe heb ik alles redelijk overleefd hoor. Soms heeft ie weer eens een moeilijk weekje of maandje, dat is gewoon zo, dat hoort bij mijn paard kennelijk. Als ik m ooit helemaal murw had geslagen, was ik er waarschijnlijk vanaf geweest, maar had ik vast geen leuk paard meer gehad. Het hoort er een beetje bij en daar moet ik me dus maar aan aanpassen, bij gebrek aan beter. Het ideale paard bestaat niet, sommige hebben gewoon hun dingetjes. Op jongen leeftijd moet je wel proberen om zoveel mogelijk op het goede spoor te zetten natuurlijk, maar perfect is onmogelijk, er zal altijd wel iets blijven wat je niet zint.

Met vrijheidsdressuur zou ik een beetje oppassen, daarmee moet je vrij veel aan het paard overlaten en moet je initiatief toelaten om haar ding te doen. Pas daar maar een beetje mee op en probeer liever om de gewone dagelijkse gehoorzaamheid weer wat af te stoffen (om zetten, stapje terug enzo).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:34

Is het een optie om de komende weken alleen nog in je les te rijden, zodat je het op gaat zoeken dat ze haar trucendoos opentrekt als je instructrice erbij is? Overige dagen alleen los werken, aan de lijn, keertje los springen etc?
OF dat je bv toch aan haar vraagt (zo te lezen is ze wel vaak bij jullie op stal) of ze je een keertje ad-hoc kan helpen? Dus als het weer zo ver is, dat je alleen maar een flinke brul hoeft te geven en dat ze dan voor die ene keer jou voorrang op alles geeft, omdat het best wel een stevig probleempje is? Gewoon vragen joh, ik denk dat dat voor die ene keer vast wel te regelen is.

Ik denk dat het echt puberen is; grenzen verkennen en indien mogelijk verleggen. Gaat wel weer over als je doorzet. Komt allemaal goed.

Dian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 19:35

Inderdaad, zoals Dyonne zegt, goed voorwaarts rijden, is een goeie manier. Heb ik ook ondervonden met Isatus.
Lekker lange teugel. Niet meteen, maar wanneer je paard het gaat vragen geef je wat meer. En als je langzamer gaat, meteen aansporen. Je wordt er wel moe van, en je paard ook. Maar het is een goeie manier. Hiervan wordt de rug ook goed gebruikt, en daardoor kan je paard ook soepeler gaan lopen. Dat is bij Isatus in ieder geval wel.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Gr. Dian

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 19:57

stef"]
[quote="Renske20 schreef:
maar het is aan jou om de keuze te maken om hier mee door te gaan,

Ik ga door, ik ben niet voor 1 gat te vangen. We komen eruit, alleen hoe is dus de vraag
[/quote]

OK dan!

that's the sprit

als je ook met die gedachte er op stapt, dan begin je alvast op een goede manier
verder zorgen voor veel afwisseling en veel begeleiding

4 is idd een echte puber-leeftijd

maar niet opgeven of denken van oh nee dit wordt nooit meer wat, probeer positief te blijven, ook naar haar toe in de omgang, want als je zelf een beetje denkt van nou t zal wel weer nix zijn vandaag, dan merkt ze dat al en zal ze wrsch nog meer gaan klieren, wat dus al met het poetsen begint!

succes!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:38

zo herkenbaar... Net het verhaal van Tos en mij...
En dat ozo braaf zijn in de omgang maakt het zo moeilijk om de knoop door te hakken, maar echt spijt heb ik nog niet gehad. Ik weet dat het zo beter is.

Ik zeg niet dat je Jamaica moet verkopen, maar kwel je zelf (en Jamey!)niet te lang en wees eerlijk tegenover jezelf!